Is 32-42 op 27,5"' voldoende om comfortabel te klimmen in de Alpen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Is een subjectieve vraag natuurlijk, maar ga ik met 32-42 op een 27,5" normaal boven komen op een lange klim? Ik ben ik goede conditie, maar wel 50+. Anderzijds, is er überhaupt een alternatief met SRAM 11 sp. XO1?

Fiets is een Focus Spine FS uit 2016
Afbeelding
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Grof weg. Als je 4-6 km per kan rijden met een voor jou goede cadans dan wil het wel.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik vond vorig jaar 34-50 (0,68) niet leuk op een 27,5 trailbike.
Dit jaar 30-50 (0,60) vond ik een stuk aangenamer.
32-42 komt neer op 0,76 en is dus een zwaardere verhouding die ik niet zou willen hebben maar ik ben jou niet natuurlijk.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik ben geneigd nee te zeggen.
Op mijn 27,5 kon ik veel met 30-42 aan, nu op de 29-er was dat al niet leuk meer als het langer steil is.

Gun jezelf die 30t
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

30t binnenblad?

Scheelt je toch weer 6%
Everybody bought a new bike!
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

30 voorblad had ik niet aan gedacht omdat ik dacht dat het verschil verwaarloosbaar zou zijn. Maar bij nader inzien, is toch 6% en alle beetjes helpen. Bij SRAM zie ik dat 42 achter de max is bij 11 sp., klopt dat? (XD compatible) Het enige alternatief dat ik kan vinden is Sunrace 11-46. Die weegt wel 500gr. Zijn er nog andere alternatieven die hier op passen?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Kun je de spider verwijderen, dat je de standaard SRAM direct mount hebt? Dan kun je zelfs terug naar 28T.
Stalen versie kost iets in de grootorde van 15 EUR (geen idee hoe de beschikbaarheid is op het moment).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

[Kun je de spider verwijderen, dat je de standaard SRAM direct mount hebt? Dan kun je zelfs terug naar 28T.
Stalen versie kost iets in de grootorde van 15 EUR (geen idee hoe de beschikbaarheid is op het moment)
Thanks. Er zit een SRAM (Carbon) S1000 Xsinc crankstel op. Die is direct mount, 28 zou dan mogelijk moeten zijn (indien te vinden). Of zitten hier nog nadelen aan? Ketting nog inkorten of is het verschil van 32 naar 28 niet zo groot?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Classic Biker schreef: ma 30 augustus 2021, 18:44 30 voorblad had ik niet aan gedacht omdat ik dacht dat het verschil verwaarloosbaar zou zijn. Maar bij nader inzien, is toch 6% en alle beetjes helpen
Dat is wat ik bedoelde met mijn verhoudingen, deze aanpassen door een kleiner voorblad te monteren.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

3 jaar geleden was ik in de Alpen op mijn 27.5 wielen erg blij met 30 voor en 50 achter. Het is niet zo dat ik qua puur vermogen niet ff die 42 kan hebben, maar als ik langer rijd sloopt het me net steeds boven je macht rijden.
Ik zou lekker 28 voor pakken (en een paar schakels tussen je ketting uithalen), dat geeft ff wat meer lucht en heeft nog meer effect als een 50 achter zetten.
Laatst gewijzigd door Jurf op di 31 augustus 2021, 05:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik rij 32-51 met 27plus.
Niet in de Alpen, maar wel bergen, uurtje klimmen om boven te komen.
Ik had 30-42 op mn 29" (vergelijkbaar met 32-42 op 27") en dat vond ik te zwaar.
Ik, niet jij :wink:

Maar goed, er worden al oplossingen aangedragen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Het is een gevoelszin en werkt niet voor iedereen maar je kan ook een ovaal tandwiel overwegen als je toch kleiner gaat.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Voor mij zou het zeer zeker niet fijn zijn.
Kun je er geen spider voor een dubbel op zetten en handmatig wisselen ?
In de Alpen is een tandje lichter nooit onprettig.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

30 voorblad gevonden en besteld. 28 heb ik niet kunnen vinden. Veel van jullie hebben 50 of 51 achter. Dat is natuurlijk ideaal en voor huidige groepen makkelijk te krijgen. Maar het klopt toch dat SRAM bij de 11 speed XO1 niet verder gaat dan 42? Dat dat te zwaar was realiseerden ze zich nog niet helemaal in 2016. Ik heb wel een Sunrace 11-46 gevonden en besteld. Niet ideaal maar beter dan te zwaar stoempen. Hopelijk is die op voorraad.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

https://absoluteblack.cc/sram-oval-boos ... chainring/

Afbeelding
Niet goedkoop maar ik vind ze wel erg fijn en gaan lang mee en zijn vlot met versturen.

Bij Garbaruk heb je ook 28ers.
Werkt ook goed (zit op mijn huidige fiets)
https://www.garbaruk.com/gxp-mtb-round- ... category=1
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie