Beste manier om meerdere mountainbikes op te hangen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mijn garage wordt binnenkort verbouwd en als dat klaar is wil ik graag wat meer ruimte creeeren door wat fietsen aan de muur te hangen.
Het gaat ddan om minimaal 4 fietsen. Mijn LTHT, mijn Full Suspension (als ie klaar is), mijn vrouw haar 26" mtb en mijn dochters Dirtjumper. Daarnaast verwacht ik dat N+1 nog wel een keer weer toeslaat (ik wil nog weer een DJ kopen 8) ) dus er moet ruimte zijn om een 5e en wellicht zelfs 6e fiets op te kunnen hangen. Daarnaast moeten er nog 4 stadsfietsen in de garage staan en heb ik natuurlijk nog ruimte nodig om een beetje te klussen aan mijn fietsen.

Ik heb een achterwand van een meter of 6 die ik hiervoor kan gebruiken, maar wil het liefst zo min mogelijk ruimte gebruiken.
In eerste instantie dacht ik er aan om de fietsen gewoon recht aan de muur te hangen (met de wielen tegen de muur) en dan om en om een fiets van mij en een van mijn dochter/vrouw omdat die kleiner zijn en je daardoor met de sturen niet in de knoei komt.
Daartussen kan dan het voorwiel van een stadsfiets (die blijven gewoon op de grond staan want moeten snel gepakt kunnen worden).

Later kwam ik nog zoiets tegen: https://eu.steadyrack.com/ Daarmee kan ik ze dan weer wat meer richting de muur hangen en dat lijkt ook een mooie oplossing. Nadeel van deze lijkt mij het feit dat elke fiets dan wel in zijn "eigen" beugel moet omdat je anders met het achterwiel niet uit komt (LTHT vs DJ bijv).

Belangrijk is wel dat ik ze makkelijk kan pakken en ik wil liever niet te veel moeten tillen, dus ophangen aan een balk aan het plafond wordt m niet. Kosten zijn verder niet belangrijk tenzij de oplossing van goud gemaakt is.
Hoe hebben jullie dit geregeld? Wat is de mooiste manier om meerdere fietsen op te bergen?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
PLONS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 28 januari 2005, 22:51

Ik zag een tijdje geleden is heel grappig maar o zo slim : vlees haken uit de slacht industrie

Die had de rails vastgemaakt aan zijn plafond en dan kon die met zijn haken schuiven

https://youtu.be/x_79kKzq_LM

Rond de 23 min zie je het
Oud Maar Niet Wijs
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb een heel goedkope oplossing. Dat is wel nadelig, want niet fancy :P
Vier fietshaken van de Praxis aan een balk. De fietsen hangen naast elkaar met de voorwielen omhoog. Kosten totaal een paar tientjes.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Popl
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 22:03
Mijn mountainbike: Radon Jealous AL

ik heb hierbinnen plek voor 2 fietsen en moest mijn mountainbike ook kwijt.
Nu heb ik zo'n steadyrack gekocht en dat bevalt prima!
Tussen onze 2 stadsfietsen past de mtb dan aan de muur. De stadsfietsen staan op de grond.

Het achterwiel is zo'n 10cm van de grond maar daar kun je iets mee spelen om compatible te zijn met meerdere fietsen.
Als je er meerdere hoog / laag afgewisseld ophangt dan kun je ze lekker dicht op elkaar kwijt.
Of gewoon iets van 50?cm uit elkaar en dan kun je ze ook plat vouwen (naar de muur toe)
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Radon Jealous AL / Koga F3.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Popl schreef: ma 7 juni 2021, 10:37 ik heb hierbinnen plek voor 2 fietsen en moest mijn mountainbike ook kwijt.
Nu heb ik zo'n steadyrack gekocht en dat bevalt prima!
Tussen onze 2 stadsfietsen past de mtb dan aan de muur. De stadsfietsen staan op de grond.

Het achterwiel is zo'n 10cm van de grond maar daar kun je iets mee spelen om compatible te zijn met meerdere fietsen.
Als je er meerdere hoog / laag afgewisseld ophangt dan kun je ze lekker dicht op elkaar kwijt.
Of gewoon iets van 50?cm uit elkaar en dan kun je ze ook plat vouwen (naar de muur toe)
Klinkt goed. Dank voor je ervaring. Tot nu toe staat deze wel bovenaan de lijst.
PLONS schreef: ma 7 juni 2021, 09:21 Ik zag een tijdje geleden is heel grappig maar o zo slim : vlees haken uit de slacht industrie

Die had de rails vastgemaakt aan zijn plafond en dan kon die met zijn haken schuiven

https://youtu.be/x_79kKzq_LM

Rond de 23 min zie je het
Dat wiebelt echt alle kanten op. Lijkt me verschrikkelijk.

