Welke grip

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik heb eerst gereden met dergelijke Ergon grips , maar heb ze nu vervangen voor ESI grips

Voor mij waren er 3 redenen , allereerst omdat ze licht zijn , maar ook omdat heel veel er mee rijden en dat als prettig ervaren. 2 is dat ik met de Ergon last van tintelingen kreeg , omdat mijn hand vaker "lui" op de grips lagen waarschijnlijk. En 3 , ze waren erg lomp en dit zag er mooier uit vond ik :D

Ik heb wel de middelmaat genomen en de Fit CR 30/32mm omdat deze nog een licht ergonomische vorm heeft.

Mij bevallen ze goed , beter dan verwacht. Wel is het zo dat ik vooral het gewichtsverschil veel vond en dat eigenlijk de hoofdreden was , maar ik heb geen tintelende handen meer. Ik push mijzelf veel op de fiets , ik ben niet van het relaxed een rondje doen , dat zal ook nog wat uitmaken (rijstijl (meer of minder bewegen) en hoe lang je daadwerkelijk het stuur vast houdt) Ik heb overigens wel het stuur ook veranderd , van alu naar carbon en een recht stuur nu.

Wel denk ik dat het erg persoonlijk is , en dat je beter gewoon kunt proberen dan te lezen wat een ander er van vind want alleen jij zelf kunt bepalen wat je nou echt bevalt en wat niet.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Hier ook een tevreden gebruiker van ESI chunky.
Heb een tijdje met SQLab 7OX gefietst maar merkte dat trillingen daardoor minder goed weggefilterd werden.

De ergonomie van de grip zelf was erg prettig, maar zoals ook eerder gezegd, als je je handen iets anders wil plaatsen dan zit het meteen minder comfortabel.

n.b. De 7OX grips in maat S liggen nu op de plank. Als je ze wil proberen of overnemen dan last maar weten.
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 20:18
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

Aanvankelijk had ik ook snel last van kramp in mijn handen, tijdens langere ritten. Ik heb daarom lange tijd met de Ergon GS2 gereden, vanwege de vleugeltjes maar ook vanwege de mini bar-ends, die geven de mogelijkheid om op rechte stukken even je handen anders te positioneren waardoor ze weer wat ontspannen.
Bij het betere stuurwerk kreeg ik echter last van de grote vleugeltjes en toen ben ik overgestapt naar de Ergon GA3, die hierboven ook al genoemd werd. Dat is een grip met een mini-vleugeltje die voldoende helpt om je pols te ontspannen maar veel minder in de weg zit op uitdagende trails.
Sinds een jaar of twee rijd ik helemaal zonder vleugels, type Ergon GS1. Deze heeft geen vleugels meer maar loopt wel iets naar binnen, waardoor ik 'm comfortabeler vind een standaard rechte grip.

Veel van de kramp of pijn in handen/polsen komt van ofwel een verkeerde plaatsing van de handen op het stuur (vaak door een verkeerde houding op de fiets) ofwel door dat men ongemerkt hard knijpt als het spannend wordt in afdaling of bochtenwerk. Naarmate je meer, en vooral meer ontspannen fietst, heb je steeds minder behoefte aan een grip met ondersteuning. Nou ja, zo werkte het voor mij in ieder geval.

GS2
Afbeelding

GA3
Afbeelding

GS1
Afbeelding
Laatst gewijzigd door regenhond op ma 16 augustus 2021, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Zere polsen zal zeer waarschijnlijk een houdings dingetje zijn en dat los je niet op met alleen handvatten.
Zoiets al bekeken/gelezen?
https://asingletrackmind.com/mountain-b ... pit-setup/
https://www.fanatikbike.com/blogs/engag ... handlebars
https://youtu.be/7dCPq30ADGg

Qua grips:
Daar is in mijn ogen geen echt goed en fout in, maar vooral heel erg persoonlijke smaak.
Ik heb nogal gevoelige handen en daar snel last van en de Esi chunky werkte voor mij totaal niet, te zacht waardoor ik er doorheen zakte.
De Ergon GA3 (met een licht vleugeltje) werkte wel aardig maar gaven mij niet genoeg grip bij stevig dalen.
Tig grips verder wordt ik persoonlijk wordt ik het meest blij van de Oury grips of Lizard Skins northshore slide on. Dat is puur rubber met goede demping zonder door te zakken....die mijn fietsmaatje weer te zacht vind want die houdt van knijterstijf.
Smaken verschillen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: ma 16 augustus 2021, 11:59 Die zou ik ook weleens willen proberen, of dat mini-vleugeltje voor mij ook werkt. Toch weer een stapje dichterbij een gewone ronde grip.
En ik zie dat de GA3 er ook voor gripshift is... :-D
Naar aanleiding van dit topic heb ik die GA3 besteld en afgelopen weekend heb ik een rit van 60km ermee gereden. Geen centje pijn!
En ik reed met handschoenen zonder enige padding, maar desondanks geen last van drukpunten.
De GS1 grips blijven dus voorlopig even in de kast :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Op mijn 26er fully had ik deze van Ritchey en die bevielen toen goed, met name het vullen van de handpalm vind ik prettig.

https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/wcs-e ... king-grips

Tot voor kort heb ik diverse grips op mijn huidige fully geprobeerd, uiteindelijk kwam ik bij de Ergon GA2 Fat terecht, fijne grips maarrrrr.... de 26er heeft z'n Ritchey's gedoneerd, ga nu toch een extra set van die Ritchey's bestellen, die gaan voor mij toch echt met de eer strijken.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Is het ook niet iets van positie op de fiets ?, ik had altijd de GA1 en 2 , en last van drukpunten , met of zonder padding in de handschoen , toen een andere fiets , van 29 naar 27,5 ander geometrie ect ect , nu rij ik met Raceface grips en zonder handschoenen en geen last meer van de handen, pols en drukpunten ?.

Natuurlijk is iedereen anders , maar de positie op de fiets kan denk ik ook mee helpen ?
Daarbij is het ook soms uitproberen , wat voor de 1 werkt kan voor de ander een no-go zijn . Gewicht heb ik nooit belangrijk gevonden , comfort wel

Suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Heeft een van jullie toevallig ook ervaring met zowel de ESIgrips Extra Chunky als wel de ESIgrips Fit XC en zou kunnen aangeven hoe beide ervaren zijn, voors/tegens?

Ik neig namelijk naar die Fit XC omdat die wat ergonomischer vormgegeven lijken te zijn en volgens de omschrijving bieden ze iets meer grip, maar ik kan daar eigenlijk geen reviews over vinden. Waar er over de (extra) Chunky wel genoeg te vinden is...
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

mfacey schreef: zo 15 augustus 2021, 17:44 GP1 achtige grips zijn vooral slecht in grip, gek genoeg. Je hebt een stuk minder houvast omdat je pols leunt op het vleugeltje. Ik heb er ruim een jaar mee gereden en ben sindsdien over op GA2 Fat grips van Ergon.

… en Bar-ends kunnen anno 2021 echt niet meer :lol:
+1 voor de GA2 Fat.

Bar-ends, bestaat dat nog? :lol:
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

In willekeurige volgorde mijn top 3:
Esi grip chunky, hele fijne grips die trillingen erg goed dempen, licht en relatief goedkoop, top voor xc/licht trail
Ergon GA2 fat, hele goede allround trail grip, iets dikker maar ook prima te doen met normale handen, dempt ook heel goed
Ergon GD1, iets dunner maar mega veel grip, ideaal voor enduro, downhill, bikepark
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Vind persoonlijk de ODI Elite Pro lock-on grips fijner dan de Ergon GD1.

Goede demping en heel veel grip.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik zweer bij DMR death grips. Extreem veel grip en heel erg slijtvast. Zijn er in dikke en dunne versie, harder en zachter rubber en met of zonder flens.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

jpandriesse schreef: do 29 december 2022, 20:57 Heeft een van jullie toevallig ook ervaring met zowel de ESIgrips Extra Chunky als wel de ESIgrips Fit XC en zou kunnen aangeven hoe beide ervaren zijn, voors/tegens?

Ik neig namelijk naar die Fit XC omdat die wat ergonomischer vormgegeven lijken te zijn en volgens de omschrijving bieden ze iets meer grip, maar ik kan daar eigenlijk geen reviews over vinden. Waar er over de (extra) Chunky wel genoeg te vinden is...
Fit XC is heerlijk, heb de chunky niet gehad (niet nodig) maar ik ben van ergo grips naar deze gegaan, waar deze meer controle bieden met evenveel comfort
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

All4Fun schreef: za 28 augustus 2021, 08:32 Op mijn 26er fully had ik deze van Ritchey en die bevielen toen goed, met name het vullen van de handpalm vind ik prettig.

https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/wcs-e ... king-grips

Tot voor kort heb ik diverse grips op mijn huidige fully geprobeerd, uiteindelijk kwam ik bij de Ergon GA2 Fat terecht, fijne grips maarrrrr.... de 26er heeft z'n Ritchey's gedoneerd, ga nu toch een extra set van die Ritchey's bestellen, die gaan voor mij toch echt met de eer strijken.

De groet'n...
Volgens mij zijn dit foam grips. Ik heb ook diverse types geprobeerd (rubber, gevormd met palmsteun) maar merk dat foam uitstekend trilling dempt. Vaak zijn foam grips behoorlijk dikke grips, zodat je de druk op je handen goed kan spreiden en goed houvast hebt.

Zoiets als dit: https://www.bol.com/nl/nl/p/mtb-soft-fo ... 099487720/. Ik had ze van Decathlon voor ca 7 €, dus goedkoop en licht van gewicht ook nog.

Ik had zelfs van die palmsteun handvaten op mijn weg toerfiets, er af gehaald wegens niet prettig, slecht houvast en geen oplossing voor de druk op de handen. Met dikke foam grips is het probleem weg. Nu op al mijn MTB's en wegfiets dus.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Peelrijder schreef: vr 30 december 2022, 09:55 Fit XC is heerlijk, heb de chunky niet gehad (niet nodig) maar ik ben van ergo grips naar deze gegaan, waar deze meer controle bieden met evenveel comfort
Thanks! Welke Ergo grips had je daarvoor?
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Plaats reactie