Howitzer of Isis

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Iemand bekend met de Howitzer cranks/lagers?

Ik heb per abuis howitzers gekocht als trapas lagers. Met het idee dat deze op de beschikbare isis cranks passen. Dus niet.

De buitengebouwde lagers van de howitzers in mijn BB100BSA zijn mss wel stabieler dan de gebruikelijke truvatic bsa isis lagers. Maar tot nu toe heb ik al een tijdje met die kleinere lagers kunnen rijden.

De overweging is dan om eventueel howitzer cranks te zoeken. Dus mocht iemand een setje over hebben?? (175 - 180mm lengte)
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Niemand die ervaring heeft omtrent howitzer cranks en duurzaamheid vergeleken met de isis cranks?

Als ik toch die lagers heb. Met mijn 100 kg is het dan verstandig om een paar simpele 2dehands howitzer cranks te kopen en toe te passen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het Howitzer systeem is wel bedacht voor het zwaardere gebruik destijds, ik weet niet of dat ook automatisch inhoudt dat het duurzamer is. In theorie zou je denken van wel, de lagers liggen verder uit elkaar en kunnen groter zijn (zijn ze dat ook?). De cranks zijn in elk geval geen kwetsbare lichtgewichtjes.

Een passende crank zou wel te vinden moeten zijn, maar misschien tref je er dan wel een met een heftige gebruiksgeschiedenis gezien de doelgroep :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

ja ik vind de lagers wel stoer zo buitengebouwd en dikker/groter. Die er nu met ISIS in dat gaatje van BSA zitten zijn natuurlijk kleiner (neem ik aan).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is wel de zwakke plek van ISIS en Octalink, de as werd dikker tov de vierkante assen maar de lagers daardoor kleiner...
Dat kan dus beter met dat Howitzer systeem, maar ik weet niet of ze de lagers ook daadwerkelijk vergroot hebben. Dat kun je zo opmeten als je er een hebt liggen ;-)

Ik heb zelf nul ervaring met ISIS, Octalink en Howitzer, dus alles wat ik weet is van "erover lezen"...
Ben van square taper naar HT2 gegaan, en de laatste jaren is het me ook gelukt om alle pressfit brackets buiten de deur te houden :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

100kg en single speed een setje Howitzer cranks afgeschreven; uiteindelijk speling crank op de splines van de trapas. Old Skool vierkante as cranks gaan langer mee onder dezelfde omstandigheden, trapassen wrs ook.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

# Howitzer was redelijk brandhout (speling op de splines ruim binnen een jaar).
# ISIS met een Truvativ Gigapipe DH gaat in de dirt jumper nog altijd mee (maar wordt niet veel meer gebruikt), een FSA 'heavy duty' (volgens de LBS een super sterke as, maar die begreep het wel vaker niet) is volgens mij binnen 3 maanden gewoon gebroken. Wandsterkte tussen beide was significant, de Gigapipe gebruikte M12 en de FSA M15 uit m'n hoofd om vast te zetten...
# Vierkant was ook brandhout, die braken destijds ongeveer even snel als dat je banden versleet (in een XC fiets, in de rest zat 19mm Profile Racing).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

cheeta schreef: di 13 juli 2021, 20:19 # Howitzer was redelijk brandhout (speling op de splines ruim binnen een jaar).
# ISIS met een Truvativ Gigapipe DH gaat in de dirt jumper nog altijd mee (maar wordt niet veel meer gebruikt), een FSA 'heavy duty' (volgens de LBS een super sterke as, maar die begreep het wel vaker niet) is volgens mij binnen 3 maanden gewoon gebroken. Wandsterkte tussen beide was significant, de Gigapipe gebruikte M12 en de FSA M15 uit m'n hoofd om vast te zetten...
# Vierkant was ook brandhout, die braken destijds ongeveer even snel als dat je banden versleet (in een XC fiets, in de rest zat 19mm Profile Racing).
Heb je nog wel iets gevonden wat wel voldoet?

Ben je vooral in pretparken bezig? Ik denk dat ik daar staand op de pedalen alles aan gort krijg.?
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Denk dat mijn kettinglijn veel beter uitkomt bij Isis bb lagers. Dus ga de howitzer lagers verkopen.
Plaats reactie