bert l. schreef: ma 7 juni 2021, 10:33 Ik heb een heel goedkope oplossing. Dat is wel nadelig, want niet fancy :P
Vier fietshaken van de Praxis aan een balk. De fietsen hangen naast elkaar met de voorwielen omhoog. Kosten totaal een paar tientjes.
Ik wil het wel graag een beetje fancy. En zoals gezegd is budget niet het probleem.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelf heb ik ook voor die keuze gestaan toen we vorig jaar verhuist zijn naar een huis met garage.
Tenzij je zoals bij die Steady Racks de fiets naar de muur kunt draaien steken ze bij verticaal ophangen nog een behoorlijk end de ruimte in. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen de twee lichtste fietsen (2 gravelracers) wat hoger aan de muur te hangen (parallel aan de muur) zodat er nog twee andere fietsen onder kunnen staan.
Ik heb gewoon zo'n ding met twee haken waar je de bovenbuis in hangt. Bij erg sloping frames (de meeste mtb's) hangt het voorwiel dan een stuk lager als het achterwiel, wel iets om rekening mee te houden. Bij (gravel)racers speelt dat meestal minder.

Als je toch verticaal aan de slag wilt lijkt dat Steady Rack systeem me nog niet zo'n gekke keuze.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik heb ook aan die steadyracks gedacht maar vond ze te duur, daarom gebruik ik de budgetversie: https://youtu.be/RYbHmWMx5qc
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

fiets haken aan een rails bouwt het smals. En dat wiebelen. Tsja wat er in stopt komt er uit. Met beleid werken gaat het prima.

Iets luxer https://www.mossycog.com/ Beetje handige man/vrouw kan dit prima namaken.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

corex schreef: ma 7 juni 2021, 11:31 Iets luxer https://www.mossycog.com/ Beetje handige man/vrouw kan dit prima namaken.
Dat ziet er uit als eenzelfde oplossing als die steadyracks, waarbij ik de steadyracks mooier vind en ze zijn ook nog goedkoper. Of mis ik een voordeel bij deze?

Iets namaken gaat zeker niet gebeuren. 2 linkerhanden. :lol:
Laatst gewijzigd door Klitse op ma 7 juni 2021, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

bert l. schreef: ma 7 juni 2021, 10:33 Ik heb een heel goedkope oplossing. Dat is wel nadelig, want niet fancy :P
Vier fietshaken van de Praxis aan een balk. De fietsen hangen naast elkaar met de voorwielen omhoog. Kosten totaal een paar tientjes.
8 haken hier, op nog geen 3 meter. Per 2 fietsen een stuk staaldraad-met-hangslot door de frames en een plafondanker voor wat extra geruststelling. Werkt prima, ik zou eigenlijk geen praktischer oplossing kunnen bedenken.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Met voorwiel aan de muur is het meest ruimte-effectief. Kantelen is natuurlijk leuk maar hoeveel je er met brede sturen mee wint weet ik niet. Steadyrack vind ik extreem duur voor wat het is en mooi kan ik het ook niet noemen. Als ik m'n schuur een keer opnieuw inricht doe ik dit: https://www.youtube.com/watch?v=_deob4L4AEY&list=WL
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Makkelijk schreef: ma 7 juni 2021, 12:02 Met voorwiel aan de muur is het meest ruimte-effectief. Kantelen is natuurlijk leuk maar hoeveel je er met brede sturen mee wint weet ik niet. Steadyrack vind ik extreem duur voor wat het is en mooi kan ik het ook niet noemen. Als ik m'n schuur een keer opnieuw inricht doe ik dit: https://www.youtube.com/watch?v=_deob4L4AEY&list=WL
Nadeel van dat systeem is dat je nog aan het tillen bent en dat mijn dochter met dit systeem haar fiets er zelf nooit in krijgt.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Klitse schreef: ma 7 juni 2021, 12:23
Makkelijk schreef: ma 7 juni 2021, 12:02 Met voorwiel aan de muur is het meest ruimte-effectief. Kantelen is natuurlijk leuk maar hoeveel je er met brede sturen mee wint weet ik niet. Steadyrack vind ik extreem duur voor wat het is en mooi kan ik het ook niet noemen. Als ik m'n schuur een keer opnieuw inricht doe ik dit: https://www.youtube.com/watch?v=_deob4L4AEY&list=WL
Nadeel van dat systeem is dat je nog aan het tillen bent en dat mijn dochter met dit systeem haar fiets er zelf nooit in krijgt.
Goed punt, eigenlijk ook voor mezelf want m'n vriendin houdt ook niet zo van het tillen van die dingen. Dan gewoon de ouderwetse haken aan de wand met de hoogtes perfect afgesteld op het achterwiel op de vloer. Moet je dochter alleen even leren dat het makkelijk is om een fiets op het achterwiel te rollen. En jij kunt hem vanuit een manual inhaken, van je zadel afspringen en dat insturen naar saturday sends (of friday fails..........)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Makkelijk schreef: ma 7 juni 2021, 13:48 friday fails
dat wordt t dan. :lol:
Denk dat ik maar gewoon 5 van die Steadyracks bestel.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Robi-One
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 07:39

Met dit systeem (aan de wand en draaiend) ben ik erg te spreken over die van Topeak:

https://www.bikeinn.com/fiets/topeak-bi ... lsrc=aw.ds

Deze gebruik ik voor zowel mijn MTB als racefiets.
Plaats reactie