Trekking vriendelijk mtb stuur voor m'n Troll

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

Gisteren in een drop gaf m'n headset aan dat ik te dik ben, en dat ik wellicht beter een ander stuur kan plaatsen. https://prntscr.com/13jl84o
Er zit nu een Soma Sparrow 57cm(?) op een Syntace megaforce 260 stem.
https://prntscr.com/13jlac9
Ik vind de sweep van dit stuur wel prettig.
Op de vork Heb ik nog iets van 3cm ruimte omhoog om evt een stuur met minder rise te kunnen gebruiken met dezelfde zithouding.
https://prnt.sc/13jlkng
https://prntscr.com/13jlmfg

"Budget" suggesties? :)
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die spacers :o

Een stuur dat meer een M vorm heeft (deze heeft meer de vorm van een omgekeerde U).
Dit icm. een kortere stuurpen zal dit probleem ook tegen gaan, terwijl je handen op dezelfde plek blijven.
Je hebt nu een hele grote hefboom tov. de klem van je stuurpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

ThaSingleTrackMastah schreef: za 29 mei 2021, 16:21 Die spacers :o

Een stuur dat meer een M vorm heeft (deze heeft meer de vorm van een omgekeerde U).
Dit icm. een kortere stuurpen zal dit probleem ook tegen gaan, terwijl je handen op dezelfde plek blijven.
Je hebt nu een hele grote hefboom tov. de klem van je stuurpen.
:D ik vind het cool staan dat ik stuurbuis over heb. Ook mooie adapters gezien voor bijvoorbeeld een extra lamp vanaf die plek ovee bagage heen. Maar de kans dat ik die nodig ga hebben wordt steeds kleiner helaas.
Heb je een voorbeeld voor een stuur? Ik zat te kijken naar Soma Clarence maar dan heb ik waarschijnlijk hetzelfde probleem.
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoiets bijvoorbeeld.
Dan zit de klemming in lijn met de positie van je handen en zal het niet bij iedere klap kantelen.

https://www.justpedal.nl/nl/multipositi ... -31-8.html

Met een kortere stuurpen natuurlijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

Ja, daar zat ik al naar te kijken idd, alleen heb ik dan ook meteen een nieuwe stem nodig want de huidige is 25.4 correctie: er is ook een 25.4 versie. En moet sowieso dus een kortere :/
Misschien klapt dat sowieso minder snel om ivm meer klemmend oppervlak..

Ik vind deze ook wel cool https://www.justpedal.nl/nl/multipositi ... 30-rise-40
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar die heeft hetzelfde probleem als wat je nu hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

Oh ja. Duh :(
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

seb93 schreef: za 29 mei 2021, 23:41
ThaSingleTrackMastah schreef: za 29 mei 2021, 16:21Die spacers :o
:D ik vind het cool staan dat ik stuurbuis over heb. Ook mooie adapters gezien voor bijvoorbeeld een extra lamp vanaf die plek ovee bagage heen.
Um… de spacers bóven je stuurpen zijn het probleem niet, hoor…
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

Alien schreef: zo 30 mei 2021, 16:50
seb93 schreef: za 29 mei 2021, 23:41 :D ik vind het cool staan dat ik stuurbuis over heb. Ook mooie adapters gezien voor bijvoorbeeld een extra lamp vanaf die plek ovee bagage heen.
Um… de spacers bóven je stuurpen zijn het probleem niet, hoor…
Ok, dan snap ik het niet :)
Wat is daar mis mee?
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met elke spacer onder je stuurpen creëer je in potentie extra flex en kans op speling. Als je graag je stuur zo hoog hebt staan zou ik kijken naar een stuurpen met zoveel mogelijk rise en dan de overbodig geworden spacers weghalen. Boven je stuur vind ik persoonlijk niet mooi, maar daar hebben ze geen invloed meer dus als je wilt kun je ze daar monteren.

Dus samengevat: een kortere maar zeer steile stuurpen met een stuur zoals TSTM aangeeft om te voorkomen dat je teveel hefboom krijgt t.o.v. de stuurklemming. Zoek op "high rise stuurpen". Ergotec heeft nogal wat in die hoek, maar er zijn genoeg merken. Als je toch van stuur verandert kun je ook naar 31.8 wat de keus aanzienlijk vergroot.
En ik zou carbon montagepasta tussen stuur en pen gebruiken als je dat nog niet doet. Die verhoogt de wrjiving waardoor je stuur weer net wat minder makkelijk verdraait. Als je de boel dan met een momentsleutel op de juiste waarde vastzet zou het toch niet makkelijk meer kunnen verdraaien volgens mij.

Dit soort spul:
https://www.mantel.com/dynamic-carbon-a ... gJN1_D_BwE
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Zadel staat ook al best hoog, voor het type fiets. Is het frame niet een paar maten te klein?
Vorsprung durch Pedantik.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Als je nog een ander stuur zoekt, misschien staat hier wat tussen voor je?

viewtopic.php?f=20&t=151031
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

kermit schreef: ma 31 mei 2021, 08:18 Met elke spacer onder je stuurpen creëer je in potentie extra flex en kans op speling. Als je graag je stuur zo hoog hebt staan zou ik kijken naar een stuurpen met zoveel mogelijk rise en dan de overbodig geworden spacers weghalen. Boven je stuur vind ik persoonlijk niet mooi, maar daar hebben ze geen invloed meer dus als je wilt kun je ze daar monteren.

Dus samengevat: een kortere maar zeer steile stuurpen met een stuur zoals TSTM aangeeft om te voorkomen dat je teveel hefboom krijgt t.o.v. de stuurklemming. Zoek op "high rise stuurpen". Ergotec heeft nogal wat in die hoek, maar er zijn genoeg merken. Als je toch van stuur verandert kun je ook naar 31.8 wat de keus aanzienlijk vergroot.
En ik zou carbon montagepasta tussen stuur en pen gebruiken als je dat nog niet doet. Die verhoogt de wrjiving waardoor je stuur weer net wat minder makkelijk verdraait. Als je de boel dan met een momentsleutel op de juiste waarde vastzet zou het toch niet makkelijk meer kunnen verdraaien volgens mij.

Dit soort spul:
https://www.mantel.com/dynamic-carbon-a ... gJN1_D_BwE
cool dankjewel! tijd voor een momentsleutel en die pasta :)
ik ben niet van plan heel wild te gaan doen, de Troll is geen pure mountainbike en ik wil hem wel graag heel houden :)
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hij kan wel wat hebben denk ik ;-)

En bij echte mtb's verdraait het stuur doorgaans ook niet, zelfs niet bij heftig gebruik. Ik zet zelf mijn sturen altijd met 4Nm vast, met van die pasta ertussen.
Op veel stuurpennen staat het maximale moment aangegeven, vaak iets rond de 5Nm (en 5Nm is sowieso vast genoeg).
De bouten om de vorkbuis mogen meestal iets vaster.

Heb je een carbon vorkbuis of stuur zou ik zeker de gebruiksaanwijzing van de fabrikant volgen, carbon kan best wat hebben maar geen hele hoge klemkrachten...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
seb93
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 29 oktober 2014, 01:22
Mijn mountainbike: Surly Troll Eggplant Purple S

Alien schreef: ma 31 mei 2021, 08:38 Zadel staat ook al best hoog, voor het type fiets. Is het frame niet een paar maten te klein?
hmm nee, volgens mij is dit de juiste maat (16"). Ik ben 1.70 en heb redelijk korte pootjes. Met dit frame en dikke, hoge banden eronder heb ik net genoeg stand over clearance.
Surly Troll S Eggplant Purple, deore/SRAM, BB5, Surly Extra Terrestrial 26x2.5 on Surly Marge Lite 65mm. OMM racks. Soma Sparrow bars.
Plaats reactie