Schoenen voor smalle, platte voeten

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Goedenavond, na jaren trouwe dienst raken mijn vertrouwde sidi' een beetje oud en versleten en ben ik op zoek naar iets nieuws.

Omdat ik nogal, smalle, platte voeten heb ben ik in het verleden bij Sidi uitgekomen. Ik bestelde afgelopen week dan ook een fris setje Sidi Eagle 10 bij een bekende webshop in de juiste maat, qua lengte.

Echter deze eagle 10 is behoorlijk ruim (nee het is niet per ongluk de brede versie). Met de boa sluitingen op z'n strakst aangedraaid had ik meer ruimte dan in mijn huidige schoen die nog volledig klitteband sluiting heeft (sidi instapmodel uit 2010 ongeveer).

Toch enigzins verrast over dit voor mij ruime sidi model ben ik benieuwd welke merken geschikt zijn voor smalle platte voeten? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik wil nog geen schoen van € 200 kopen waar dan zooltjes in moet gaan leggen om de schoen 'gevuld' te krijgen. Ga nog wel ander model van sidi proberen, wellicht dat er binnen de modellenrange nog verschil zit bij sidi.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Shimano schoenen zijn ook smal als het goed is. Ik ben juist recent overgestapt van Shimano naar Sidi. Niet bewust overigens. Sidi had de wenselijke kleur, specs en prijs op dat moment.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Heb brede voeten en heb daardoor altijd last van m'n voeten met sidi. Ik heb vaker in het verleden sid gepast(omdat ik ze wel mooi vind) maar ze zaten vanwege de smalle leest nooit prettig.Shimano heeft volgens mij wel een brede leest. 'Italiaanse leest' (sidi,North wave) is een smalle leest en 'Amerikaanse leest' (Specialized,Shimano) een brede. Zo is het mij verteld, maar ga eens passen bij een winkel waar ze veel merken hebben (Mantel,Salden) en voel wat prettig zit voor jou.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ik heb dat ook en heb de sidi eagle 7 welke perfect passen
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Azurri schreef: wo 14 juli 2021, 09:32 Heb brede voeten en heb daardoor altijd last van m'n voeten met sidi. Ik heb vaker in het verleden sid gepast(omdat ik ze wel mooi vind) maar ze zaten vanwege de smalle leest nooit prettig. Shimano heeft volgens mij wel een brede leest. 'Italiaanse leest' (sidi,North wave) is een smalle leest en 'Amerikaanse leest' (Specialized,Shimano) een brede. Zo is het mij verteld, maar ga eens passen bij een winkel waar ze veel merken hebben (Mantel,Salden) en voel wat prettig zit voor jou.
Ik ging ook uit van Italiaanse smalle leest maar dat viel mij bij dit paar Sidi' tegen. Heb hier in de buurt geen winkel met een breed aanbod vandaar via internet 'gewoon' de vertrouwde Sidi' besteld. Ga inderdaad nu op zoek naar een winkel op zoek met groot aanbod en het liefst merken met een smalle leest.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Shimano is ook niet zo breed hoor, ik heb een maat groter dan mijn normale schoenmaat nodig en dan nog zitten ze bij de zijkant van de kleine teen aan de strakke kant.

Denk toch dat eens ergens wat gaan passen de beste optie is, of je moet zin hebben in veel op en neer sturen met een webshop ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: wo 14 juli 2021, 12:05 Shimano is ook niet zo breed hoor, ik heb een maat groter dan mijn normale schoenmaat nodig en dan nog zitten ze bij de zijkant van de kleine teen aan de strakke kant.

Denk toch dat eens ergens wat gaan passen de beste optie is, of je moet zin hebben in veel op en neer sturen met een webshop ;-)
Een maat groter dan de normale schoenmaat,is eigenlijk min of meer standaard,toch,heb ik bij al mijn fietsschoenen? En volgens mij adviseert o.a. shimano dat ook. Blijft dat knellen (in de breedte) vervelend is.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Azurri schreef: wo 14 juli 2021, 13:31 Een maat groter dan de normale schoenmaat,is eigenlijk min of meer standaard,toch,heb ik bij al mijn fietsschoenen?
Dat is (in mijn ervaring) niet per definitie zo, het hangt af van de pasvorm en of je ruimte wilt laten om in de winter met dikke sokken wilt kunnen rijden. Mijn huidige zomerschoenen zijn mijn 'echte' maat, mijn winterschoenen een hele of halve maat groter.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Knakker29 schreef: wo 14 juli 2021, 14:27
Azurri schreef: wo 14 juli 2021, 13:31 Een maat groter dan de normale schoenmaat,is eigenlijk min of meer standaard,toch,heb ik bij al mijn fietsschoenen?
Dat is (in mijn ervaring) niet per definitie zo, het hangt af van de pasvorm en of je ruimte wilt laten om in de winter met dikke sokken wilt kunnen rijden. Mijn huidige zomerschoenen zijn mijn 'echte' maat, mijn winterschoenen een hele of halve maat groter.
Okè, ik koop m'n winterschoenen 2 maten groter ☺omdat ik anders geen tenen overhoud😨.

Dus; normale schoenen 41-41,5 fietsschoenen 42,5 en winterschoenen 43 en heb afgelopen winter zelf met 44 gereden(geleend) om te proberen. Maar dat komt omdat ik beneden de 5°c vaak na een ritje huilend onder de douche sta als m'n bloedcirculatie in m'n tenen weer op gang komt.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Five Ten kan ik een halve maat kleiner nemen als Shimano en dan zitten ze nog ruimer (flat pedal schoenen).
Van Vaude heb ik ook 43 (wat dus een halve tot hele maat groter is als mijn normale maat) en die vallen voor mijn voeten heel fijn.

De enige Shimano schoenen die ik (gehad) heb die wel breder vallen zijn die DX "downhill"schoenen (oud model, wit).
Die zitten me met 43 precies goed.

Ik heb -lang geleden- ook weleens Sidi gepast, daar moest ik ook minstens een maat groter van nemen en ik herinner me dat die in vergelijking met de Shimano's die ik toen gekocht heb erg makkelijk over de hiel gleden. Daardoor vielen ze meteen af.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Met mijn redelijk brede voorvoet rijd ik al jaren met Specialized (Rime, 2FO), die passen me eigenlijk altijd goed en zijn er in tussenmaten, dan hoef je niet een hele maat groter te nemen als je maar een halve extra nodig hebt. Mijn Five Tens zijn inderdaad ook een halve maat kleiner dan mijn Species en zitten ongeveer hetzelfde. Sidi's hebben doorgaans toch een smalle leest, voor mij zijn ze in ieder geval veel te smal, wellicht toch nog een ander model proberen?
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Ik heb zojuist de Fizik Vento X3 Overcurve ontvangen, welke smal zouden zijn.... Helaas niet smal genoeg. Iemand nog suggesties?
Karren maar!!
Plaats reactie