Trek Supercaliber 9.7 upgrades?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mike2008
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 22:55

Hallo!

Ik heb een Trek Supercaliber 9.7 2021 (zwart/wit) en vind het leuk om wat upgrades te doen. Heeft iemand daar ervaring mee / tips voor?
Op dit moment zit ik te denken aan:
1. Voorvork Rockshox Reba RL vervangen voor een Rockshox SID Ultimate
2. Remmen Shimano MT501/500 vervangen voor XT

Thanks!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat bevalt je niet aan de huidige onderdelen/wat verwacht je van de upgrades?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb pas mijn Reba RL vervangen door nieuwe SID Ultimate RaceDay. Twee keer zo duur, maar niet twee keer beter. Die Reba is eigenlijk een uitstekende vork voor het geld. De SID is wel een beetje beter (iets stijver 35 mm poten en demping/frictie iets beter) en in het begin merk je dat wel iets. Stuurt net heel iets strakker. Daarna valt het niet meer op. Als je geld over hebt en mooie spullen fijn vindt dan is die SID een prima ding.

Wat betreft die remmen kan ik minder over zeggen. Ik heb SLX en XT op twee verschillende fietsen, en eigenlijk remt het hetzelfde. Ik zou dan eerst eens andere remblokken steken. Ander als - ander merk, andere samenstelling. Iha voldoen in NL de Shimano resin blokken prima, maar is is nog beter (aggressiever) te krijgen.

Ik weet niet of die 9.7 carbonnen wielen heeft, maar handgespaakt carbon tov alu is nu wel een investering die de moeite waard kan zijn op die fiets. Dat merk je echt duidelijk in stuurgedrag en acceleratie.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dropper.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Inderdaad een dropper. Anders had je een 9.8 moeten kopen. Die heeft een FOX vork.

Misschien ook een KMC ketting. Of een RSL stuur/nok combi.

9.7 heeft al carbonvelgen. Waardeloze investering zou dat zijn, je merkt er niets van.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ghost-biker schreef: wo 4 augustus 2021, 19:28 Inderdaad een dropper. Anders had je een 9.8 moeten kopen. Die heeft een FOX vork.

Misschien ook een KMC ketting. Of een RSL stuur/nok combi.

9.7 heeft al carbonvelgen. Waardeloze investering zou dat zijn, je merkt er niets van.
Als je een snel slijtende ketting wil kies dan KMC.

Dropper is afhankelijk van waar je rijdt. De meeste vlakke bospaadjes in NL heb je er geen bal aan, daarom heb ik m er weer afgehaald. Alleen nuttig als het steil en ruig is. Met een Supercaliber kan dat uiteraard prima, maar als ik dat vaker zou doen had ik een andere fiets gekozen met meer veerweg voor en achter.

Van carbon naar carbon velgen handgespaakt is idd een vrij zinloze discussie.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Functioneel zal een deftigere groep weinig opleveren maar in gewicht kan je tov de NX groep wel het een en ander winnen. Een GX AXS groep lijkt ook een mooie upgrade!
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ik denk dat je kunt kijken naar de simpele upgrades want de basis is dik in orde.
Upgrade je vork met een raceday demper als er onderhoud nodig is. Ketting upgraden naar x01 omdat de rest dan ook langer meegaat wat dan eigenlijk een besparing is. Shifter naar X01 voor een beter gevoel. GX AXS omdat kan :winkie:

Om gewicht te besparen: Carbon stuur en zadelpen. Maar dit zit al in de marges.

Bandjes naar wens? Tubeless?
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Crapton schreef: wo 4 augustus 2021, 20:36
Als je een snel slijtende ketting wil kies dan KMC.

Dropper is afhankelijk van waar je rijdt. De meeste vlakke bospaadjes in NL heb je er geen bal aan, daarom heb ik m er weer afgehaald. Alleen nuttig als het steil en ruig is. Met een Supercaliber kan dat uiteraard prima, maar als ik dat vaker zou doen had ik een andere fiets gekozen met meer veerweg voor en achter.

Van carbon naar carbon velgen handgespaakt is idd een vrij zinloze discussie.
Mijn jaren lange ervaring met kettingen leert dat KMC de minst slijtende ketting is. Gaan hier geen discussie beginnen over kettingen beginnen, dus closed.

Van carbon naar carbon handgespaakt is idd zinloos. Bedoel dat van goede alu wielen naar carbon wielen een zinloze investering is. Je merkt er niets van. Maar ja , die 9.7 heeft al van die carbonwielen. Ook closed.

Mooiste upgrade is denk ik deze:Afbeelding Qua gewicht scheelt het niet zoveel, maar de looks !
Laatst gewijzigd door Ghost-biker op wo 4 augustus 2021, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

aurelius schreef: wo 4 augustus 2021, 19:18Dropper.
Waar gebruik je die in NL buiten Zuid Limburg?
Extra gewicht en extra slijtage lijkt mij.
Ik ga de dropper eraf halen en voorlopig in de kast. Voor UHR en Veluwe niet nodig.
Bicycle, bicycle, bicycle
mike2008
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 22:55

Bedankt allemaal!

Ik rijd voornamelijk op de UHR / Zeist / Amerongen etc. Dus het is allemaal wat fine tunen en uit interesse :).

Mijn indruk was dat de Rockshox Reba RL een meer instap model is tov de SID, Fox SC32 of, SID Ultimate. Zou het interessant vinden qua stabiliteit aan de voorkant op wat snellere stukken en naar beneden. Ik dacht dat de SID ook gewoon 32mm poten heeft, tenzij het een 120mm vork is met 34/35mm?
Ik las dat de supercaliber ook een 120mm vork kan hebben, maar kan me voorstellen dat het ten koste gaat van scherp sturen omdat standaard 100mm is?

Betreft de remmen, de huidige MT500 zijn niet echt scherp, m'n XT op m'n andere fiets zijn een stuk happiger dus die ga ik wel overzetten.

Er zitten inderdaad carbon Bontrager kovee elite 23 wielen in, de duurdere variant hebben 30 breed wielen, geen idee of je dat verschil merkt.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

daniel1975 schreef: wo 4 augustus 2021, 22:11
aurelius schreef: wo 4 augustus 2021, 19:18Dropper.
Waar gebruik je die in NL buiten Zuid Limburg?
Extra gewicht en extra slijtage lijkt mij.
Ik ga de dropper eraf halen en voorlopig in de kast. Voor UHR en Veluwe niet nodig.
Die gebruik je bijvoorbeeld op de uhr of Veluwe. Nodig is het niet nee. Maar een mooi afgemonteerde fiets upgraden is sowieso niet nodig. Dus dan wordt het wat je wil.
Dropper voegt natuurlijk echt functionaliteit toe ITT de meeste andere opties.
Anders gx axs schakelen zou ik zeggen.
Dan merk je echt verschil!
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

mike2008 schreef: wo 4 augustus 2021, 22:51 Bedankt allemaal!

Ik rijd voornamelijk op de UHR / Zeist / Amerongen etc. Dus het is allemaal wat fine tunen en uit interesse :).

Mijn indruk was dat de Rockshox Reba RL een meer instap model is tov de SID, Fox SC32 of, SID Ultimate. Zou het interessant vinden qua stabiliteit aan de voorkant op wat snellere stukken en naar beneden. Ik dacht dat de SID ook gewoon 32mm poten heeft, tenzij het een 120mm vork is met 34/35mm?
Ik las dat de supercaliber ook een 120mm vork kan hebben, maar kan me voorstellen dat het ten koste gaat van scherp sturen omdat standaard 100mm is?

Betreft de remmen, de huidige MT500 zijn niet echt scherp, m'n XT op m'n andere fiets zijn een stuk happiger dus die ga ik wel overzetten.

