Rugzak met drink reservoir

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hi!

Gisteren moest ik aan het einde van mijn 60km MTB trip op het Utrechts heuvelrug afstappen vanwege kramp die in mijn beide benen schoot. Ik denk te weinig water gedronken. Ik heb een xc fully waar maar één bidon op kan. Dus ik moet naar een rugzak uitwijken om meer water mee te kunnen nemen. Maar ik heb geen idee waar ik op moet letten. Ik zal hem gebruiken bij intensief mountainbiken (Amerongen, Leersum etc.)


Ik zag deze op mantel:

https://www.mantel.com/camelbak-rogue-l ... ec[]=21586

Zou dit wat kunnnen zijn, of welke hebben jullie goede ervaringen mee?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Camelbaks zijn in mijn ervaring altijd prima, belangrijkste is te kijken naar de hoeveelheid vocht en evt. ander spul dat je mee wilt nemen en daar de grootte op afstemmen. Ik vond een heupband altijd wel prettig (de versie uit je link heeft die niet), houdt de tas wat beter op zijn plek, maar met deze zal het ook best lukken. Nadeel van een rugzak is wel weer dat je meer gaat zweten als het warm is, en je dus ook weer meer water moet meenemen :winkie: Je zou ook naar een andere optie kunnen kijken, onderbuis, zadel, als het past.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik weet niet hoeveel water je meeneemt en zou willen meenemen maar wanneer het puur voor een bidon extra is en geen 2L of meer, dan zou ik eerst naar andere alternatieven kijken. Ofwel om ergens aan de fiets een extra bidon kwijt te kunnen of bijvoorbeeld een heuptas waar je een bidon in kwijt kan...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Gebruik zelf de Chase Vest van Camelbak. 1,5L. Niet te groot. Gebruik hem zelf ook veel voor korte ritten. Neem nog zelden tot nooit meer bidon mee.
https://www.camelbak.com/CB-1477.html#
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Hangt natuurlijk van het gebruik af. Ik gebruik bij voorkeur alleen bidon's, alleen als er onderweg geen of weinig bijvul mogelijkheden zijn neem ik een rugzak mee, bij voorkeur een kleine (Lobo), heel soms een wat grotere (Mule). In het verleden dropte ik bij lange tochten in erg warm weer vooraf nog wel eens wat vocht langs een route om niet met een zware rugzak te hoeven rijden, maar voor de UHR wellicht wat overdreven. :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zag deze op mantel:

https://www.mantel.com/camelbak-rogue-l ... B%5D=21586

Zou dit wat kunnnen zijn, of welke hebben jullie goede ervaringen mee?
Die heb ik gehad en het is by far de slechtste rugzak die ik ooit tijdens het fietsen heb gedragen.
Zwabbert en huppelt, zit als een worst tussen je schouderbladen en er past niets in. Als het reservoir vol zit is er nog plek voor je huissleutel en een bankpasje.
Camelbak jokt een beetje, geeft de inhoud op zonder reservoir, dus je moet de inhoud vh reservoir aftrekken vd bagageruimte.

Je bent uiteraard geneigd om iets kleins te kiezen, maar ervaring leert dat grotere rugzakken beter zitten dan kleine.
Een grotere rugzak kan je altijd halfvol doen, maar een kleine kan je niet 2x zo vol doen.
Leeg is het gewichtverschil erg klein tussen een grote en kleine rugzak.

Mijn fijnste rugzak is een Deuter Transalp van ruim 30liter.(3liter reservoir)
Maar meestal fiets ik met een Deuter Race van 10liter.(2 liter reservoir)

Tegenwoordig zijn er ook heuptasjes met drinksysteem.
(Niet mijn ding, maar sommigen vinden het ideaal)

Je fiets knap er ook van op als je m niet helemaal vol hangt met rommel. :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik heb een Camelbak Lobo en sinds kort een USWE Airborne 3.
De Camelbak Lobo is wat groter en neem ik mee voor de lange ritten, 3L water reservoir en veel ruimte voor andere spulletjes, gereedschap, biba, regenjasje of eten.
De USWE Airborne 3 is veel kleiner, heeft een 2L water reservoir en een klein afneembaar vakje voor een telefoon en wat reepjes. Dit is echt een ideale rugzak voor ritjes van 2-3 uur. Hij zit wat hoger op de rug dan een Camelbak en door de kruislingse banden met elastiek zit hij gewoon perfect voor mij. Deze rugzak voel je bijna niet en beweegt ook nauwelijks bij een sprong of drop.
Het water reservoir van de USWE kun je binnenste buiten draaien en is heel makkelijk te reinigen, de Camelbak heeft een grote afsluitdop en daarbij is het schoonmaken wat lastiger.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over reservoirs.
De reservoirs van Decathlon en Deuter bevallen stukken beter dan die van Camelbak.
Camelbak heeft dan weer de fijnste mondstukken (vind ik)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik gebruik een Camelback Dart voor duurloop en lange zomerritten, maar zoals ThaSingleTrackMastah aangeeft, als je hem goed vol doet met water kan er niet veel meer bij. Nog net ruimte voor een gelletje en sleutels, maar gereedschap etc zit nog steeds in de zadeltas.

Verder is mijn ervaring met de Dart dat hij prima zit. Ik heb zelf geen last ervaren van gestuiter, geschuif op mijn rug.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

cheeta schreef: za 29 mei 2021, 10:56 Ik weet niet hoeveel water je meeneemt en zou willen meenemen maar wanneer het puur voor een bidon extra is en geen 2L of meer, dan zou ik eerst naar andere alternatieven kijken. Ofwel om ergens aan de fiets een extra bidon kwijt te kunnen of bijvoorbeeld een heuptas waar je een bidon in kwijt kan...
Als het puur om drinken en wat klein spul gaat zou ik ook kijken naar een hippack, zoals Cheeta al zegt.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Arjan76 schreef: za 29 mei 2021, 11:41 Ik heb een Camelbak Lobo en sinds kort een USWE Airborne 3.
De Camelbak Lobo is wat groter en neem ik mee voor de lange ritten, 3L water reservoir en veel ruimte voor andere spulletjes, gereedschap, biba, regenjasje of eten.
De USWE Airborne 3 is veel kleiner, heeft een 2L water reservoir en een klein afneembaar vakje voor een telefoon en wat reepjes. Dit is echt een ideale rugzak voor ritjes van 2-3 uur. Hij zit wat hoger op de rug dan een Camelbak en door de kruislingse banden met elastiek zit hij gewoon perfect voor mij. Deze rugzak voel je bijna niet en beweegt ook nauwelijks bij een sprong of drop.
Het water reservoir van de USWE kun je binnenste buiten draaien en is heel makkelijk te reinigen, de Camelbak heeft een grote afsluitdop en daarbij is het schoonmaken wat lastiger.
En je kan de slang afkoppelen bij het reservoir.
Ben ook wel te spreken over de Uswe Airborne.
"This species has amused itself to death"
fedaia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 15:14

Torsten schreef: za 29 mei 2021, 10:26 Ik zal hem gebruiken bij intensief mountainbiken (Amerongen, Leersum etc.)
Bij de oversteek van de Bergweg (parcours Leersum westkant - parcours Amerongen oostkant) staat een watertappunt... :wink: Ideaal.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

fedaia schreef: za 29 mei 2021, 13:26
Torsten schreef: za 29 mei 2021, 10:26 Ik zal hem gebruiken bij intensief mountainbiken (Amerongen, Leersum etc.)
Bij de oversteek van de Bergweg (parcours Leersum westkant - parcours Amerongen oostkant) staat een watertappunt... :wink: Ideaal.
Dat is sowieso een top tip👍
De beentjes van Enrique Mas, que?'
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ik heb een evoc stage 12l. Hoog draagcomfort. Blijft goed zitten en goede beluchting aan de rugzijde.
Dit icm met een 3l platypus big zip. Zoals al eerder vermeldt, geldt voor zowel waterzak als rugzak, hij hoeft niet helemaal vol.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

kan niet meer schreef: za 29 mei 2021, 13:15
Arjan76 schreef: za 29 mei 2021, 11:41 (...)
De USWE Airborne 3 is veel kleiner, heeft een 2L water reservoir en een klein afneembaar vakje voor een telefoon en wat reepjes. Dit is echt een ideale rugzak voor ritjes van 2-3 uur. Hij zit wat hoger op de rug dan een Camelbak en door de kruislingse banden met elastiek zit hij gewoon perfect voor mij. Deze rugzak voel je bijna niet en beweegt ook nauwelijks bij een sprong of drop.
Het water reservoir van de USWE kun je binnenste buiten draaien en is heel makkelijk te reinigen, de Camelbak heeft een grote afsluitdop en daarbij is het schoonmaken wat lastiger.
En je kan de slang afkoppelen bij het reservoir.
Ben ook wel te spreken over de Uswe Airborne.
.
+1 voor USWE. Ik heb een outlander 4 met 3L drinkzak. In het voorvakje stop ik bandenlichter, tire boots, salami worstjes en pasjes e.d. In het hoofdvak past nog een pomp, bandje, multitool, en evt. wat te eten. Meestal doe ik de zak niet vol (1 of 1.5 liter). Als je er wel 3 liter in stopt wordt het proppen denk ik.
De zak gaat in een andere rugzak mee op hikes, en dan is die capaciteit van 3L wel fijn.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie