Iemand ervaring met Retyre?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Okay, de "echte" mountainbikers en wedstrijdrijders zullen er misschien niet enthousiast van worden.

Maar wij hebben een mountainbike voor hobby, lekker toeren door de bossen en over onverharde paden. Maar de fietsen gaan ook mee op vakantie waar we ze heel verschillend toepassen.
Soms rijden we er 's avonds een rondje mee door een stadje heen, een andere keer maken we er een lange tocht mee over verharde en geasfalteerde wegen om een andere dag weer echte onverharde paden op te zoeken met gravel, modder, bosgrond en klimmetjes/afdalingen.

Hier in Nederland gebruik ik mijn fiets ook nog eens regelmatig voor woon-werkverkeer.

Ik weet dat je met een mountainbike band ook op verharde wegen kunt rijden (dat heb ik ook al ruim 25 jaar gedaan) en er zijn natuurlijk ook nog semislicks (ook daar heb ik vele kilometers ervaring in).

Maar ik vond dit product:
https://www.retyre.co/

Dit zou in onze situatie een ideale oplossing kunnen zijn.
De skins zijn met vakantie in de auto makkelijk mee te nemen.

Iemand hier ervaring mee? In reviews wordt vooral de spike-band besproken, maar ik zou meer geinteresseerd zijn in de Trail Rider of eventueel de Gravel Chaser.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Geen ervaring mee, maar gevoelsmatig zou ik zeggen;te zwaar, te veel rolweerstand en weet niet of een 'ritssluiting' het lang uithoud onder de omstandigheden waarin een band zich vaak bevindt? Zou eerder voor een semi- slick band gaan?
Maar wie weet,misschien is het wel voor jou wel het ei van columbus!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15560
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als dit rond 1 april was gepost had ik er smakelijk om gelachen en de bedenkers geprezen om hun originele idee maar als dit daadwerkelijk serieus is lijkt het me een bijzonder onpraktisch concept. Dit dan inderdaad vanwege het gewicht, de rolweerstand en dat een ritssluiting niet erg goed bestand is tegen een beetje zand en water...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En wat is het verschil tussen het meenemen van deze stroken profiel en een setje vouwbanden?

Dit is volgens mij een voorbeeld van een volkomen overbodige uitvinding.
Maar goed, de toekomst zal het leren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Extra gewicht, jazeker..... Rolweerstand is ook afhankelijk van o.a. het profiel.

De rits? Ja juist daar was ik benieuwd naar. Ik heb diverse kleine testberichten gelezen, maar nog geen goede langetermijnreviews.
Juist in die rits zit de truuk van het ontwerp. Volgens de ontwerpers zouden die ook bij zware omstandigheden en vuil even lang mee moeten gaan als de banden zelf....

En tsja, het verschil met extra setje banden meenemen hoef ik toch niet uit te leggen? Professionals, wedstrijdrijders en fanatiekelingen die meerdere dagen per week aan hun fiets sleutelen redden het omwisselen van twee setjes banden (twee fietsen) misschien in RedBull-pitstop-achtige tijden, maar ik ga geen 4 banden omgewisseld krijgen in de ongeveer 2 a 3 minuten die het kost om 4 zogenaamde skins om te leggen.

De semi-slick is nog wel een optie waar ik serieus over nadenk. Ik heb vroeger een set Continental semi-slicks onder mijn mountainbike gehad. Die fietsten waanzinnig op asfalt en een stevig aangereden bospad ging ook nog wel prima.
Maar op gravel of hier in het mulle zand en modder in de Loonse en Drunense Duinen zaten ze snel aan hun limiet.

Maar we zijn weer zoveel jaren verder.
Kan iemand een goede semi-slick-achtige band aanbevelen die een stuk lagere rolweerstand op asfalt heeft maar het ook nog aardig doet tijdens crosscountry ritten op onverhard en ook op de zachtere ondergronden nog zijn mannetje staat.

Ik ben geen fanatieke wedstrijdrijder maar wel een enthousiaste toerbiker. Ik hoef ik niet heel erg hard te fietsen maar wil wel een goed en veilig gevoel hebben.
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Azurri schreef: wo 7 juli 2021, 19:32 Zou eerder voor een semi- slick band gaan?
Ik zit eens wat rond te googlen, maar het begrip "semi-slick" is sinds mijn Conti's Goliath wel aardig veranderd van geen of nauwelijks profiel in het midden naar toch echt duidelijke noppen, die wel dichter op elkaar staan.

Ik meek dat ik me te lang niet meer heb verdiept in de ontwikkelingen op mountainbike gebied!
Welke banden kunnen jullie aanraden voor gebruik onder wisselende omstandigheden en dan ben ik vooral geïnteresseerd in de moderne semi-slicks.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

bnwgraaf schreef: wo 7 juli 2021, 22:26
.....

Maar we zijn weer zoveel jaren verder.
Kan iemand een goede semi-slick-achtige band aanbevelen die een stuk lagere rolweerstand op asfalt heeft maar het ook nog aardig doet tijdens crosscountry ritten op onverhard en ook op de zachtere ondergronden nog zijn mannetje staat.

Ik ben geen fanatieke wedstrijdrijder maar wel een enthousiaste toerbiker. Ik hoef ik niet heel erg hard te fietsen maar wil wel een goed en veilig gevoel hebben.
Met zoveel eisen?; , tweede wielset gaan halen met cassette en juiste banden en remschijven, heb je binnen 2-3 minuten je beide banden gewisseld ....,
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

bnwgraaf schreef: wo 7 juli 2021, 22:26
Kan iemand een goede semi-slick-achtige band aanbevelen die een stuk lagere rolweerstand op asfalt heeft maar het ook nog aardig doet tijdens crosscountry ritten op onverhard en ook op de zachtere ondergronden nog zijn mannetje staat.
Bijvoorbeeld Schwalbe Super Moto, Vittoria Tattoo Light.

Als je de bandenspanning goed laag houdt en beseft dat je veel minder grip hebt rijdt het best okay. Al kun je ze beter op een tweede wielset gebruiken.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Rolweerstand is niet alleen afhankelijk van het profiel, en 2 (met binnenband 3) lagen rubber over elkaar heen maken het rollen echt wel zwaarder. Een 2e wielset zou natuurlijk ook een optie zijn,afhankelijk van eisen en geld wat je eraan wilt besteden. Kies dan voor wielen waar je de schijven(ik neem aan dat je met schijfremmen rijdt) kunt afstellen tov.de velg,anders moet je elke keer dat je wisselt je remmen opnieuw afstellen. Een semi slick is natuurlijk ook een compromis, en als je veel in (diepe) modder rijdt misschien niet zo handig, maar de moderne semi slick's zoals hierboven beschreven kunnen wel wat terrein aan. Zelf rijd ik met specialized Fast-Trak, dat is geen semi slick, maar rolt ook goed op de weg (al krijgen ze bij mij meestal maar 3-4 kilometer asfalt te zien van en naar t bos toe. En ik fiets er zomer en winter mee in het bos.
Uiteindelijk zijn het toch allemaal persoonlijke keuzes
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16775
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij kom je een heel end met een niet te grove band achter, en eentje met net wat meer nop voor. Wat heel veel verschil maakt in de rolweerstand is de bandenspanning, voor asfaltritten mag die duidelijk hoger.
Ik ben helemaal geen sterke rijder, maar ik heb twee jaar geleden op vakantie nog de asfaltwegen om de Gorges du Verdon gefietst (97km en 1.700hm uit m'n hoofd) met twee Maxxis Rekon 2.6 banden. Opgepompt tot ruim 2 bar, in het terrein heb ik ze rond de 1.3~1.4 bar.

Met diezelfde banden kun je prima het terrein in zolang het geen vette modder wordt.
Maar er is meer keus. Op de e-mtb van mijn vriendin liggen Smart Sam's en die lijken ook heel aardig te rollen op straat. Dat komt door de vrijwel doorlopende rij noppen op het midden van de band. De noppen daarnaast zijn best grof dus in het bos doen ze het ook helemaal niet slecht.

Natuurlijk zullen beide voorbeelden niet zo licht rollen als een echte slick, maar ze zijn wel een stuk veelzijdiger.
Ben je bereid wat meer grip in het terrein in te leveren kun je ook kijken naar een Conti Raceking, die rollen op straat (harder opgepompt) heel erg goed en zijn ook nog bruikbaar in (droog) terrein.

Maar wat je ook kiest, op straat hard oppompen en in het terrein flink laten zakken die druk. Dat maakt een groot verschil.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Azurri schreef: do 8 juli 2021, 09:57 ...(ik neem aan dat je met schijfremmen rijdt)...
uhmmm... ik ben zo iemand die nog met Deore-XTR velgremmen rijd.... :-?
Azurri schreef: do 8 juli 2021, 09:57 Zelf rijd ik met specialized Fast-Trak, dat is geen semi slick, maar rolt ook goed op de weg
kermit schreef: do 8 juli 2021, 11:00 Natuurlijk zullen beide voorbeelden niet zo licht rollen als een echte slick, maar ze zijn wel een stuk veelzijdiger.
kermit schreef: do 8 juli 2021, 11:00 Ben je bereid wat meer grip in het terrein in te leveren....
Dank jullie allemaal! jullie hebben me aan het denken gezet en me weer een beetje wijzer gemaakt in de huidige mtb techniek.
Leuk om te lezen over de banden van Retyre, zoals in mijn openingspost, maar ik heb besloten dat het die toch niet gaat worden.

Ik heb nog eens goed nagedacht hoe we de fietsen het meest gebruiken en wat we het belangrijkst vinden.
We gebruiken ze jet hele jaar door. Een tweede set wielen zit er even niet in.

Eigenlijk is het wel fijn als ze erg licht op het asfalt rollen, maar dat is uiteindelijk over het hele jaar gezien niet het belangrijkste. Veel belangrijker vinden we het dat de banden zorgen voor grip en veiligheid in het terrein en dat we ons er prettig mee voelen onder diverse omstandigheden.

Dus toch meer richting allround terreinbanden denk ik.

Momenteel hebben we op één fiets Racing Ralph/Racing Ralph en op de andere Racing Ralph/Rocket Ron.
Die bevallen op zich goed eigenlijk, maar beginnen aardig te slijten (en aan de zijkanten te scheuren).

Ik zie die Racing Ralphs regelmatig terug komen als het om wat meer allround banden gaat (in combinatie met Racing Ray).
Ik heb ook regelmatig combi's gezien met Maxxis Ardent of Maxxis Minion.

Continental XKing zag ik ook diverse keren en (een voor mij nog onbekend merk) Vittoria Saguaro.

Maar er is genoeg keuze en de fijnste band(combinatie) zal zeker ook afhangen van voorkeur.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Azurri schreef: do 8 juli 2021, 09:57 ...(ik neem aan dat je met schijfremmen rijdt)...
uhmmm... ik ben zo iemand die nog met Deore-XTR velgremmen rijd....

Geeft niks, zou je dan voor een 2e set wielen gaan, die zijn dan wel goedkoper 😉.
Ik ken je niet, maar als ik t zo hoor denk ik sar Rocket Ron en Racing Ralph (RoRo+RaRa) wel een keuze kan zijn waar je niet veel verkeerds mee kan doen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16775
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maxxis Minions zijn superbanden voor wat ruigere trails, maar zou ik zeker afraden voor jullie gebruik. Op straat rollen die echt niet lekker en zelfs voor mtb-gebruik in NL worden ze over het algemeen als te lomp beschouwd.

Als je tevreden bent over Racing Ralph en Rocket Ron kun je naar iets gelijksoortigs kijken, veel merken hebben wel zoiets.
Voor terreingebruik is het niet gek om voor een grovere band dan achter te monteren. Voor tikt de rolweerstand minder aan, maar wil je wel meer grip dan achter omdat een schuiver voor veel lastiger op te vangen is.

Op straat speelt dat minder, hoewel het daar eigenlijk andersom is: een grove band biedt minder grip op asfalt dan een met een gelijkmatiger en niet te grof profiel. In de regen speelt de rubbersoort een rol, reden waarom ik de allergoedkoopste banden af zou raden (van Schwalbe bijvoorbeeld de Tough Tom, dat is een Nobby Nic maar dan van een goedkopere compound).

Een Raceking zal het op straat nog beter doen dan een Racing Ralph, maar in het terrein eerder aan z'n grens zitten. Een Maxxis Rekon zit meer in de richting van een RR, maar rolt in het terrein iets zwaarder en misschien op straat ook wel. Een Ardent zit tussen de Rekon en de Minion in.

Je zult heel wat termen tegenkomen, allerlei compounds (rubbersoorten) en karkassen (met diverse lekbeschermings-gradaties).
Voor jullie gebruik niet doen: de allerzachtste compounds. Veel grip, maar zwaar rollen en snel slijten. Ook niet doen: de zwaarst verstevigde banden. Je rijdt vrijwel nooit meer lek, maar ook dat zijn ankers qua rolweerstand.

Van Vittoria zou je eens naar de Mezcal kunnen kijken, dat is ook een goed rollende band die nog behoorlijke grip biedt.

En wat je ook doet met je mtb, elke band is een compromis. Lichtgewicht en goed lekbestendig gaan niet samen, supergrip en supersnel rollen ook niet. Dus het is altijd bedenken waar je wel wat op wilt inleveren en waarop niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mijn maatje rijdt als een van de snelste naar beneden op Leersum en Amerongen op 2x Raceking. Mooi bandje hoor, val je je geen buil aan.

Mezcal ook goed. Wolfpack Race of Speed schijnt ook leuk te zijn.
Waar woke is, is vuur
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Azurri schreef: do 8 juli 2021, 15:05 Ik ken je niet, maar als ik t zo hoor denk ik sar Rocket Ron en Racing Ralph (RoRo+RaRa) wel een keuze kan zijn waar je niet veel verkeerds mee kan doen.
kermit schreef: do 8 juli 2021, 16:04 Als je tevreden bent over Racing Ralph en Rocket Ron kun je naar iets gelijksoortigs kijken, veel merken hebben wel zoiets.
Voor terreingebruik is het niet gek om voor een grovere band dan achter te monteren. Voor tikt de rolweerstand minder aan, maar wil je wel meer grip dan achter omdat een schuiver voor veel lastiger op te vangen is.

Op straat speelt dat minder, hoewel het daar eigenlijk andersom is: een grove band biedt minder grip op asfalt dan een met een gelijkmatiger en niet te grof profiel. In de regen speelt de rubbersoort een rol, reden waarom ik de allergoedkoopste banden af zou raden (van Schwalbe bijvoorbeeld de Tough Tom, dat is een Nobby Nic maar dan van een goedkopere compound).

Je zult heel wat termen tegenkomen, allerlei compounds (rubbersoorten) en karkassen (met diverse lekbeschermings-gradaties).
Voor jullie gebruik niet doen: de allerzachtste compounds. Veel grip, maar zwaar rollen en snel slijten. Ook niet doen: de zwaarst verstevigde banden. Je rijdt vrijwel nooit meer lek, maar ook dat zijn ankers qua rolweerstand.

En wat je ook doet met je mtb, elke band is een compromis. Lichtgewicht en goed lekbestendig gaan niet samen, supergrip en supersnel rollen ook niet. Dus het is altijd bedenken waar je wel wat op wilt inleveren en waarop niet...
Dank weer voor alle zeer nuttige info en tips!

Ik begin te neigen naar deze set:
RacingRalph/RacingRay

Mijn huidige combi RacingRalph/RocketRon heeft me eigenlijk altijd goed bevallen en ik heb nu diverse tests gelezen van de RacingRalph/RacingRay en die zijn heel positief en lijken goed aan te sluiten voor waar wij ze gaan toepassen. Ik las ook dat de RacingRalph vernieuwd en sterk verbeterd zou zijn ten opzichte van de versie die ik nog heb.

Wat zou volgens jullie het grootste onderlinge verschil zijn als ik achter een RacingRalph combineer met voor één van de volgende:
- RacingRay
- RocketRon
- NobbyNic

Kan iemand nog nuttige info geven over welke breedte maat te kiezen:
- 2.1
- 2.25
- 2.35


Het zou dus deze set zijn:
https://www.mantel.com/product-compare? ... 8616,88614

Er staat "geschikt voor tubeless", maar ze zijn ook gewoon met binnenband te gebruiken neem ik aan?
Plaats reactie