Canyon Neuron welke afmeting Fox demper

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Ben aan kijken naar andere achter demper voor mijn Canyon Neuron CF9 SL 2020 (maat L) Veerweg voor en achter 130mm

Nu zie ik verschillende afmetingen van de FOX float DPS EVOL LV 3POS (2021) Hoe dit te bepalen. Ik meet totale lengte en veer lengte. Dan kom ik bij de 210mm-55mm. Klopt dit ?
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Koban schreef: vr 30 juli 2021, 12:30 Ben aan kijken naar andere achter demper voor mijn Canyon Neuron CF9 SL 2020 (maat L) Veerweg voor en achter 130mm

Nu zie ik verschillende afmetingen van de FOX float DPS EVOL LV 3POS (2021) Hoe dit te bepalen. Ik meet totale lengte en veer lengte. Dan kom ik bij de 210mm-55mm. Klopt dit ?
210x50 bestaat ook, zie ik. Je kan toch gewoon het serienummer op de Fox-site inkloppen, dan weet je het zeker?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

top helemaal niet aan gedacht. :-q

Gevonden:
Description: 2020, FLOAT DPS, P-S, A, 3pos, Evol LV, Canyon, M62 - Neuron CF, 210, 50, 0.4 Spacer, LCL, LRL, CML.

Zit nu alleen nog met laatste deel " 0.4 Spacer, LCL, LRL, CML" wat betekend dit. De nieuwe demper heeft onderstaande. Spacer is daar bijvoorbeeld 0,8.

210 mm x 50 mm:
Tune: 0.8 Spacer LCM LRM CMF
https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... mm-x-50-mm
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Koban schreef: vr 30 juli 2021, 12:54 top helemaal niet aan gedacht. :-q

Gevonden:
Description: 2020, FLOAT DPS, P-S, A, 3pos, Evol LV, Canyon, M62 - Neuron CF, 210, 50, 0.4 Spacer, LCL, LRL, CML.

Zit nu alleen nog met laatste deel " 0.4 Spacer, LCL, LRL, CML" wat betekend dit. De nieuwe demper heeft onderstaande. Spacer is daar bijvoorbeeld 0,8.

210 mm x 50 mm:
Tune: 0.8 Spacer LCM LRM CMF
https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... mm-x-50-mm
Ben er niet helemaal in thuis, maar de spacer is een spacer die ruimte in de kamer opvult en voor een (ik meen) progressievere slag zorgt (meer slag vereist meer kracht).

De laatste zijn de tuningcodes van de verschillende valves in de demper.
LCL= linear compression light
lrl = linear rebound light
cml = Climb mode light

ik had ooit een forum met een mooi overzicht van die tuningcodes maar kan hem nu zo snel niet meer vinden.
Hier vond ik wel het e.e.a:
https://www.mtbr.com/threads/fox-suspen ... s.1064286/

https://www.cogentindustries.co.za/deci ... formation/ (al is deze wat outdated meen ik)
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dankje

Als gaat om de spacer in de damper dan is het duidelijk. Dan moet zou de mooie vervanger zijn: link


Ik dacht dat spacer die nodig is voor installatie. Tussen demper mount en frame. Zie nu ook staan Tune :wink:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik weet niet wat je als vervanger wil kopen maar hou er rekening mee dat de mounting hardware (asjes en bussen) wellicht niet passen. Die moet je dan (in de juiste maat) los aanschaffen.

De as is wrs wel bruikbaar (meestal 12,7mm maar 12,0 bestaat ook) maar de ogen van de nieuwe demper kunnen qua breedte verschillen.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

TenZNL schreef: vr 30 juli 2021, 13:40 Ik weet niet wat je als vervanger wil kopen maar hou er rekening mee dat de mounting hardware (asjes en bussen) wellicht niet passen. Die moet je dan (in de juiste maat) los aanschaffen.

De as is wrs wel bruikbaar (meestal 12,7mm maar 12,0 bestaat ook) maar de ogen van de nieuwe demper kunnen qua breedte verschillen.
Zou niet uit moeten maken alsje een moderne Fox door een andere moderne Fox vervangt toch? voor zover ik weet zijn die ogen altijd hetzelfde (muv Trunnion mount ogen natuurlijk). Dus mijn inziens zou hij zijn bestaande hardware kunnen hergebruiken. Voor zover die nog in goede staat zijn.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Wat verwacht je van deze upgrade!? Ik hoop niet teveel. :) Dan kan het meevallen. Want echt verschil zul je niet gaan merken los van dat je weer een verse demper hebt en dat ie van echt goud is ;)
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

TenZNL schreef: vr 30 juli 2021, 13:40 Ik weet niet wat je als vervanger wil kopen maar hou er rekening mee dat de mounting hardware (asjes en bussen) wellicht niet passen. Die moet je dan (in de juiste maat) los aanschaffen.

De as is wrs wel bruikbaar (meestal 12,7mm maar 12,0 bestaat ook) maar de ogen van de nieuwe demper kunnen qua breedte verschillen.
Dank je… ga voor zekerheid navragen bij Canyon. Kan niet veel vinden op hun website.

Crasstest schreef: vr 30 juli 2021, 14:39
Zou niet uit moeten maken alsje een moderne Fox door een andere moderne Fox vervangt toch? voor zover ik weet zijn die ogen altijd hetzelfde (muv Trunnion mount ogen natuurlijk). Dus mijn inziens zou hij zijn bestaande hardware kunnen hergebruiken. Voor zover die nog in goede staat zijn.
Heb helaas nog niet vonden of nieuwe demper past met bestande hardware. Beide zijn Fox DPS float dempers. Zou zelf verwachten dat het past…
Laatst gewijzigd door Koban op vr 30 juli 2021, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Crasstest schreef: vr 30 juli 2021, 14:39
TenZNL schreef: vr 30 juli 2021, 13:40 Ik weet niet wat je als vervanger wil kopen maar hou er rekening mee dat de mounting hardware (asjes en bussen) wellicht niet passen. Die moet je dan (in de juiste maat) los aanschaffen.

De as is wrs wel bruikbaar (meestal 12,7mm maar 12,0 bestaat ook) maar de ogen van de nieuwe demper kunnen qua breedte verschillen.
Zou niet uit moeten maken alsje een moderne Fox door een andere moderne Fox vervangt toch? voor zover ik weet zijn die ogen altijd hetzelfde (muv Trunnion mount ogen natuurlijk). Dus mijn inziens zou hij zijn bestaande hardware kunnen hergebruiken. Voor zover die nog in goede staat zijn.
Mee eens maar het is (edit: was) mij niet duidelijk naar welke nieuwe demper er gekeken wordt. Ik ben trouwens van een RS deluxe naar een DVO gegaan en die breedte was wel anders.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Het gaat in dit geval om beide Fox float DPS. Nieuwe besteld en oude gaat opslag in voor ander projectje.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Koban schreef: vr 30 juli 2021, 15:06 Het gaat in dit geval om beide Fox float DPS. Nieuwe besteld en oude gaat opslag in voor ander projectje.
Zal wel hetzelfde zijn maar meten is weten :wink:
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Dat is gewoon dezelfde hardware. Misschien dat je de glijbussen moet vervangen maar dat zie je bij demontage vanzelf :)
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Bike-components gebeld en zij hadden nog een nieuwe Fox float DPS Factory liggen. Die bedoeld is voor een Neuron slx. Kreeg leuke korting. Deze vandaag ontvangen en gemonteerd.

Oude demonteren en nieuwe kon er zo in. Glijbus met spacing zaten al op hun plek. Was klusje van 5min ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Plaats reactie