Upgrade Rockshox Recon (eigenlijk een Reba/SID?!)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Normaliter is de Recon (samen met de Judy) uiteraard de instap vork van RockShox. Echter heb ik mij laten vertellen dat de nieuwe 2021 Recon Gold RL vork een behoorlijke upgrade heeft gehad en eigenlijk een Raba is!?
Vork: https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-rcng-rl-c1

Specificaties.
Specificaties:
SPRING: DebonAir
UPPER TUBE TYPE 32mm straight wall aluminum
MAX TIRE WIDTH (MM) 81
MINIMUM ROTOR SIZE 160mm
DAMPER TYPE Motion Control
VOLUME REDUCER 0/2 Tokens




Ook vond ik de onderstaande quote:

“Met de Recon GOLD is niets mis! Het is mid level vork van RS. Deze versie wat hoger, omdat het technisch gezien de Reba vork is van RS. Aluminium boven poten ipv staal; Recon Silver. De Motion Control demper, Solo Air techniek, Bottomless tokens van de Reba RS Vork. De Reba staat net onder de Sid. Deze Recon heeft ook te allerlaatste techniek: DebonAir; staat de vork wat hoger in zn veerweg als je op je fiets zit, zodat je maximaal gebruik kunt maken van de 100 mm die hij heeft. Verschil met Reba is dat bij deze ze wat meer materiaal; aluminium van de kroonplaat en Magnesium van de onderpoten hebben weggehaald. Waardoor de Reba 175 gram lichter is. De recon weegt, heb het niet gewogen eerlijk gezegd, maar van internet, rond de 1800 gram. Wat al erg licht is. Goedkope modellen wegen 2200-2300 gram.”



Wat is nou het doel van dit topic vragen jullie je wellicht af?! Eigenlijk wil ik vooral weten of de nieuwe Recon inderdaad vergelijkbaar is met de Reba en of Fox 32. Als dit niet zo is, wat is dan het verschil? Zijn de stanchions slapper (ook al zijn ze allemaal 32mm en alu)? Is het toch de demper? Of iets anders? 



Dit wil ik graag weten omdat de Trek waar ik geïnteresseerd in ben (Procaliber 9.6) met deze recon wordt geleverd. Dit viel me in eerste instantie een beetje tegen voor een 2300 euro HT. Ook omdat deze fietsen in eerdere jaren wel met een Reba werden afgemonteerd.

Ik hoor graag jullie input!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het enige wat ik kan bedenken is dat het voor RS het goedkoopste is om in de basis heel veel van hetzelfde te gebruiken.

De duurdere modellen zijn dan voorzien van nieuwer en/of lichter spul.

Bij halfgeleiders heb je MILspec.
Dat zijn uitgeselecteerde halfgeleiders die aan strengere toleranties voldoen, breder temp.bereik enz.
Dus gewoon dezelfde, maar wel de beste van een batch.

Mogelijk werkt RS ook zo?
Wat net voldoet wordt Recon.
Beter spul wordt Reba en spul wat binnen de kleinste toleranties valt wordt SID.
Wie zal het zeggen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

In het verhaaltje staat dat de Reba is 175 gr lichter --> 10%. Het is dus niet eigenlijk een Reba/SID, het is een zwaarder model doordat het ontwerp minder verfijnd = goedkoper is.

Uit de tekst kan je niet opmaken of de dempers of geleiding identiek zijn, of ook net iets goedkopere versies.

Het is commercieel niet slim een een top of the range product en een mid range product teveel op elkaar te laten lijken. Als de verschillen minimaal zijn waarom dan de topversie kopen?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als er ook een Motion Control demper in zit, en DebonAir is het iig een aardige middenklasse vork en zit het verschil met de Reba waarschijnlijk in wat die tekst aangeeft: niet butted binnenpoten, iets minder uitgewerkte casting en dat soort details. Dat kost wel grammen, maar maakt een vork niet wezenlijk slechter.

Een SID heeft dacht ik al de Charger demping, iets geavanceerder dan de Motion Control.
Doelgroep is ook anders, de SID is de xc-race gerichte vork waar een Reba en Recon meer op toer/trail light gericht zijn.

Volgens mij een prima middenklasse vork zoals ik al aangaf. Geen top, maar ook geen rommel...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Als ik jullie goed begrijp is de Recon met de nieuwe motion control / Debon air demper + 32mm Alu stanchions een prima vork voor een 85kg berijder als ik (bv voor het lichte trail werk op de UHR etc)? En past deze dus prima bij een 2300 euro carbon HT Trek?

En mocht ik de vork ooit willen upgraden. Wat zou dan echt een verbetering zijn? Een Reba of Fox 32 ga ik waarschijnlijk niets van merken. Maar een SID ultimate (SL) of fox 34?

Andere ideeën / andere merken zijn ook enorm welkom wat betreft upgrades.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De SIDs zijn in de huidige generatie wel echt andere vorken dan de Reba's. De SL zou ik wat te licht vinden, maar de 120mm 35mm Select die ik heb voelt aardig aan als een lichte Pike. Dempt in ieder geval stukken beter dan een Reba. Een 34 (al dan niet SC) zou ook een mooie upgrade zijn, mits je niet de Rhytm pakt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Linkeballen schreef: do 27 mei 2021, 09:39 Als ik jullie goed begrijp is de Recon met de nieuwe motion control / Debon air demper + 32mm Alu stanchions een prima vork voor een 85kg berijder als ik (bv voor het lichte trail werk op de UHR etc)? En past deze dus prima bij een 2300 euro carbon HT Trek?

