Duke Lucky Jack vs Duke Crazy Jack

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Wat zouden jullie kiezen als jullie 77kg wogen, en een setje velgen die aan onderstaand rijtje moeten voldoen?
Lucky jack is de (extreem) lichte XC uitvoering, Crazy Jack de verstevigde (zwaardere) AM velg. Is de Crazy Jack overdreven?

Duke Lucky jack: 30 en 28mm met 643gr
Duke Crazy Jack: 30 en 27mm met 825gr
Totaalgewicht van de wielen met DT30 1350gr en 1524gr.

Eisen:
- sterk, betrouwbaar en geen gedoe
- marathons met af en toe wat drops en rockgardens/wortelpassages
- één wielset, voor dagelijks gebruik en ál het gebruik
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

FWIW, ik laat momenteel een setje met Crazy Star (de alu versie) bouwen, voornamelijk voor buitenlandse trails. Voor enkel gebruik in Nederland zou ik geloof ik voor de lichtere versie gaan
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

77kg, oh wat lijkt mij (en mijn vriendin) dat een mooi gewicht :D :D

Maar ik zou voor de stevigere variant kiezen. Het is iets meer gewicht, maar dan hoef je je in ieder geval (onbewust) niet in te houden wat je misschien met het lichtere set wel gaat doen.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Hardtail of fully?

Bij fully zou ik sowieso voor Lucky Jack gaan. Bij hardtail zou ik het heroverwegen.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik weeg ongeveer hetzelfde en heb Lucky Jacks 6sters.

Wortels, rockgardens en drops tot een meter heb ik er al veelvuldig mee gereden.

Hetgeen je beschrijft is dus marathon en XC. De crazy jacks wordt door Duke omschreven als AM of light Enduro.

Ik zou voor de allerlichtste gaan, zeker in dat gebruik. Het kost genoeg, dus mag het verschil wel wat groter zijn met goede alu velgen. Het is leuk om het gevoel te hebben dat je wat reserve hebt, maar dat dilemma zou je dan toch ook moeten gehad hebben met het type fiets.

Onder welke fiets zouden ze moeten komen?
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ze komen onder een 100mm fully.
Ik wil ze gebruiken voor in NL maar ook trips naar het buitenland. Gewoon één wielset voor alles.
Als ik zo veel geld voor een wielset uitgeef wil ik ook niet nog een alu set erbij kopen.
Natuurlijk wil je zo licht mogelijk, maar Wil ook gewoon naar beneden knallen zonder bang te zijn dat het stuk gaat.
De nieuwe Lucky Jacks zijn vergeleken met anderen echt licht.

Ben zelf altijd van reserves overhouden, maar wil daar soms wat te ver in doordraaien.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zelf heb ik dan de Wheel Tec FliteX-SLS /240 EXP set op de HT. Dit setje kwam op +/- 1250gr uit en overleeft de hoge en middelste drop van bikepark Mook. Wil deze nog wel eens meerdere keren achter elkaar doen net als afdalingtje in Reichswald op woltelpad (brandtoren). En nog geen rare kraakjes of iets gehoord. Verwacht dat de Dukes dat ook wel moeten overleven ;-)

Als ik zo lees wat je wensen zijn dan verwacht ik dat de lichte set prima voldoen.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Freewheeler schreef: za 3 juli 2021, 12:11 Ze komen onder een 100mm fully.
Ik wil ze gebruiken voor in NL maar ook trips naar het buitenland. Gewoon één wielset voor alles.
Als ik zo veel geld voor een wielset uitgeef wil ik ook niet nog een alu set erbij kopen.
Natuurlijk wil je zo licht mogelijk, maar Wil ook gewoon naar beneden knallen zonder bang te zijn dat het stuk gaat.
De nieuwe Lucky Jacks zijn vergeleken met anderen echt licht.

Ben zelf altijd van reserves overhouden, maar wil daar soms wat te ver in doordraaien.
De Crazy Jacks zijn bedoeld voor een 15kg enduro/am fiets… in jouw geval zou ik de Lucky Jacks kiezen.

En de eerste keer dat ik ergens rij eerst ontdekken voor je (OTB) knalt.
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De drops in Mook geven volgens mij helemaal niet zo'n zware belasting op wielen, je landt daar op een aflopende helling. Mijn vork pakt daar (op de middelste drop) nog niet eens de helft van de veerweg.

Ieder z'n ding, maar ik zou niet graag mountainbiken met velgen van zo'n 325 gram.
Aangezien de "zware" optie nog steeds mooi licht is zou ik die dan ook zonder verder nadenken kiezen. En ik weeg 70kg ;-)

Maar ik hoef niet te kiezen natuurlijk, ik rijd zelfs met loodzware wielen in vergelijking met deze twee sets :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
EXWK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 13 juli 2019, 09:21

Onlangs heb ik dezelfde afweging gemaakt.
Om en nabij hetzelfde gewicht als jij hebt met ook een 100mm XC fully.
Gekozen voor de Lucky Jack's na het lezen van veel reviews.
Zouden voldoende sterk moeten zijn met toch wat minder gewicht om (voor het gevoel) net iets harder te kunnen op de slinger paadjes hier in de buurt ;-)
Op de UCI XCO tracks rijden ze ook met deze velgen.. die gaan er harder op dan ik hier doe en houden ze ook heel..
Goed, geen garantie natuurlijk..

Ik heb ze er net een paar weken onder liggen en wat een verschil :-D
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Ik ben wel wat zwaarder dan 77 kg, maar zoals de instructies aangeven kan dat makkelijk. Ik laat momenteel de Lucky Jack 30 voor 28 achter invlechten met DT naven. Rijd op een 100mm XC fully en het setje komt ergens op 1350 gram uit geloof ik. Het is een cliché opmerking, maar de bouwkwaliteit is extreem belangrijk, juiste spanning en niet te lichte spaken.

Als ik vaak in bikeparks zou rijden, dan zou ik denk ik een fiets huren, maar dat heeft niet zoveel met de wielen te maken, een XC 100mm heeft in de meeste bikeparks niet zo heel veel te zoeken. Dan zal je überhaupt een ander type fiets moeten regelen.. maar goed, dat is heel persoonlijk..
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

EXWK schreef: zo 4 juli 2021, 21:09 Onlangs heb ik dezelfde afweging gemaakt.
Om en nabij hetzelfde gewicht als jij hebt met ook een 100mm XC fully.
Gekozen voor de Lucky Jack's na het lezen van veel reviews.
Zouden voldoende sterk moeten zijn met toch wat minder gewicht om (voor het gevoel) net iets harder te kunnen op de slinger paadjes hier in de buurt ;-)
Op de UCI XCO tracks rijden ze ook met deze velgen.. die gaan er harder op dan ik hier doe en houden ze ook heel..
Goed, geen garantie natuurlijk..

Ik heb ze er net een paar weken onder liggen en wat een verschil :-D
Ik wacht er al heel wat weken op.. ben heel benieuwd of ik zo ook zo enthousiast ben....
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Best wisselende ervaringen dus.
Voor mij (en denk veel anderen) is het risico meer stenen en uitstekende wortels die je over het hoofd ziet wanneer je in de Ardennen met hoge snelheid afdaalt. Vaak bij iemand in het wiel (eerste kan m vermijden, tweede ziet hem niet aankomen).
Denk dat die impact het grootste risico is.

World cups vind ik persoonlijk altijd een scheve verhouding zoals ze zo vaak gegeven worden.
Een velg is waarschijnlijk in de meeste gevallen gedeeltelijk stuk en dan zorgen ze dat die niet voor ons te zien zijn. Die defecte velgen zien wij dus niet. Wie weet hoe veel velgen er na een worldcup (kostenloos) vervangen worden…
Daarbij weten de rijders exact waar welke wortel en steen ligt, en met hun skills raken ze deze amper.
Dat is bij een Ardennen trip wel anders lijkt me.

Hoor dat de Lucky Jacks erg sterk zijn, maar dat hoor ik vooral van mensen die geld aan mij kunnen verdienen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als je het niet ziet aankomen rij je er te dicht achter, met alle bijkomende gevolgen van dien. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, lekkere dooddoener.
Oftewel, als je achter iemand aan rijdt heb je steviger spul nodig :wink:

Tijdje terug las ik hier nog dat ze (Dukes) best wel eens stuk gingen. Maar dat de garantie prima was.
Ook wat waard natuurlijk, maar midden in de Ardennen, of boven op een Alp heb je gewoon ff helemaal niets aan die garantie.

Maar wie met gewicht het onderste uit de kan wil, loopt gewoon meer kans op schade.
Voor wedstrijdrijders is dat nog te verklaren, de dood of de gladiolen.
Maar als je voor je lol op pad bent, op een trip die je zelf hebt betaald, met materiaal dat je zelf hebt betaald en zelf mag vervangen en repareren, dan ligt het (naar mijn idee) toch anders.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie