Rijeigenschappen, het waarom (inzichten en een visie)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

En zo leer ik weer wat meer, met betrekking tot eventueel een volgende fiets.

Wellicht te zijner tijd nog maar eens een prive gesprek met Lars aangaan over zijn kennis en visie op een "perfecte" fiets voor mezelf.
Ik probeer wel eens de geometrie tabellen te vergelijken maar ik snap er geen hout van.

Bedankt voor de uiteenzetting Lars en de reacties van iedereen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Aanvullend is dit ook een interessant stuk leesvoer in geval je de Engelse taal goed machtig bent.

https://www.bikeradar.com/advice/buyers ... -xc-bikes/
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Leuk leesvoer Lars!

Hier nog twee handige artikelen waarin de verschillende termen en benamingen + effecten op rijeigenschappen zijn benoemd.... ook een leuke site om de geo van verschillende bikes eenvoudig te vergelijken.
https://99spokes.com/en-EU/bicycle-geometry-terms
En
https://99spokes.com/en-EU/understandin ... e-geometry
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Lars, ga je ook een topic maken over de geometrie en rijeigenschappen? Dat is denk ik voor de meeste lezers hier bruikbaarder en daardoor interessanter.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dizer schreef: di 27 juli 2021, 18:11 Lars, ga je ook een topic maken over de geometrie en rijeigenschappen? Dat is denk ik voor de meeste lezers hier bruikbaarder en daardoor interessanter.
Feitelijk geef ik hier 90% van de rijeigenschappen. De hoek van de voorvork is ondergeschikt. En dan heb je dus het probleem dat een maat S met 'dezelfde' geometrie heel andere rijeigenschappen heeft dan een maat XL.

Daarnaast is die gewichtsverdeling op de fiets ook van grotere invloed op de stuureigenschappen dan de balhoofdhoek, dus je moet de fiets echt als geheel zien, eigenlijk dus zelfs inclusief de rijder voordat je uitspraken kunt doen hoe een fiets gaat rijden.

En dan nog is het geen rocket sience, want dan had ieder merk de perfecte fiets. En waren ze ook allemaal gelijk!


Maar ik zal het wel een keer nog wat gerichter opschrijven om duidelijker te maken welke keuzes je moet maken voor bepaald rijgedrag!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Kijk uit naar het volgende topic Lars!
Leerzaam om te lezen en zal helpen bij het kiezen voor een volgend project :-q (als er weer voorraden zijn…)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef: do 29 juli 2021, 20:20En dan nog is het geen rocket sience, want dan had ieder merk de perfecte fiets. En waren ze ook allemaal gelijk!

Maar ik zal het wel een keer nog wat gerichter opschrijven om duidelijker te maken welke keuzes je moet maken voor bepaald rijgedrag!
Dat is natuurlijk waar het om gaat: wat voor rijgedrag/stuurkarakter zoek je in een fiets. Perfect bestaat niet, dat is deels afhankelijk van smaak en ook, hoe verder het soort gebruik uit elkaar ligt hoe meer er sprake zal zijn van compromissen voor bepaalde situaties. Perfect op vlakke NL rondjes is niet persé hetzelfde als perfect op een supersteile black diamond trail. Of is perfect misschien wel de fiets die die spagaat het beste doet...

Wat je "moet" weten is wat je wilt in een fiets, en waar je op moet letten om dat gewenste karakter ook te krijgen.
Dat weet ik wel redelijk na al die jaren en fietsen, maar exact voorspellen kun je (iig ik) de uitkomst niet. Vroeger heb ik weleens een of twee miskeuzes gemaakt, beide keren ging het om een frame dat me eigenlijk net te groot was waardoor er geen enkele speelsheid meer in de fiets zat. Prima mee te rijden, in sommige situaties zelfs heel goed, maar in vergelijking met een echt fijne fiets wat saai en suf (maar niet langzamer!).

Maar veruit de meeste fietsen/frames die ik gekocht heb reden gewoon goed. Toch waren er een paar uitschieters die nèt dat beetje extra hadden waardoor ze niet gewoon goed reden, maar waarop ik tijdens elke rit wel even dat "wow!"-gevoel had.
En waar dat laatste kleine verschilletje dan precies in zit blijft naar mijn idee vrijwel onmogelijk om uit een geotabel op papier te halen en ga je pas merken als je erop rijdt.

Het grappige is dat het ook nog eens fietsen kunnen zijn die totaal niet hetzelfde rijden, maar waar je wel dat supergevoel op had. En dat verandert ook nog eens in de tijd, want ik ben er vrij zeker van dat als ik nu weer op een of twee van mijn persoonlijke toppers van vroeger zou stappen ik dat gevoel er niet meer bij zou hebben.
Je gewenning is meegegroeid met de ontwikkelingen in fietsenland...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

En dat betekent dat ook een persoon van onder de 170 cm een fiets in verhouding kan krijgen, misschien zelfs onder de 180 cm... .
Begrijp ik het goed dat het voor een klein persoon, zeg maar kleiner dan 175cm, het niet verkeerd is om voor een fiets met 27,5" wielen te kiezen, zelfs als het meer voor XC is? Met de juiste vering, banden en geometrie uiteraard.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dat begrijp je goed :-q
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Waarvan akte :-q

Daarbuiten heb ik momenteel ook even gestoeid met RAD... ik vraag me af hoe je daar tegen aan kijkt Lars.
Heeft hij een punt, klopt het grotendeels of slaat hij de.plank mis?!

Op.mijn huidige 27,5" maat S 'long en slack bike' kan ik mijn RAD maar net halen. Iets kleinere RAD zou betekenen dat mijn stuur bovenop mijn stuurbuis gemonteerd moet worden.
Aan de andere kant zit ik helemaal prima en kan van alles met en op de bike en voelt hij volledig onder controle, kan mij kracht goed kwijt enz enz. En de verhoudingen zijn overeenkomstig met de berekeningen van Lee likes bikes
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Een van de punten waarom een 29'er als uitmuntend ontvangen is door de menigte zou ook te maken kunnen hebben met het volgende punt.

De horizontale snelheid van een rijder:
Deze ligt bij technische punten voor (waarschijnlijk) > 90% van de bikers te laag. Je hebt een bepaald moment van kracht nodig om je vork en 26" wiel in te laten veren. Ligt je snelheid dan te laag veert de vork niet genoeg in en bokt de fiets. Nu rijdt Pietje ineens met een 29" wiel welke makkelijker over obstakels (in Nederland meestal boomwortels) en rijdt met zijn "te" lage snelheid ineens makkelijker over het obstakel.

Ga je ineens de horizontale snelheid ineens flink opvoeren dan gaat de vering flink aan de bak en knalt de 26" fully wel over hetzelfde obstakel
heen en begint de stijve 29'er ineens te bokken. Er bestaat dus waarschijnlijk ook nog zoiets als de minimale obstakel snelheid.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Niet om je aan te vallen of zo, ik begrijp je redenatie wel, maar ga je dan niet aan het punt voorbij op basis van het totaalplaatje dat Lars ook schetst ? Waarbij je als rijder tegenwoordig meer rechtop de fiets zit en het zwaartepunt is verschoven (en vooral denk ik ook de minder stijle hoek van de balhoofdbuis) ?

Althans, ik herken wel wat je zegt, in het grijze verleden op mijn 26" fiets zat ik diep, met het zwaartepunt verder naar voren en dan ook nog eens een balhoofdbuishoek van een gemiddelde racefiets... Als ik dan de bekende boomwortels tegenkwam, leek het wel of ik er recht tegenaan reed, ongeacht mijn snelheid. Met mijn moderne 29er, drijf ik er als het ware overheen. Zelfs als ik met mijn vrouw samen rijdt en we echt wel een veel lagere snelheid hebben.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Pat. schreef: wo 25 augustus 2021, 01:40 Ga je ineens de horizontale snelheid ineens flink opvoeren dan gaat de vering flink aan de bak en knalt de 26" fully wel over hetzelfde obstakel
heen en begint de stijve 29'er ineens te bokken.
Zou dat de reden zijn dat het merendeel in DH cup nu 29er rijdt :wink:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Stunning schreef: wo 25 augustus 2021, 08:00
Althans, ik herken wel wat je zegt, in het grijze verleden op mijn 26" fiets zat ik diep, met het zwaartepunt verder naar voren en dan ook nog eens een balhoofdbuishoek van een gemiddelde racefiets... Als ik dan de bekende boomwortels tegenkwam, leek het wel of ik er recht tegenaan reed, ongeacht mijn snelheid. Met mijn moderne 29er, drijf ik er als het ware overheen. Zelfs als ik met mijn vrouw samen rijdt en we echt wel een veel lagere snelheid hebben.
Dit had ik vroeger ook drop van 12cm op de XC MTB.
Naast dat 15 jaar later mijn lichaam dit ook niet meer heel prettig vind. was controle vaak het probleem.
Rechtelijn snelheid was er wel, zeker op de parcoursen van toen wat we nu gravel noemen.

Er zijn in 15 jaar zoveel parameters anders dat het ook leuk zou zijn weer met de oude 26 aan de gang te gaan en elke keer wat aan te passen.
Dat ook weer te testen met een wattweter om te kijken wie er gelijk heeft.

Wat ik nog wel mis is luchtweerstand. Dat is veel groter dan de meeste denken. Licht je focus niet op snelheid kan je hem weglaten. Maar ik denk dat er zeker zijn die hier wel in geintresseerd zijn.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Vandaar dat ik veel kogelvormige mannen in lycra tegenkom. Stroomlijn boven alles :lol:
Plaats reactie