En mocht ik de vork ooit willen upgraden. Wat zou dan echt een verbetering zijn? Een Reba of Fox 32 ga ik waarschijnlijk niets van merken. Maar een SID ultimate (SL) of fox 34?

Andere ideeën / andere merken zijn ook enorm welkom wat betreft upgrades.
Voor een 2.300 euro fiets is het natuurlijk een vrij basale keuze. Maar de verhouding prijs versus kwaliteit van sommige gemonteerde onderdelen is naar mijn idee al een tijd steeds schever aan het worden, dus daar is Trek zeker geen uitzondering in (moet je eens kijken naar de wielen die sommige merken op fietsen die nog duidelijk duurder zijn monteren of in welke prijsklasse je nog steeds Sram SX derailleurs tegenkomt... :-{ ).

Als upgrade mogelijkheden geeft Suravida de logische kandidaten aan: niet te zware vorken met 34 of 35mm binnenpoten en een fatsoenlijk dempingsysteem.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Dat is mij inderdaad ook opgevallen! Naast de wielen geldt dit zeker ook voor de remsystemen vind ik. Bijvoorbeeld MT200 / MT400 remmen op XT afgemonteerde fietsen.

Dus als ik afga op wat Suravida zegt zou ik toch minimaal een kleine 600 euro kwijt voor een leuke upgrade? (de SID select RL dus).
https://www.bikester.nl/rockshox-sid-se ... 62280.html
Skoezie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 556
Lid geworden op: za 7 mei 2005, 09:33
Mijn mountainbike: Giant Contend AR2

Je zou natuurlijk ook gewoon het goedkoopste model Procaliber (want daar doel je volgens mij op) kunnen aanschaffen en daar een andere vork in kunnen zetten. Verschil tussen de 9.5 en 9.6 zijn vooral de vork en de groep. Rest is grotendeels gelijk. Gaat in de basis toch om het frame, de rest kun je dan geleidelijk aan upgraden tot alles naar wens is. Zit nl. zelf ook naar dit model te kijken en een beetje met hetzelfde dilemma. :wink:
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ja goed punt.. Echter is de 9.5 pas in eind 2021 / 2022 beschikbaar in al de winkels die ik heb gecheckt.

Maar goed los van de beschikbaarheid zit er inderdaad 400 euro verschil tussen de 9.5 en 9.6. Maar daar krijg je dus de nieuwe recon gold voor (deze kan je uiteraard duurder verkopen dan de Judy silver).

verder heeft de 9.6 vs de 9.5:
- XT vs Deore achter derry
- SLX shifters vs Deore
- SLX cassette vs Deore
- MT410 remmen vs MT200
- M6120 / M6100 Crankstel vs de MT511*

* = dit is een big deal voor mij omdat ik een 36 wil kunnen monteren in NL (vooral met een 12x1 systeem). Met de Procaliber 9.5 heb ik hiervoor een hele nieuwe crank nodig.

Dus naast de beschikbaarheid vind ik het 400 euro prijsverschil wel waard
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Skoezie schreef: vr 28 mei 2021, 08:21 Je zou natuurlijk ook gewoon het goedkoopste model Procaliber (want daar doel je volgens mij op) kunnen aanschaffen en daar een andere vork in kunnen zetten. Verschil tussen de 9.5 en 9.6 zijn vooral de vork en de groep. Rest is grotendeels gelijk. Gaat in de basis toch om het frame, de rest kun je dan geleidelijk aan upgraden tot alles naar wens is. Zit nl. zelf ook naar dit model te kijken en een beetje met hetzelfde dilemma. :wink:
Wat ik nog vergeet toe te voegen is dat ik toevallig iemand op marktplaats sprak de de recon gold RL vork van de 9.6 voor 350 euro had verkocht. Dit gaat je met de Judy niet kunnen denk ik
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Je kan momenteel alles verkopen voor een (te) goede prijs...
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ik heb mijn Trek inmiddels binnen 8)

Afbeelding

Helaas is mijn nieuwe fiets geleverd met een lekke Recon Gold RL. Deze wordt vanwege de druk bij Sram pas over een maand gerepareerd. Sram heeft mij ook verteld dat ze voor 599 een Rockshox SID SL RockShox SID SL Select (32mm Stanchion Charger RL demper 100mm travel) kunnen leveren.

Is dit een goede upgrade voor mij? Ik zou de Recon Gold na de reparatie door Sram dan kunnen verkopen uiteraard.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Linkeballen schreef: za 7 augustus 2021, 21:04 Ik heb mijn Trek inmiddels binnen 8)

Afbeelding

Helaas is mijn nieuwe fiets geleverd met een lekke Recon Gold RL. Deze wordt vanwege de druk bij Sram pas over een maand gerepareerd. Sram heeft mij ook verteld dat ze voor 599 een Rockshox SID SL RockShox SID SL Select (32mm Stanchion Charger RL demper 100mm travel) kunnen leveren.

Is dit een goede upgrade voor mij? Ik zou de Recon Gold na de reparatie door Sram dan kunnen verkopen uiteraard.
Ik zou met mijn 85 kilo geen 600 euro uitgeven aan een lichtgewicht 32mm vork.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ja zoiets dacht ik inderdaad al! De verkoper van de fietsenwinkel vertelde mij dat de SID Select SL prima is voor mijn gewicht (hij heeft deze vork zelf ook met zijn 90kg).

Volgens hem zijn 34/ 35mm vorken uiteraard beter zijn voor downhill. Maar daar is deze XC vork niet op gericht.
Plaats reactie