Groepsets mtb

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jesse Joram
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 25 juli 2021, 06:25

Hallo mtbers,

Ik zat na te denken over wat kwalitatief beter is. Een goede groepenset (shimano xt) die wel al 5 jaar oud is ( dus oudere techniek ) of een slechtere groepenset (shiman acera) die nieuwer is. Ik dacht zelf dat de slechtere groepenset beter zal zijn wegens technische ontwikkelingen over tijd, maar ik weet het niet zeker. Ik hoor graag jullie mening hier over
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een XT groep van 5-jaar geleden is een M8000 11-speed groep, ofwel 1 generatie geleden (die misschien wel beter was dan de huidige 12-speed :roll: )... Qua technologie is die in ieder geval nog lang niet ingehaald door een 9-speed M3000 (Shadow+, Instant Release, etc..)

Daarnaast is de focus bij XT altijd anders dan bij Acera, bijv. keuzes wat betreft materiaal betreft, waardoor het geen zekerheid is dat een huidige Acera op alle punten beter presteert dan een 9-speed XT groep van ~20 jaar geleden. Ik ben bijv. benieuwd hoeveel mensen de Acera shifter over een 9-speed XT verkiezen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mijn goed gebruikte M675 SLX 9 speed schakelt nog steeds strakker dan een nieuwe Acera uit de doos. Alles onder Deore lijkt toch vooral bedoeld voor stadsfietsen en dergelijke....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jesse Joram
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 25 juli 2021, 06:25

Dus als ik het goed begrijp wordt oude betere groepenset technieken (bijv xt) niet in nieuwere goedkopere groepensets gebruikt (acera). Je ziet dit namelijk wel met bijna elke andere technologie gebeuren. Dat na verloop van tijd de kosten van een technologie omlaag gaat en het in goedkopere producten kan worden gebruikt. Weet iemand waarom dit niet het geval is bij fietsonderdelen?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gebeurt wel bij fietsonderdelen, maar dan niet bij de onderkant. Maar de Deore groep is momenteel een hele puike groep met veel van de technieken van zijn duurdere broertjes. Acera is gewoon té goedkoop.. (voor mtb)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Heeft hier wellicht alleen maar zijdelings mee te maken. Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets, heb nu een 10 speed dura ace(8700?), hoe verhoudt zich daar een nieuwe 105 of ultegra tegenover. En dan gaat t over bedieningsgemak/ houdbaarheid op termijn, en niet dat ene kransje meer en evt. de schijfremmen? Terugkomend op de originele vraag dus;hoe verhoudt zich een oude 'top' groep tegenover een nieuwe middenklasse groep?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik voel nauwelijks verschil tussen de huidige 105 en Dura Ace, en tussen Ultegra en 105 al helemaal niet eigenlijk.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

suravida schreef: zo 25 juli 2021, 12:06 Ik voel nauwelijks verschil tussen de huidige 105 en Dura Ace, en tussen Ultegra en 105 al helemaal niet eigenlijk.
:-q Oke, goed om te weten. En de houdbaarheid op termijn, o.a.speling op bewegende delen van shifter en derailleur, heb je daar ervaring mee? Weet bijvoorbeeld dat (oudere) Lx tegenover Xt veel eerder speling krijgt en de veer slapper wordt waardoor je meer moest 'overshiften'. Dit was bij Sram derraileurs van verschillende prijsklassen trouwens ook zo.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

My 2 cents,

ja, de technische ontwikkelingen worden toegepast/meegenomen in nieuwere groepen.
Voorbeeld : ooit Dynasys, maar recenter bijv ook 4piston calipers, begon ooit in de hogere groepen, maar sijpelt door naar nieuwere lagere groepen tot aan Deore.

Maar...ben het eens met reacties hierboven, nieuw is niet per definitie beter, lifgt inderdaad aan de groep, maar ook aan je eigen referentiekader :wink:

Ik heb hier 3 racefietsen staan, 1 troetelbeer met Dura Ace 7800 (die bedoel jij waarschijnlijk), en twee nieuwere met Ultegra R8000.
Verschil tussen de oude 7800 en nieuwere 8000, de 8000 heeft de shifter kabels netjes intern en het shifter gevoel is directer, d.w.z. de slag is korter, daarnaast is de slag van de remgreep korter en minder zompig.

Een beter dan de ander, hmm, ja, maar zou ik niet beter weten, zou ik nog steeds met even veel plezier rondfietsen met de 7800. Die heeft mij tienduizenden km probleemloos door heel Europa gebracht, dus m.a.w. nieuw is beter/anders, maar oud is daardoor niet direct slecht.

Zelfd geld voor mtb groepen m.i. , ik heb hier meerdere fietsen staan met nieuwe Deore groep, XTR970, XTR980, XT780, XTM8000 en ook een SLX mix.
Mits goed afgesteld schakelt de oude 10 speed XTR even lekker als de nieuwere 11 speed XT, SLX vind ik daarintegen weer 'minder' als in anders, maar wederom qua gevoel, dus heel persoonlijk eigenlijk.

Het is eigenlijk allemaal niet slecht, qua betrouwbaarheid prima, hooguit qua gevoel anders.

Verder helemaal eens met de opmerkingen van Survida :-q

Denk eigenlijk dat als een recreant zich afvraagt of beter materiaal nodig is, zij eigenlijk nog niet tegen de beperkingen van het materiaal aan zijn gelopen....en dus geen 'upgrade' nodig :wink:

Als verbetering echt nodig is, dan heb je dat doorgaans zelf ervaren en weet je dat zeker :winkie:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dank je voor je antwoord, bedoelde idd. Dura ace 7800.
Het is niet zo dat ik beter wil(kan nog beter dan Dura ace :wink: ) maar wil er ook niet op achteruit gaan. Ben t nou eenmaal zo ge (ver) wend. Overigens wel grappig dat je ook Specialized en Wilier rijdt! :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Hetgeen binnen een groepset wel scheelt is de shifters. De meeste merken monteren een achterderrie van een betere groep omdat het een in het oog springend onderdeel is, terwijl het functioneel veel zinvoller is om het andersom te doen, een betere shifter met een 'mindere' derrie schakelt veel lekkerder dan omgekeerd. Nu weet ik niet of dat voor Acera ook geldt :wink: , zoals gezegd beter beginnen bij Deore.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Daar heb je idd. Helemaal gelijk in. Maar ik heb ooit bij 3x9 mijn lx voorderrie vervangen voor een XTR, gewoon voor 'de mooi'. Maar wat was ik verbaasd toen ik verschil merkte.
Schakelde toch een stuk sneller en directer.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ultegra met Dura Ace of XT met SLX vergelijken is telkens maar een niveautje verschil. Tussen Acera en XT zit nog Alivio, Deore en SLX... die sprong is echt groot.
Als de XT groep in kwestie nog in orde is zou die dan ook zeker mijn voorkeur hebben.

Bij een gebruikte XT t.o.v. een nieuwe SLX zou ik denk ik de SLX verkiezen.
Maar dat kun je eigenlijk allemaal pas echt beoordelen als je de oudere groep goed hebt kunnen bekijken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

5 jaar noem ik niet oud voor een groep. Lekker voor XT kiezen. Binnen de afgelopen 5 jaar is er echt nog geen specifieke XT(R) techniek naar een betaalbare lagere Shimano groepen doorgesijpeld, voor zover er al echt specifieke/elementaire verschillen zijn.
Jesse Joram
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 25 juli 2021, 06:25

Bedankt voor de reacties
Plaats reactie