Ervaringen met stuurtassen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Ik gebruik een MTB voor recreatieve XC ritjes en heb voor langere tochten wat extra bagage mee vanwege diabetes (insulinepomp gebruiker)

Denk hierbij aan reserve/backup spullen zoals infuussetje, penlitebatterij voor insulinepomp, injectiepen met naald als backup, glucosemeter met teststrips.

Ik heb nu een cheapo stuurtas met klittenband. Dat vind ik niet handig en die tas hangt als een slappe vaatdoek over mijn kabels heen.
Nu wil ik graag een stuggere stuurtas(je) met een klik systeem.
Voor de motorrijders: daar gebruikte ik een SW-Motech Quicklock model "daypack". Zoiets, in die kwaliteit, zoek ik dus maar dan voor op aan het MTB stuur. :D

Nu zie ik bijvoorbeeld deze met klickfix systeem.
https://www.mantel.com/agu-agu-shelter- ... waterproof

Of deze die past op de stuuradapter van Ortlieb of blijkbaar ook past op de KlickFix-houder
https://www.mantel.com/ortlieb-ultimate-6-classic

Nu is mijn vraag, werkt dit soort bevestigingen op een MTB ivm kapotrillen / afbreken?
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ik heb een roltas van Apidura aan m'n stuur hangen met m'n tent erin. Maar als ik die niet mee heb, dan heb ik toch liever m'n stuur vrij.

Door bijvoorbeeld een Fuel Tank tasje bovenop de bovenbuis. Met meer gewenste bagageruimte zou ik eerder voor een frametas kiezen in een deel van het frame, en bij nog meer een volledige frametas.

Ook zou je nog iets met een Salsa Anything Cage of iets soortgelijks kunnen denken op een bidonhouder plek, en/of met een zadeltasje gaan werken.

Kijk eens op www.bikepacking.com voor inspiratie.

Of natuurlijk een rugzak of heuptasje. Mogelijkheden genoeg (:
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Fourteen schreef: di 27 juli 2021, 13:32 Ik heb een roltas van Apidura aan m'n stuur hangen met m'n tent erin. Maar als ik die niet mee heb, dan heb ik toch liever m'n stuur vrij.

Door bijvoorbeeld een Fuel Tank tasje bovenop de bovenbuis. Met meer gewenste bagageruimte zou ik eerder voor een frametas kiezen in een deel van het frame, en bij nog meer een volledige frametas.

Ook zou je nog iets met een Salsa Anything Cage of iets soortgelijks kunnen denken op een bidonhouder plek, en/of met een zadeltasje gaan werken.

Kijk eens op www.bikepacking.com voor inspiratie.

Of natuurlijk een rugzak of heuptasje. Mogelijkheden genoeg (:
Bedankt, daar kan ik wel eens even kijken!!

Ik had niet voor ogen dat een frametas een optie zou zijn met dit model:
Afbeelding

Het hoeft ook geen grote tas te zijn. Even op een rij wat ik mee neem op zeker langer als een dag te overleven mocht er iets zijn.
- Infuusset nieuw (formaat manderijn)
- reserve pompreservoir (formaat halve rol peperemunt)
- Reservemeter met wat teststrips ( formaat kleine portemonee)
- etui met injectpen, paar naalden, batterij en een ampul insuline (formaat grote brillenkoker)
- rol dextro en een mueslireep oid

Het is niet heel groot maat wel te veel voor in de achter zakken van een shirt

Een fueltank tasje zou ook nog een idee zijn, even over denken. Dank je wel!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een (drink)rugzak is geen alternatief?
Daar past met gemak het spul in dat je omschrijft, en meer. Er zijn genoeg comfortabel dragende rugzakken te vinden, in allerlei maten. Ik vermoed dat het zelfs in een goede heuptas -met drinkreservoir- past.

Een stuurtas, ook een goede, irriteert mij veel meer door het continu bewegen en als je echt mountainbiked wil je ook geen extra gewicht aan de voorkant.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ja, ik zou ook ,zoals Kermit, voor een (drink) rugzak gaan. Vind dat het gewicht aan het stuur het stuurgedrag zo beïnvloed(trager). Of voor een achterdrager aan de zadelpen,misschien als je niet van een natte rug houdt
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Ik zou zoals Fourteen al aangaf ook een toptube tasje overwegen. Het hangt ervan af wat je zelf prettig vind, ik vind het tegenwoordig fijner dan fietsen met een rugzak. Toptube tassen zijn er in diverse maten zowel met straps als bolt-on bevestiging. Als je niet met een dropper rijd kun je ook nog kiezen voor een toptube tas die je aan de zadelpen (i.p.v. stuurpen) vastmaakt, die zijn vaak net weer wat ruimer.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Een tas aan je stuur wordt momenteel heel hip en stoer gevonden. Baard en houthakkershemd erbij om het beeld compleet te maken. Het beïnvloedt je stuurgedrag en om die reden vind ik het ruk.
Tanktop en een kleine rugzak (15 liter) zijn voor mij voor tochten tot 24 uur voldoende.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

https://www.mantel.com/evoc-multi-frame ... gIp7vD_BwE

Deze heb ik, als het zo inschat past ie wel voorin je driehoek van je frame. Bandjes kun je op verschillende plekken door het tasje steken.
Hangt goed strak.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

https://www.decathlon.nl/p/dubbele-fram ... R-p-142447

Deze gebruik ik eigenlijk altijd, voor elke trip. Mooi voorop je frame, geen gewicht wat beweegt bij het mtb-en, geen tas op je rug, wél voldoende ruimte voor de spullen die je mee wilt nemen. Past zelfs prima een telefoon en bijv. regenjack bij in. Niet geheel waterdicht dus wel bij heftige regen je spullen even in een ziplock doen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

bert l. schreef: wo 28 juli 2021, 12:13 Een tas aan je stuur wordt momenteel heel hip en stoer gevonden. Baard en houthakkershemd erbij om het beeld compleet te maken. Het beïnvloedt je stuurgedrag en om die reden vind ik het ruk.
Tanktop en een kleine rugzak (15 liter) zijn voor mij voor tochten tot 24 uur voldoende.
Hip is zo'n kratdrager voorop je racefiets / MTB en dan een leren rolletje er op.
Frametasjes, ik heb er veel gebruikt en de meesten zijn te breed (knieen) of rammelen of zijn te groot. Laatst deze besteld https://www.futurumshop.nl/evoc-frameta ... el-s.phtml maar dan in M en dat is de eerste kleine frametas waar ik echt tevreden over ben. Er gaat verassend veel in maar ik weet niet hoe groot je spul is. Ziet er uit alsof het voor in je driehoek zou passen.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als zoiets ruimte genoeg biedt kun je het overwegen. Je houdt dan de mogelijkheid tot slechts 1 bidon (afgaande op de foto van de Cube) en moet nog wat andere spullen in je shirt meenemen. Wat je prettiger vind is natuurlijk persoonlijk, maar met één bidon ga ik geen mountainbike rit doen. De twee liter drank die ik in mijn rugzak meeneem gaan vaak grotendeels op :)

Op zich is een tasje met 0,5l inhoud (die Evoc) vergelijken met een rugzak (ook al is het een kleine) natuurlijk appels en peren. Maar als je er genoeg ruimte aan hebt kan het een goede optie zijn. In elk geval beter dan een stuurtas, dat zou ik echt alleen overwegen als je grotendeels op straat rijdt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik heb dan weer recent een stuurtas van Rapha gekocht, die ik op 150 km aan gravel heb getest in Zuidlimburg, inclusief stukken of complete MTB routes (dan weer niet de moeilijkste daar). Past makkelijk pompje, binnenband, tool paar haverkoekjes en bandlichters en je telefoon in. Totaal geen last van gehad, zit vrij laag eigenlijk onder je stuur en beweegt niet. Op de MTB nog niet getest, maar zonder vering over stijle paden op de gravelbike echt nul last van.

edit: ik heb dan weer wel een baard en rijd soms in houthakkersblouse
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen baard, wel een houthakkers blouse, en jaren geleden al van alles geprobeerd.
En bij een rugzak met water reservoir uitgekomen.
Als je een rugzak overweegt, koop dan geen kleintje, maar ook geen trans-alp model geschikt voor meerdaagse tochten. Gewoon gulden middenweg 10 tot 15 liter.
In een kleine past nog steeds niets, en grotere rugzakken dragen over het algemeen beter.
Een grote kan je wel half vol doen, maar een kleine niet 2x zo vol.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

kermit schreef: di 27 juli 2021, 16:00 Een (drink)rugzak is geen alternatief?
Daar past met gemak het spul in dat je omschrijft, en meer. Er zijn genoeg comfortabel dragende rugzakken te vinden, in allerlei maten. Ik vermoed dat het zelfs in een goede heuptas -met drinkreservoir- past.

Een stuurtas, ook een goede, irriteert mij veel meer door het continu bewegen en als je echt mountainbiked wil je ook geen extra gewicht aan de voorkant.
Heb ik niet overwogen en, eerlijk gezegd, ook nooit aan gedacht om onderstaande redenen. :winkie:
Ik reed vroeger veel motor en daar vond ik een rugzak vreselijk en heb daarna altijd tanktassen gehad (laatste jaren met Quicklock systeem)
Daarnaast (mijn primaire hobby) is met 1pk (paard) door het bos en een rugzak op een paard is echt een no-go omdat je zelf vrij veel beweegt en daardoor beweegt het gewicht van een rugzak achter de rest van de massa aan (dus klotst je rugzak alle kanten op). Een heuptas werkt dan veel beter.

Maar een MTB is geen motor of paard dus dit is wel iets wat ik kan proberen. Wellicht een grotere heuptas.

Bedankt voor de tip :-q
Laatst gewijzigd door Side swipe op ma 2 augustus 2021, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

kermit schreef: do 29 juli 2021, 16:05 Als zoiets ruimte genoeg biedt kun je het overwegen. Je houdt dan de mogelijkheid tot slechts 1 bidon (afgaande op de foto van de Cube) en moet nog wat andere spullen in je shirt meenemen. Wat je prettiger vind is natuurlijk persoonlijk, maar met één bidon ga ik geen mountainbike rit doen. De twee liter drank die ik in mijn rugzak meeneem gaan vaak grotendeels op :)

Op zich is een tasje met 0,5l inhoud (die Evoc) vergelijken met een rugzak (ook al is het een kleine) natuurlijk appels en peren. Maar als je er genoeg ruimte aan hebt kan het een goede optie zijn. In elk geval beter dan een stuurtas, dat zou ik echt alleen overwegen als je grotendeels op straat rijdt.

Er past zowieso maar 1 bidon in de Cube (komt door de schokbreker met linksysteem)

Dit is mijn eigen fiets met bidon erin
https://drive.google.com/file/d/1fa-2Ns ... sp=sharing
Plaats reactie