Krakend Dub crankstel vervangen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Hoi allemaal!

In mijn Nukeproof Scout heb ik een vrij nieuw (<1000 km) SRAM NX Dub crankstel zitten.

Nu heb ik eigenlijk vanaf het begin al vaak last van kraakjes. Loshalen, schoonmaken en opnieuw invetten heeft vaak voor maar enkele ritjes zin.

Ik wil dus naar een ander crankstel kijken. Ik heb in het verleden goede ervaringen gehad met Shimano HT2 crankstellen, een 1x XT crank zou dus een optie zijn.

Nu heb ik ook naar Hope zitten kijken, (bij BC op voorraad maar die BB vind ik zo mega duur in vergelijking met het crankstel. En ik zag dat hope een vergelijkbaar montage systeem heeft als Dub, is dat ook zo kraak gevoelig? Kan ik ook een ander willekeurige BB voor een 30 mm as pakken?

Eigenlijk ben ik gewoon benieuwd naar tips voor leuke enigzins betaalbare crankstellen. Het gaat om een 1x12 met BSA 73mm setup. Momenteel rijd ik met 32 tands voorblad maar ik wil over naar 34 ovaal.

P.S. de gouden tip om het SRAM crankstel kraak vrij te houden is ook welkom!

Groetjes!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik heb het vermoeden dat je het niet in je crankstel moet zoeken maar in de bottombracket. Die loshalen, schroefdraad in het frame en op de bracket goed schoonmaken en alles terug monteren met op de goede plekken montagevet.
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Die kans is ook zeker nog aanwezig!

Ik lees wel meerdere op het internet dat ze snel last hebben van kraakjes met Dub BB/cranks

Schoonmaken crank helpt vaak wel (voor een paar ritjes).

Maar ik ga er even naar kijken!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de specs lees ik dat de Scout een 73mm BSA bracket heeft.
BSA en DUB is geen lekkere combinatie volgens onze vriend t schreeuwlelijk Habimi.
Ik geloof 'm meteen.
Hij zegt dat BSA en HT II een betere combi is en ik kan bevestigen dat dit in de praktijk heel goed/probleemloos werkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: za 24 juli 2021, 17:31 In de specs lees ik dat de Scout een 73mm BSA bracket heeft.
BSA en DUB is geen lekkere combinatie volgens onze vriend t schreeuwlelijk Habimi.
Ik geloof 'm meteen.
Hij zegt dat BSA en HT II een betere combi is en ik kan bevestigen dat dit in de praktijk heel goed/probleemloos werkt.
Met mijn bijna 100 kg is dub en bsa een uitstekende combi op meerdere fietsen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie