29". En alles wat er mee te maken heeft. Discussie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Lars TB schreef: do 3 juni 2021, 22:56 Haar huidige 'xc'-bike begint nu toch echt uit elkaar te vallen, dus moest er iets nieuws komen. Net te laat. Sinds vorig jaar heeft ongeveer ieder merk hun 27,5" trailbike uit het programma gegooid. Canyon is zo ongeveer de enige die dat niet heeft gedaan. En als dat ding leverbaar was geweest had ze misschien zelfs daar e... STOP.

Er is dus niets te krijgen.
De amerikanen van Santa Cruz (5010) en Intense (primer 275) maken ze nog wel (verder niet gezocht) maar daar rijden ze misschien ook wel op wat ander terrein dan hier. En het aandeel 29 is inderdaad veel groter.

Als het zo specifiek moet voldoen dan is zelfbouw waarschijnlijk toch het best en misschien net zo duur als die dure amerikaanse carbonfietsen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

aangezien ik geen zin heb om 18 pagina's door te lezen om te checken of mijn reactie al gegeven is geef ik hem met het risico dat ik iemand dus napraat ;

Met mijn 1.94 was de komst van een 29 "fiets een uitkomst omdat het er niet meer uitzag of ik op een kinderfietsje met een te smal stuur reed . :-q

Enige verschil in rijden was dat deze fiets graag rechtdoor wilde wat ik zelf zalig vond vooral in mul zand .
in goed overleg met de fiets was een bocht nemen ook wel mogelijk hoor :lol:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elvander schreef: di 8 juni 2021, 10:14
Lars TB schreef: do 3 juni 2021, 22:56 Haar huidige 'xc'-bike begint nu toch echt uit elkaar te vallen, dus moest er iets nieuws komen. Net te laat. Sinds vorig jaar heeft ongeveer ieder merk hun 27,5" trailbike uit het programma gegooid. Canyon is zo ongeveer de enige die dat niet heeft gedaan. En als dat ding leverbaar was geweest had ze misschien zelfs daar e... STOP.

Er is dus niets te krijgen.
De amerikanen van Santa Cruz (5010) ...
Die is wat geo betreft inderdaad spot-on, alleen de prijs niet helemaal... . Wel serieus geprobeerd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oké, de laatste weken wat druk met werken. Niet gefietst, nauwelijks geforumd.


Maar ondertussen wel wat bezig geweest van mijn eerste opmerkingen een goed verhaal te maken. Dat heb ik nu wel grotendeels duidelijk, alleen moet ik het hier en daar nog zo opschrijven dat de schreeuwlelijken die 29" magische eigenschappen toedichten het verhaal niet al te veel meer kunnen verstoren.
En het gaat dus ook niet om 29", maar om die onzinnige magische eigenschappen die niemand kan onderbouwen.


Maar goed, van het weekend realiseerde ik dat een groot gedeelte van mijn verhaal al is uitgewerkt door een gerespecteerde fabrikant: fietsen in verhouding: https://www.liteville.com/en/40/tech/

Schieten maar!


Ik gooi mijn versie er over een paar weken tegenaan, is stukken uitgebreider en redelijk onderbouwd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: ma 12 juli 2021, 21:06 Oké, de laatste weken wat druk met werken. Niet gefietst, nauwelijks geforumd.


Maar ondertussen wel wat bezig geweest van mijn eerste opmerkingen een goed verhaal te maken. Dat heb ik nu wel grotendeels duidelijk, alleen moet ik het hier en daar nog zo opschrijven dat de schreeuwlelijken die 29" magische eigenschappen toedichten het verhaal niet al te veel meer kunnen verstoren.
En het gaat dus ook niet om 29", maar om die onzinnige magische eigenschappen die niemand kan onderbouwen.


Maar goed, van het weekend realiseerde ik dat een groot gedeelte van mijn verhaal al is uitgewerkt door een gerespecteerde fabrikant: fietsen in verhouding: https://www.liteville.com/en/40/tech/

Schieten maar!