Er zitten inderdaad carbon Bontrager kovee elite 23 wielen in, de duurdere variant hebben 30 breed wielen, geen idee of je dat verschil merkt.
Ik zeg wielen ondanks niet iedereen dat met mij eens is... pak je de Kovee XXX dan win je 400 gram, heb je betere naven en een velg die 6mm breder is. Dat lijkt mij toch echt wel de moeite! Zou mijn eerste keuze zijn
Ik ben mij er eentje...
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

D-man schreef: do 5 augustus 2021, 07:33
mike2008 schreef: wo 4 augustus 2021, 22:51 Bedankt allemaal!

Ik rijd voornamelijk op de UHR / Zeist / Amerongen etc. Dus het is allemaal wat fine tunen en uit interesse :).

Mijn indruk was dat de Rockshox Reba RL een meer instap model is tov de SID, Fox SC32 of, SID Ultimate. Zou het interessant vinden qua stabiliteit aan de voorkant op wat snellere stukken en naar beneden. Ik dacht dat de SID ook gewoon 32mm poten heeft, tenzij het een 120mm vork is met 34/35mm?
Ik las dat de supercaliber ook een 120mm vork kan hebben, maar kan me voorstellen dat het ten koste gaat van scherp sturen omdat standaard 100mm is?

Betreft de remmen, de huidige MT500 zijn niet echt scherp, m'n XT op m'n andere fiets zijn een stuk happiger dus die ga ik wel overzetten.

Er zitten inderdaad carbon Bontrager kovee elite 23 wielen in, de duurdere variant hebben 30 breed wielen, geen idee of je dat verschil merkt.
Ik zeg wielen ondanks niet iedereen dat met mij eens is... pak je de Kovee XXX dan win je 400 gram, heb je betere naven en een velg die 6mm breder is. Dat lijkt mij toch echt wel de moeite! Zou mijn eerste keuze zijn
Ben ik met je eens. Iedereen die zegt "weggegooid geld" al is dat ook heel persoonlijk :D.
Heeft nog nooit een halve kilo verschil gevoeld. Juist bij wielen voel je dat meteen. Als je ,wat gewicht en performance betreft, wilt upgraden zou ik daarbij beginnen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mbt dropper, wielen, vork, slijtage:

Dropper:
Wil je deze fiets echt 'breedbandiger maken', allrounder, dan ga je het meest merken van een dropper. Vergroot het inzetbereik, zeker als je ook eens buiten de UHR komt. Zie wat die fiets kan met Neff erop... Nou doet Neff op een fiets meer dan een dropper op een fiets, maar toch :wink: .
Al gebruik je 'm niet vaak, is het niet 'nodig': je kan er harder mee naar beneden, en je gaat er harder mee een snelle bocht door, doordat je je zwaartepunt kunt verlagen. Behalve 'sneller' dus ook makkelijker technischer en speels mee te rijden ('fun' noemen sommigen dat).

Wielen:
Ik denk dat je vooral wat gaat merken met een wat bredere wielset, alu/carbon/gewicht gaat geen groot merkbaar verschil maken tov je huidige set. Maar velgen tot 30mm zou evt wel een functionele upgrade zijn.

Vork:
Reba is al goed, zeker op de UHR, andere genoemde upgrades gaan meer merkbare verschillen geven, tegen een minder dure investering?

Slijtage:
Zie de leuke test in de Duitse Bike die gisteren op de mat las, slijtage van de diverse groepen van Shimano en SRAM (kettingen, voorblad, cassette):
Ik ging binnen Shimano voor XT (mn ook ketting), of, als je het bij SRAM wil houden, voor XX1 (NX, en GX, kwamen er zelfs slecht uit).
XT en XX1staken met kop en schouders boven de rest uit.
XT is de meest prijswaardige. XXI is heel duur in aanschaf, maar doordat het zo slijtvast is betaalt het zich grotendeels ook weer terug.
Laatst gewijzigd door aurelius op do 5 augustus 2021, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie