Crankset keuze FC-M7100/FC-M7120

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Sundown89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 23 augustus 2019, 22:45
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H20 XL

Binnenkort (ik hoop op eind augustus na een eerste uitstel) komt mijn Orbea Oiz H30 met wat upgrades binnen (dropper, squidlock remote, banden).
Waar het meest op bespaard is, is de crankset. Deze was ook niet te vervangen bij de koop. Ze bieden maar op een aantal onderdelen upgrades aan. De fiets heeft een groepset uit bijna volledig Deore M6100, behalve dus de crankset. Dat is een FC-MT511-1.
Deze doet een beetje goedkoop aan ik ben van plan deze gelijk te vervangen voor een SLX of XT crankset, tweedehands of nieuw.

Nu raak ik met het zoeken naar de juiste in de war over de maten.

In het kort:
FC-MT511:
Q-factor 178,5
Kettinglijn 52

FC-M7100 (of XT):
Q-factor 172
Kettinglijn 52

FC-M7120 (of XT):
Q-factor 178
Kettinglijn 55

De Oiz heeft een Boost frame en dus een 12sp aandrijving. Mijn gevoel en gedachten op basis van wat onderzoek zeggen M7100 vanwege de kettinglijn, maar ik raak in de war door die Q-factor (deze wil je liever niet breder, eerder smaller, toch?). Wat wellicht goed is om te vermelden is dat ik een evt een ovalen blad wil gebruiken op de nieuwe crankset. Dit kan wat uitmaken ivm clearance tot het frame. Vanwege mijn twijfel heb ik toch maar even dit topic geopend.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De kettinglijn is een ding, de clearance van de crankarmen naar je achterbrug is een andere factor.
Ik weet niet of die 7100 door de smallere q-factor ook dichterbij de achtervorken komt en er dan nog genoeg ruimte is?

De kettinglijn gaat 3mm meer naar de kleine kransjes bij een boost-crank (de Shimano modellen met "20" in de typeaanduiding).
Dat kan een voordeeltje zijn als je veel op die kransjes rijdt. Nadeel is dat de ketting dan schuiner loopt op die gigantische 50/51 pannekoek :)
Het lijkt erop dat Orbea een non-boost crank combineert met een boost achterwiel. Dan loopt de ketting juist iets mooier op de grote kransen

Maar een ding, functioneel ga je weinig (niets...?) winnen met een andere crank.
Daar hoef je het iig niet voor te doen. Zou meer een looks dingetje zijn en misschien een paar gram (in het bereik waar je niets van merkt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sundown89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 23 augustus 2019, 22:45
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H20 XL

Bedankt voor je reactie.

Het lijkt dus zoals ik dacht allebei te "kunnen", maar ik moet afwegen wat voor mij gunstiger is. Lekkerder op de kleine of op de grote kransen achter. Ik neig naar boost met '20' in de type aanduiding vanwege de kettinglijn, maar de smallere q-factor is denk ik ook wel prettig. Ik ga gewoon eens afwegen. Misschien wacht ik wel tot de fiets er is om dan één en ander goed te bekijken.

Het klopt dat ik functioneel weinig tot niets ga winnen. Maar zo krijg ik mijn hele drivetrain naar minimaal Deore M6100 of hoger. En het ziet er inderdaad wat mooier uit (vind ik). Daarbij is het handig als ik op termijn meerdere bladen voor wil (bijv 32 en 34) dat deze allemaal direct mount kunnen zijn, maakt de keuze wat makkelijker en meer toekomstbestendig verwacht ik.

Heeft iemand ervaring met Race Face Aeffect cranks op een soortgelijke fiets? Vanwege cinch veel mogelijkheden bij third party voorbladen en zien er goed uit.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dat is mijns inziens de slechtste upgrade die je kunt doen tenzij je een echte stap maakt naar een lichte en stijve (carbon) crank. Betere shifter, betere banden, dropper, betere wielset maken allemaal wel het verschil.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat FC-MT511 crankstel is 96 asym en daar kan je veel ronde en ovale voorbladen voor kopen.
Die je ook nog kunt wisselen zonder je cranks te demonteren.
Heel universeel dus.
De enige (kleine) upgrade zou de kleinere Q-factor zijn van het non-boost XT crankstel, maar juist dat crankstel overweeg je niet.
Geld verbranden dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Calibre
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 6 februari 2022, 12:35

Ik heb ook een FC-MT511-1 crankset op mijn fiets zitten, zou ik die ook kunnen vervangen voor een FC-M6100-1 crankset? de Q-factor is lager dan van de FC-MT511-1 namelijk 172mm en van de FC-MT511-1 178,5mm. Ik wil graag weten of dat geen probleem geeft?

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De Q-factor heeft niets te maken met de inbouwmaat, die geeft enkel aan hoever je voeten uit elkaar staan.

Beide cranks zijn geschikt voor zowel boost als non-boost (148 en 142mm) achterbruggen, hetgeen duidelijk wordt beschreven in de Shimano techdocs: FC-M6100-1 en FC-M511-1
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een smallere Q factor kan je wel eerder met je hielen tegen de chainstay stoten.
Als je nu genoeg ruimte hebt is dat geen probleem.
Maar tik je nu af en toe met je hielen tegen het frame, dan wordt dat met een smallere Qfactor wel erger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 6 februari 2022, 21:52 Bij een smallere Q factor kan je wel eerder met je hielen tegen de chainstay stoten.
Als je nu genoeg ruimte hebt is dat geen probleem.
Maar tik je nu af en toe met je hielen tegen het frame, dan wordt dat met een smallere Qfactor wel erger.
Dat hangt natuurlijk van je voeten af en dat kunnen wij niet zien. :tong
Qua crank moet het gewoon passen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daarom noemde ik het even.
Hij zal maar een superboost frame hebben en maat 49 :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 6 februari 2022, 22:18 Daarom noemde ik het even.
Hij zal maar een superboost frame hebben en maat 49 :-{
:lol:
Al is dat met een beetje X-benen geen probleem :winkie:
Calibre
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 6 februari 2022, 12:35

Haha, rij een Procaliber.
Sundown89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 23 augustus 2019, 22:45
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H20 XL

Ik zie dat dit draadje weer even tot leven kwam en ik zal nog even mijn conclusie delen.
Uiteindelijk heb ik tweedehands een zgan SLX crankset kunnen scoren icm een zilverkleurige Garbaruk oval 32T.
Voor de duidelijkheid, dit is een FC-M7100 met een Q-factor van 172 en een kettinglijn van 52 en dit past perfect op mijn Oiz H20 2021.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

TenZNL schreef: zo 6 februari 2022, 22:15
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 6 februari 2022, 21:52 Bij een smallere Q factor kan je wel eerder met je hielen tegen de chainstay stoten.
Als je nu genoeg ruimte hebt is dat geen probleem.
Maar tik je nu af en toe met je hielen tegen het frame, dan wordt dat met een smallere Qfactor wel erger.
Dat hangt natuurlijk van je voeten af en dat kunnen wij niet zien. :tong
Qua crank moet het gewoon passen.
Soms kan ook de crank te dicht tegen de chainstays komen te staan. Eerst checken voor aankoop.

Verder lekker doen als het je blij maakt.
Idd vaak minst van deze upgrade te merken maar een crank is wel een zeer goed zichtbaar onderdeel. En als je wat anders mooi vindt go for it :-q (en de std crank kun je zonder schades nog weer makkelijk verkopen)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dutch schreef: wo 9 februari 2022, 17:12
TenZNL schreef: zo 6 februari 2022, 22:15
Dat hangt natuurlijk van je voeten af en dat kunnen wij niet zien. :tong
Qua crank moet het gewoon passen.
Soms kan ook de crank te dicht tegen de chainstays komen te staan. Eerst checken voor aankoop.
Hoe dan? Zijn er fabrikanten die de min Q-factor bij een frame opgeven?
Plaats reactie