Welke Time/spd schoen combi?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Barry-B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 juni 2014, 22:26

Ik rij al jaren met Shimano SPD maar ik wil eens wat anders proberen.
Omdat ik veel goeie ervaringen lees over Time Atac, overweeg ik die.
Na aardig wat research verdwijnt de twijfel tussen de XC en MX versie helaas niet.
Ik gebruik nu de Northwave Scorpius 2 Plus en Northwave Celsius Arctic op de spd's.
Het extra platform van de MX lijkt me fijner i.v.m. meer ... ehh ... platform ;-)
1) Hebben genoemde schoenen ook enig voordeel op de MX pedalen,
of heb je hier wellicht juist nadeel van de stijve zool?

Verder zitten er onder beide schoenen de SM-SH56 multirelease plaatjes en heb
ik de veerspanning aardig laag staan, zodat ik snel los kan klikken indien nodig.
Met deze combinatie zit ik vast genoeg zonder ongewenst los te raken.
(behalve soms bij een aanvaring met een boomstronk/wortel of een kei)
2) Hoe is de veerspanning van de Time Atac in vergelijking met SPD?
Zover ik kan vinden is de veerspanning pas instelbaar (in 3 standen) vanaf de XC6 en helemaal niet op de MX.
(op de kromstuurfiets heb ik SPD-SL, maar zelfs op de lichtste spanning had uitklikken
wel wat minder zwaar gemogen van mij)

Met de Easy plaatjes (11 gr, i.p.v. 13 of 17 gr) zou het uitklikken (nog) wat makkelijker moeten zijn.

Beter bij Shimano spd blijven, maar dan met platform kan ook een conclusie zijn.
(bijv. PD-ME700 of PD-M8120)
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ik rij al enkele jaren met Time pedalen icm Northwave Enduro Mid en de Northwave Celsius GTX schoenen.
Geen ervaring met de xc serie. Eerst met de DH4 versie gereden, deze set is qua platform gelijk aan de mx serie. De set is echter recent overleden, althans een kant. Veer gebroken aan rechtse pedaal. Dat is de kant die ik het eerste/vaakste uitklik onderweg bij stoppen of voetje erbij. Veerspanning is idd niet instelbaar bij deze modellen. Wel een gemis in mijn oogpunt. Na verloop van tijd slijt de veer in in het aluminium van de body en wordt de veerspanning minder.

Nu de speciale 8 pedalen in gebruik, veerspanning hiervan is wel instelbaar. Inklikken is nog weer even wennen, maar dat kan er ook aan liggen dat door de nieuwe cleats en pedalen alles weer wat strakker aanvoelt. Pedaal is wat smaller dan de mx serie, iets minder snel pedal strikes, is wel een voordeel.

Ik heb de cleats op de normale positie staan. De easy cleats moet je separaat kopen. Heb ik nooit mee gereden.
Ik weet ook niet of er veel mensen zijn die hier mee rijden, ik vond het toen ik de overstap maakte van flats naar clipless in ieder geval niet echt nodig. Hoek van uitklikken voelde niet extreem.

Ik heb geen referentie met spd. Maar mijn vaste fietsmaten rijden allemaal met spd. Ik heb voor mijn gevoel minder last van modder en troep bij het inklikken. Ik weet ook dat ze beiden wel een last gehad van piepende geluiden tussen plaatjes en pedaal. Heb ik met de time nog nooit last van gehad.

Stijfheid van je schoenen zal denk ik niks uitmaken voor welke serie je zou moeten kiezen. De mx of speciale zijn wat groter dan de xc serie waardoor je in geval van een moeilijke passage/opstap iets meer platform hebt om te drukken zonder ingeklikt te zijn. Maar lijkt me qua keuze ook ook een beetje afhangen van je fiets en je rijstijl en vaste routes.
Ik vind wel dat niet ingeklikt de enduro mid schoenen fijner drukken/pakken op de platformen dan de Celsius. Die vorm van zool met noppen/nokken van de celsius icm het platform voelt minder natuurlijk als je niet ingeklikt bent.
Plaats reactie