Ik gooi mijn versie er over een paar weken tegenaan, is stukken uitgebreider en redelijk onderbouwd.
Uit dat stuk
“ Front: rolling smoothly and safely.
When you hit the dirt, your front wheel has the toughest job. That is why it should be as big as possible without having disadvantages regarding the chassis design.
Passing obstacles becomes a lot easier. On top of this, the tracking as well as the braking performance of the front wheel are improved. And there is more to it! The increased gyroscopic force additionally improves the stability of the bike where it is needed most. The rougher the trail is, the more you will have your front wheel support your riding.

Rear: Light, stiff, highly agile
A moderate wheel size in the back makes possible kinematics that allow for a short rear end of the bike. At the same time, passing obstacles with the bigger front wheel is a lot easier, no matter how big the obstacle is. In comparison to a conventional mountain bike with two equally sized wheels, the inertia is reduced and thereby leads to easier acceleration and more control. It goes without saying that a bigger wheel in the back, even for small riders, would allow for better rolling in flat sections, yet in challenging downhill sections, equally sized wheels provide less stability and thus less control. It is not what you expect from a bike that is designed for tough terrain!”

Zoals ik het lees is “bigger is better” behalve in de vele “ challenging downhill sections” die Nederland rijk is. :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: do 15 juli 2021, 12:03 Zoals ik het lees is “bigger is better” behalve in de vele “ challenging downhill sections” die Nederland rijk is. :bier:
Ja, maar dan laten ze dus de uitleg over de rijderspositie geheel weg, maar ze bouwen die fietsen dus om blijkbaar heel vage reden wel in verhouding.

Je zou dus 24" kinderfietsen ook met een 29" voorwiel uit moeten rusten.


En trek je het door en ga je er vanuit dat 29" dus voor een 180 cm rijder goed is, dan heeft een 195 cm wederom enorme pech dat hij weer meer kinderwieltjes opgescheept zit. Hij ervaart niet hetzelfde als een 180 cm rijden en het biken wordt hem een stuk moeilijker gemaakt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Lars TB schreef: ma 12 juli 2021, 21:06 Dat heb ik nu wel grotendeels duidelijk, alleen moet ik het hier en daar nog zo opschrijven dat de schreeuwlelijken die 29" magische eigenschappen toedichten het verhaal niet al te veel meer kunnen verstoren.
Lars, mocht je je afvragen waarom het in dit topic al een maandje stilletjes is staat in bovenstaande quote naar mijn mening de oorzaak. Ik denk niet dat het zo stil was omdat iedereen met smart zat te wachten op je volgende post.
Iemand met een andere mening dan de jouwe (ja, inderdaad: wat je tikt is jouw mening en daarmee niet per definitie een feit) omschrijven met 'schreeuwlelijk' is meestal niet echt een bodem voor een zinvolle of enigzins respectvolle discussie.

Dit is bepaald niet de eerste keer dat ik je manier van reageren op een afwijkende mening nogal... laten we zeggen 'apart' vind maar het lukt me nu effe niet meer om m'n bek te houden. Tot op heden bleef het bij verbazing, dat bereikte nu het peil van irritatie. Je hebt ongetwijfeld kennis van zaken maar je communicatieve vaardigheden blijven wat achter.
Ow, ik ga me niet verantwoorden door alle quotes waarin je een andere mening affikt even bij elkaar te zoeken. :wink:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

KTManiac schreef: do 15 juli 2021, 16:10
Lars TB schreef: ma 12 juli 2021, 21:06 Dat heb ik nu wel grotendeels duidelijk, alleen moet ik het hier en daar nog zo opschrijven dat de schreeuwlelijken die 29" magische eigenschappen toedichten het verhaal niet al te veel meer kunnen verstoren.
Lars, mocht je je afvragen waarom het in dit topic al een maandje stilletjes is staat in bovenstaande quote naar mijn mening de oorzaak. Ik denk niet dat het zo stil was omdat iedereen met smart zat te wachten op je volgende post.
Iemand met een andere mening dan de jouwe (ja, inderdaad: wat je tikt is jouw mening en daarmee niet per definitie een feit) omschrijven met 'schreeuwlelijk' is meestal niet echt een bodem voor een zinvolle of enigzins respectvolle discussie.

Dit is bepaald niet de eerste keer dat ik je manier van reageren op een afwijkende mening nogal... laten we zeggen 'apart' vind maar het lukt me nu effe niet meer om m'n bek te houden. Tot op heden bleef het bij verbazing, dat bereikte nu het peil van irritatie. Je hebt ongetwijfeld kennis van zaken maar je communicatieve vaardigheden blijven wat achter.
Ow, ik ga me niet verantwoorden door alle quotes waarin je een andere mening affikt even bij elkaar te zoeken. :wink:
Wat dan weer jammer is dat ik van alles naar me toe geslingerd krijg, terwijl ik mijn punt toch aardig onderbouw. En ik dus inderdaad geërgerd raak/ben dat het commentaar dat ik krijg vrijwel iedere onderbouwing ontbreekt. Ja, dan kan ik op papier wat botter worden. En ben ik me daarvan ook wel bewust.

Maar het domme is dus dat ik aangevallen wordt, terwijl juist ik de boel aan het denken probeer te krijgen. Val de ideeën aan met argumenten, val niet mij aan. Dan noem ik diegenen inderdaad schreeuwlelijken. En daar zitten ook wat forumleden bij van reputatie. En nu durf jij dus ook nog op te roepen tot een "respectvolle discussie"? Die ga ik graag aan, maar als je iedere keer antwoorden zonder onderbouwing krijgt, dan houdt het snel op. Als ze willen discussiëren moeten ze dat ook doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Eens met KTMManiac, die tweede alinea was wel even tenenkrommend en een niet zo slimme opening als je ergens een open discussie over wil voeren.
Aanvallen zie ik niemand doen, en als het zo al was, verlaag je niet tot dat niveau.
Nu komt het denigrerend over, en dat staat haaks op hoe ik je persoonlijk ken.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jamis Diablo schreef: do 15 juli 2021, 18:50 Eens met KTMManiac, die tweede alinea was wel even tenenkrommend en een niet zo slimme opening als je ergens een open discussie over wil voeren.
Aanvallen zie ik niemand doen, en als het zo al was, verlaag je niet tot dat niveau.
Nu komt het denigrerend over, en dat staat haaks op hoe ik je persoonlijk ken.
Valt best mee...Je moet voor de grap eens wat negatiefs zeggen over z`n favoriete bandje :winkie:
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Quotes in je onderschrift gebruiken die compleet uit de context gerukt zijn kan dan weer wel.

Waarom je die al maanden laat staan, is puur om sommige groepen te jennen en reactie uit te lokken denk ik dan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zullen we het gezellig houden?
Dit topic is een vervolg op een topic dat ook is afgesloten, en met goede reden.
Gaat dit nu dezelfde kant op?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

T-e-r-e t-e-r-e....

En nu gaat er een verhaal/verklaring/uitleg komen waar iedereen met open mond en flabbergasted van achteroverslaat... :o :o :o
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Lars TB schreef: do 15 juli 2021, 17:50 … terwijl juist ik de boel aan het denken probeer te krijgen…
Lijkt me niets mis mee. Kleine poging van mijn kant:
- wielafmeting is ondergeschikt aan bewegingsruimte van wie er op zit
- naloop bepaalt stuurgedrag
- positie van wie er op zit bepaalt grip en rijgevoel
- positie zadel, trapas en stuur bepalen trapefficiëntie en of degene op de fiets er lekker op zit
Dat laatste is subjectief.
O ja, bijna vergeten:
- de afmeting van de band heeft marginale invloed op het overwinnen van obstakels nl. orde grote centimeters.
- rolweerstand wordt bepaald door de band
- vering is fijn en zwaarder dan geen vering
- momentum is lastig, het helpt je over obstakels maar het vertraagt reacties.

Bovenstaande is noch volledig noch feitelijk, het is een opsomming van wat ik heb ondervonden. Wat ik merk is dat onze Nederlandse routes schreeuwen om momentum waardoor waardering voor snel sturen iets lager is.
Lekker fietsen!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ook Peter schreef: vr 16 juli 2021, 18:17 momentum is lastig, het helpt je over obstakels maar het vertraagt reacties.

Bovenstaande is noch volledig noch feitelijk, het is een opsomming van wat ik heb ondervonden. Wat ik merk is dat onze Nederlandse routes schreeuwen om momentum waardoor waardering voor snel sturen iets lager is.
Dit moet/mag je me ns iets beter uitleggen.. :bier:
feel the fear,do it anyway!
Gesloten