van 2x10 naar 1x11/12?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 juli 2021, 22:18 11 speed is voordeliger. Nu bij de upgrade en straks bij vervangen.
12 speed heeft iets meer bereik, maar dan zit je dus vast aan XD of MS.
Best veel extra euros voor een klein beetje extra.
En ik lees de laatste tijd toevallig best vaak dat 12 speed derailleurs wel eens afbreken, te snel speling vertonen enz.

Rij zelf met 11-speed, bewuste keuze.
De Deore 11-51 cassette heeft bereik genoeg voor mij. Met XT shifter en derailleur schakelt het prima.
Die cassette is wel wat zwaar als je een 10 speed XT gewend bent...
XT 11 speed is 11-46 en lichter, maar ik ben wel blij met de 51. Dan maar wat extra gewicht.

32t ovaal voor, maar dat is dus een persoonlijke keuze. In NL is 34t of zelfs 36t misschien fijner.
kleine toevoeging:
Bij 11 speed heb je bij de SRAM GX cassettes en hoger ook een XD body nodig
Bij 12 speed heb je bij SRAM voor de SX en NX de HG body nodig, tevens sunrace heeft 12 speed cassettes voor HG, deze zijn handig als je niet zomaar een andere body op de naaf kunt plaatsen
vanaf 12 speeds SRAM GX is het XD, 12 speed shimano is MS
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16775
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie wel dat de prijzen voor zo'n beetje alle cassettes stijgen, voor een 11-speed XT vragen ze bij Mantel ook al over de €100,- (al is-ie niet leverbaar :D ).
Dat betaalde ik vorig jaar toch echt nog niet toen ik er een in D besteld heb.

Wellicht heeft het te maken met de huidige schaarste en is de insteek dat het toch wel verkoopt.
Alleen leert de ervaring ons dat eenmaal gestegen prijzen zelden weer naar beneden worden aangepast als de reden tot stijging voorbij is... een blik op de prijzenzuil van de brandstofpomp is bewijs genoeg voor die stelling ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 9 juli 2021, 13:43 Ik zie wel dat de prijzen voor zo'n beetje alle cassettes stijgen, voor een 11-speed XT vragen ze bij Mantel ook al over de €100,- (al is-ie niet leverbaar :D ).
Dat betaalde ik vorig jaar toch echt nog niet toen ik er een in D besteld heb.

Wellicht heeft het te maken met de huidige schaarste en is de insteek dat het toch wel verkoopt.
Alleen leert de ervaring ons dat eenmaal gestegen prijzen zelden weer naar beneden worden aangepast als de reden tot stijging voorbij is... een blik op de prijzenzuil van de brandstofpomp is bewijs genoeg voor die stelling ;-)
Is gewoon een kwestie van beschikbaarheid en marktwerking. Zodra de schaarste over is zullen de grote spelers weer op prijs concurreren en zakken de prijzen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie