Fox 34 120 verschillend gevoel in 2 vorken

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

De fox 34 120 performance stepcast in mijn net nieuw geleverde canyon lux trail voelt heel anders dan de fox 34 120 performance tapered welke in mijn vrouw haar orbea oiz zit (2019).

Enige verschil wat ik kan zien is:
- step-cast vs tapared
- 3 step lockout vs 2 step

De tapered gebruikt voor mijn gevoel zo goed als de gehele lengte van de vork en veert veel soepeler waar de step-cast een stuk stugger wordt naar het eind. Ik heb in mijn step-cast al alle groene spacers verwijderd terwijl er nog 1 aanwezig is in de tapered.

Mis ik iets? Van binnen zouden ze toch gewoon gelijk moeten zijn al zit de inkeping aan een verschillende kant?
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Angezien beide vorken een ander lockout systeem hebben en er 2 jaar verschil in zit neem ik aan dat in beide vorken een andere demper unit zit. Dat kan aardig wat verschil maken
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk inderdaad dat de dempers niet exact gelijk zullen zijn.
Daarom zou ik ook niet uitgaan van een gelijke afstelling, maar beide vorken zo afstellen dat ze optimaal voelen. Kan best dat er dan verschillen tussen zitten...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Ze zijn idd niet hetzelfde. Ik heb er een 3 position remote op en zij enkel aan/uit. Ook zit het mechanisme andersom. Bij mij is ingedrukt uit en bij haar ingedrukt aan, wat ik slecht vind wat je kan hem zo per ongeluk uit klikken maar dat terzijde.

Evengoed vind ik gevoelsmatig de oudere vork een stuk lekkerder veren...
Het grote verschil lijkt te zitten in de progressiviteit van de vork maar daardoor heb ik het idee dat ik nooit de volledige 120mm gebruik. afgelopen weekend was de o-ring iig niet volledig bovenin terwijl de sag wel goed staat. Andere instellingen dan luchtdruk en volume spacers heb ik niet om dit te beinvloeden toch?
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet echt denk ik, de vorken hebben geen instelbare compressiedemping toch? (anders dan die twee/drie standen).

Ik weet eigenlijk niet hoe de luchtkamers van een stepcast en een gewone 34 zich tot elkaar verhouden, als de luchtkamer kleiner is bij een stepcast geeft dat meer progressiviteit.

Maar misschien is het ook een bewust verschil in vering/demping, de stepcast vorken richten zich meer op de xc-ers onder de bikers en die houden vaak van een wat "steviger" veerkarakter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Het zijn in feite beide step-cast vorken. Het enige verschil is dat ze de inkeping verplaatst hebben van buiten nar binnen om eea lichter te maken. Zie hieronder.

Volgens mij hebben ze ook allebei een "simpele" GRIP demper en niet de meer uitgebreide FIT4 of GRIP2. Enige wat ik zie is het andersom werken van de lockout.

Afbeelding
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ik kan me ook voorstellen dat meespeelt dat de nieuwe nog wat "los" moet komen en dat er verschil zal zijn in "onderhoudsstatus" tussen de twee vorken. :-q
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Idske schreef: ma 30 augustus 2021, 11:56

Evengoed vind ik gevoelsmatig de oudere vork een stuk lekkerder veren...
Het grote verschil lijkt te zitten in de progressiviteit van de vork maar daardoor heb ik het idee dat ik nooit de volledige 120mm gebruik. afgelopen weekend was de o-ring iig niet volledig bovenin terwijl de sag wel goed staat. Andere instellingen dan luchtdruk en volume spacers heb ik niet om dit te beinvloeden toch?
Ik ken Fox vorken niet heel goed maar wat ik gemerkt heb met Rockshox vorken (Pike en Lyrik) is dat de rebound hier ook invloed op kan hebben. Als de rebound (veel) te snel staat lijkt de vork erg progressief en haal je vaak de hele travel niet ondanks dat de sag wel op 20-30% zit. Misschien even naar je rebound kijken als de rest goed staat?
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Check eens het aantal gebruikte volume spacers, het betreft 2 verschillende fietsen.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Rebound Volume spacers heb ik er bij mijn vork al allemaal uitgehaald. In de oudere zit er nog 1. (staat in de startpost) Maar dan zou die juist progressiever moeten zijn en dat is nu dus andersom
Laatst gewijzigd door Idske op ma 30 augustus 2021, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Idske schreef: ma 30 augustus 2021, 12:53 Rebound spacers heb ik er bij mijn vork al allemaal uitgehaald. In de oudere zit er nog 1. (staat in de startpost) Maar dan zou die juist progressiever moeten zijn en dat is nu dus andersom
Rebound is wat anders dan spacers. Spacers verkleinen het dode volume in de vork waardoor deze progressiever wordt en de rebound is de uitgaande demping welke meestal met een knop onderaan de veerpoot wordt ingesteld.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Je hebt gelijk, ik bedoelde de volume spacers. Geen idee waarom ik rebound opschreef :)
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Idske schreef: ma 30 augustus 2021, 11:13 De fox 34 120 performance stepcast in mijn net nieuw geleverde canyon lux trail voelt heel anders dan de fox 34 120 performance tapered welke in mijn vrouw haar orbea oiz zit (2019).

Enige verschil wat ik kan zien is:
- step-cast vs tapared
- 3 step lockout vs 2 step

De tapered gebruikt voor mijn gevoel zo goed als de gehele lengte van de vork en veert veel soepeler waar de step-cast een stuk stugger wordt naar het eind. Ik heb in mijn step-cast al alle groene spacers verwijderd terwijl er nog 1 aanwezig is in de tapered.

Mis ik iets? Van binnen zouden ze toch gewoon gelijk moeten zijn al zit de inkeping aan een verschillende kant?
In mijn Oiz 20TR van april 2020 zit een 120mm FOX 34 FLOAT SC Performance GRIP Remote Push-Unlock. Dus een andere vork dan die in de Oiz van je vrouw.
Ik vind de vork ook relatief stug en krijg hem niet soepel. Ga nu de volumespacers 1 voor 1 eruit halen, daar zou het beter mee moeten worden.
Bicycle, bicycle, bicycle
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Volgens mij is dat dezelfde. Ik heb er 2 uitgehaald, waren er 3 en nu veert hij erg goed.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Plaats reactie