Bedankt ik leer een hoop hier op het föhn
Dan denk ik dat gewoon die reba ga bestellen. Dan heb ik voor weinig geld een nog betere vork. Even de wielen steekas maken, dat moet kunnen. Andere balhoofd( moest al vervangen worden) en klaar is Kees.
Heb niet meer zoveel vertrouwen in manitou.
Manitou vorken. Problemen
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
- Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
- Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018
Hij is alweer verkocht. Dus toch geen reba haha. Nu wachten op reactie van hayesbijkerk0318 schreef: ↑ma 19 juli 2021, 14:56 Bedankt ik leer een hoop hier op het föhn
Dan denk ik dat gewoon die reba ga bestellen. Dan heb ik voor weinig geld een nog betere vork. Even de wielen steekas maken, dat moet kunnen. Andere balhoofd( moest al vervangen worden) en klaar is Kees.
Heb niet meer zoveel vertrouwen in manitou.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
- Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018
Reactie van hayes
Thank you for your message.
All forks require periodic oil change and overall maintenance , (see the fork user manual page 9, attached) in order not to have performance losses.
You can send us the fork for inspection and yearly service, but please notice that this is an paied service and can't be coverd under warranty.
Daar heb ik dus niet zoveel aan
Thank you for your message.
All forks require periodic oil change and overall maintenance , (see the fork user manual page 9, attached) in order not to have performance losses.
You can send us the fork for inspection and yearly service, but please notice that this is an paied service and can't be coverd under warranty.
Daar heb ik dus niet zoveel aan
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29976
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wat een waardeloos antwoord.
Ik had veel betere ervaring, maar dat was ook al een "paar" jaar geleden (toen nog Answer ipv Hayes?).
Bij een nieuwe vork kan je na 1 1/2 jaar en 1 reparatie/servicebeurt niet van achterstallig onderhoud spreken.
Verder geven de re iets op hun site aan dat het vaker voorkomt.
Erg slecht van Manitou/Hayes om dit met zo'n dooddoener af te doen.
Ik had veel betere ervaring, maar dat was ook al een "paar" jaar geleden (toen nog Answer ipv Hayes?).
Bij een nieuwe vork kan je na 1 1/2 jaar en 1 reparatie/servicebeurt niet van achterstallig onderhoud spreken.
Verder geven de re iets op hun site aan dat het vaker voorkomt.
Erg slecht van Manitou/Hayes om dit met zo'n dooddoener af te doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
- Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018
Heel jammer..ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 20 juli 2021, 17:03 Wat een waardeloos antwoord.
Ik had veel betere ervaring, maar dat was ook al een "paar" jaar geleden (toen nog Answer ipv Hayes?).
Bij een nieuwe vork kan je na 1 1/2 jaar en 1 reparatie/servicebeurt niet van achterstallig onderhoud spreken.
Verder geven de re iets op hun site aan dat het vaker voorkomt.
Erg slecht van Manitou/Hayes om dit met zo'n dooddoener af te doen.
Maarr ze hebben nog een bericht gestuurd
From an techical perspective, the issue with travel loss can only be effected by overfilled oil circuit or foamed oil (wron out oil).
The Who has processed the maintance on your fork before.
I can offer to send the fork to us to check if it is a warranty case.
We'll check reair and send back the fork free of charge, if it is an warranty claim, but you have to pay the shipping to our service center.
With kind regards
TechsupportEU-Team
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29976
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat is een beter antwoord.
Nog ff kijken wat Bikehit zegt.
(Zijn zij het aangewezen Manitou repair center?)
Dichterbij is natuurlijk handiger/goedkoper wat betreft verzenden.
Je kan ook voorstellen dat jouw reparateur in samenspraak met Hayes/Manitou de zaak oppakt.
Wat je wilt voorkomen is dat de zaak alsnog een sloot geldt gaat kosten aan verz.kosten, ellende met de doune bij retourzending etc.
Nog ff kijken wat Bikehit zegt.
(Zijn zij het aangewezen Manitou repair center?)
Dichterbij is natuurlijk handiger/goedkoper wat betreft verzenden.
Je kan ook voorstellen dat jouw reparateur in samenspraak met Hayes/Manitou de zaak oppakt.
