Naaf-advies voor LTHT 'on a budget'

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Voor m'n longtravel hardtail-build zoek ik een setje boost-naven, 148 inbouwmaat. Inzetbereik; trails zoals Les Hautes Rivieres, bikepark Winterberg, Walporzheim/Solingen, waar ik m'n eigen grens redelijk opzoek. Af en toe een akelige drop to flat. De naven krijgen dus redelijk op hun falie.
Ik ga de wielen zelf spaken, vandaar dat ik zoek naar losse onderdelen. Maar ik vind de naven vandaag de dag toch redelijk aan de prijs. Ik snap dat velen veel geld willen betalen voor mooi spul, maar ikzelf vind 300-400 euro voor een set naven toch een hoop centen voor zo'n oninteressant onderdeel...Ik geef het liever uit aan een setje stalen buizen om iets leuks mee te bouwen.

Maar, wat dan wel? Iemand advies voor een set robuuste boost-naven? Wat vinden jullie van de SLX-naven? Is dit 'trail-waardig'?
Het gewicht ligt relatief hoog; zwaarder dan een dt 350 naaf. Dit lijkt me juist gunstig; die extra grammen maken 'm hopelijk wat robuuster.
Nadeel van Shimano is de centerlock-schijf en ring, maar voor 6 tientjes voor die naaf kan een CL-schijf er ook wel van af.

Andere aanraders? Ik hoor het graag :-q

Afbeelding
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Novatec?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Da's misschien wel een goeie ja, ik zie deze robuuste e-bike versie staan. Staat op de shortlist!

Afbeelding
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Smithy schreef: zo 23 mei 2021, 13:59Wat vinden jullie van de SLX-naven? Is dit 'trail-waardig'?
Ik heb aardig wat Shimano naven (gehad) - Deore, SLX, Zee, XT, ... -, onder andere omdat ze makkelijk te verkrijgbaar zijn en goedkoop. Voornaamste nadelen zijn dat je er af en toe (1 a 2x per jaar afhankelijk van gebruik) wat nieuw vet in moet doen en dat het aantal engagement point niet overhoudt (hoe dat bij microspline is?)...

Ook geen problemen met Formula naven met industrielagers die met allerhande logo's te vinden zijn (had 2 Giant sets, een Intense, ...). Moet je een beetje geluk mee hebben die los goedkoop te vinden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2975
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Overweeg dat naven jaren en jaren meegaan. Geef nu 100 Euro meer uit om er nooit meer over te hoeven nadenken. Die Shimano's zijn goedkoop maar hebben dacht ik konische lagers moet je afstellen en dat is gekloot. Bovendien best zwaar.

Ik heb set Novatec's gehad, prima en goede prijs. Er is nog een ander merk uit Taiwan, begint met een B???.

Overweeg ZTTO via AliExpress. Eerlijk gezegd ziet dat er ook uitstekend uit, en als er maar industrielagers in zitten dan kan er niet veel misgaan. Je kan zelf eens zoeken op Internet over de ervaringen zoek op Chinertown of MTBR oid.

DTSwiss 350's zijn zwaarder maar niet erg duur.

Hope voor en achter samen 270 €, verkoopt ook goed weer als je ze zat bent.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik zou toch voor 350's gaan. Beste prijs kwaliteit verhouding, vind ik.

Novatec, niet slecht maar wel minder dan de 350's.

Ik ben niet zo'n fan van Shimano naven, zwaar, lopen ook niet super, body's met weinig aangrijpingspunten (al durf ik niet uit mijn hoofd te zeggen hoeveel er nu in zitten).

Formule hoor je toch ook wel wat klachten over, zelf geen ervaring, maar iig lastig vervangingsonderdelen voor verkrijgbaar is het beeld wat ik zo krijg.

Er zijn vast wat wielbouwers hier die nog wel een merk kunnen noemen waar ze graag mee werken.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Niks mis met Shimano naven, maar ze vergen zoals al aangegeven wat meer onderhoud.

