Iemand ervaring met Retyre?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, nagenoeg elke band kan gewoon met binnenbanden gereden worden, da's geen punt.

Qua breedte zou ik nooit smaller gaan als 2.25 tenzij je alleen op straat fietst. (en dan zou ik geen RR nemen ;-)).
Breder dan 2.25 is iets zwaarder, rolt in het terrein iets lichter en biedt daar ook net wat meer grip. Maar heeft niet zoveel zin als je velgen nog ouderwets smal zijn, en gezien het feit dat je nog met velgremmen rijdt heb je waarschijnlijk nog geen modern brede velgen.
Dus 2.25 lijkt mij de beste breedte (en dat met wat marge hoor, de ene 2.25 is de andere niet en het verschil met 2.3 is ook maar minimaal).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

kermit schreef: do 8 juli 2021, 21:05 Qua breedte zou ik nooit smaller gaan als 2.25 tenzij je alleen op straat fietst.
Ik heb er nu ook 2.25 onder liggen, dus dat ben ik in ieder geval gewend!
Maar heeft niet zoveel zin als je velgen nog ouderwets smal zijn, en gezien het feit dat je nog met velgremmen rijdt heb je waarschijnlijk nog geen modern brede velgen.
Haha, grappig. Mijn eerste mountainbike (ergens in 1990) had redelijk brede velgen. Daarna kwam de nieuwe generatie met hightech smalle velgen! Dat was in het begin duur en helemaal hot!
Maar ik begrijp dat smalle velgen nu ondertussen weer ouderwets zijn en brede velgen weer helemaal "in"?
Had ik nu mijn eerste mountainbike maar bewaard :lol:

Ik ga eens kijken voor 2.25. Niet alle maten zie ik op elke webshop terug.
Daarbij heb ik ook nog eens fossiele 26 inch wielen (kent u ze nog?)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet op een mm kijken hoor, de 2.2 van merk X kan breder vallen dan de 2.25 of zelfs 2.3 van merk Y.
Maar ergens in die hoek lijkt mij de beste breedte.

Velgen zijn de laatste jaren inderdaad breder geworden, omdat die brede banden beter ondersteunen. Daardoor kan er weer met lagere druk worden gereden zonder dat de band wegknikt in snel genomen bochten. En een brede band op (redelijk) lage druk biedt het meeste grip, het meeste comfort en rolt ook nog eens lichter (in het terrein dan, niet op asfalt).
Dat compenseert ruimschoots het beetje meergewicht in vergelijking met smalle banden op smalle velgen. Ziedaar de reden dat breed populairder geworden is...

Met velgremmen ben je nog een beetje gebonden aan een maximale breedte, met schijfremmen wordt die grens door andere dingen bepaald, meestal de ruimte in het frame.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bnwgraaf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 00:48

Zo, twee setjes besteld: RacingRalph/RacingRay (26x2.25)!

Die RacingRay was op veel plekken momenteel niet leverbaar (in ieder geval niet in 26").

Ik ben benieuwd!
Plaats reactie