Balhoofd Santa Cruz Chameleon

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik heb eindelijk mijn SC Chameleon frame binnen. Nu begint de puzzel met onderdelen.
Ik heb blijkbaar een balhoofd nodig dat niet helemaal standaard is. Ja, ik heb de afmetingen op de site bekeken, maar het lager aan de bovenkant valt maar voor de helft in het frame, waardoor ik een afdekdingetje nodig heb dat over de helft van het lager heen valt.

Zijn er hier mensen die ook zelf ervaring hebben met opbouwen van Chameleon en mij kunnen vertellen wat voor headset ik nodig heb?

Ik vrees dat ik dan ook nog aanloop tegen levertijden van headsets. Was al blij met headset die verkrijgbaar was, maar die past dus niet (Hope #3).
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ik heb deze gebruikt:

https://chrisking.com/products/dropset-3 die paste perfect.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze past ook (dwz dezelfde maat als die CK). Heb ik al 5 jaar in mn LTHT zitten.
https://r2-bike.com/KCNC-Headset-KHS-PT ... 86-IS52-40

Oeps, past niet, IS42 ipv 41 mm.
Dat zou ook wel eens de oorzaak kunnen zijn waarom de bovenkant niet ver genoeg in het frame valt...

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Er is van Cane Creek ook een passende set.

https://www.chainreactioncycles.com/mob ... prod192519

Volgens de Santa Cruz website:
“Can I put a chainguide on the Chameleon C?
What kind of brake mount does the Chameleon C use?
What kind of headset does this bike use?
This bike uses integrated headset cups. The upper up is 41mm and the lower cup is 52mm. The SHIS name is IS 41/28.6 IS 52/40.”
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Mad Wally schreef: di 22 juni 2021, 19:09 Er is van Cane Creek ook een passende set.

https://www.chainreactioncycles.com/mob ... prod192519

Volgens de Santa Cruz website:
“Can I put a chainguide on the Chameleon C?
What kind of brake mount does the Chameleon C use?
What kind of headset does this bike use?
This bike uses integrated headset cups. The upper up is 41mm and the lower cup is 52mm. The SHIS name is IS 41/28.6 IS 52/40.”
Ik vraag specifiek naar mensen die zelf ook een Chameleon hebben opgebouwd omdat het dus niet zo simpel is als de omschrijving op de SC website... maar bedankt voor het meedenken.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

maaf2 schreef: di 22 juni 2021, 19:54
Mad Wally schreef: di 22 juni 2021, 19:09 Er is van Cane Creek ook een passende set.

https://www.chainreactioncycles.com/mob ... prod192519

Volgens de Santa Cruz website:
“Can I put a chainguide on the Chameleon C?
What kind of brake mount does the Chameleon C use?
What kind of headset does this bike use?
This bike uses integrated headset cups. The upper up is 41mm and the lower cup is 52mm. The SHIS name is IS 41/28.6 IS 52/40.”
Ik vraag specifiek naar mensen die zelf ook een Chameleon hebben opgebouwd omdat het dus niet zo simpel is als de omschrijving op de SC website... maar bedankt voor het meedenken.
Volgens mij maak je het te moeilijk. De link naar de Cane Creek set is een complete set en zou gewoon naadloos moeten passen. Dat doet die op mijn Hightower in ieder geval wel en die heeft dezelfde headset specs.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maaf2 schreef: di 22 juni 2021, 19:54 Ik vraag specifiek naar mensen die zelf ook een Chameleon hebben opgebouwd omdat het dus niet zo simpel is als de omschrijving op de SC website... maar bedankt voor het meedenken.
Ramonn geeft je al antwoord, een CK Dropset 3
Ik zette je op het verkeerde been (sorry) maar mijn antwoord is denk ik wel de oorzaak van jouw probleem.
Blijkbaar zijn er IS41 en IS42 lagers.
De tapse onderkant van een 42 lager past wel gedeeltelijk op de plek van een 41, maar valt dan net niet diep genoeg, precies waar jij mee zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

ThaSingleTrackMastah schreef: di 22 juni 2021, 20:19
maaf2 schreef: di 22 juni 2021, 19:54 Ik vraag specifiek naar mensen die zelf ook een Chameleon hebben opgebouwd omdat het dus niet zo simpel is als de omschrijving op de SC website... maar bedankt voor het meedenken.
Ramonn geeft je al antwoord, een CK Dropset 3
Ik zette je op het verkeerde been (sorry) maar mijn antwoord is denk ik wel de oorzaak van jouw probleem.
Blijkbaar zijn er IS41 en IS42 lagers.
De tapse onderkant van een 42 lager past wel gedeeltelijk op de plek van een 41, maar valt dan net niet diep genoeg, precies waar jij mee zit.
Dat is het probleem niet. Lager past precies mooi op zijn plek, maar wat ik al schreef: lager steekt voor de helft boven frame uit. Op papier leek het mij ook allemaal zo simpel als jij het schetst, maar dat is het dus niet...
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ramonn schreef: di 22 juni 2021, 17:53 Ik heb deze gebruikt:

https://chrisking.com/products/dropset-3 die paste perfect.
Als ik beetje google kom ik dit tegen: https://www.mtbr.com/threads/chris-king ... t.1135695/
Ziet het er bij jou ook zo uit?

Dit ziet er namelijk niet heel veel anders uit dan Hope headset die ik zelf nu heb.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

maaf2 schreef: di 22 juni 2021, 17:25 Ik heb eindelijk mijn SC Chameleon frame binnen. Nu begint de puzzel met onderdelen.
Ik heb blijkbaar een balhoofd nodig dat niet helemaal standaard is. Ja, ik heb de afmetingen op de site bekeken, maar het lager aan de bovenkant valt maar voor de helft in het frame, waardoor ik een afdekdingetje nodig heb dat over de helft van het lager heen valt.

Zijn er hier mensen die ook zelf ervaring hebben met opbouwen van Chameleon en mij kunnen vertellen wat voor headset ik nodig heb?

Ik vrees dat ik dan ook nog aanloop tegen levertijden van headsets. Was al blij met headset die verkrijgbaar was, maar die past dus niet (Hope #3).
Ik heb een Chameleon, en heb hier ook wel wat mee lopen klooien. Twee keer zelfs, want deze slimme jongen draaide ooit het frame om toen de voorvork er even uit was en plons, daar viel het bovenste balhoofd in een put :lol:

Ik had precies hetzelfde, ik weet alleen niet meer hoe ik het heb gefixt. Ik zal morgen even checken wat ik er nu in heb zitten.
Het is hier geen ponykamp!
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Same shit met hope set….

CK kopen dan heb je dat netjes zoals het hoort erin zitten
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Of gewoon een goed passend Ritchey balhoofd, scheelt behoorlijk wat centen. Zie foto voor afmetingen van het lager. Met Cane Creek kreeg ik het wel passend maar bleef er speling komen. Die heb ik dus maar in de put gesmeten :tong

Edit, vergeten de link er bij te plakken:
https://www.bike24.com/p2148771.html

Afbeelding
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Afbeelding
Weet niet waar jullie het over hebben ;-)


Opgelost met:
Hope (IS 41/28.6 IS 52/40)

Afbeelding
https://www.bike24.com/p2275511.html

edit: excuus, had NIET hope niet gelezen (silver en rood zijn op voorraad)..
Laatst gewijzigd door Forau op do 24 juni 2021, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

De eerste lagers die ik er in stopte staken te ver uit, meer dan genoeg ruimte tussen frame en balhoofddeksel om veel troep te vangen. Als je een n beetje rondkijkt op internet zie je dat er wel meer Santa Cruzers hier last van hebben. Lijkt alsof de balhoofdbuis met iets te veel enthousiasme is gevlakt. Dat zou verklaren waarom het bij de een wel past en bij de ander niet. Hoe het bij carbon frames zit weet ik niet..

Het canecreek lager stak ver uit, maar dat heb ik een hoger deksel ‘opgelost’. Dit Ritchey lager past wel mooi.Kan ze niet met elkaar vergelijken helaas, maar voor de onderkant heb ik lagers in verschillende hoogtes liggen.
Het is hier geen ponykamp!
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Jup niet ieder frame is even hoog afgevlakt…..
Plaats reactie