Manitou vorken. Problemen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

In 11-2019 heb ik een manitou markhor gekocht. 29', 100mm, straight. QR. Frame is tapered

Een super ding. Veel beter dan de rockshox 30 zilver. Heb er veel plezier mee. Alleen... In 09-2020 heb ik hem laten repareren omdat die maar 50/60cm.travel gebruikte. Zelfs zonder lucht zakte die niet verder in. Er was iets met de olie ( lekkage?) volgens de man die hem heeft gemaakt. Echter is het probleem er weer..

Zijn er manitou gebruikers die hetzelfde probleem hebben of hadden? Of die helemaal geen probleem hebben? Is het weer laten maken het waard? Misschien dunnere olie erin? ( Schijnt dat manitou dikke olie gebruikt)

Wat zijn jullie ervaringen met manitou vorken?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2 belangrijke vragen.
Heb je m nieuw gekocht?
Bij wie heb je m laten repareren?

(hier 2 probleemloze Manitous, Minute 140 en Tower 120, en die hebben het niet makkelijk)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 juli 2021, 18:04 2 belangrijke vragen.
Heb je m nieuw gekocht?
Bij wie heb je m laten repareren?

(hier 2 probleemloze Manitous, Minute 140 en Tower 120, en die hebben het niet makkelijk)
Nieuw gekocht bij bikehit.de

En gemaakt bij voorvork service.nl. Het maken duurde wel erg lang omdat hij het heel druk had met de fietsenwinkel.

Ik gebruik vaak de lock-out. Maar dat zou de oorzaak niet kunnen zijn lijkt mij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK.
1)De vork is jonger dan 2 jaar, dus wat dat betreft zou je nog aanspraak op garantie kunnen maken.
2)Voorvorkservice.nl heeft m de vorige keer gerepareerd. Nu hetzelfde euvel, dus daar kan je ook verhaal halen.
Weet je wat er de vorige keer aan de hand was?

En hier gebruiken we de lockout Nooit. Sterker nog, shimstack (ABS+) aangepast, zodat de lockout niet meer 100% is maar werkt als compressie demping.
Veel te blij dat de vork veert :wink:
Om het spul nog soepeler te maken ook dunnere olie gebruikt (maar wel zodat de rebound demping nog steeds voldoende is)

Tot slot een gewetensvraag.
Je gebruikt de vork waar deze voor is bedoeld (XC) en niet voor bikeparks?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 juli 2021, 18:45 OK.
1)De vork is jonger dan 2 jaar, dus wat dat betreft zou je nog aanspraak op garantie kunnen maken.
2)Voorvorkservice.nl heeft m de vorige keer gerepareerd. Nu hetzelfde euvel, dus daar kan je ook verhaal halen.
Weet je wat er de vorige keer aan de hand was?

En hier gebruiken we de lockout Nooit. Sterker nog, shimstack (ABS+) aangepast, zodat de lockout niet meer 100% is maar werkt als compressie demping.
Veel te blij dat de vork veert :wink:
Om het spul nog soepeler te maken ook dunnere olie gebruikt (maar wel zodat de rebound demping nog steeds voldoende is)

Tot slot een gewetensvraag.
Je gebruikt de vork waar deze voor is bedoeld (XC) en niet voor bikeparks?
Ik weet niet meer wat het probleem was. Ik dacht iets met olie lekkage.

De markhor heeft helaas geen abs. Wel fijn dat jouw vorken dat wel hebben. Voortaan maar van de lock-out afblijven dus ;) andere olie is ook wel handig denk ik.

Inderdaad, alleen voor xc.

Misschien heb ik gewoon pech met deze vork. Heb manitou en de verkoper ook maar even een mailtje gestuurd
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de site van Manitou zelf lees ik (tussen veel andere) deze 2 reviews:
Anthony Walters
Great performance with one major issues.
I’m running a 120mm Markhor on my Specialized Rockhopper and while it works very well and has decent support, I’m only getting half the travel out of it even when the fork is fully open. When facing large drops that abrupt stop after roughly 60mm of travel is jarring.
A 05/04/2021
Anonymous
i only got half the travel?????
its 100mm ik but it only uses like 50% of the fork's stanshon as i hit a jump and land it only goes half way then hits i bought it from jensonusa idk if its there fault.
Lijkt me een duidelijk geval van een productfout :evil:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 juli 2021, 19:07 Op de site van Manitou zelf lees ik (tussen veel andere) deze 2 reviews:
Anthony Walters
Great performance with one major issues.
I’m running a 120mm Markhor on my Specialized Rockhopper and while it works very well and has decent support, I’m only getting half the travel out of it even when the fork is fully open. When facing large drops that abrupt stop after roughly 60mm of travel is jarring.
A 05/04/2021
Anonymous
i only got half the travel?????
its 100mm ik but it only uses like 50% of the fork's stanshon as i hit a jump and land it only goes half way then hits i bought it from jensonusa idk if its there fault.
Lijkt me een duidelijk geval van een productfout :evil:
Balen.. heb mijn review er ook maar ff bijgezet. Dus hem laten repareren heeft weinig zin? Grote kans dat het binnen een jaar weer defect is...
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik rij ook al jaren probleemloos met een manitou minute.

