Spatborden WEL / NIET

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Standaard een klein schroefbaar spatbordje op de voorvork. Scheelt net genoeg als er nog wat plassen liggen en ziet er nog oke uit.

Soms een ass saver achter als het iets nattig is. Wordt het te nat, dan keer ik om naar huis, of vertrek überhaupt niet :D

De gravelbike voorzie ik van Sks spatborden in de winter.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Gewoon geen , merkte niet echt verschil , en als het echt zo modderig of nat , niet fietsen op de trails, maar ook bij een " droge baan" kan je wat tegen komen ....
Ass savers was mijn slechtste investering ooit . :winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Snelle Buffer schreef: zo 5 september 2021, 09:46 Gewoon geen , merkte niet echt verschil , en als het echt zo modderig of nat , niet fietsen op de trails, maar ook bij een " droge baan" kan je wat tegen komen ....
Ass savers was mijn slechtste investering ooit . :winkie:
Ass saver waren voor mij een goede investering; 2x een gevonden op de trails :lol: , houden mijn kont droog bij regen(vooral op de 'racert' :winkie:)
En dan was ik ook nog een 'milieutechnisch ' correct bezig😇; geen plastic op de trails💪
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Voor het achterwiel gebruik ik de SKS dashblade.

Deze is er makkelijk te monteren/demonteren. Als je eenmaal het bandje hebt afgesteld is het binnen 3 seconden (oid) te monteren.

Voor de voorkant zoek ik nog een dergelijke oplossing.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Azurri schreef: ma 6 september 2021, 14:36
Snelle Buffer schreef: zo 5 september 2021, 09:46 Gewoon geen , merkte niet echt verschil , en als het echt zo modderig of nat , niet fietsen op de trails, maar ook bij een " droge baan" kan je wat tegen komen ....
Ass savers was mijn slechtste investering ooit . :winkie:
Ass saver waren voor mij een goede investering; 2x een gevonden op de trails :lol: , houden mijn kont droog bij regen(vooral op de 'racert' :winkie:)
En dan was ik ook nog een 'milieutechnisch ' correct bezig😇; geen plastic op de trails💪
" kont droog bij regen .." , :-q

Goed bezig met de " mileudienst" :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zowel voor als achter heb ik een Rapid Racer Proguard zitten.

Voor zit dus ook een versie die bedoeld is voor achter omdat mijn dvo sapphire niet zoveel clearance heeft, dit past goed.

Dit dingetje dus:
https://www.mantel.com/rapid-racer-prod ... guard-rear

Scheelt vooral een hoop meuk bij de demper en in je snufferd.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Voor spatbord is een rapid racer proguard Bolt on. Is byfar het beste spatbord wat ik al heb gehad. Vast geschroefd ip de vork en rammelt niet.
Achter gebruik ik deze van sks: https://www.mantel.com/be/sks-x-blade-28-29 ideaal voor het snel monteren en afhalen wanneer nodig
Afbeelding
VanBalen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 26 oktober 2022, 12:30

Een iets ouder draadje, maar ik reageer toch nog: Welk voorspatbord zit er op deze mtb? Is het nog te koop?

MacReal schreef: ma 30 augustus 2021, 14:56 Of het nut heeft?
https://www.youtube.com/watch?v=3VFNzDd5TKs

Ik gebruik zelf alleen een voor spatbord die het hele jaar blijft zitten.
Afbeelding

Doet niet veel, maar houd het meeste uit mijn ogen als er toch nattigheid ligt en de vork wordt voor mijn gevoel minder vies.

Groter blijft vaak niet zitten, juist ook omdat ze zwaarder worden naarmate ze meer zooi verzamelen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dice Oldskool schreef: ma 30 augustus 2021, 20:15
Kapitein Iglo schreef: ma 30 augustus 2021, 14:47
- waarom wil je per se gaan als de trails er zo slecht bij liggen dat je die dingen nodig hebt.
Er zijn nog hele volksstammen die mountainbiken pas mountainbiken vinden als ze volledig onder de drek weer thuiskomen.
Echt hè? :~

Ik heb ook zo’n kleine (Syncros Trail 34) mudguard, broodnodig als je vaak op granulaat rijdt. Vooral op afdalingen vliegen de steentjes je anders om de oren.
Voor modder heb ik ze persoonlijk niet nodig, dat is imo geen mountainbiken.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

VanBalen schreef: di 2 januari 2024, 16:50 Een iets ouder draadje, maar ik reageer toch nog: Welk voorspatbord zit er op deze mtb? Is het nog te koop?


Ik kan het niet goed zien, maar ik denk dat het een RRP is. In Nederland kun je die bij Plush in Maastricht krijgen. Even een mailtje doen voor de juiste info :-q

https://www.rapidracerproducts.com/prod ... lt-on.html
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

VanBalen schreef: di 2 januari 2024, 16:50 Een iets ouder draadje, maar ik reageer toch nog: Welk voorspatbord zit er op deze mtb? Is het nog te koop?

MacReal schreef: ma 30 augustus 2021, 14:56 Of het nut heeft?
https://www.youtube.com/watch?v=3VFNzDd5TKs

Ik gebruik zelf alleen een voor spatbord die het hele jaar blijft zitten.
Afbeelding

Doet niet veel, maar houd het meeste uit mijn ogen als er toch nattigheid ligt en de vork wordt voor mijn gevoel minder vies.

Groter blijft vaak niet zitten, juist ook omdat ze zwaarder worden naarmate ze meer zooi verzamelen.
SKS maakt deze of in ieder geval een die er gigantisch veel op lijkt.

SKS Mudrocker Front (er is ook iets voor achter te krijgen)
https://www.sks-germany.com/nl/producte ... ker-front/
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... en Mud Hugger, Mucky Nutz, Acid hebben ook dergelijke modellen, welke het precies was zal MacReal wel weten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Giant-E schreef: di 2 januari 2024, 16:59
Dice Oldskool schreef: ma 30 augustus 2021, 20:15

Er zijn nog hele volksstammen die mountainbiken pas mountainbiken vinden als ze volledig onder de drek weer thuiskomen.
Echt hè? :~

Ik heb ook zo’n kleine (Syncros Trail 34) mudguard, broodnodig als je vaak op granulaat rijdt. Vooral op afdalingen vliegen de steentjes je anders om de oren.
Voor modder heb ik ze persoonlijk niet nodig, dat is imo geen mountainbiken.
Ik rij met zo'n mudguard van ome ali (zelfde idee) maar ik heb die er puur en alleen opzitten om het balhoofd zuiver te houden.

Er gaat in elke omstandigheid zoveel zooi van onderaf je vorkbuis in, dat komt vroeg of laat ergens in je balhoofdlagers te zitten.

Heb het geprobeerd met een dop, maar dan blijft er juist zooi in hangen, dit is een mooi compromis.

Enige nadeel is dat bij van de 'plakgrond' het vol kan lopen, maar daar kom ik maar weinig dus is geen ramp.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

VanBalen schreef: di 2 januari 2024, 16:50 Een iets ouder draadje, maar ik reageer toch nog: Welk voorspatbord zit er op deze mtb? Is het nog te koop?

MacReal schreef: ma 30 augustus 2021, 14:56 Of het nut heeft?
https://www.youtube.com/watch?v=3VFNzDd5TKs

Ik gebruik zelf alleen een voor spatbord die het hele jaar blijft zitten.
Afbeelding

Doet niet veel, maar houd het meeste uit mijn ogen als er toch nattigheid ligt en de vork wordt voor mijn gevoel minder vies.

Groter blijft vaak niet zitten, juist ook omdat ze zwaarder worden naarmate ze meer zooi verzamelen.
Mark heeft het bij het rechte eind :-q
Ik heb een RRP (Rapid Racer Products)
https://www.mantel.com/rapid-racer-prod ... uard-front
Deze om precies te zijn.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

SKS Mudrocker alternatief misschien ?
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op wo 3 januari 2024, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie