Zwaar schakelen. Oplossing -> AXS frankendrivetrain -> Eerste ervaringen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
rebyte
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 418
Lid geworden op: di 25 november 2014, 09:43
Mijn mountainbike: Alkmaar

Klopt de kabels van deze set zijn gepolijst. De liner heeft slick lube....dat na een tijdje stick lube wordt, zoals Azzuri ook aangeeft.
Santa Cruz! What else? Alu racebakkie van Canyon en YT gravelbike :bier:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

rebyte schreef: wo 21 juli 2021, 08:00 Klopt de kabels van deze set zijn gepolijst. De liner heeft slick lube....dat na een tijdje stick lube wordt, zoals Azzuri ook aangeeft.
De liner van de Elite is voor een paar euro te vervangen, maar ik wil de Elite binnenkabel gebruiken in combinatie met de bestaande Pro buitenkabel. Deze heeft wel een kunststof liner, maar die is naar mijn weten niet te vervangen zoals bij de Elite.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Na een meevallertje toch maar besloten voor een andere aanpak, de Frankendrivetrain :winkie:

Ik zal al een tijd te wachten of Shimano met een leuke en betaalbare 12 speed draadloze groep zou komen, maar daar heb ik niet zo veel vertrouwen met in.

Mijn oplossing is om de Shimano 12 speed XT ketting en cassette te behouden en de XT derailleur en shifter vervangen door een Sram GX AXS upgrade set, volgens de reviews een gouden combinatie die probleemloos schakelt onder alle omstandigheden. Ik had al een Sram XO carbon crank dus het was al beetje een mix.

De set is inmiddels besteld bij Bike24 :D
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mad Wally schreef: vr 10 september 2021, 21:28 Na een meevallertje toch maar besloten voor een andere aanpak, de Frankendrivetrain :winkie:

Ik zal al een tijd te wachten of Shimano met een leuke en betaalbare 12 speed draadloze groep zou komen, maar daar heb ik niet zo veel vertrouwen met in.

Mijn oplossing is om de Shimano 12 speed XT ketting en cassette te behouden en de XT derailleur en shifter vervangen door een Sram GX AXS upgrade set, volgens de reviews een gouden combinatie die probleemloos schakelt onder alle omstandigheden. Ik had al een Sram XO carbon crank dus het was al beetje een mix.

De set is inmiddels besteld bij Bike24 :D
Heb je de originele Shimano snelsluiter gebruikt? Die schijnt nogal eens problemen te geven op de sram vertanding?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu deze weer actueel is toch nog even mijn 2-cents: een binnenkabel slijt niet, het is de coating aan de binnenkant van de buitenkabel die slijt. En de enige oplossing als het iets zwaarder gaat is dus de kabel vervangen. Zelf ben ik daar slordig in: doe het pas als ik de fiets verbouw. Maar dat kan soms 5x per jaar zijn. Heb dus eigenlijk nooit last van schakelen dat zwaarder gaat :winkie:
Het is net zo als met een piepende ketting: smeren voor het erger wordt. Alleen moet je de ketting meerdere keren per maand doen. Maar kabels afhankelijk van gebruik dus misschien ook wel meerdere keren per jaar!

Elektronisch is natuurlijk een definitieve oplossing.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Azurri schreef: za 11 september 2021, 10:13 Heb je de originele Shimano snelsluiter gebruikt? Die schijnt nogal eens problemen te geven op de sram vertanding?
Mad Wally schreef: vr 10 september 2021, 21:28 De set is inmiddels besteld bij Bike24 :D
Nog niks gebruikt :wink: maar daar heb ik ook niks over gelezen, alleen dat de ketting in het begin een beetje moeilijk kan lopen over de jockey-wheels. Kwestie van inlopen denk ik.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: za 11 september 2021, 10:23 Nu deze weer actueel is toch nog even mijn 2-cents: een binnenkabel slijt niet, het is de coating aan de binnenkant van de buitenkabel die slijt. En de enige oplossing als het iets zwaarder gaat is dus de kabel vervangen. Zelf ben ik daar slordig in: doe het pas als ik de fiets verbouw. Maar dat kan soms 5x per jaar zijn. Heb dus eigenlijk nooit last van schakelen dat zwaarder gaat :winkie:
Het is net zo als met een piepende ketting: smeren voor het erger wordt. Alleen moet je de ketting meerdere keren per maand doen. Maar kabels afhankelijk van gebruik dus misschien ook wel meerdere keren per jaar!

Elektronisch is natuurlijk een definitieve oplossing.
Dat is zeker waar en daar begon dit verhaal ook mee, maar ik heb de laatste tijd last van mijn rechterpols en duim. Mogelijk komt dat omdat ik hele grote handen heb en ik daardoor mijn pols en duim erg moet draaien om bij de shifter te komen en die heb ik al zo ver mogelijk weg staan. Ik begrijp dat de AXS shifter veel dichter bij het stuur zit omdat deze bijna geen slag hoeft te maken waardoor de positie ergonomischer is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mad Wally schreef: za 11 september 2021, 10:36
Azurri schreef: za 11 september 2021, 10:13 Heb je de originele Shimano snelsluiter gebruikt? Die schijnt nogal eens problemen te geven op de sram vertanding?
Mad Wally schreef: vr 10 september 2021, 21:28 De set is inmiddels besteld bij Bike24 :D
Nog niks gebruikt :wink: maar daar heb ik ook niks over gelezen, alleen dat de ketting in het begin een beetje moeilijk kan lopen over de jockey-wheels. Kwestie van inlopen denk ik.
Okè, ik heb gehoord dat de 12 speed snelsluiter kan blijven 'hangen' op de Sram narrow wide vertanding, met een Sram of Kmc snelsluiter zou dat over zijn.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hij heeft toch een Shimano ketting en cassette?
Daar past ook een Shimano snelsluiting op.

Hoe een snelsluiting (is buitenkant) op een enkel NW voorblad kan blijven hangen is mij een raadsel.
(Waarschijnlijk een verkeerde conclusie)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Hij heeft een Sram crankstel met voorblad.
Of het een foute beweging is weet ik niet, heb ooit gezocht of ik op een Sram XO1 groep een 12 speed (XTR) Shimano ketting kon gebruiken. Kwam op zowel Duitse als Engelse fora tegen dat dat kon maar dat de snelsluiter problemen gaf .
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Azurri schreef: za 11 september 2021, 13:15 Hij heeft een Sram crankstel met voorblad.
Of het een foute beweging is weet ik niet, heb ooit gezocht of ik op een Sram XO1 groep een 12 speed (XTR) Shimano ketting kon gebruiken. Kwam op zowel Duitse als Engelse fora tegen dat dat kon maar dat de snelsluiter problemen gaf .
Daar fiets ik al jaren mee, meerdere Sram bladen en XT kettingen en nog nooit een probleem gehad. Ik zou ook niet weten waarom omdat in tegenstelling tot Sram de sluitschakel dezelfde vorm heeft als een gewone schakel, of het zou een tolerantie dingetje moeten zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Misschien geldt het wel alleen voor de XTR-snelschakel?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Inmiddels rijd ik al weer een paar ritten met de AXS / XT set.
Conclusie: Geweldig!

Montage en inregelen is super eenvoudig, alleen is er natuurlijk geen voorschrift of tool voor het afstellen van de b-schroef voor de mix van Sram derailleur met Shimano cassette. Dit was even wat gepuzzel, maar het schakelt nu retestrak.

Met name het schakelen naar een lichtere versnelling gaat ongelofelijk soepel, ook tijdens het klimmen. Ik denk dat dit mogelijk komt door de "omgekeerde veer". De AXS derrie wordt naar binnen geduwd met een veer en naar buiten getrokken met de motor. Dit betekent dat de derrie niet naar binnen wordt geforceerd maar dat er veerdruk op komt waardoor de timing met de hyperglide groeven beter is (vermoed ik). Het omgekeerde is ook het geval, doordat de motor de ketting naar buiten trekt bij het zwaarder schakelen gaat dit iets directer en gepaard met iets meer van een "clunk" geluid, maar niet zo erg dat het storend is.

Door de lichte bediening en kleine beweging is ook het schakelen op lastige momenten veel makkelijker. Vergelijk het met een DSG automaat die je met flippers bedient vs een klassieke versnellingsbak met pook. Even schakelen op een skinny is iets wat ik niet eerder had gedaan, maar nu bijna zonder nadenken.

Zijn er ook nadelen? Uiteraard de prijs en het genoemde ontbreken van informatie over de afstelling van de b-schroef. Maar ook de kans op een lege batterij en vooral ook het (veel) verder uitsteken van de derailleur kunnen een probleem zijn.

#Happy camper
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie