van 2x10 naar 1x11/12?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ik weet niet of deze in de 'onderdelendiscussie' hoort of in de 'technische vragen', maar ik ben me aan het beraden om van 2x10 naar 1x11/12 over te gaan. Het spul is redelijk gesleten. Nu dus een mooi moment om de spullen te gaan verzamelen en over te gaan.

Buiten een zoektocht naar de juiste, schaarse onderdelen moet ik me ook verdiepen in 'hoeveel tandjes', 'hoeveel kransjes' en ook 'welk merk'.
Tot op heden altijd Shimano gehad en dat bevalt goed, maar is geen must.

Graag dus tips over waar op te letten bij deze ombouw en vooral wat zijn de voor/nadelen van de verschillende merken.
Nu dus 2x10 met een standaard HG hub op de achternaaf (RAD15 boost wielset). Alles is momenteel op XT nivo. Voor de nieuwe set mag het een nivootje lager (nivo SLX) om wat kosten te besparen.

Volgens mij heb ik nodig:
  • 11/12 speed achterderrailleur
  • 11/12 speed cassette (met bij voorkeur HG opname)
  • 11/12 speed ketting
  • 1 speed crankstel
  • 11/12 speed shifter
Mis ik iets????

11/12 speed, what to do?
Wat zijn de voors- en tegens? Is dat alleen een verschil in bereik? Is de beschikbaarheid van de een of ander beter/slechter? Slijtage van de een of ander beter/slechter?

Dan het aantal tandjes.
Nu heb ik 36/22 voor en 11/36 achter. Die range bevalt me goed in Nederland. Voor het buitenland is een kleiner voorblad altijd een optie natuurlijk.

Ik lees graag jullie input....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik ben van 2x10 naar 1x10 gegaan en ga nu weer terug naar 2x10. De reden? Het is goedkoper dan 1x11 en 1x12 en ik heb veel meer versnellingen tot mijn beschikking. Daarbij zijn de stappen minder groot en met de vakanties hoef ik niet een speciaal kleiner kettingblad te kopen en monteren.

Wat ik de nadeel vond van 1x10: scheve ketting wat beduidend meer herrie maakte. In het buitenland ga ik versnellingen missen

Voordeel van 1x10:. Ziet er mooier uit. Makkelijker schoonmaken. En 200gram winst.

Ik heb geen ervaring met 1x11 of 1x12. Bij 2x10 blijven is goedkoper. Onderdelen van de 10 speed zijn ook veel goedkoper.

Lees anders eens dit topic :https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 4&t=148719. Daar heb ik dezelfde vraag gesteld als die jij stelt.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Idd recent 1 of meer topics hierover geweest. Er is ook een active topic van iemand die van 3x9 naar 1x12 is gegaan op de fiets van zijn vriendin.

Ik rij nog 3x9 en +1 voor voorgaande reactie. In NL iha vlak boswielrennen + weg is er weinig added value in een hele brede range. Ik gebruik een road cassette voor close ratio, en voor het minimaal steile hellinkje schakel ik voor terug.

Ik zou lekker bij 2x10 blijven, evt met een road cassette voor NL en een bergcasette voor als je eens naar Limland, Ardennen of Alpen gaat.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ik ga eigenlijk niet 'om' omdat het gesleten is, maar er ligt een andere reden aan ten grondslag.
Kom ik later op terug, maar kort gezegd moet ik 'om'. 2x is geen optie meer :wink:
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op do 8 juli 2021, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een single ring setup werkt natuurlijk gewoon goed, als het alleen maar ellende was zou niet "de hele wereld" om zijn gegaan. Maar het vereist wel keuzes maken...
Wat ik in een ander topic al aangaf, je levert altijd ergens wat in: in het lage bereik, bij de zware versnellingen en/of in de grootte van de tussenstappen. Waar je het best wat kunt inleveren en waar niet hangt van jouw specifieke situatie af.

Op vlakkere rondjes ben je vaak wat beter af met niet al te grote stappen, terwijl die op een Alpenvakantie best wat groter mogen zijn: daar wil je juist niet inleveren op een licht verzetje.
Je kracht speelt ook een rol, ik ben niet sterk dus verzetten om 40km/h op de weg te kunnen rijden heb ik helemaal niet nodig.

Wat ik eerst zou doen is kijken welke verzetten je nu veel gebruikt en die in Ritzelrechner stoppen. En dan eens wat spelen met de opties bij een enkel voorblad. Hou vooral ook rekening met het lichtste verzet waarvan je weet dat je het niet wilt missen.
Een blad voor NL gebruik en een kleiner blad voor die keer dat je de Ardennen of echte bergen in gaat kan natuurlijk altijd.

Mijn eigen ervaring sinds ik een 1x11 op mijn hardtail heb, met 32 blad en 11-50 Sunrace cassette: alle verzetten die ik normaalgesproken nodig heb zijn aan boord. Een nadeeltje: precies in het bereik dat ik op vlakke routes veel gebruik zit een grotere stap dan "vroeger". Met mijn mogelijkheden trap ik dan of net te licht, of net te zwaar. Dat zou opgelost zijn met een Shimano 11-46 cassette, en die ga ik waarschijnlijk ook monteren als dit spul versleten is.
Mocht die fiets nog een keer mee de bergen in gaan gooi ik er wel een 30 blaadje voorop (dat ligt toch nog ergens in de voorraadbak).

Voor 11-speed kun je Shimano, Sunrace of de goedkope Sram cassettes gebruiken op een HG-body. Shimano maakt kleinere stapjes bij de kleine kransjes, en dan twee forse stappen aan de lichte kant. Sunrace maakt de stappen gelijkmatiger over de hele cassette, maar het nadeel kan dus zijn wat ik hierboven beschreef (is persoonsgebonden).
Voor 12-speed is Shimano naar de Microspline body's gegaan.
"Voordeel" van een XD body is dat die cassettes kleiner dan 11 tandjes kunnen zijn, bij HG is 11 de grens. Alleen, hoe mooi loopt een ketting om een 9-tands kransje... Bovendien zijn XD-cassettes imo veel te duur.

Qua groepen: bij Sram is NX de ondergrens, liever zou ik GX monteren. Cassettes vanaf GX passen alleen op een XD-body.
Sram SX zou ik niet aanraden, dat is een groep die alleen bestaat om goedkoop 12-speed te kunnen leveren maar is (qua duurzaamheid) eigenlijk ondermaats.
Bij Shimano kun je vanaf Deore kijken. Mixen kan natuurlijk ook deels.

Oja, de crank...
Je kunt op bijna elke crank wel een enkel NW blad monteren, dus je hoeft niet persé een andere crank. Persoonlijk lees ik teveel gedoe over Sram cranks, GXP gaf altijd al meer problemen dan de Shimano tegenhanger en over de nieuwere DUB standaard lees je ook genoeg ellende. Shimano is verregaand probleemloos, alleen hun steeds wisselende montage van de bladen staat me tegen (eerst gewoon BCD 104, toen kleinere steek voor de "29er" cranks, toen assymetrische montage en nu direct mount. Doe ff normaal denk ik dan...).

Een dingetje om in de gaten te houden is de kettinglijn. Boost, non-boost...
Je moet vooral genoeg clearance naar je frame hebben, maar als dat geen issue is ben je niet persé gebonden aan de opgegeven kettinglijn. Omdat bij een enkel voorblad de ketting wat schuiner loopt op de uiterste kransjes kun je ervoor kiezen de ketting iets naar binnen te houden, dan loopt hij mooier op die 50 tands pannekoek. Vaak komt het op die grote joekels kritischer dan op de 11 en de 12.
Als je frame die ruimte niet heeft moet je natuurlijk wat verder naar buiten met het blad.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

erwin.burgers schreef: do 8 juli 2021, 13:16 Ik ga eigenlijk niet 'om' omdat het gesleten is, maar er ligt een andere reden aan ten grondslag.
Kom ik later op terug, maar kort gezegd moet ik 'om'. 2x is geen optie meer :wink:
Er kan geen voorderrie meer op je frame?

Ik ben overgegaan naar 1x12 om het maar eens te proberen. De hele 2x10 handel was versleten, tot aan de derriewiletjes toe (derrie eigenlijk ook). Ik kwam een leuke aanbieding tegen voor een GX groep, dat was een paar tientjes goedkoper dan alles vervangen. De stappen bij 1x12 zijn groter en dat vind ik weleens een nadeel bij het boswielrennen.

Verder mis ik weinig van 2x10. Het had voordelen en nadelen. 1x12 heeft ook voordelen en nadelen, alleen andere voordelen en andere nadelen. Het grootste nadeel is dat ik wat moet wisselen voor een bergritje, maar dat is een mooi moment om een keer de boel schoon te maken rondom crank / cassette.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een HG body beperkt als je naar 1x12 wil de keuze aanzienlijk.
Volgens mij kan je dan kiezen tussen SRAM NX (vindt er maar een...) of Sunrace (https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -50-673876)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hij wil waarschijnlijk zn huidige XT HG achterwiel blijven gebruiken.

Met 1x 11 of 1x12 lever je iets in tov 2x10.
Je moet kiezen of je wilt inleveren op de berg of op de weg.
Met de Ritzelrechner kan je dat inzichtelijk maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ik heb tijd geleden de overstap gemaakt van 2x10 naar 1x11. Nooit spijt van gehad.
Sunrace 11-46 icm XO1 en een 34T voor in Nederland en 32T voor het steilere werk in Ardennen of verder.

Vraag me af of er een grote meerwaarde zit aan 12sp icm een HG body. Voor het bereik van 500% of zels 520% zul je dieper in de buidel moeten tasten en naar een XD body moeten overstappen met de duurdere cassettes als gevolg erbij. Verder is het allemaal weer iets smaller, dunner en daardoor gevoeliger voor modder en afstelling.
Het is en blijft een mtb die, bij mij althans behoorlijk wat voor zien wielen krijgt.

Dus ik hou het voorlopig op 1x11. Heb nu weer bestelling bij bikeINN lopen voor een nieuwe Sunrace 11-46 cassette met kettingen enz. En met beetje extra training en gewenning ga je het bereik van de 2x niet missen.

Het is een feit dat je kettinglijn minder gunstig is maar dat wil nog niet zeggen dat je aandrijving geluid moet maken.
Ik ben allergisch voor geluidjes in mijn fiets/aandrijving. Kwestie van juist onderhoud/afstelling en smering.
Krijg kromme tenen als ik af toe fietsen hoor waarvan aandrijving piept/knarst/ratelt. En dan van die fietsen met een krom stuur, en heeeele smalle bandjes van minimaal een eurootje of 5000. Het houdt niet op bij de aanschaf….
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Wat je ook niet moet vergeten is dat je XT kwaliteit gewend bent. Ik zou liever kiezen voor een hogere kwaliteit 11sp dan een instap 12Sp derrie en shifter. Deze onderdelen bepalen grotendeels je schakel gevoel.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Frame is vandaag vervangen. Garantiegevalletje...
Dus geen voorderrie meer mogelijk.

Thnx voor de reactie. Vanavond allemaal lezen. Nu eerst ff een rondje door de buurt.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

E10 schreef: do 8 juli 2021, 18:47 Wat je ook niet moet vergeten is dat je XT kwaliteit gewend bent. Ik zou liever kiezen voor een hogere kwaliteit 11sp dan een instap 12Sp derrie en shifter. Deze onderdelen bepalen grotendeels je schakel gevoel.
Derrie en shifter hoeven met Sunrace of NX cassette geen instapkwaliteit te hebben. Je kan deze cassettes met van alles combineren.
Sunrace en NX cassettes zijn wel rond de 600 gram.

Bij 11-speed kan je een lichtere cassette kiezen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

11 speed is voordeliger. Nu bij de upgrade en straks bij vervangen.
12 speed heeft iets meer bereik, maar dan zit je dus vast aan XD of MS.
Best veel extra euros voor een klein beetje extra.
En ik lees de laatste tijd toevallig best vaak dat 12 speed derailleurs wel eens afbreken, te snel speling vertonen enz.

Rij zelf met 11-speed, bewuste keuze.
De Deore 11-51 cassette heeft bereik genoeg voor mij. Met XT shifter en derailleur schakelt het prima.
Die cassette is wel wat zwaar als je een 10 speed XT gewend bent...
XT 11 speed is 11-46 en lichter, maar ik ben wel blij met de 51. Dan maar wat extra gewicht.

32t ovaal voor, maar dat is dus een persoonlijke keuze. In NL is 34t of zelfs 36t misschien fijner.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

+1 voor de Shimano 11 speed. Betaalbaar en betrouwbaar. Rij nu 4 -5 jaar 1 x 11 en mijn 2 x 10 geen moment gemist (voorderailleur zat zelfs vast vanwege het niet gebruiken in NL :D ).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou ja, in dit specifieke geval gaat het niet om de keus om wel of niet 1x te gaan rijden, hij kan niet anders ;-)

Het gaat vooral om 1x11 of 1x12, en de keuze voor welke verzetten (en dat advies kunnen wij niet geven, Ritzelrechner is the place to be).
Voor mezelf sprekend, ik weiger principieel om de prijzen voor XD cassettes neer te leggen dus die optie valt voor mij sowieso af. Ga nog liever terug naar 2x9 dan >€200 voor een cassette te betalen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie