Schwalbe Addix - reactie van Schwalbe P5.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alweer een tijdje op de markt, het wonder rubber van Schwalbe, Addix.
Rolt lichter, meer grip, minder slijtage.
Da's waar, maar er is ook een keerzijde.
Het rubber kan blijkbaar slecht tegen UV licht (of iets anders in de lucht).
Het scheurt als de grond van een Sahel land.
Niet alleen rond de (zwaar belaste) nopjes, maar gewoon overal.
Bij mij dan toch in Spanje, maar ik hoorde ook Kermit mopperen en die woont toch gewoon in NL.
We moeten de bandjes vroegtijdig, dwz voordat het profiel versleten is, wegdoen. Want wie durft hier nog een serieuze (meerdaagse) tocht mee te maken?

Afbeelding
Nobby Nick blauwe Addix op mn XC fiets

Afbeelding
Wie durft?

Afbeelding
Echt veel kms heeft 'ie nog niet gemaakt, de haartjes zitten nog op de zijnoppen

Afbeelding
Magic Mary oranje Addix op mn LTHT

Afbeelding
Zelfde MM, andere hoek.

Afbeelding
Ter vergelijk een oudere Nobby Nick van een ouderwetse Evo compound op onze uitleen fiets.

Hebben jullie vergelijkbare ervaringen, of zijn jullie zulke kilometervreters dat de band geen kans krijgt om te verouderen?
Oowja, de fietsen rijden in de zon, maar staan in de schuur geparkeerd, relatief koel en uit de zon.

Ik was al lange tijd een Schwalbe fan, maar nu toch overgestapt op Michelin Vittoria en zelfs Maxxis.

Haak maar aan, liefst met gruwelijke foto's
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Dit is wel heel erg. Had er ook last van met een RaRa maar niet zo erg en waren ze qua profiel aan vervanging toe. Daarom staat de bike al een tijdje op Pirelli's

Foto's al naar Schwalbe NL gestuurd voor een reactie?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hmm, ik heb naast diverse NoNi`s in speedgrip ook nog een set HaDa/MM in addix soft en dit is niet iets wat ik herken. Het ziet er wel bizar uit.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Daar zou ik toch mee terug gaan naar de verkoper of fabrikant.
Duidelijk niet zoals het hoort.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Nou je kan zelfs zeggen; Schwalbe = nix....

Toevallig was ik ook al aan het overwegen om een topic over Addix aan te maken. Mijn fiets kwam met Schwalbe banden, ik heb er nu zo'n 450km op gereden. En alleen op de vaste routes van de Utrechtse Heuvelrug en van de achterband zijn er al een aantal profielnoppen gewoon letterlijk van de band geschaaft. Ik rijd al sinds 2001 op de MTB en heb dit nog nooit meegemaakt. Zelfs niet met het zachte rubber van Michelin destijds (zoals de XCR Dry 2 en de XCR AT), en daar heb ik destijds zelfs flinke Ardennen marathons mee gereden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb hier een set Racing Ralph/Racing Ray al 2 jaar in gebruik. Nog nauwelijks versleten (kan ook niet met die zand-rondjes in NL), maar zien er ook nog top uit. En wat grip betreft 1 van de betere banden die ik de afgelopen jaren gereden heb.

Had ook een Magic Mary in lichte uitvoering, ook uit de Addix-serie. Die had op dezelfde routes gewoon geen grip. Gewoon minder dan de Racing Brothers. Maar sowieso minder dan vrijwel alles wat ik voorheen gereden heb.

Lijkt dus wel of ze daar 3 maandagochtenden per week hebben...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Nou ja, op zich haalt een buitenband zijn sterkte uit het karkas, en niet uit het rubber. Maar dit ziet er niet uit, zeg.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

@ThaSingleTrackMastah ik ben het soms oneens met je, maar in dit geval niet! Addix= inderdaad Nix qua slijtage dan. Ze gingen vorig jaar bij mij ook maar zeer korte tijd mee. Ik rijd voornamelijk grof gravel (stenen) en een setje Ralph/Ray was zo op (als in geen grip en noppen meer). Daarna twee Rons gebruikt om tot de winter te komen maar die hadden in 3 maanden eigenlijk ook hun beste tijd gehad. Daarna Wolfpack Trails getest en die zijn onverwoestbaar in vergelijking tot de Addix Schwalbes. Vergeleken met de Continentals (Race en Crossking) waar ik nu op rij is de slijtage van de Addix gewoon bizar hoog te noemen. Mijn maatjes schreven vervolgens dat ik de Schwalbes ook alleen onverhard moet gebruiken, ala de zand UHR parcoursen, maar ik vind dat een beetje onzin. Een MTB band moet wat kunnen hebben IMHO.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@ThaSingleTrackMastah ik ben het soms oneens met je...
Geeft niet, daar is het een forum voor.

De slijtvastheid vind ik dan juist weer meevallen, profiel is nog goed tot best OK.
Grip was ook top, MM als voorband heeft me hier altijd veilig (en snel) beneden gebracht.
Maar het rubber lijkt nu spontaan uit elkaar te vallen, als een vampier die in de zon komt.
Ik zou dit eigenlijk ook bij Schwalbe neer moeten leggen.
Eens kijken hoe ik dat ga aanfietsen.
De banden komen van Bike Components en zijn kwa leeftijd misschien wel ouder dan 2 jaar, dus dat wordt moeilijk.
Een slijtage product dat op of over de datum is, dus daar komen ze juridisch makkelijk onderuit.

Maar dit is natuurlijk geen slijtage.
Slijtage is als ze kaal zijn. Hier zitten de haartjes nog op, de groeven in de noppen zijn nog zichtbaar.
Deze banden zijn duidelijk blootgesteld aan iets waar ze slecht tegen kunnen.
Misschien over teveel sinaasappels gereden ?
(Er vallen namelijk erg veel sinaasappels van de boom voordat ze geplukt worden)
Maar Kermit (die houdt zich nog stil) had dit blijkbaar ook en zijn banden hebben geen sinaasappels gezien.
Wel UV, hoog in de Alpen. En hier schroeit de zon ook alles kapot.
Dus ik houd het voorlopig op UV.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Jouw banden zijn volledig uitgedroogd. Zuur (sinaasappels) helpt niet en UV ook niet. Natuurlijke vulkanisatie bijna. Nu goed foto’s naar Schwalbe zal misschien helpen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is iig iets dat alleen het Addix rubber treft.
Maxxis, Vittoria en ook de oude Schwalbes blijven onberoerd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Spanje heeft niet alleen een veel krachtiger zon, maar is ook een stuk droger dan Nederland. Droogte +UV is kennelijk te veel.
Misschien wil Schwalbe dat je hun bandjes ter bescherming netjes invet met vaseline. Dan glij je soepeltjes over de rotsen. Als je dan valt is het dan geen Schwalbe. :-{
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb 2 a 3 jaar een UltraSoft Magic Mary in gebruik die eigenlijk nergens echt last van heeft, afgezien van de normale slijtage die je mag verwachten (en zelfs dat valt erg mee).

Hans Damp, Magic Mary's en Eddy Current in Soft. Bij de Hans Dampf was ik de eerste week redelijk onder de indruk hoe gering te slijtage was ondanks dat die verre van ontzien was in de alpen. Vreemd geneog in de week a anderhalve week gebruik erop vlogen de noppen letterlijk om de oren (denk at ik er 5 miste)... De rest doet het vooraslnog eigenlijk naar behoren.....

Afgezien van gebruik is het opgeslagen op een plaats waat het eigenlijk het hele jaar (zelfs nu) tussen de 15 en 20deg is en er alleen (TL) licht is wanneer ik het aanzet (ofwel in het donker)...


Lijkt er eigenlijk meer op dat het process niet onder controle is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 16 juni 2021, 22:58 ...Maar Kermit (die houdt zich nog stil) had dit blijkbaar ook en zijn banden hebben geen sinaasappels gezien...
Die zat op de fiets en was gisterenavond pas om half twaalf thuis ;-)

Maar zo erg als jouw banden ziet mijn MM er nog lang niet uit, anders had-ie niet meer op m'n velg gelegen.
Ik zal binnenkort een foto plaatsen en ook even proberen te achterhalen wanneer ik hem gekocht heb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Schwalbe zelf aangeeft hierover - wat anderen ook al hebben aangegeven. Misschien sleep je er nog wel een vervangend setje uit, wie weet. Kun je nog een keer testen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie