Sturen op maat?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Ik zit al een tijdje met het idee te spelen om voor mijn vader een soort custom stuur te regelen. Waarom? Zo'n 30 jaar geleden heeft hij een heer zijn pols gebroken. Die pols staat dus scheef (en dat rechtzetten is geen optie). Het gevolg is dat zijn rechter arm tijdens het MTBen in een onnatuurlijke houding staat, waarbij zijn arm altijd gestrekt naar binnen staat. Zogenoemde aanvalshouding is eigenlijk bijna niet mogelijk bij hem.

Buiten dit om krijgt hij soms ook kramp in zn pols en onderarm. Het stuur is vrij recht (standaard mtb stuur), en in combinatie met de standaard race grips zonder enige ondersteuning, gaf dit wat problemen. Het comfort is al iets beter sinds we op die fiets aan de rechter kant (bij de slechte pols) ergon GA3 handvatten hebben gemonteerd.

Toch kwam ik vandaag weer met iemand op het idee om iets meer aan het stuur aan te passen. We zaten er aan te denken om eens een stuur aan de rechterkant op zo'n manier te buigen, waardoor de arm net in een meer ontspannen en natuurlijke houding zou komen. Nu komt alleen de vraag hoe? Maar ook wat zijn geschikte sturen hiervoor om te proberen? We zaten zelf eerst te denken aan het buigen van een aluminium stuur, maar volgens mij gaat dat vooral resulteren in een directe "krak" als ik die in een pijpenbuiger zet. Voordat ik dus allerlei sturen ga zitten slopen wil ik dus wel een goed plan hebben. Aangezien mensen hier op het forum hele fiets frames kunnen bouwen, zou er toch ook wel iemand moeten zijn met de juiste kennis op dit gebied.

Als alternatief zei er ook iemand tegen mij, dat er bedrijven bestaan die op maat gemaakte sturen maken. Nu kan dit ook interessant zijn, maar tegelijkertijd weet ik dus geen enkel bedrijf die dat doet/heb ik er ook nog geen gevonden. Dus wellicht dat hier ook nog tips voor bestaan. Alvast bedankt!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In Bike magazin wel eens oplossing hiervoor gelezen. Als in custom build sturen, wellicht staat er info op hun site.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou eens beginnen met staal.
Een stalen pijp van 22,2mm (1 a 2mm dik) en die aan beide zijden buigen zodat het voor beide handen/polsen comfortabel is.
Shims tussen de stuurpen en het stuur.
Zo kan je goedkoop experimenteren.

Als je de ideale hoeken hebt kan je altijd aan een stuk titanium denken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

ThaSingleTrackMastah schreef: za 24 juli 2021, 21:14 Ik zou eens beginnen met staal.
Een stalen pijp van 22,2mm (1 a 2mm dik) en die aan beide zijden buigen zodat het voor beide handen/polsen comfortabel is.
Shims tussen de stuurpen en het stuur.
Zo kan je goedkoop experimenteren.

Als je de ideale hoeken hebt kan je altijd aan een stuk titanium denken.
Dat is misschien wel een slimmere tussenstap, zo kun je makkelijk een mal maken. Had zelf eerst al met dit ijzerdraad een globale inschatting bedacht
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat is het soort buiging die je wil bereiken? kan meer back sweep (buiging naar de rijder toe) soms helpen?

Veel sturen zijn 5-6graden, maar ik heb hier ook 10graden, 20 graden, 27graden en 45 graden buiging voor je om te proberen. Allemaal 31.8m en links & rechts dezelfde buiging dus. Als je bijvoorbeeld een 45graden Jones bar met tilt monteert heb je een heel andere greep, maar weet dus niet of dat in de buurt komt.

Ik hoor het wel, en veel succes.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Voordat je iets moois op maat laat maken zou je ook een verstelbaar stuur kunnen proberen. Dan kun je kijken welke hoek bevalt.

Met zoiets bijvoorbeeld:

https://www.ergotec.de/en/products/lenk ... -31-8.html
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Bij USVA-bikes maken ze allerlei op maat gemaakte fietsen, misschien dat ze hiermee ook kunnen helpen?
https://www.usva-bikes.com/
Be Nice, Say Hi!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ik weet niet hoe ver je al hebt gekeken, maar er zijn allerlei sturen met andere afmetingen beschikbaar; zoek maar eens op "comfort" sturen voor de MTB. Er zijn er genoeg die redelijk betaalbaar zijn. Ik zou zeker niet zelf gaan rommelen aan bestaande sturen, dan beland je van de regen in de drup. Iets op maat laten maken kan, maar ik zou dat alleen doen als je echt niet uit de voeten kan met bestaande sturen. Deze sturen zijn vaak duur, dus je wilt vrij zeker zijn van de configuratie, en juist dat is zonder testen vaak niet zo makkelijk te bepalen.

Helaas zijn er in Europa bijna geen bedrijven die sturen op maat bouwen en buiten de grenzen kom je in vrijwel alle gevallen uit bij titanium. Dan is er de keuze om voor een erkende bouwer te gaan (veelal uit de US) of voor wat goudkopers uit het oosten (vraag is hoeveel risico je daar wilt lopen). Nadeel is dat het erg prijzig is (aanschaf + invoer) en je vaak een behoorlijke tijd moet wachten voordat ze gebouwd zijn.

Inspiratie: https://bikepacking.com/index/comfort-mtb-handlebars/
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Heckler40 schreef: zo 25 juli 2021, 00:01 Wat is het soort buiging die je wil bereiken? kan meer back sweep (buiging naar de rijder toe) soms helpen?

Veel sturen zijn 5-6graden, maar ik heb hier ook 10graden, 20 graden, 27graden en 45 graden buiging voor je om te proberen. Allemaal 31.8m en links & rechts dezelfde buiging dus. Als je bijvoorbeeld een 45graden Jones bar met tilt monteert heb je een heel andere greep, maar weet dus niet of dat in de buurt komt.

Ik hoor het wel, en veel succes.
Ik moet even kijken hoeveel graden de buiging moet zijn, maar heel extreem zal het niet zijn. Gok dat het een lichte buiging van de rijder af zal moeten worden, wat misschien erg tegenstrijdig klinkt. Goed testen dus. Maar voor de linkerkant is er geen probleem en ik wil dan ook niet te veel klooien aan die kant. Het zal dus puur een kleine aanpassing moeten worden aan de rechter kant.

Dus @de rest, ik heb wel naar die comfort sturen gekeken, maar deze staan vooral naar de rijder toe. Dit zal het probleem in dit geval alleen maar erger maken. Ik weet het, het is een beetje een typisch geval.
Fourteen schreef: zo 25 juli 2021, 08:18 Voordat je iets moois op maat laat maken zou je ook een verstelbaar stuur kunnen proberen. Dan kun je kijken welke hoek bevalt.

Met zoiets bijvoorbeeld:

https://www.ergotec.de/en/products/lenk ... -31-8.html
Deze vind ik trouwens wel grappig. Ik ken hun sturen, maar wist nooit dat ze ook dit hadden.

Ik ga even alle gestuurde linkjes goed doornemen nu, bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelf alu buigen is iig tricky. Mischien breekt het niet meteen, maar je creëert heel snel microscopisch kleine scheurtjes die op termijn in een echte breuk kunnen resulteren. Staal heeft veel meer marge in dat opzicht.

Een framebouwer zal wellicht ook apparatuur hebben om buizen te buigen, en gewend zijn om met relatief dunwandig staal te werken. Als je de juiste diameter buis gebruikt voor de handvatten hoef je alleen nog de boel met een shim pas te maken voor de stuurpen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

Waarom titanium?
Een op maat gemaakt carbon stuur kan dan toch ook?

Een tijd geleden mijn achterbrug kapot gehad en via de fietsenmaker laten maken bij zijn zzp'er carbonherstellen. Deze man doet naast carbon herstel ook carbon sturen op maat maken voor de wielerprofs.
Qua kosten geen idee, maar er zal dan genoeg mogelijk zijn.
Plaats reactie