Wat je wilt voorkomen is dat de zaak alsnog een sloot geldt gaat kosten aan verz.kosten, ellende met de doune bij retourzending etc.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29976
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Reba 130mm.Hij is alweer verkocht. Dus toch geen reba haha.
viewtopic.php?f=20&t=151241
Lijkt teveel veerweg, maar...
100mm met 20% sag (hard) levert 80mm op
130mm met 30mm sag (comfortabel) levert 91mm op.
Dus als je 'm wat zachter oppompt en misschien 1 token extra monteert voor aan het eind van veerweg, dan heb je een prima vork.
Ik denk dat 25% sag een prima compromis is.
(En je voornaaf kon je ombouwen, schreef je)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29976
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ondertussen de Manitou in de reparatie en naderhand verkoop je 1 vd twee.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
- Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018
Klinkt goed. Ik kan zelf niet de vorken uit elkaar halen. Ben ik niet technisch genoeg voor en heb al eerder een vork gesloopt door zelf onderhoud. Dus een extra token is voor mij niet haalbaar.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 20 juli 2021, 19:30Reba 130mm.Hij is alweer verkocht. Dus toch geen reba haha.
viewtopic.php?f=20&t=151241
Lijkt teveel veerweg, maar...
100mm met 20% sag (hard) levert 80mm op
130mm met 30mm sag (comfortabel) levert 91mm op.
Dus als je 'm wat zachter oppompt en misschien 1 token extra monteert voor aan het eind van veerweg, dan heb je een prima vork.
Ik denk dat 25% sag een prima compromis is.
(En je voornaaf kon je ombouwen, schreef je)
De vork duikt dan niet te snel in bij het remmen enzo? Omdat die meer dag heeft en langer veerweg is.
Ook ben ik bang dat de 130mm mijn fiets luier maakt. Geen idee of dat ook zo is. Heb er niet zoveel verstand van.
Ik zie ook dat mijn fiets max 120mm veerweg kan hebben. Dus denk niet dat dat een goed idee is.
Lastig. Ik heb niet zoveel verstand van gemotrie. Ik vind klimmen leuk, weeg 62kg,. Hou wel van snel scheuren en direct sturen. Maar ook van afdalen en ietsjes meer comfort en iets minder sportieve zit. Ik heb nu een 100mm stuurpen. Zit redelijk sportief en dus voorover gebogen (voor wat mijn rug aankan) op de fiets (bike fitting gehad).
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29976
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Lucht er uit, linker dop los, token onder aan de dop schroeven, dop vast en weer oppompen.bijkerk0318 schreef: ↑di 20 juli 2021, 20:42Klinkt goed. Ik kan zelf niet de vorken uit elkaar halen. Ben ik niet technisch genoeg voor en heb al eerder een vork gesloopt door zelf onderhoud. Dus een extra token is voor mij niet haalbaar.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 20 juli 2021, 19:30
Reba 130mm.
viewtopic.php?f=20&t=151241
Lijkt teveel veerweg, maar...
100mm met 20% sag (hard) levert 80mm op
130mm met 30mm sag (comfortabel) levert 91mm op.
Dus als je 'm wat zachter oppompt en misschien 1 token extra monteert voor aan het eind van veerweg, dan heb je een prima vork.
Ik denk dat 25% sag een prima compromis is.
(En je voornaaf kon je ombouwen, schreef je)
Daar is dus dat extra token voor.Maar hem 30% dag geven is een prima optie denk ik. De vork duikt dan niet te snel in bij het remmen enzo?
Inderdaad, als.je mn rekenvoorbeeld al niet kunt volgen...Ook ben ik bang dat de 130mm mijn fiets luier maakt. Geen idee of dat ook zo is. Heb er niet zoveel verstand van.
1cm extra komt ong. overeen met 1/2 graad op je balhoofd.
Wat Kermit al zei, je voelt het in een 1:1 vergelijk, maar zelfs dan went het snel.
Als je de vork nu hebt ingebouwd en je hebt vorige week voor het laatst gefietst is het al een stuk minder opvallend.
Bovendien is een slackere balhoofdhoek (en meer veerweg) juist de trend bij de nieuwe modellen, dus je telt weer helemaal mee.
Dat is nogal een onzinnige limiet.Ik zie ook dat mijn fiets max 120mm veerweg kan hebben.
Mijn voorbeeld geeft aan dat de fiets met 130mm en 30% sag slechts 11mm hoger komt.
Dus de lengte vd vork gaat van ong. 56 cm naar ong. 57cm.
Als je fiets daardoor in 2 stukken breekt, dan zou ik ook met een kortere vork er niet meer op durven rijden.
Maar het is maar een idee.
Je kan ook de Manitou wegbrengen/opsturen en die een paar weken/maanden later weer inbouwen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
- Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018
Nu begrijp ik het beter. Ik ga het gewoon proberen. En merk dan wel of het wat is voor mij of niet.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 20 juli 2021, 21:26Lucht er uit, linker dop los, token onder aan de dop schroeven, dop vast en weer oppompen.bijkerk0318 schreef: ↑di 20 juli 2021, 20:42
Klinkt goed. Ik kan zelf niet de vorken uit elkaar halen. Ben ik niet technisch genoeg voor en heb al eerder een vork gesloopt door zelf onderhoud. Dus een extra token is voor mij niet haalbaar.Daar is dus dat extra token voor.Maar hem 30% dag geven is een prima optie denk ik. De vork duikt dan niet te snel in bij het remmen enzo?Inderdaad, als.je mn rekenvoorbeeld al niet kunt volgen...Ook ben ik bang dat de 130mm mijn fiets luier maakt. Geen idee of dat ook zo is. Heb er niet zoveel verstand van.
1cm extra komt ong. overeen met 1/2 graad op je balhoofd.
Wat Kermit al zei, je voelt het in een 1:1 vergelijk, maar zelfs dan went het snel.
Als je de vork nu hebt ingebouwd en je hebt vorige week voor het laatst gefietst is het al een stuk minder opvallend.
Bovendien is een slackere balhoofdhoek (en meer veerweg) juist de trend bij de nieuwe modellen, dus je telt weer helemaal mee.Dat is nogal een onzinnige limiet.Ik zie ook dat mijn fiets max 120mm veerweg kan hebben.
Mijn voorbeeld geeft aan dat de fiets met 130mm en 30% sag slechts 11mm hoger komt.
Dus de lengte vd vork gaat van ong. 56 cm naar ong. 57cm.
Als je fiets daardoor in 2 stukken breekt, dan zou ik ook met een kortere vork er niet meer op durven rijden.
Maar het is maar een idee.
Je kan ook de Manitou wegbrengen/opsturen en die een paar weken/maanden later weer inbouwen.
Uiteraard hopende dat de manitou onder garantie valt anders ben ik geld kwijt aan twee vorken. Dat zou heel zonde zijn. Maar uiteraard kan ik dan de reba weer verkopen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29976
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mijn Manitou was toen ook lange tijd weg.
Ik heb toen een Marzocchi gekocht (25mm langer dan de Manitou).
Na terugkomst de Manitou verkocht.
Enig verschil met mijn situatie is dat ik zeker wist dat mijn Manitou binnen de garantie viel, dus geen kosten aan de kapotte vork.
Ik heb toen een Marzocchi gekocht (25mm langer dan de Manitou).
Na terugkomst de Manitou verkocht.
Enig verschil met mijn situatie is dat ik zeker wist dat mijn Manitou binnen de garantie viel, dus geen kosten aan de kapotte vork.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
- Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018
En nog ff een vraagje. Als ik nou met 20%sag zou rijden op de 130mm vork. Dan is dat ook geen probleem voor de fiets? Uiteraard zal de fiets dan anders aanvoelen, maar niet schrikbarend anders.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 20 juli 2021, 21:26Lucht er uit, linker dop los, token onder aan de dop schroeven, dop vast en weer oppompen.bijkerk0318 schreef: ↑di 20 juli 2021, 20:42
Klinkt goed. Ik kan zelf niet de vorken uit elkaar halen. Ben ik niet technisch genoeg voor en heb al eerder een vork gesloopt door zelf onderhoud. Dus een extra token is voor mij niet haalbaar.Daar is dus dat extra token voor.Maar hem 30% dag geven is een prima optie denk ik. De vork duikt dan niet te snel in bij het remmen enzo?Inderdaad, als.je mn rekenvoorbeeld al niet kunt volgen...Ook ben ik bang dat de 130mm mijn fiets luier maakt. Geen idee of dat ook zo is. Heb er niet zoveel verstand van.
1cm extra komt ong. overeen met 1/2 graad op je balhoofd.
Wat Kermit al zei, je voelt het in een 1:1 vergelijk, maar zelfs dan went het snel.
Als je de vork nu hebt ingebouwd en je hebt vorige week voor het laatst gefietst is het al een stuk minder opvallend.
Bovendien is een slackere balhoofdhoek (en meer veerweg) juist de trend bij de nieuwe modellen, dus je telt weer helemaal mee.Dat is nogal een onzinnige limiet.Ik zie ook dat mijn fiets max 120mm veerweg kan hebben.
Mijn voorbeeld geeft aan dat de fiets met 130mm en 30% sag slechts 11mm hoger komt.
Dus de lengte vd vork gaat van ong. 56 cm naar ong. 57cm.
Als je fiets daardoor in 2 stukken breekt, dan zou ik ook met een kortere vork er niet meer op durven rijden.
Maar het is maar een idee.
Je kan ook de Manitou wegbrengen/opsturen en die een paar weken/maanden later weer inbouwen.
25 tot 30% met een token lijkt het meest logisch.
Volgens mij snap ik je reken voorbeeld;).
Bedankt voor de uitleg
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29976
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als de fiets kapot zo gaan van een paar cm extra voorvork, dan is het een zwak frame.
Zo zwak dat het bijv. ook bij een iets grotere kuil kapot zou gaan. Of bij iets hogere snelheid, of bij een iets zwaardere rijder, of een iets hoger dropje.
Of een beetje van al het bovenstaande.
Dat gebeurt niet, dus ook bij een iets langere vork blijft het wel heel.
Maar nu we het hier over hebben, er is wel iets dat hiermee verband houdt.
De langere vork staat hogere snelheden toe, nodigt uit tot ruiger gebruik.
Want meer comfort en meer controle, minder gestuiter.
Het zou kunnen dat je op termijn dingen gaat doen waar je fiets niet op berekend is.
We hebben het dan ondertussen wel over buitenlandse omstandigheden of bikeparkjes.
Maar als je gewoon fietst zoals je nu doet is er niets aan de hand.
Zo zwak dat het bijv. ook bij een iets grotere kuil kapot zou gaan. Of bij iets hogere snelheid, of bij een iets zwaardere rijder, of een iets hoger dropje.
Of een beetje van al het bovenstaande.
Dat gebeurt niet, dus ook bij een iets langere vork blijft het wel heel.
Maar nu we het hier over hebben, er is wel iets dat hiermee verband houdt.
De langere vork staat hogere snelheden toe, nodigt uit tot ruiger gebruik.
Want meer comfort en meer controle, minder gestuiter.
Het zou kunnen dat je op termijn dingen gaat doen waar je fiets niet op berekend is.
We hebben het dan ondertussen wel over buitenlandse omstandigheden of bikeparkjes.
Maar als je gewoon fietst zoals je nu doet is er niets aan de hand.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Voor wat het waard is, ik rij sinds 2 jaar met 130mm veerweg en ongeveer 30% sag en zou niet anders meer willen. Het rijd een stuk soepeler over ruw terrein en icm kortere stem en dropperpost veranderde mijn standaard zenuwachtige xc (merida big seven) in een geweldige afdaal-fiets die behoorlijk stabiel is.
Het nodigt inderdaad wel uit om er dingen mee te doen waar hij niet voor bedoeld is maar ik kan drops en sprongen meestal wel ‘smooth’ landen. Ik heb eens iemand een frame zien breken bij een sprongetje van een cm of 30 die als een zandzak landde
Het nodigt inderdaad wel uit om er dingen mee te doen waar hij niet voor bedoeld is maar ik kan drops en sprongen meestal wel ‘smooth’ landen. Ik heb eens iemand een frame zien breken bij een sprongetje van een cm of 30 die als een zandzak landde