bij olielekkage en minder travel beschikbaar, denk ik aan een hydrolock.
de olie zit op een plek waar hij niet hoort, waardoor hij niet meer in kan veren.
je kan zelf een service beurt proberen en daarbij de o-ringen vervangen.
waarschijnlijk zie je dan dat alle demperolie in de onderste vorkpoot zit ipv de bovenste, dan is de olie langs het onderdeel met schroefdraad gekomen dat je op pag. 20 in de onderstaande service manual ziet.
(nummer 9 rebound assembly in de exploded view)

https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en- ... 34-Markhor
https://www.bike-components.de/en/Manit ... or-p43697/

het is trouwens ook mogelijk om de markhor te upgraden naar abs+, zie onderdeel 10B in de pdf. (als het leverbaar is.)
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

sik schreef: zo 18 juli 2021, 20:34 ik rij ook al jaren probleemloos met een manitou minute.

bij olielekkage en minder travel beschikbaar, denk ik aan een hydrolock.
de olie zit op een plek waar hij niet hoort, waardoor hij niet meer in kan veren.
je kan zelf een service beurt proberen en daarbij de o-ringen vervangen.
waarschijnlijk zie je dan dat alle demperolie in de onderste vorkpoot zit ipv de bovenste, dan is de olie langs het onderdeel met schroefdraad gekomen dat je op pag. 20 in de onderstaande service manual ziet.
(nummer 9 rebound assembly in de exploded view)

https://hayesbicycle.zendesk.com/hc/en- ... 34-Markhor
https://www.bike-components.de/en/Manit ... or-p43697/

het is trouwens ook mogelijk om de markhor te upgraden naar abs+, zie onderdeel 10B in de pdf. (als het leverbaar is.)
Heb je enig idee hoe dat kan gebeuren? Wat de mogelijke oorzaken zijn ?

En wat is precies het voordeel van abs+
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

o-ring beschadigd, verschoven of verkeerde maat.
kras of vuil op het oppervlak waar hij op afsluit
verkeerde productie tolerantie.
enz.

het hoort niet te gebeuren, maar als het eens per jaar gebeurd dan is het waarschijnlijk zo'n klein lek dat je het niet zal vinden.

ik denk dat je het beste kan proberen (via de leverancier van de vork) aanspraak te maken op de twee jaar garantie van hayes.
als je dan geen vervangende vork krijgt, zou je nog kunnen proberen of je wel een nieuwe rebound assembly kan krijgen onder garantie of los kopen.
als dat niet lukt en het probleem ook niet verdwijnt na een onderhoudsbeurt met nieuwe o-ringen, dan zou je nog zelf kunnen proberen of je er nog een net iets dikkere o-ring in krijgt.

met abs+ kan je de demping meer naar je eigen wensen afstellen, maar de verschillen merk je vooral in ruwer terrein voor nederlandse xc rondjes zal het geen heel groot verschil maken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus hem laten repareren heeft weinig zin? Grote kans dat het binnen een jaar weer defect is..
Je moet met de garantie aan de slag.
Repareren heeft waarschijnlijk geen zin, er zal iets compleet vervangen moeten worden door een aangepast onderdeel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

https://michiell95.tumblr.com/post/657118500071129088

Ik zie dat er ook deukje/scheurtje in de poot zit bij de demper. Volgens mij zit die er al heel lang. Kan dit ook een oorzaak zijn?

Ik ga aan de slag voor de garantie.
Mocht het allemaal niet lukken. Zou een Judy net zo fijn rijden als de markhor?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Moeilijk te zeggen natuurlijk.
Het zit op de plek waar de seals en wipers zitten.
Niet fraai, maar ik denk niet dat dit de oorzaak is.

Bovendien die reviewers die hetzelfde probleem hadden, zou sterk zijn als die ook zo'n deukje hadden.
Ik zou het probleem melden bij bikehit.de en bij Manitou(Hayes) zelf.

Vanuit de VS hebben ze mij al eens goed geholpen bij een probleem vork, terwijl de fietsenmaker geen zin had.

Geen idee hoe een Markhor zich verhoudt tot bijv. een Judy.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Nu zie ik ergens €253 een rockshox reba rl te koop Staan met 110mm travel. En 15x100 steekas. Mijn naaf kan daarnaar omgebouwd worden.
Het gaat om een oem packaging This item comes from the original equipment manufacturer and is lacking the retail packaging. enig idee wat dat precies inhoudt?

- Zal ik er veel van merken dat de voorvork 10mm langer is? Veranderd de geometrie hierdoor?

- 46mm offset. Nu heb ik 51mm offset. Is dat een merkbaar verschil?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

OEM staat voor Original Equipment Manufacturer, dus de onderdelen die de fabrikanten rechtstreeks aan de fietsenmerken leveren. Daar worden soms partijen van doorverkocht, maar die zitten dan niet in de mooie dozen die je krijgt als je een aftermarket vork koopt ;-)
Ook kunnen OEM vorken soms afwijken van de specs die aftermarket vorken hebben, dus bijvoorbeeld een stalen vorkbuis hebben waar de aftermarket vork een alu buis heeft (of andere combinaties van kenmerken die aftermarket vorken niet hebben). Dat heeft te maken met de wensen van de fietsfabrikant(en), die willen dan een bepaald type vork in hun fiets maar bijvoorbeeld wel ietsje goedkoper. Dus maakt RS een partij met stalen vorkbuizen ipv alu, als de aantallen die je koopt groot genoeg zijn kun je dat vragen.

Op zich natuurlijk niets mis met een OEM vork, het kan ook zijn dat de specs wel exact gelijk zijn aan die van de after market versie, ik schets maar een mogelijkheid hierboven.

10mm meer veerweg en minder offset schuiven het stuurkarakter allebei ietsje naar de stabiele kant op. In een direct vergelijk zul je wel een verschil voelen, maar ik denk dat dat zo klein is dat je na hooguit twee ritten al gewend bent en ik denk ook dat het geen na- maar eerder een voordeel is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie