Welke gereedschap bidon?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Nu ik een fiets heb waar ik 2 bidonhouders op kwijt kan hoef ik niet meer mijn reparatiesetje in mijn shirt/camelbak te doen. Ik ben dus opzoek naar een gereedschap bidon.

Wat moet erin:
1 binnenband
1 patroon en patroonkop
1 minitool
Wat los spul
Kleingeld

Ik zie ze bij mantel van pro en bbb maar dat zijn volgens mij gewoon lege bidons waar eea dan enorm in rammelt. De topeak cagepack ziet er mooi uit maar net te groot voor mijn gevoel. Ik ben wel erg gescharmeerd van het makkelijk opnenen van die " bidon"

Wat zijn jullie ervaringen?
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Fuzzy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 21:15
Mijn mountainbike: YT Izzo Pro (2021), Bulls Copperhead 3 (2015)

Ik heb ooit via AliExpress een gereedschap bidon gekocht. Daar zit een rits in en vakjes aan de binnenkant.
Daar kon ik alles in kwijt incl. gereedschap, biba en eventueel wat voedsel. Werkt perfect!

Bijv. https://nl.aliexpress.com/item/1005002018366962.html of https://nl.aliexpress.com/item/32835143473.html (deze gebruik ik)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb een goedkoop ding van BBB: https://bbbcycling.com/be_nl/btl-18-tools-tubes
Een binnenband krijg ik er niet in (heb de kleine versie dus die zit in m`n tas) maar hij is waterdicht en dat handige blauwe schroefding in de dop is idd heel makkelijk voor quicklinks en remblokjes.

Ik heb er naast tyraps, 2 plastic bandenlichters en een multitool, een gripzakje met versnellingskabel, remblokjes, een zadelpenbout, derriepad etc in zitten en tegen het rammelen afgevuld met een oud vod. Is ook makkelijk om je handen schoon te maken na een trailside reparatie. En, niet geheel onbelangrijk, hij is er tot nu toe nog niet uitgerammeld. Zelfs in Willingen, Winterberg en Solden bikeparks bleef het ding zitten.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Die lege bidons met een dop lijkt me dus niks. Lastig spullen erin en eruit en maatregelen nemen om het niet te laten rammelen. De chinese optie is ook en mooie! Kwam er net achter dat de topeak naast de XL versie ook in een maatje kleiner te krijgen is. Is nu een goede gegadigde. Voordeel op de chinese variant is dat de ritssluiting met een klitteband vastgezet kan worden.

https://www.bike-components.de/en/Topea ... ag-p48565/
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb een paar van die plastic bussen verzameld in de loop der jaren, een een Carnac (via Planet-X) die je met een rits in twee helften opent. Het erin doen van de spullen is inderdaad net iets gemakkelijker, maar hoe vaak gebruik je zoiets in de praktijk? Soms meer dan een jaar niet, dus hoe belangrijk is het of je de biba er in vijf of tien seconden uit haalt? Lijkt mij totaal onbelangrijk.

Voordeel van die plastic bussen is dat alles droog blijft, hoe nat de trails ook zijn. Bij zo'n ding met rits kan water naar binnen komen, dus waar je in de bus een stukje poetsdoek propt tegen het rammelen moet je bij de ritsvarianten je tool en co2 pompje in plastic verpakken.
Bovendien is een doekje best fijn om na een kettingfix je handen even te kunnen afvegen, wat TenZNL al zegt.

Kortom, lood om oud ijzer wat je kiest ;-)

Overigens, tenzij je 200% zeker weet dat je bidonhouder de boel vast houdt zou ik de toolbus "borgen" met iets. Ik ben er ooit een verloren, in de Alpen notabene, met een perfecte Crankbrothers tool erin (en biba & bandenlichters). Toch zonde :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Zo ben ik ooit mijn cool Tool (als je dat nog kent ben je echt oud🤣) verloren. Heb alles wat ik nodig heb in een pocket organizer van lezyne, plus een mini pompje en biba in mijn shirt Mijn ervaring met gereedschapsbidons en zadeltasjes is;dat er toch vocht en zand binnenshuis. Vaak vergeet je t spul totdat je het nodig hebt en dan blijkt dat je gereedschap een bonk roest is, en je biba weggerot/vol met gaten zit door het rammelen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik gebruik gewoon zo'n gereedschapsbidon van Pro. Alles erin en dan een stuk keukenrol of zoiets tegen het rammelen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Precies , hier op Gravelaar , een bidon met grote dop , alles zit erin incl doek tegen het rammelen cq vieze handen
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Jullie hebben een punt. Zal eens beginnen met een dichte, van bbb ofzo. Kun je je ook geen buil aan vallen :)
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb hier nog wel zo'n Ali bidon met rits liggen, nooit gebruikt. Mag je gratis ophalen. (Enschede)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dice Oldskool op ma 30 augustus 2021, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Ik heb die van PRO gehad en iedere keer liep de dop los en rara uiteindelijk ook verloren dus...
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Hier een toolbidon Elite by Asi in gebruik die goed blijft zitten in de bidonhouder en waterdicht is met genoeg ruimte voor; binnenband, remblokken, latex handschoenen (fijn bij natte kou en sleutelen), CO2-patroon, quicklinks, rudimentair EHBO-spul, lapje voor schoonmaken/opvullen en gereedschap dat niet op multitool zit.
Past ook gewoon in de rug-/heupzak zodat ik een bidon kan pakken.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik had er eentje van Pro (grote) en van Decathlon (racefiets)...
1) Als je 'handig' pakt dan krijg je er behoorlijk veel in: binnenband (beetje kleine), bandenlichters, CO2 pomp, multitool, kabelbinders, multilink, boutjes, ...
2) Om rammelen tegen tegen te gaan, kun je gewoon opvullen met dun verpakkingsmateriaal of een poetsdoek.
3) Ik had hem zelfs dichtgetapet omdat je hem toch alleen in 'noodgevallen' gebruikt. Na een baggerrit gewoon de spuit erover en klaar; of een rits fijn blijft werken wanneer die geregeld een lading modder krijgt te verwerken...? Ik heb m'n twijfels...

Met twee bidonhouders is het aardig praktisch, maar met 1 bidonhouder houd ik die toch liever voor drinken omdat er ook andere manieren zijn gereedschap mee te nemen aan je fiets.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Ik heb nu deze besteld. Topeak Escape Pod

Voordeel is dat er een tasje in zit en de dop al gewatteerd is. Met een doekje erbij zal het klappervrij zijn.
Daarnast net groot genoeg zodat mijn kleine lyzene pocket drive pomp er ook in kan.

Ben benieuwd!

Afbeelding

https://road.cc/content/review/topeak-e ... ium-276593
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Afbeelding

Afbeelding

Plakkers / bandenlichters/ multitool / co2 pompje met twee 166 grams patronen / doekje / missing link 2x /derrie kabel voor achter .... :winkie:

Enig wat niet meer paste was de salami prikker en spare salami
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie