Zwaar schakelen. Oplossing -> AXS frankendrivetrain -> Eerste ervaringen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik merk dat na een jaar redelijk intensief gebruik het schakelen van de achterderailleur naar mijn gevoel zwaarder gaat waardoor het schakelen op sommige routes naar verloop van tijd wat vermoeiend/pijnlijk wordt.

Mijn setup is 12 speed XT 8100 met een Jagwire Pro kabelset . Ik smeer de binnenkabel niet omdat dat volgens mij alleen maar vuil aantrekt en er al een (teflon of nylon?) liner in zit. De clutch draait nog even zwaar als in het begin (nagemeten).

Ik zit met smart te wachten op de Shimano 12 speed Di2, maar tot die tijd zoek ik een andere oplossing. Is een Jagwire Elite binnenkabel (Ultra Slick) een grote vooruitgang en heeft het zin om die alleen vervangen of moet je dan ook gelijk de buitenkabel vervangen. En als je die vervangt moet dat dan ook de Elite zijn of kan een Elite binnenkabel goed werken in een Pro buitenkabel?
Laatst gewijzigd door Mad Wally op ma 20 september 2021, 17:08, 4 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op mijn fietsen zit een buitenkabel die aan 1 stuk doorloopt van shifter tot derailleur.
Dus onderweg geen mogelijkheid om rommel op te pikken.
Op die manier werken de kabels jarenlang probleemloos, onder alle omstandigheden.
Ik gebruik de gewone standaard Shimano kabels, einddopje wel met een rubbertje.
De kabels smeer ik wel bij montage met een paar druppels min.remolie (dus dunne olie).
Dat is waarschijnlijk niet nodig, maar kan geen kwaad, want er kan toch geen vuil bij komen.

Buitenkabels in tig losse stukjes zijn een bron van wrijving en slijtage.
Om vuil buiten te houden worden extra afdichtingen toegepast, wat extra wrijving oplevert.
Uiteindelijk komt er toch vuil binnen, wat ook weer wrijving (en slijtage en daardoor nog meer wrijving!) veroorzaakt.
Maar bij sommige frames kan het niet anders.
Dan kan je soms een kabel kiezen waarbij de liner (binnenkant vd buitenkabel) aan 1 stuk doorloopt.

Los daarvan spuit ik af en toe (1x per jaar) wat WD40 in mn shifters.
WD40 zelf smeert niet super, maar het maakt het originele vet weer wat dunner zodat het weer overal tussen komt.
Zand en stof spoelt ook weg.
Allemaal niet optimaal, maar goed genoeg om weer soepel te bewegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Mijn ervaring is dat de kabel van mijn fully veel sneller slijt dan op mijn hardtail die ik hiervoor had.
Denk dat het komt door de routing t.p.v. Bottom bracket i.c.m. In en uitveren.

Ook de duurdere jag wires vertonen op een gegeven moment ghost shifting en stroever schakelen.
Dus ik gebruik daarom ook de standaard shimano kabels en vervang ze dan maar wat vaker.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik zou eerst een nieuwe binnenkabel erin trekken, om te voorkomen dat je het vuil niet verder de kabel intrekt met vervangen, knip ik altijd de nippel los en trek de binnenkabel naar achter toe eruit. Als dat geen verbetering geeft kun je alsnog alles vervangen. Maar mijn ervaring is (vooral bij doorlopende buitenkabels) dat ik dat 2-3 keer kan doen voordat ik de buitenkabel ook moet vervangen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn ervaring met een doorlopende buitenkabel is dat ik het pas vervang op het moment dat:
Ik een nieuw frame koop
Ik een nieuwe derailleur en shifter monteer, bijv van 10 naar 11 speed.

Dus eigenlijk nooit vanwege vuil of slijtage.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: za 17 juli 2021, 15:10 Mijn ervaring met een doorlopende buitenkabel is dat ik het pas vervang op het moment dat:
Ik een nieuw frame koop
Ik een nieuwe derailleur en shifter monteer, bijv van 10 naar 11 speed.

Dus eigenlijk nooit vanwege vuil of slijtage.
Als mijn asbak vol is koop ik ook altijd een nieuwe Auto.😜
Ik merk na +/- 1 jaar wel dat het schakelen stroever gaat.
En rij een fiets +/_ 6 a 7 jaar.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik zou als quick fix:

1. je kabelloop controleren
2. evt overgaan naar 1 doorgaande buitenkabel indien van toepassing
3. oude binnenkabel uittrekken
4. nieuwe binnenkabel gewoon Shimano std met beetje olie

Ik heb nu pas voor het eerst sinds jaren die Shimano binnenkabel vervangen, en niet eens omdat ie niet goed schakelde maar omdat ik een nieuwe derailleur moest monteren. Normaliter gaat het zeer lang mee.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Wel bijzonder het schakelen gaat zwaar op sommige routes. Maar de schakel functie gaat schijnbaar prima. Sterke veer in deraillieur. Of shifter loopt zwaar en kabel weerstand is normaal. Duim wordt moe is ook nog een optie ( bij sommige routes??)

Even checken hoe de diverse onderdelen afzonderlijk functioneren

Quickfix voor de kabel die ik uitvoer. Werkt ook voor onderweg als het zaakje vol met modder-sludge zit. Cheap ass met resultaat.

De 2 delen dicht bij je deraillieur reinigen. Desnoods nieuwe binnenkabel als je de huidige niet kan monteren , wegens rafelen.
Bij montage de buiten kabel 180 graden roteren in de lengte richting. Dit geeft net wat minder weerstand. Beetje olie toevoegen maakt het nog wat soepeler.

Kun je weer heel wat ritjes vooruit.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

corex schreef: za 17 juli 2021, 19:02 Wel bijzonder het schakelen gaat zwaar op sommige routes
Haha, ik schreef: “ het schakelen van de achterderailleur naar mijn gevoel zwaarder gaat waardoor het schakelen op sommige routes naar verloop van tijd wat vermoeiend/pijnlijk wordt”

Het schakelen is gaat altijd zwaarder, maar alleen op routes waar ik heel veel moet schakelen krijg ik na verloop van tijd last.

Maar verder bedankt voor alle tips. Het is een ééndelige buitenkabel, maar vanwege fully wel veel bochten, maar geen knikken of beschadigingen. Ik zal wel eens wat proberen met een beetje dunne olie of anders toch maar kijken naar die hele gladde elite binnenkabel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Azurri schreef: za 17 juli 2021, 16:20
ThaSingleTrackMastah schreef: za 17 juli 2021, 15:10 Mijn ervaring met een doorlopende buitenkabel is dat ik het pas vervang op het moment dat:
Ik een nieuw frame koop
Ik een nieuwe derailleur en shifter monteer, bijv van 10 naar 11 speed.

Dus eigenlijk nooit vanwege vuil of slijtage.
Als mijn asbak vol is koop ik ook altijd een nieuwe Auto.😜
Ik merk na +/- 1 jaar wel dat het schakelen stroever gaat.
En rij een fiets +/_ 6 a 7 jaar.
Ik rook niet dus de asbak raakt nooit vol.
Verder weet ik niet wat ik van je opmerking moet denken.
Ik kan er bijv. niet uit opmaken of je een buitenkabel uit 1 stuk hebt, of uit 3 of 4 delen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Mad Wally schreef: za 17 juli 2021, 20:27
corex schreef: za 17 juli 2021, 19:02 Wel bijzonder het schakelen gaat zwaar op sommige routes
Haha, ik schreef: “ het schakelen van de achterderailleur naar mijn gevoel zwaarder gaat waardoor het schakelen op sommige routes naar verloop van tijd wat vermoeiend/pijnlijk wordt”

Het schakelen is gaat altijd zwaarder, maar alleen op routes waar ik heel veel moet schakelen krijg ik na verloop van tijd last.

Maar verder bedankt voor alle tips. Het is een ééndelige buitenkabel, maar vanwege fully wel veel bochten, maar geen knikken of beschadigingen. Ik zal wel eens wat proberen met een beetje dunne olie of anders toch maar kijken naar die hele gladde elite binnenkabel.
Daar heb ik over heen gelezen. beetje knullig.

Opties van oorzaken blijven staan. Een buitenkabel uit meerdere delen geeft minder weerstand. Dit is voor je duim lichter.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

corex schreef: za 17 juli 2021, 22:45
Opties van oorzaken blijven staan. Een buitenkabel uit meerdere delen geeft minder weerstand. Dit is voor je duim lichter.
Als de kabel nieuw is klopt dat wel, maar je krijgt er op meerdere plaatsen eerder rotzooi in.
Gebruikersavatar
rebyte
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 418
Lid geworden op: di 25 november 2014, 09:43
Mijn mountainbike: Alkmaar

Het kan zijn dat de coating van je oude kabel deels is losgelaten en daardoor geklonterd aan de innenkant van de buitenkabel vast zit en hierdoor juist op bepaalde punten frictie veroorzaakt. Zeker i.c.m. de dunne witte liner heb ik dat regelmatig voorbij zien komen.

Als je wat vervangt? Doe dan zowel binnen- en buitenkabel. Dan weet je zeker dat het weer soepel schakelt.
Santa Cruz! What else? Alu racebakkie van Canyon en YT gravelbike :bier:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

rebyte schreef: di 20 juli 2021, 12:24 Het kan zijn dat de coating van je oude kabel deels is losgelaten en daardoor geklonterd aan de innenkant van de buitenkabel vast zit en hierdoor juist op bepaalde punten frictie veroorzaakt. Zeker i.c.m. de dunne witte liner heb ik dat regelmatig voorbij zien komen.

Als je wat vervangt? Doe dan zowel binnen- en buitenkabel. Dan weet je zeker dat het weer soepel schakelt.
Als er zo'n witte 'teflon? Liner in zit kan die ook in bochten op gaan stropen wat ook extra frictie veroorzaakt. Is me met groeten en nokon kabels vaker gebeurt. Daarom gebruik ik dat soort systemen niet (meer).
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

rebyte schreef: di 20 juli 2021, 12:24 Het kan zijn dat de coating van je oude kabel deels is losgelaten en daardoor geklonterd aan de innenkant van de buitenkabel vast zit en hierdoor juist op bepaalde punten frictie veroorzaakt. Zeker i.c.m. de dunne witte liner heb ik dat regelmatig voorbij zien komen.

Als je wat vervangt? Doe dan zowel binnen- en buitenkabel. Dan weet je zeker dat het weer soepel schakelt.
Ik heb er nu Jagwire pro in zitten en die kabels zijn niet gecoat maar gepolijst. De Jagwire Elite kabels zijn nog verder getrokken en/of gepolijst waardoor de samengestelde kabel aan de buitenzijde gewoon weer rond is als ware het één massieve draad, maar dan wel flexibel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie