Spatborden WEL / NIET

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Graag on-topic blijven heren moderators. Nickname bashen doen jullie maar in de lounge.

:winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dice Oldskool schreef: di 31 augustus 2021, 15:39 Graag on-topic blijven heren moderators. Nickname bashen doen jullie maar in de lounge.

:winkie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Dice Oldskool schreef: di 31 augustus 2021, 15:39 Graag on-topic blijven heren moderators. Nickname bashen doen jullie maar in de lounge.

:winkie:
:-q :winkie: :winkie: :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Pieterj
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 25 juni 2021, 10:04

Ik heb voor nu alleen een mudguard voor geplaatst. Begin nu het nat word wel een koude kont te krijgen van het water dus zit te denken om achter ook iets van een spatbord te proberen.
Cube attention sl 2021 blauw.

Cube stereo 120 race 2022 wit.
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Pieterj schreef: di 31 augustus 2021, 18:16 Ik heb voor nu alleen een mudguard voor geplaatst. Begin nu het nat word wel een koude kont te krijgen van het water dus zit te denken om achter ook iets van een spatbord te proberen.
Ik heb nu wat video's bekeken van de Mudhugger. Een onooglijk groot ding maar het lijkt zeer effectief. In het voorjaar kan die er dan weer af.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

[quote=MacReal post_id=2626714 time=1630335183
[/quote]

Hollandse klei is dat spatbordje wel gewend :bier:

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat er genoeg ruimte zit tussen het wiel het het spatbord. In meerdere Zoetermeerse winters heb ik met deze iig nergens last van gehad. En daar weten ze wel wat klei is :winkie:
[/quote]

Zoetermeer=zandgrond, kom vd winter maar naar Zuid limburg, of Nijmegen,maar als t voor jou werkt :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Azurri schreef: di 31 augustus 2021, 19:57

Zoetermeer=zandgrond, kom vd winter maar naar Zuid limburg, of Nijmegen,maar als t voor jou werkt :-q
Afgezien van wat ruiter paden heb ik nog geen zand kunnen ontdekken in Zoetermeer :-{
Sterker nog, de plekken die jij noemt heb ik meer op zand gereden dan in zuid Holland.

Maar voor mij werkt het spatbord met genoeg tussen ruimte inderdaad :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zoetermeer is idd uit de klei getrokken :winkie:

Alle gekheid op een stokje: Zuid-Holland is overwegend zeeklei aangevuld met wat veengrond, zand is enkel in de duinen te vinden.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als Zoetermeer aan zee lag in de duinen het het ook wel Zouterzee geheten.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Wat ik nóg vreemder vind is dat er mensen met hun gewone kleren op een MTB stappen om er hun rondje op de weg te doen en er vervolgens met slecht weer alle straatvuil in hun nek krijgen.

De reden dat we voor m’n dochter ook een normaal fietsje hebben; compleet met spatborden en bagagedrager. Om m’n vrouw te citeren: ‘Nu komt er ook een gewone fiets! Ze kan nog niet eens een jurkje schoonhouden of erger het hangt op het achterwiel.’ :winkie:
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Bij mijn vorige 26” hielp het heel goed om zo’n voorvork-spatbordje te monteren, scheelde een hoop prut in mijn ogen. Heb het idee dat het bij 29” minder nodig is omdat een groter wiel minder vliedende krachten heeft waardoor spetters ergens anders uitkomen (tegen de onderbuis)

Gisteren bij het rommelen in m’n garage kwam ik het spatbordje weer tegen, good memories.. :-D

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

RbbBrts schreef: di 31 augustus 2021, 18:54
Pieterj schreef: di 31 augustus 2021, 18:16 Ik heb voor nu alleen een mudguard voor geplaatst. Begin nu het nat word wel een koude kont te krijgen van het water dus zit te denken om achter ook iets van een spatbord te proberen.
Ik heb nu wat video's bekeken van de Mudhugger. Een onooglijk groot ding maar het lijkt zeer effectief. In het voorjaar kan die er dan weer af.
Ik heb die van mij ingekort tot een acceptabele lengte waardoor ik wel droog blijf op mijn rug maar niet met een uitsteeksel van 30cm rond rij
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

P@trick schreef: wo 1 september 2021, 13:21 Ik heb die van mij ingekort tot een acceptabele lengte waardoor ik wel droog blijf op mijn rug maar niet met een uitsteeksel van 30cm rond rij
:-q :D Dat kan ook nog inderdaad. Bedankt!
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het echt modderig is worden spatborden Zwaar en zakken door.
Vooral die asssavers.
Achter heb ik al lang geleden afscheid genomen van het spatbord, gewoon een spraypants over je Assos
Voor het hele jaar zo'n klein ding om mn vorkpoten te beschermen.

Topic is eigenlijk een onderdelen discussie, dus even verplaatst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Vroeger reed ik met enige regelmaat toertochten en marathons en toen hoorde door de blubber ploeteren er bij, oldskool Benelux terreinfietsen zeg maar. Van die opsteek spatborden doen uiteindelijk niet zo heel veel, ze houden je bips droog (of droger) en de moddervangers voor houden de prut een beetje uit je gezicht en dat is het wel. Je fiets (en jezelf) wordt uiteindelijk vrijwel even smerig. Ik heb een singlespeed die ik sowieso veel gebruik en in de winter helemaal. Dat scheelt want er blijft gewoon minder prut aan hangen en die doet ook minder kwaad. Spatborden zitten daar overigens niet op. Als het erg nat/modderig is laat ik de trails links liggen en pak ik de gravelracer, daar gaan in ieder geval in de winter volledige spatborden op. Dat helpt maar als het echt nat en vies is wordt het nog steeds een bende.
Plaats reactie