Hulp/kennis gevraagd voor herintreder, geduld vereist....

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Hoi,

Waar moet ik beginnen?

Ter inleiding...

Ik ben er noodgedwongen wat jaartjes uit geweest; deed, al heel jong, aan mtb toen dat woord in Nederland nog niet bestond.. maar ik ben niet verder gekomen dan dat wat we een dikke10 jaar geleden als normaal beschouwden. Dus 26" en 9 speed.

Ik heb in de tussentijd wel n racer met sram red 22 compleet opgebouwd, inc de wieltjes, maar ik verlies het overzicht met alle mtb-nieuwigheden.

Ik was ook helemaal niet van plan om nog terug te komen, maar ik kan weer, pijnvrij. En dankzij een e-mtb ook weer de energie en de fun terug gevonden in t mtb-gebeuren.. Zelf bezit ik genoeg oldskool bikes om de rest van mn leven vooruit te kunnen maar, zoals t hoort heb ik mijn oude passie blijkbaar over gedragen op mn kids.
En dus zal ik wel mee moeten met de modernere technieken .

Ik ben niet bang om te googlen maar ik krijg t gewoon niet meer geregeld, too much for me..heeft met heel veel omstandigheden te maken...
Stukje mentaal karakter, loslopende kinderen maar ook een complete huisrenovatie die ik ook alleen moet doen..

Wa ever, te lang verhaal waar niemand op zit te wachten..

:bier:


Dus, waar begin ik?

Na corona zal 9-speed nog altijd moeilijk verkrijgbaar zijn dus zal ik een voor een fietsen moeten gaan ombouwen, zolang er geen nieuwe gaan komen.
Ik ken ook de termen en de afkortingen niet..... :((

1. losse shifters, (of 1 indien 2 van voren straks ook niet meer bestaat) blijft dat of zijn er alleen nog maar van die klikdingen? Waar je stuur zo opgeruimd van blijft...
2. Kan ik in principe elke fiets ombouwen naar een modern drivesystem? MOet ik 2by? vergeten en meteen naar 1by? Zo noemen ze dat toch?
3.Bij shimano kan ik t nog n beetje volgen....alhoewel..ook daar zie ik steeds meer cijfertjes ipv gewoon namen zoals deore, xt e.d. Maar bij Sram ....pfhh. En sinds die Avid hebben overgenomen snap ik daar ook nix meer van...

Heb nog 100 vragen geloof ik, maar ik kan ze niet eens verwoorden. Dat is wat ik bedoel. Zijn er sites waar je dat kunt leren?

Het hele probleem begint volgens mij met de non-compatibiliteit..

En t was wrs een stuk makkelijker als ik gewoon helemaal geen voorkennis had.....ik sleutelde ook al van kind af aan..en nog af en toe wel voor anderen ook, maar poeh..

:-{ :~
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

9-speed zal heus nog wel even verkrijgbaar zijn denk ik, toch zeker de slijtagedelen als kettingen en cassettes.
De schaarste momenteel is tijdelijk, en die geldt ook voor de nieuwste onderdelen.

Shifters zijn niet echt veranderd (ja, natuurlijk moeten ze compatible zijn met je derailleur), er zijn ook triggers en gripshifters voor 11 en 12 speed. Gripshifters alleen bij Sram, en in principe heb je wel shifter en derailleur van hetzelfde merk nodig (er zijn wel cross-compatible opties maar die laten we maar even buiten beschouwing ;-)).
Triggers zijn er met een klemband, of in uitvoeringen die met een adaptertje aan de remhendel geschroefd worden. Nadeel, die standaard kan weleens veranderen (Shimano heeft inmiddels al drie verschillende... zij noemen die adapters i-Spec).

De volgorde bij Sram:
SX-NX-GX-X0-X1-XX, waarbij SX niet aan te raden is, NX redelijk goed en vanaf GX zit je op een level dat vergelijkbaar is met de Shimano groepen vanaf XT.

Sram heeft wel de cassettebody aangepast voor hun grote 11 en 12-speed cassettes, genaamd XD. Sram cassettes vanaf GX passen alleen daarop, t/m NX past op de aloude Shimano HG body. De XD cassettes zijn imo te duur dus die vermijd ik :)
Sunrace maakt ook prima cassettes voor Shimano body's. Je kunt dus Sram schakelen met een Sunrace of Sram NX cassette op een Shimano HG body.

Voor 12-speed heeft Shimano ook de body veranderd, die heet Microspline. Maar er zijn dus ook 12-speed cassettes die wèl op een HG body passen (Sunrace, Sram SX en NX).

Een enkel of dubbel voorblad is een kwestie van smaak en ook een beetje wat/waar je veel rijd. Met een dubbel kun je een groot bereik combineren met kleine stappen op de cassette, met een enkel moet je iets meer kiezen voor een bepaald aspect. Voordeel is natuurlijk de eenvoud.
Omdat de voorderailleur ontbreekt zijn er maatregelen genomen om de ketting op z'n plek te houden: de derailleur heeft een zogenaamde clutch die de ketting strakker houdt dan vroeger, en de enkele voorbladen zijn voorzien van afwisselend smalle en brede tandjes, de narrow-wide bladen. Zo loopt de ketting er ook zonder kettingeleider niet (snel) af.

In principe is vrijwel elke fiets om te bouwen naar een modern 1x systeem. Wel rekening houden met boost: daarbij is het achterwiel (de as) breder geworden en om de kettinglijn goed te houden is dan ook het voorblad iets naar buiten gebracht. Zo krijg je meer ruimte voor brede banden icm een korte achtervork.
Uiteraard is wel of niet boost gedicteerd door het frame, heb je een non-boost frame monteer je gewoon een non-boost crank en dan veranderd er verder niets.

En nog meer vragen staat natuurlijk vrij ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier een plaatje van de drie cassettebody's:
Afbeelding

Links Shimano HG, die is geschikt voor alles vanaf 8-speed t/m 12 speed mountainbike cassettes (road cassettes vanaf 11-speed zijn iets breder, daar bestaan dus ook net iets bredere HG body's voor).
Midden Sram XD, voor Sram cassettes van 11- en 12-speed.
Rechts Shimano Microspline, voor Shimano 12-speed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De echt belangrijke dingen van de moderne fiets zitten in de geometrie van je fiets en natuurlijk de 29" banden ( :D !! ) en daar doe je niets aan

En als de boel het gewoon nog goed doet, gewoon lekker met de 3 x 9 doorrijden. dat deed het toen waarschijnlijk goed, en nu nog steeds goed genoeg.
Vers rubber er op, misschien nw remblokken en een goede ondehoudsbeurt van de onderdelen en vork (als dat nog kan) en gewoon lekker doorrijden

Maar als je vind dat er nieuw spul op moet, ga je gang,
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ah, dank u....

Die Ispec liep ik al n x tegen aan. Heb ik volgens mij toen ook ns vragen over gesteld , maar wat kreeg ik daar koppijn van.
Ook voor de voorderrie vd racer heb ik n extra clamp moeten kopen...wist ik veel... :-?

Narrow /wide....ok, dat hoorde ik ook al vaker, duidelijk.

Boost, ik ken t begrip n beetje bij de assen. maar wat betekent n boostframe? Is t bracket dan anders?

Derrie + clutch, zag filmpjes over wel of niet moeten hebben.. maar dat is dus alleen bij 1 voorblad begrijp ik. Geluid op mn nieuwe monitor is te zacht, zucht. ook iets waarom dat gegoogle niet perfect werkt...


Wat betreft 3 x9. Ik zal daar zelf voorlopig niet mee ophouden. Maar de verkrijgbaarheid was VOOR corona al heel mondjesmaat hoor. Genoeg spul wat toen al haast niet meer verkrijgbaar was...


1 van mn zoontjes trapte laatst een ketting doormidden, de xt-shadow tussen de spaken, einde oefening. Nou, scoor maar eens n nieuwe. Voor 10 of 11 kom je dan makkelijker aan n nieuwe..
Maar ik veronderstel dat 10-speedderrie niet compatible is met een 9 sp shifter? De oude 7 sp-derries kunnen dat wel..

:bier: :-q
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Boven 9-speed is er veel meer niet cross-compatible dan wel. Heeft te maken met de ratio van de derailleur en de kabeltrek van de shifter. Hoeveel verplaatst de derailleur zijdelings bij X mm kabeltrek, dat moet precies overeenkomen met de afstand tussen de kransjes op de cassette. Ook race en mtb derailleurs zijn vaak niet onderling compatible meer.
(Goeie link die hierboven, staat veel in).

Bij een boost frame zit er 148mm tussen de patten van het frame, bij een non-boost (steekas)frame is dat 142mm. De naven zijn ook echt ietsje breder gemaakt, zodat flenzen iets breder uit elkaar staan en de spaken een grotere hoek maken.
Om de kettinglijn zo te houden dat de ketting in het midden van de cassette uitkomt is het kettingblad bij boost 3mm naar buiten geplaatst. Dat kan door de crank zelf aan te passen, of door een voorblad met 3mm offset te gebruiken (afhankelijk van de fabrikant van de crank).

Er bestaan ook boost naven voor snelspanners, die zijn dan 141mm breed ipv 135mm. Maar dat kom je niet zo vaak tegen, ik meen vooral op wat instapframes van sommige merken.

Het bracket is niet anders, bij een boost frame kun je van alles tegenkomen, diverse pressfit "standaards" maar ook gewoon een 73mm BSA bracket.

Ik heb zelf een frame laten bouwen, daar hebben we ook de achterkant boost gemaakt en het heeft een normaal 73mm BSA bracket. Zolang het kettingblad niet tegen je frame komt kun je zelfs een non-boost crank monteren. De ketting loopt dan wat rechter op de grote kransjes, maar schuiner op de kleine.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

interessant..en vooralsnog duidelijk..
:-q
feel the fear,do it anyway!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Maar nu moet ik de rest vd dag, huisman en papa gaan spelen; dus ook ff geen klusjesman......
:bier:
feel the fear,do it anyway!
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Voor wat oudere spullen vind ik cnc-bike.de altijd een handige site.
9-speed derailleurs: https://www.cnc-bike.de/schaltwerke-c-31_75.html
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

gekkokees schreef: do 3 juni 2021, 11:50 Die Ispec liep ik al n x tegen aan. Heb ik volgens mij toen ook ns vragen over gesteld , maar wat kreeg ik daar koppijn van.
Ook voor de voorderrie vd racer heb ik n extra clamp moeten kopen...wist ik veel... :-?
Ispec is een typisch Shimanoeske nachtmerrie die je heel eenvoudig op kunt lossen. Ik heb het ook moeten googelen om de verschlllende soorten te onderscheiden maar er zijn echt mensen die de moeite hebben genomen het duidelijk uit te leggen . De praktische oplosing is eenvoudig: Wil je graag je schifter(s) aan je remhendels koop dan een passende set. Wil je in de toekomst geen problemen met compatibiliteit ga dan voor shifters met klemband. Dat pas en werkt altijd

Ik heb ook meerdere fietsen, zowel voor mezelf als voor het gezin. Voorlopig houd ik het bij de hg body, die zijn compatibel met alles wat ik zou willen/in gebruik heb en een stuk betaalbaarder dan materiaal voor XD en microspline. Ik gebruik zowel enkele als dubbele voorbladen,. Beide hebben voor- en nadelen maar ook hier is de keuze feitelijk eenvoudig: Wil je een groot bereik en betaalbaar slijtagemateriaal kies dan voor een dubbel.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

OsiruS schreef: do 3 juni 2021, 13:05 Voor wat oudere spullen vind ik cnc-bike.de altijd een handige site.
9-speed derailleurs: https://www.cnc-bike.de/schaltwerke-c-31_75.html
Helaas ook alleen maar n alivio of acera. en geen mtb-cassettes.... :((
feel the fear,do it anyway!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Cassettes en kettingen zijn op dit moment overal en van alle systemen lastig te krijgen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

George schreef: do 3 juni 2021, 13:24
gekkokees schreef: do 3 juni 2021, 11:50 Die Ispec liep ik al n x tegen aan. Heb ik volgens mij toen ook ns vragen over gesteld , maar wat kreeg ik daar koppijn van.
Ook voor de voorderrie vd racer heb ik n extra clamp moeten kopen...wist ik veel... :-?
Ispec is een typisch Shimanoeske nachtmerrie die je heel eenvoudig op kunt lossen. Ik heb het ook moeten googelen en er zijn echt mensen die de moeite hebben genomen het duidelijk uit te leggen maar de praktijk is eenvoudig: Wil je graag je schifter(s) aan je remhendels koop dan een passende set. Wil je in de toekomst geen problemen met comptabiliteit ga dan voor shifters met klemband.

Moet je dan altijd shimano remmen gebruiken..of kan dat ook met avid bv...? Niet dat ik t van plan ben.. Was ook geen liefhebber van sti...
feel the fear,do it anyway!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

In welk opzicht? Met losse klembanden kan alles wel en er zijn ook wel fabrikanten die adapters maken waarmee je shimano of sram shifters aanremmen van andere merken kunt monteren maar die zijn wel weer vrij prijzig voor een stukje freeswerk.
Plaats reactie