Clipless: welke pedalen/schoenen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Hoewel ik erg tevreden ben over mijn flat pedals (Hope F20's) begin ik toch wel nieuwsgierig te worden naar clipless rijden. Ben vooral benieuwd naar wat het oplevert in verbeterde voetpositie en hoger vermogen bij klimmen.

Nu nog door het bomen het bos zien qua opties: welke pedalen? welke schoenen? Liefst heb ik een schoen die zowel met clipless als flat pedals werkt.

Zover ik het nu heb bekeken lijkt een Eggbeater pedaal wel een goede optie (nog geen idee wat het verschil is van de verschillende varianten) met Crank Brother Mallet Lace schoenen.

Ben benieuwd naar ervaringen en aanbevelingen van anderen!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Foxc schreef: za 26 juni 2021, 11:47 Hoewel ik erg tevreden ben over mijn flat pedals (Hope F20's) begin ik toch wel nieuwsgierig te worden naar clipless rijden. Ben vooral benieuwd naar wat het oplevert in verbeterde voetpositie en hoger vermogen bij klimmen.

Nu nog door het bomen het bos zien qua opties: welke pedalen? welke schoenen? Liefst heb ik een schoen die zowel met clipless als flat pedals werkt.

Zover ik het nu heb bekeken lijkt een Eggbeater pedaal wel een goede optie (nog geen idee wat het verschil is van de verschillende varianten) met Crank Brother Mallet Lace schoenen.

Ben benieuwd naar ervaringen en aanbevelingen van anderen!
Volgens mij is een schoen die geschikt is voor flat en clipless een dusdanige concessie dat deze nergens goed voor is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16073
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad zijn er niet echt schoenen te vinden die je in kunt klikken en dan ook nog goed vast staan op flatpedals. Hooguit gaat dat laatste redelijk.

De grote winst van het vastzitten haal je ook uit schoenen met een stijvere zool. Nu hebben de 'sneaker' versies met plaatjes zeker een stijvere zool dan de flatpedal uitvoeringen, maar halen het nog steeds niet bij xc-gerichte schoenen. Dus als je voor optimalisatie gaat, dan zijn racy schoenen de betere optie.

(En pedalen wisselen is meer werk dan kiezen welke schoenen je aan gaat trekken!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

CB Mallets zijn gemaakt voor zeer extreme enduro en DH toepassingen. 100% compromisloos - vastgeklikt en ook nog pinnen voor tractie. Als je clipless wilt proberen dan gewoon wat betrouwbare Shimano SPD pedalen kopen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Clipless en goed zijn de high eind Shimano pedalen XT en XTR, maar vele andere merken leveren ook prima spul. Ik rij er al jaren mee voor XC en eigenlijk altijd goed, zelfs in modder.

Ik heb oude set XTR's en die heb ik al 10+ jaren zonder enig probleem.

Let bij je pedaal keuze op de aanlegvlakken. Sommige alu pedalen zijn erg dom geconstrueerd en slijten op de behuizing. Expedo heeft pedaal in chromo staal Expedo wat veel slijtvaster is.

Naar mijn ervaring gaan de lagers nooit stuk, uiteraard wel 1x per jaar beetje vet er in.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Bedankt voor alle info! De combi gedachte gaat hem dus sowieso niet meer worden.
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Loslaten van dat combi verhaal is heel verstandig. Dan krijg je over het algemeen het slechtste van 2 werelden ;)
Ik wil je toch adviseren om de Crankbrothers pedalen ook in overweging te houden.
De vrije zijwaartse beweging van je voeten is daarbij groter dan bij de Shimano's, dit betekent minder torsiespanning in je knie en minder kans op knieklachten als je hier gevoelig voor bent.
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pedalen met een kleine vrije slag zijn lastiger af te stellen, schoenplaatje moet precies goed staan, anders knieklachten.
Klikt wel razendsnel uit.

Pedalen met een grotere vrije slag klikken lastiger(eigenlijk later) uit, je voet moet verder draaien voordat je uitklikt.
Dat kan het gevoel van onzekerheid versterken (kan ik wel op tijd uitklikken?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

XTR M9100 pedals en Shimano XC schoenen zijn onderweg! Bedankt voor de tips allemaal :-q
Plaats reactie