Hulp/kennis gevraagd voor herintreder, geduld vereist....

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Nee, met dat Ispecgedoe bedoel ik. Met losse klembanden snap ik wel.
Ik neem aan dat dat specifiek voor shifters en remmen van shimano bedoeld is en niet om andere merken te combineren, afgezien van via een problemsolver of zo...
feel the fear,do it anyway!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat dus, ik heb een adapter in handen gehad voor een Sram shifter aan een Ispec2 rem. Dat kan dus prima maar je ben iets van 20-25 kwijt voor zo'n adaptertje. Ik vind dat veel, ik heb overigens wel een Ispec rem/shifter combi op een fiets omdat ik het wel lekker opgeruimd vind. Dat ik een alternatief moet zoeken als er iets kapot is oid. neem ik voor lief. Een Ispec shifter kun je in principe niet los monteren, de rem wel overigens.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ispec is al te vaak veranderd om er nog positief over te kunnen zijn.
En door al die versies passen ook de adaptertjes niet altijd.
En als het vandaag past en morgen koop je een nieuwe shifter of een andere rem...
Gewoon een klem extra op je stuur, klaar.
Met de moderne bredere sturen is er plek zat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

kermit schreef: do 3 juni 2021, 09:53
In principe is vrijwel elke fiets om te bouwen naar een modern 1x systeem. Wel rekening houden met boost: daarbij is het achterwiel (de as) breder geworden en om de kettinglijn goed te houden is dan ook het voorblad iets naar buiten gebracht. Zo krijg je meer ruimte voor brede banden icm een korte achtervork.
Uiteraard is wel of niet boost gedicteerd door het frame, heb je een non-boost frame monteer je gewoon een non-boost crank en dan veranderd er verder niets.

En nog meer vragen staat natuurlijk vrij ;-)
George schreef ergens..

"Ik heb toevallig net mijn aandrijving vervangen en omdat 12 speed nieuwer, hipper en gewilder is zijn 11 speed groepen en onderdelen een stuk goedkoper bij de meeste shops. Even zoeken loont.

Voor de volledigheid: Een 11/12 speed cassette is overigens wel degelijk breder dan een 10 speed maar is zo gemaakt dat de grootste kransjes over de spaken heen vallen, ze passen dus wel op dezelfde body (mits geen XD of microspline zoals aangegeven). Het is goed om je te realiseren dat de kettinglijn daardoor nog beroerder wordt (ja, dit is een stokpaardje van me) en dat voel je wel degelijk. Een 12 speed derailleur is een vrij lomp apparaat omdat hij scheef de ketting om een enorm kransje moet hijsen. Ik heb bewust gekozen voor een non-boost crank op mijn boost frame om de kettinglijn zo goed mogelijk te krijgen. Dat dit een beperking oplevert voor de grote van het voorblad is voor mij acceptabel voor die fiets maar dat zal niet altijd opgaan.

Keuzes, keuzes..."


Bedoeld hij met een non-boostcrank dan dat zijn blad niet naar buiten is gebracht? Is dat t enige verschil met boost?

En kun je zo'n boost-blad ook gewoon op n oude crank(9) monteren?..op de plaats van t...binnenblad? EDIT. zelfde vraag voor non-boost, dus alleen narrow -wide..
Lagers zijn sws gewoon t zelfde?
Of is t toch gewoon een compleet andere crank?

Trouwens, dan moet ik ook weer nieuwe wieltjes bouwen. Ik heb gelezen dat 10,11,12 allemaal op dezelfde body past, klopt?
En qua naven..een beetje dezelfde opties te koop als vroeger? bv een 240? Och ja, is gewoon n kwestie van de juiste body natuurlijk, heb al eens eerder n swiss naaf omgebouwd van 9 naar 11... :bier:
Boostnaven, bouwt dat t zelfde? Heeft swiss bv een boostnaaf?

Oow, nog een EDIT, ik heb t hier over boostnaven, maar dat is bij ombouw natuurlijk helemaal niet aan de orde he, hangt ja van je frame af...jaja, tijd om naar bed te gaan geloof ik...
Maar ik geloof dat mn merida wel boost is...(dat weet Kermit vast wel)....dus toch wel handig om te weten..


Wat betreft die kettinglijn, ben ik t volledig met George eens. Ik leer mijn kinderen ook aan om de buitenste 2 of 3 kransjes pas te gebruiken nadat je voor hebt geschakeld. Vanwege de slijtage, krachtverlies, soepelheid, kosten (zeker nu er nix te krijgen is) maar ook omdat t hier gewoon handig is om in 1 x een paar versnellingen groter te zitten...
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het enige verschil tussen een boost en non boost crank is inderdaad de positie van het kettingblad. Volgens mij gaat het ook altijd om single ring cranks als het boost is, maar dat weet ik niet 100% zeker.

9-speed cranks hebben meestal nog een vier-arm 104bcd bevestiging voor de bladen denk ik, geen idee of daar bladen met offset voor te koop zijn. Denk dat dat weinig nut heeft, want als je met zo'n crank een enkel voorblad wilt rijden en je wilt dat verder naar buiten hebben monteer je het gewoon op de buitenpositie.

Een boost naaf inspaken is gewoon hetzelfde als elke andere naaf, alleen staan de flenzen ietsje verder uit elkaar en is de breedte over de as (OLD) 6mm groter.

Je Merida heeft inderdaad boost naven.
Voor de crank maakt dat in dit geval niet uit, je hebt geen BB/trapas maar een motor waar de cranks aan hangen ;-)
Er zal ongetwijfeld rekening mee gehouden zijn om het voorblad op een boost-kettinglijn waarde te krijgen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit is een foto van een non-boost crank (zelfs nog een 9-speed :-D ) met een narrow-wide kettingblad.
Het frame en achterwiel zijn boost, dus met de cassette 3mm meer naar buiten dan vroeger. Het blad op de middenpositie past net niet, want dan loopt het tegen de achtervork aan.
Eerlijk gezegd heb ik de kettinglijn niet opgemeten, maar alles werkt zoals het hoort. Schakelt goed en de ketting loopt er niet af.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedoeld hij met een non-boostcrank dan dat zijn blad niet naar buiten is gebracht? Is dat t enige verschil met boost?

En kun je zo'n boost-blad ook gewoon op n oude crank(9) monteren?..op de plaats van t...binnenblad? EDIT. zelfde vraag voor non-boost, dus alleen narrow -wide..
Lagers zijn sws gewoon t zelfde?
Of is t toch gewoon een compleet andere crank?
De cranks zijn in principe hetzelfde.
De as die in het BB zit is gelijk.
Bij Sram & Co. zit het verschil compleet in het voorblad
Bij Shimano 104 en 96 BCD is de spider iets naar buiten verschoven bij boost.

Boost cranks zijn er niet gekomen vanwege de boost achternaaf.
Boost cranks zijn er gekomen om een bredere achterkant mogelijk te maken, dus een dikkere achterband .
Wel is het zo dat een de boost achternaaf de boost crank mogelijk maakte.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ok, tx, vooralsnog duidelijk... :bier:

Vraagje, Gisteren voor vrienden een 1 x 11 slx derrie met clutch afstellen met nieuwe sramketting,
Voor mij de 1e x. Dus heb de ketting op de simpele manier gekort. kleine kransje net op spanning zetten. grote krans wat ruimte overhouden voor t fully-effect.
Voor t geval dat Sram al n kettingrichting aanhoudt, t meest logische gedaan. t logo leesbaar aan de bovenzijde in de looprichting, schakeltjes met pijltjes idem dito.
Aanslag van derrie boven en beneden afgesteld, b-tension 6mm tussen bovenste derriewieltje en grootste krans aangehouden.

Heb in 1e instantie de derrie iets verder naar buiten laten komen zodat die goed op de kleinste zou vallen, maar later weer recht eronder gezet..

Krijg m niet goed! Op kleine kransje zegt ie "strakker" maar op de grotere zegt ie "slapper".. Ga straks ns kijken of t wel een 11-speed ketting is.
Of krijg je met n 12-speed ketting andere problemen dan genoemde?

Ook vervelend dat je met die kabels door t frame nergens de binnenkabel kan oprekken...

En anders , zoals usual, ding mee naar huis nemen en eerst eens de pad richten....
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Welke derailleur is het precies? De medium of de lange kooi? (GS of SGS).
En wat is de rest van de setup, voorblad(en) en cassette?

Wat namelijk niet veranderd is sinds 9-speed is dat je derailleur een bepaalde capaciteit moet hebben om de ketting op de uitersten voldoende op spanning te kunnen houden ;-)
Ik zou altijd uitgaan van de grootste krans, als de ketting dan niet te strak staat (ook niet bij inveren van een fully) loop je hooguit het risico dat de ketting op de kleinste krans te slap hangt. Andersom loop je het risico iets kapot te trappen...

Een Sram 11 ketting heeft geen looprichting, kan beide kanten op gemonteerd worden.
En werkt ook prima op Shimano cassettes (rijd er zelf ook mee).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Tis een RD-M7000 11.
De rest klopt allemaal wel..
Nx-ketting....

Dus vloekerdevloek, blijkt alsnog een shadow te zijn; Heb nog gezegd dat ik dat niet zie zitten. Alleen maar problemen mee..
Zal wel aan mij liggen maar ik krijg ze nooit in 1 of 2 of 3 x goed..

Alles weer los
die b- tension helemaal losgedraaid. Die derrie veel verder naar voren komen. t bovenste derriewieltje.


AAH, ik heb t ontdekt..de b-tensionschroef is bij deze t middelste schroefje en niet die waar je t verwacht....pfhh.. Ja , zoiets moet je ook alleen en met goed licht en de juiste bril doen, hahhah..

:winkie: :bier:
feel the fear,do it anyway!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

En voor 11 speed is alleen maar de mediumcage geloof ik, tot 46th


toch?

https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... m7000.html
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

You're right, ik had gekeken naar de "line up" en daar stonden twee SLX derailleurs. Maar de ene is inderdaad 10-speed...

Alle Shimano derailleurs zijn tegenwoordig volgens het "shadow" principe (= smaller gebouwd).

Nog een veel gemaakt foutje: de kabel aan de verkeerde kant van het klemboutje vastzetten.
Dus dat gaat nu vast en zeker goedkomen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Done, kabel gaat ook nog maar op 1 manier vast. Dat is dan wel n voordeeltje, maar verder zie ik gene..

En die kettinglinie...bah bah. Voor zit al n klein blad, verder naar binnen zal niet gaan..
Maar hij staat dus ook echt t meest schuin wanner je de meeste kracht zet...
En de herrie wat t maakt in vergelijk met triple 9..
Zal bij mij dus nooit erin komen..of erop..

Mss als je niet anders gewend bent....... :-?

Uiteindelijk ieg de 1e klus aan moderniteit geklaard, hah... :bier:
feel the fear,do it anyway!
Plaats reactie