Gebruik bottomless tokens in Rockshox Pike voorvork (26”)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Larrrrrs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 21 januari 2021, 00:22

Laatst heb ik een nieuwe fiets opgehaald met daarin de rock shox pike dj 26” voorvork. In een zakje heb ik hierbij bottomless tokens gekregen die in de vork kunnen. Mij is niet helemaal duidelijk waarvoor deze dingen dienen en hoe ik ze in de vork krijg. Als ik op YouTube een video kijk hoe deze geïnstalleerd worden in de vork zie ik dat ze ze maar aan 1 kant plaatsen??

Hopelijk weet iemand hoe het werkt :grinning::+1:t3:

Mvg
PLONS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 28 januari 2005, 22:51

denk sowieso dat dit de beste video is :

https://www.youtube.com/watch?v=e69N6Pzt9HI

deze worden inderdaad aan de linkerkant gemonteerd (standpunt vork als je op de fiets zit)

eerst lucht aflaten !!!!
Oud Maar Niet Wijs
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eerst maar eens verdiepen in wat die dingen eigenlijk doen en waarom ze dus wel of niet gemonteerd worden ;-)
Misschien is het voor jouw gebruik helemaal niet nodig....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Larrrrrs schreef: do 3 juni 2021, 16:48Mij is niet helemaal duidelijk waarvoor deze dingen dienen
Page 10
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Larrrrrs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 21 januari 2021, 00:22

kermit schreef: do 3 juni 2021, 19:51 Eerst maar eens verdiepen in wat die dingen eigenlijk doen en waarom ze dus wel of niet gemonteerd worden ;-)
Misschien is het voor jouw gebruik helemaal niet nodig....
Enkel gebruik op pumptrack. Ik merk dat hij ver in veert en bijna helemaal “ op slot “ moet wil hij fatsoenlijk inveren. Vanmiddag eerst wat extra lucht er in doen en daarna zie ik wel even.
Larrrrrs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 21 januari 2021, 00:22

PLONS schreef: do 3 juni 2021, 17:19 denk sowieso dat dit de beste video is :

https://www.youtube.com/watch?v=e69N6Pzt9HI
Heb hem inderdaad gezien. Stel dat ik besluit ze er op te zetten laat ik dit doen door de fietsenwinkel aangezien ik niet alle benodigde spullen daarvoor heb.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Simpel gezegd wordt je vork progressiever met meer tokens erin, dus hij wordt sneller "hard" bij inveren.
Dit omdat je de luchtkamer verkleint. Wat meteen de reden is dat ze alleen links gemonteerd worden, want dat is de kant waar de (lucht)veer doorgaans zit. In de rechterpoot zit het dempinggedeelte.

Je kunt het gewoon uitproberen, misschien geeft wat harder oppompen je ook al het gewenste effect.
Alleen ff in de gaten houden dat je het maximale aantal tokens (en natuurlijk de maximum druk) niet overschrijdt, dat moet ergens in de manual van je vork te vinden zijn.

Om de tokens te wisselen heb je niet meer nodig dan een demperpomp, en afhankelijk van de vork een sleutel om de zeskant dop te kunnen lossen (de nieuwere Rockshox vorken hebben geen zeskant dop maar een dop waar een cassettesleutel in past).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie