Carbon Wielen / Velgen - Duke / China?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

In mijn zoektocht naar carbon wielen voor mijn nieuwe Lux Trail zag ik dat de bekendere wielbouwers in NL tegenwoordig slechts een paar tientjes minder vragen voor hun carbon huismerken uit het oosten dan de bekende Duke Lucky Jacks en andere varianten. Sommige huismerk velgen zijn zelfs €100 duurder…

Ik heb maar eens geïnformeerd hoe dat kan en of die velgen dan nog beter moeten zijn?

Ze pakken er in ieder geval een aardige marge op als ik de carbon velg prijzen op AliExpress eens snel bekijk.

Iemand tips waar ik zelf goede asymmetrische carbon velgen kan bestellen? Enkel Farsports schiet me zo te binnen.

28 / 30 mm intern dacht ik aan
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ik ben wel tevreden over Nextie velgen waar een mede-forumlid een wielset voor me heeft gebouwd.

Kwaliteit is een wereld van verschil met de meeste AliExpress velgen. Prijs is ook niet vergeljkbaar.

Kijk maar eens op hun welsite of ze iets van jouw gading hebben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Duke maakt erg mooie en doordachte wielen. Zij ontwikkelen daadwerkelijk zelf (maar gebruiken natuurlijk ook de kennis en de ervaring van de Aziatische bouwer.


Wil je echt mooi spul (want niet Chinees...), dan zou je bij Beast (https://beast-components.de/en/) of Copro/Lilienthal (https://www.copro.bike/) kunnen kijken. Made in Germany voor een nette prijs.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

FranX78 schreef: do 26 augustus 2021, 21:15 Ik ben wel tevreden over Nextie velgen waar een mede-forumlid een wielset voor me heeft gebouwd.

Kwaliteit is een wereld van verschil met de meeste AliExpress velgen. Prijs is ook niet vergeljkbaar.

Kijk maar eens op hun welsite of ze iets van jouw gading hebben.
Net ook van Jan zelf doorgekregen, naar zoiets ben ik inderdaad opzoek!
Lars TB schreef: do 26 augustus 2021, 21:24 Duke maakt erg mooie en doordachte wielen. Zij ontwikkelen daadwerkelijk zelf (maar gebruiken natuurlijk ook de kennis en de ervaring van de Aziatische bouwer.


Wil je echt mooi spul (want niet Chinees...), dan zou je bij Beast (https://beast-components.de/en/) of Copro/Lilienthal (https://www.copro.bike/) kunnen kijken. Made in Germany voor een nette prijs.
Klopt. RIj nu naar alle tevredenheid op aluminium Dukes.
Bij zo weinig verschil geen reden om voor een een no-name set te gaan in ieder geval, als ik het zelf stukken goedkoper kan vinden natuurlijk wel.

Op de prijslijst van Wheel-Tec zie ik ook een nieuwe versie van de Lucky Jacks.

Duke Lucky Jack SLS3 ULTRA 28 - 19mm hoog, 28mm intern en 290 gram.
20 gram lichter dan de 6TERS 28. Ik kan ze alleen niet op de website van Duke vinden, zie enkel de SLS3 ULTRA 25.

Zal die andere websites ook eens bekijken
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

Ik heb vernomen dat de FliteX velgen van Wheel-Tec uit dezelfde fabriek komen als de Dukes.

Nextie bekeken maar vind die wielen wat te hoog (25-28mm t.o.v. 19-20mm bij Duke / FliteX).

Wordt toch een setje FliteX / Duke. Nog even dubben over matte / glanzend en de interne breedte.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Light bikes
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Vergis je niet dat een hogere velg ook behoorlijk stijver kan zijn.
Waarom zou je het niet willen?

Laat je ook niet gek maken zoveel verschillende fabrieken zijn er niet die carbon velgen maken.
Sommige merken ontwikkelen zelf, wat een deel van de kosten verklaard.

Nu vind ik nextie en duke geen gekke prijzen hanteren, als je daar een goed gevoel over hebt zou ik er niet wakker van liggen en het gewoon kopen.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Ik vind ik zelf wat hogere velgen best mooi :) waar kun je die nextie velgen laten spaken? Ook Wheel-tec?
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Cube-Elite schreef: zo 29 augustus 2021, 16:51 Vergis je niet dat een hogere velg ook behoorlijk stijver kan zijn.
Waarom zou je het niet willen?
Helemaal eens. Met name voor wielen voor steviger gebruik merk ik het zelf. Heb redelijk wat sets in gebruik in allerlei uitvoeringen, dus kan goed vergelijken.

Persoonlijk heb ik heel goede ervaringen met Nextie. Waarom?
- ze reageren altijd (buiten vakanties en feestdagen) binnen 24 uur.
- Een keer een velg besteld als vervanging van een "A-merk" voor een fractie van die prijs. Ik kreeg direct de vraag of het wel klopte (oneven aantal). Toen ik aangaf dat het voor vervanging was van een kapotte velg kreeg ik direct de reactie "stuur even een foto, misschien is het garantie of anders crash replacement". Maar het was natuurlijk geen velg van hen.
- Ik had net een bestelling onderweg tijdens de Brexit. De pakketten kwamen via de UK de EU binnen. Pro-actief kreeg ik het voorstel om kosteloos het pakket terug te laten komen naar China en via en ander EU land te bezorgen. Dit om mogelijk extra (invoer) kosten te voorkomen.

Maar heel belangrijk: De kwaliteit is gewoon heel goed, en ze blijven zich ontwikkelen. Adviezen nemen ze ter harte en doen er ook werkelijk iets mee.

En zo heb ik nog een paar voorbeeldjes. Aan die service zouden veel Europese fabrikanten/leveranciers een voorbeeld kunnen nemen imho.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Stond vandaag een youtube filmpje https://youtu.be/fJoigD3hUCw in een aanbevolen lijst en die man had ook carbon velgen. Geen idee wat het is en of het wat is.
Misschien kan iemand er wat mee.
https://nl.icancycling.com/#
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Idske schreef: zo 29 augustus 2021, 17:51 Ik vind ik zelf wat hogere velgen best mooi :) waar kun je die nextie velgen laten spaken? Ook Wheel-tec?
Ik heb begin dit jaar bij Andless zelf mijn velgen aangeleverd.
Heb via Ali twee carbon velgen besteld.

Die hebben exact de specs van deze NXT29XMA33, waarmee ik niet perse zeg dat het die velg is.
Hij gaf aan dat het prima velgen waren, helaas nog veel te weinig mee gereden, maar het rijd gewoon prima.

Ik vond het leuk om te proberen voor slecht 270 euro voor twee velgen.
Met dus het risico, mocht het niet goed gaan ikzelf het risico loop.

Heb je daar geen zin in koop gewoon nextie of Duke voor de garantie etc en misschien direct via een wielbouwer.
Mijn setje was nu met sapin Xrays en carbon Ti naven slecht 900.

Neem ik bij hem duke of zijn eigen huismerk (yishun, die ook gewoon een velg via gelijke specs als de nextie kunnen leveren)
Is datzelfde setje 1200 - 1400. Ook een prima prijs lijkt me!

Wielbouwers kopen huismerk velgen tussen de 100 en 200 per stuk in, afhankelijk van de aantallen specs etc.
Vervoer is wel echt veel duurder geworden. dit kan oplopen tot tientjes per velg.

Ik heb bij deze winkel besteld:
https://nl.aliexpress.com/store/group/2 ... 1517.1_2_1

https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... 4c4d1CnS3Z

Nu wel behoorlijk wat duurder, je komt nu op circa 330 - 350 euro.
Bouw je zelf is het wel interessant.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is 25 mm hoog optisch nog steeds niet echt hoog. Alles onder de 20 mm is 'plat' te noemen (wat niet slecht is, levert wat extra beweging op, kan een band/wiel/fiets ondersteunen in extra grip of comfort!) en tot pakweg 25 mm is normaal te noemen. Optisch hoog dan ga je al richting de 30 mm.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie