Schmolke zadelpen - ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
fedaia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 15:14

Zijn er gebruikers van zadelpennen van Schmolke die ervaringen kunnen delen? Hoe staat het met duurzaamheid op langere termijn? Mijn 'zorg' zit met name rond de zadelbevestiging. Gaat dat goed met zand, etc? Probleemloos product?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Schmolke kent aantal varianten. De setback zadelpen kent andere montage bijvoorbeeld. —> https://www.schmolke-carbon.com/product ... o-setback/

Hier de nodige uitdagingen gehad. Zadel was niet goed af te stellen. Begon al dat schroef niet goed aan te draaien was onder het zadel. Hier een o ringetje tussen gedaan en dat probleem was verholpen.

Tijdens rit zat er te veel flex in de bevestiging waardoor zadel ging schuiven. In de drie maanden dat ik de zadelpen had. Is zadel zelfs aantal keer van de pen losgekomen. En lag die op de grond. Schroeven waren voorzien van locktite en op juiste draaimoment vastgezet. Tussen tijd enkele keren contact gehad met Schmolke en zij konden niet achterhalen wat er misging. Wel contact gehad met paar mensen die exact zelfde hadden met deze zadelpen. Hadden wel iets gemeen. Waren allemaal zwaarder dan 75kg. Ik zelf 79. Lijkt de dat constructie waar zadel opbegestigd is niet gemaakt is voor mensen zwaarder dan 76kg? Dit werd indirect met weinig woorden wel bevestigd door Schmolke.

Schmolke maakt mooi spul, maar ben je wat zwaarder dan zou ik zelf serieus overwegen of het wel geld waard is. Heb zelf in goed overleg zadelpen terug mogen sturen en geld terug gehad. Stuur nog steeds op mijn fiets zitten. Ben in de tussen tijd wel goed geholpen om te kijken of we het probleem konden tackelen. Zelfs nog nieuwe schroef opgestuurd gekregen etc…

Edit:
Met zadelpen zonder setback geen problemen ervaren. Deze maandje mogen lenen. Uiteindelijk gekozen voor de carbon zadelpen die bij de fiets zat. Verschil is 100gr :wink:
Laatst gewijzigd door Koban op za 26 juni 2021, 08:08, 2 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ik weet niet of je gegaan bent voor de looks of het gewicht. Ik heb iig goede ervaring met mt zoom.

https://mtzoom.com/collections/seatpost ... ight-posts
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Syntace P6 Hiflex.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fedaia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 15:14

Thanks, Koban
fedaia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 15:14

Iemand nog aanvullingen?

Of ervaringen met een Darimo zadelpen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Als ie hufterproof en mooi moet zijn een Thomson
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Volgens mij wil TS zo licht mogelijk.
Als dat het doel is en je bent licht zou ik voor de smolke kiezen puur omdat die langer op de markt is en er meer reviews over te vinden zijn.
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Ik heb er een gehad van Schmolke gehad. Zag er prachtig uit maar zat veel flex in. Uiteindelijk weg gedaan en gegaan voor een alu kcnc. Licht maar geen flex. Darimo zadelpen heb ik geen ervaring mee, heb er wel een stuur van en die bevalt goed. Zegt natuurlijk niks over de zadelpen.
Plaats reactie