Bij Superstar components kun je een setje V6 naven kopen voor +- €180,- inclusief alle kosten (BTW, verzenden, inklaring). Ik heb geen ervaring met het spul, maar de specs zijn netjes: 54T engagement points met 6 pallen en SKF industrielagers. Wil je echt goedkoop kun je nog voor een setje V3 naven gaan.

https://www.superstarcomponents.com/en/ ... tain-hubs/
modder zuigt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Smithy schreef: zo 23 mei 2021, 13:59 Voor m'n longtravel hardtail-build zoek ik een setje boost-naven, 148 inbouwmaat. Inzetbereik; trails zoals Les Hautes Rivieres, bikepark Winterberg, Walporzheim/Solingen, waar ik m'n eigen grens redelijk opzoek. Af en toe een akelige drop to flat. De naven krijgen dus redelijk op hun falie.
Ik ga de wielen zelf spaken, vandaar dat ik zoek naar losse onderdelen. Maar ik vind de naven vandaag de dag toch redelijk aan de prijs. Ik snap dat velen veel geld willen betalen voor mooi spul, maar ikzelf vind 300-400 euro voor een set naven toch een hoop centen voor zo'n oninteressant onderdeel...Ik geef het liever uit aan een setje stalen buizen om iets leuks mee te bouwen.

Maar, wat dan wel? Iemand advies voor een set robuuste boost-naven? Wat vinden jullie van de SLX-naven? Is dit 'trail-waardig'?
Het gewicht ligt relatief hoog; zwaarder dan een dt 350 naaf. Dit lijkt me juist gunstig; die extra grammen maken 'm hopelijk wat robuuster.
Nadeel van Shimano is de centerlock-schijf en ring, maar voor 6 tientjes voor die naaf kan een CL-schijf er ook wel van af.

Andere aanraders? Ik hoor het graag :-q

Afbeelding
Die Shimano naven van jouw plaatje hebben problemen met de vrijloop.
Die zou ik niet kiezen.
Hope Pro4 heeft als enige een 17mm as met bijpassende lagers. Dat is een groot voordeel, maar geen budget naaf.
Andere naven met industrie lagers hebben 15mm assen en daarmee ook kleinere lagers.
De 15mm as is hol, er moet een 12mm steekas doorheen. Dus die assen zijn max 1,5mm wanddikte. Vaak van alu. Gelukkig draagt de steekas nog wat bij.
Maar een Hope Pro4 is de stevigste.

Tijdje terug stond ik voor dezelfde keuze.
Hope viel af vanwege niet leverbaar.
Toen de maar helemaal de andere kant op gekeken en Koozer BM440 gekozen.
Tip van Stennis. China naaf a la Pro2, 72 kliks in HG, XD en MS.
Afbeelding

Afbeelding

Bavalt goed, nog geen problemen mee ondervonden, alleen maar een hoop lol. (maar ook pas een half jaar in gebruik)
In mn LTHT in bergachtig terrein, maar geen bikepark.
95kg met 2.8 achterband.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Goede reacties waarvoor dank :-q
bartsince1975 schreef: zo 23 mei 2021, 17:22 Ik zou toch voor 350's gaan. Beste prijs kwaliteit verhouding, vind ik.

Novatec, niet slecht maar wel minder dan de 350's.
Waarom vind je de Novatecs minder dan de 350's?


cheeta schreef: zo 23 mei 2021, 15:49
Smithy schreef: zo 23 mei 2021, 13:59Wat vinden jullie van de SLX-naven? Is dit 'trail-waardig'?
Voornaamste nadelen zijn dat je er af en toe (1 a 2x per jaar afhankelijk van gebruik) wat nieuw vet in moet doen en dat het aantal engagement point niet overhoudt (hoe dat bij microspline is?)...
Nieuw vet + afstellen vind ik geen enkel probleem, en de hoeveelheid aangrijpingspunten vind ik voor een fiets voor dit inzetbereik niet echt belangrijk. Ik denk dat meer aangrijpingspunten vaak ook betekent: minder robuust.

Crapton schreef: zo 23 mei 2021, 17:12 Ik heb set Novatec's gehad, prima en goede prijs. Er is nog een ander merk uit Taiwan, begint met een B???.

Overweeg ZTTO via AliExpress. Eerlijk gezegd ziet dat er ook uitstekend uit, en als er maar industrielagers in zitten dan kan er niet veel misgaan. Je kan zelf eens zoeken op Internet over de ervaringen zoek op Chinertown of MTBR oid.
Mooi om te weten dat de Novatecs bevielen. Jouw inzetbereik is voornamelijk xc denk ik? Of ook het lompere werk?
Ali weet ik niet zo goed, dat overweeg ik alleen als het écht de moeite waard is qua prijs.

Mark-xt schreef: zo 23 mei 2021, 17:54 Bij Superstar components kun je een setje V6 naven kopen voor +- €180,- inclusief alle kosten (BTW, verzenden, inklaring). Ik heb geen ervaring met het spul, maar de specs zijn netjes: 54T engagement points met 6 pallen en SKF industrielagers. Wil je echt goedkoop kun je nog voor een setje V3 naven gaan.

https://www.superstarcomponents.com/en/ ... tain-hubs/
Ik heb jaren met een Superstar wielset gereden, de Tech3 EVO DH 135 set. Prima, alleen wel een kapotte vrijloop gehad. Dat ding had ook een akelig kleine wanddikte op de plek van de scheur; dat soort onzin wil ik dus niet. Liever wat zwaarder...

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 23 mei 2021, 21:52 Die Shimano naven van jouw plaatje hebben problemen met de vrijloop.
Die zou ik niet kiezen.
Hope Pro4 heeft als enige een 17mm as met bijpassende lagers. Dat is een groot voordeel, maar geen budget naaf.
Andere naven met industrie lagers hebben 15mm assen en daarmee ook kleinere lagers.
De 15mm as is hol, er moet een 12mm steekas doorheen. Dus die assen zijn max 1,5mm wanddikte. Vaak van alu. Gelukkig draagt de steekas nog wat bij.
Maar een Hope Pro4 is de stevigste.

Tijdje terug stond ik voor dezelfde keuze.
Hope viel af vanwege niet leverbaar.
Toen de maar helemaal de andere kant op gekeken en Koozer BM440 gekozen.
Tip van Stennis. China naaf a la Pro2, 72 kliks in HG, XD en MS.


Bavalt goed, nog geen problemen mee ondervonden, alleen maar een hoop lol. (maar ook pas een half jaar in gebruik)
In mn LTHT in bergachtig terrein, maar geen bikepark.
95kg met 2.8 achterband.
Bedankt, stuk voor stuk goede tips. En ik ben zeker vatbaar voor je technische onderbouwing, een maatje grotere lagers kunnen echt een groot verschil maken.
Koozer ga ik ook naar kijken. Alleen die naam :-{ :lol: en weer direct uit China?

Ik neig ook steeds vaker naar 'made locally'; in dat opzicht zou een set Hope's (made in UK dacht ik?) en een set Rad15 hoepels weer mooi aansluiten. Tot zo ver het budget-verhaal :lol:


Dus in het kort;
-Novatec
-DT 350
-Formula
-Koozer

Of toch kijken naar iets duurzamers en gaan voor de Hopes.

Ik denk er nog even over na :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Taiwan naven met een "B" waar crapton op doelt is waarschijnlijk Bitex.
Ook een grote speler à la Novatech.

Die e-bike specifieke naven kunnen wellicht wat zijn, doorgaans zijn die verstevigd op cruciale plekken.
DT heeft ook e-bike specifieke versies van bijvoorbeeld de 350, alleen is dat misschien niet meer low-budget... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Er is wel wat voor te zeggen om iets meer uit te geven met het oog op de toekomst, maar de Shimano SLX naven zijn gewoon ook degelijke naven.

Jou kennende zullen ze wel flink op hun donder krijgen, maar je weet ook hoe je met materiaal om moet gaan (onderhoud e.d.). Dus dat lijkt me een goede optie. Enige nadeel is het gewicht, maar als dat geen issue is zou ik niet weten waarom niet.

Novatec is ook goed, maar erg lastig te vinden. Die zijn ook niet meer echt heel goedkoop. DT 350 is degelijk en later gemakkelijker aan te passen aan een andere body, maar ook weer een stukje duurder.

Succes met de zoektocht!

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb 2 setjes Bitex, een lichte en een zwaarder model, er is keus. Een jaar of 5 al probleemloos met mijn 90+ kg
Ik rijd vooral XC in NL maar wel inclusief 4 Alpentrips met Bikeparks en een paar keer Eifel en Ardennen

Bitex is technisch wel doordacht, hun 10-11v cassette body is bv aluminium met een stalen strip die invreten van de kransjes voorkomt. Dat is voor een XD body niet relevant maar geeft wel aan dat ze oog hebben voor detail.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

En een set Elan (by OHR) naven?
Als je toch bij Lars gaat winkelen voor de velgen zou ik eens vragen wat een set naven kost. Meerdere freehub opties.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor wat het waard is, de enige naven die ik ooit heb gesloopt waren XT(3), SLX(1) en Novatec(2).
De SLX uit jouw foto is de nieuwe 12 speed MS. Die vrijloopen (xtr, xt slx deore) hebben problemen. Kraken, doorschieten of vastlopen.

Heel bleven Hope, DT en tot nu toe ook Koozer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Hou ´s op met mij aan het twijfelen te brengen :lol:
Plaats reactie