Banden voor Vogezen trip (XC)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

In september ga ik een trans Vogezen trip rijden. Het zou eerst in juli de Stoneman Challenge in Duitsland zijn, maar vanwege de aanhoudende corona ellende is dit omgezet naar een trans Vogezen in september. Geen zware enduro-trails maar meer XC.

In NL rijd ik met Maxxis Rekon Race achter en Rekon voor. Zou dit in de Vogezen ook volstaan? Ik moet in 2 dagen tijd zo'n 160km afleggen, dus een beetje fatsoenlijke rolweerstand is wel prettig..
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Rijd je een stuk van de officiële Traversée du Massif Vosgien? Die schijnt met je huidige banden te doen te zijn.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

pimmedoris schreef: zo 18 juli 2021, 22:23 In september ga ik een trans Vogezen trip rijden. Het zou eerst in juli de Stoneman Challenge in Duitsland zijn, maar vanwege de aanhoudende corona ellende is dit omgezet naar een trans Vogezen in september. Geen zware enduro-trails maar meer XC.

In NL rijd ik met Maxxis Rekon Race achter en Rekon voor. Zou dit in de Vogezen ook volstaan? Ik moet in 2 dagen tijd zo'n 160km afleggen, dus een beetje fatsoenlijke rolweerstand is wel prettig..
Ik heb met deze combi the Beskidy 4-daagse in Polen gereden, prima combi, kom je in de Vogezen ook prima mee vooruit, omhoog en beneden :-q
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Willem Altes schreef: ma 19 juli 2021, 08:04 Rijd je een stuk van de officiële Traversée du Massif Vosgien? Die schijnt met je huidige banden te doen te zijn.
Van wat ik op de website lees, is dat inderdaad waar we rijden.

Goed te weten dat ik met mijn huidige combi ook daar vooruit kan :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je moet gewoon een beetje mazzel hebben, (bijna) elke band kan lek.
Ik heb in vijftien Alpenweken slechts één keer een flinke lekkage gehad, een snee van 2cm in de wang van de buitenband. Dat was in een Ardent, allereerste type nog zonder EXO. Maar ik denk dat dat met een vergelijkbare andere band ook gebeurd zou zijn in die situatie. Dat zou ik alleen kunnen voorkomen door een veel zwaardere/dikkere band te monteren.

Verder alleen lekjes door doorns en scherpe kleine steentjes, maar dat was allemaal in het pré-tubeless tijdperk :)
Ter info, ik ram niet volle bak naar beneden maar gecontroleerd, maar we rijden dan wel serieus stenige (wandel)paden.

Een Rekon Race lijkt mij wat aan de lichte kant, maar met een beetje mazzel kan het ook goed gaan. Ik kies tegenwoordig wel een band met EXO / Snakeskin / Protection of iets vergelijkbaars. Weinig meergewicht maar wel iets meer reserves.

Het leven bestaat uit keuzes maken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

pimmedoris schreef: zo 18 juli 2021, 22:23 In september ga ik een trans Vogezen trip rijden. Het zou eerst in juli de Stoneman Challenge in Duitsland zijn, maar vanwege de aanhoudende corona ellende is dit omgezet naar een trans Vogezen in september. Geen zware enduro-trails maar meer XC.

In NL rijd ik met Maxxis Rekon Race achter en Rekon voor. Zou dit in de Vogezen ook volstaan? Ik moet in 2 dagen tijd zo'n 160km afleggen, dus een beetje fatsoenlijke rolweerstand is wel prettig..
Mijn herinnering/ervaring is niet dat je in de Vogezen bijzonder stevige banden of spul met veel noppen nodig hebt. Met dat soort afstanden denk ik meer aan Bikepacking, dus dan zul je de trails waarschijnlijk grotendeels vermijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Overweeg wel een reserve buitenband mee te nemen.
Vooral 29" is niet overal verkrijgbaar.
Als je met een groepje gaat kan je dit soort zaken verdelen.
Als je alleen gaat zul je op dit punt wat kieskeuriger moeten zijn, wat meer risico moeten nemen, of gewoon niet te veel over nadenken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Bonanza schreef: ma 19 juli 2021, 08:41
pimmedoris schreef: zo 18 juli 2021, 22:23 In september ga ik een trans Vogezen trip rijden. Het zou eerst in juli de Stoneman Challenge in Duitsland zijn, maar vanwege de aanhoudende corona ellende is dit omgezet naar een trans Vogezen in september. Geen zware enduro-trails maar meer XC.

In NL rijd ik met Maxxis Rekon Race achter en Rekon voor. Zou dit in de Vogezen ook volstaan? Ik moet in 2 dagen tijd zo'n 160km afleggen, dus een beetje fatsoenlijke rolweerstand is wel prettig..
Ik heb met deze combi the Beskidy 4-daagse in Polen gereden, prima combi, kom je in de Vogezen ook prima mee vooruit, omhoog en beneden :-q
Dat zal zeer zeker goed uitgepakt hebben. Beskidy reed ik met een mountainking/crossking combi, in protection uitvoering. Had ik ook wel met 2x crossking kunnen rijden.
Nu heb ik ook een rekon/rekon race exo combi erop voor de rothaus bike giro (4dgn, 260km, 7000hm). Relatief hoge rolweerstand, maar wel super grippy in de bochten. Lijken ook redelijk stevig te zijn.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Persoonlijk maak ik me met veel klimwerk niet zo druk om de rolweerstand, maar vooral dat ik bergaf en bergop voldoende grip heb en gezien de keien: voldoende lekbestendig.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 juli 2021, 16:32 Overweeg wel een reserve buitenband mee te nemen.
Vooral 29" is niet overal verkrijgbaar.
Als je met een groepje gaat kan je dit soort zaken verdelen.
Als je alleen gaat zul je op dit punt wat kieskeuriger moeten zijn, wat meer risico moeten nemen, of gewoon niet te veel over nadenken.
Ik sta op de lijst voor dezelfde trans vogezen denk ik (zou toevallig zijn als er 2 zijn) en ik gooi een extra wielset en wat andere reserve onderdelen in de auto. In het ergste geval, taxi ik wel op en neer om die te halen. Wat kleiner spul gaat overdag mee of in de tas naar het hotel (remblokken, ketting, biba's, plakspul ed,).

Overigens; als de organisatie net zo goed is als 2 jaar terug de Stoneman, zit dat allemaal wel goed. Toen waren er zelfs een paar reservefietsen mee.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

markje schreef: di 20 juli 2021, 18:57
Ik sta op de lijst voor dezelfde trans vogezen denk ik (zou toevallig zijn als er 2 zijn) en ik gooi een extra wielset en wat andere reserve onderdelen in de auto. In het ergste geval, taxi ik wel op en neer om die te halen. Wat kleiner spul gaat overdag mee of in de tas naar het hotel (remblokken, ketting, biba's, plakspul ed,).

Overigens; als de organisatie net zo goed is als 2 jaar terug de Stoneman, zit dat allemaal wel goed. Toen waren er zelfs een paar reservefietsen mee.
Cool! Ik rijd met 2 vrienden en voor ons is het de eerste keer. Tot nu toe alleen toertochten in NL gereden. Een extra wielset gaat me wat ver, maar banden, remblokken, ketting etc. gaan mee
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

pimmedoris schreef: di 20 juli 2021, 22:10
markje schreef: di 20 juli 2021, 18:57
Ik sta op de lijst voor dezelfde trans vogezen denk ik (zou toevallig zijn als er 2 zijn) en ik gooi een extra wielset en wat andere reserve onderdelen in de auto. In het ergste geval, taxi ik wel op en neer om die te halen. Wat kleiner spul gaat overdag mee of in de tas naar het hotel (remblokken, ketting, biba's, plakspul ed,).

Overigens; als de organisatie net zo goed is als 2 jaar terug de Stoneman, zit dat allemaal wel goed. Toen waren er zelfs een paar reservefietsen mee.
Cool! Ik rijd met 2 vrienden en voor ons is het de eerste keer. Tot nu toe alleen toertochten in NL gereden. Een extra wielset gaat me wat ver, maar banden, remblokken, ketting etc. gaan mee
De wielset was vooral vanwege andere banden, dan hoefde ik alleen de cassette te wisselen. Toen sloeg het weer net om van regen naar zon en dan is maar afwachten hoe de route er bijligt (gortdroog toen vanwege >35 graden). En je weet nooit, er waren wat kromme wielen. Ik vind het zelf altijd erg zuur als een tocht waar je toch wel wat voorbereiding voor nodig hebt, eindigt door iets wat ik thuis in 10 minuten kan oplossen.

... nu hopen dat het doorgaat...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

markje schreef: di 20 juli 2021, 18:38 Persoonlijk maak ik me met veel klimwerk niet zo druk om de rolweerstand, maar vooral dat ik bergaf en bergop voldoende grip heb en gezien de keien: voldoende lekbestendig.
Ja, precies dat dus.

De Vogezen zijn de uitlopers/voorlopers van de Ardennen, dus een Nobby Nic voor én achter is een prima band voor dit terrein. Zou eventueel wel de "Double Defence" uitvoering overwegen. Maar volgens mij is die er alleen in Performance uitvoering, hoe de Performance Addix echt prima grip biedt is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Een noppenband zal al snel voldoen. Het kan hard regenen en goed nat zijn. Prepare for the worst.
Rolweerstand boeit niet. Je wilt gecontroleerd naar beneden ook als het moeilijk is
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rolweerstand stelt niet veel voor tov. omhoog fietsen.
(hoewel het natuurlijk wel cumulatief is...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten