de vorkkroon van mijn Fox 32 voorvork kraakt tijdens het rijden.
vooral tijdens het remmen en als je aan het stuur trekt (aan een kant).
zag op YT een filmpje van iemand die dit probleem oplostte door de vorkpoten en stuurbuis uit de vorkkroon te persen, schoon te maken en vervolgens weer te monteren met loctite.
(https://www.youtube.com/watch?v=LFvPNWAH6Kg)
maar via google ook diverse berichten gelezen dat je dit mogelijk ook kan oplossen met loctie 290 (penetrerende schroefdraadborging).
hierbij zet je de fiets op z'n kop zodat je de loctite tussen de vorkpoot en kroon kan aanbrengen, en hierna 24 uur laten drogen.
zijn hier mensen die ervaring hebben met het oplossen van een krakende vorkkroon?
krakende vorkkroon
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 35
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2018, 22:23
- Mijn mountainbike: Lapierre Zesty XM427
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Hoe oud is de vork? Want als het kan zou ik er zelf voor kiezen om aan te sturen op garantie. Maar die loctite is wel een baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet-oplossing denk ik.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 35
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2018, 22:23
- Mijn mountainbike: Lapierre Zesty XM427
vork is van 2016, garantie gaat het dus niet worden.
had idd al het idee om de loctite te gaan proberen.
maar wilde eerst navragen of er hier ook mensen zijn die ervaring hebben met een krakende vorkkroon, maar ook het oplossen hiervan.
had idd al het idee om de loctite te gaan proberen.
maar wilde eerst navragen of er hier ook mensen zijn die ervaring hebben met een krakende vorkkroon, maar ook het oplossen hiervan.
Ja, beginnen met loctite, dat in en uitpersen van stuurbuis en vorkpoten zou ik zelf niet zo snel aan beginnen.
Laatst gewijzigd door Azurri op do 9 september 2021, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Ik weet niet precies wat Reefo's doet of kan, maar hij heeft misschien een oplossing. Bellen dus: https://reefos.nl/
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 35
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2018, 22:23
- Mijn mountainbike: Lapierre Zesty XM427
nieuwkoop is niet zo ver weg, dus zal Reefo's eens een belletje geven.
mocht dat niets worden ga ik denk ik toch proberen of het met Loctite werkt.
het uitpersen van de vorkpoten is het probleem niet, je moet alleen eerst passende hulpstukken maken/draaien.
en dan moet ook de hele vork uit elkaar, en dan is het allemaal bij elkaar toch wel een heel project...
mocht dat niets worden ga ik denk ik toch proberen of het met Loctite werkt.
het uitpersen van de vorkpoten is het probleem niet, je moet alleen eerst passende hulpstukken maken/draaien.
en dan moet ook de hele vork uit elkaar, en dan is het allemaal bij elkaar toch wel een heel project...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Rene.urbex schreef: ↑do 9 september 2021, 19:24 nieuwkoop is niet zo ver weg, dus zal Reefo's eens een belletje geven.
mocht dat niets worden ga ik denk ik toch proberen of het met Loctite werkt.
het uitpersen van de vorkpoten is het probleem niet, je moet alleen eerst passende hulpstukken maken/draaien.
en dan moet ook de hele vork uit elkaar, en dan is het allemaal bij elkaar toch wel een heel project...
Maar wel leerzaam en leuk , zeker hulp stukken draaien , frezen
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Ja, als je de mogelijkheden hebt om de passende hulpstukken te draaien.Rene.urbex schreef: ↑do 9 september 2021, 19:24
het uitpersen van de vorkpoten is het probleem niet, je moet alleen eerst passende hulpstukken maken/draaien.
en dan moet ook de hele vork uit elkaar, en dan is het allemaal bij elkaar toch wel een heel project...
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Het is een bekend probleem bij sommige Foxes, dus wellicht is er een regeling?
Kan geen kwaad te informeren bij Fox in de USA en bij Sabma.
Kan geen kwaad te informeren bij Fox in de USA en bij Sabma.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 35
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2018, 22:23
- Mijn mountainbike: Lapierre Zesty XM427
@ snelle buffer & Azurri,
het draaien van de hulpstukken is het probleem niet.
maar er moet ook draad op getapt worden (om boven in de vorkpoot te draaien) en dat kan ik niet helaas.
al zou ik daar misschien ook een oude vork uit de schuur voor kunnen opofferen
en een pers hebben we op mn werk ook staan.
het uit elkaar halen van een vork dat durf ik wel aan, maar dan de volgende stap 'het uitpersen van de vorkpoten en stuurbuis'
er hier over praten is makkelijk, maar als het moment daar is om je vorkpoten er ook echt uit te persen is toch best wel een drempel.
@ ThaSingleTrackMastah,
idd een bekend probleem, al zie ik als ik ga zoeken vooral de 'dikkere' vorken voorbijkomen.
maar ik ga het zeker even navragen
het draaien van de hulpstukken is het probleem niet.
maar er moet ook draad op getapt worden (om boven in de vorkpoot te draaien) en dat kan ik niet helaas.
al zou ik daar misschien ook een oude vork uit de schuur voor kunnen opofferen
en een pers hebben we op mn werk ook staan.
het uit elkaar halen van een vork dat durf ik wel aan, maar dan de volgende stap 'het uitpersen van de vorkpoten en stuurbuis'
er hier over praten is makkelijk, maar als het moment daar is om je vorkpoten er ook echt uit te persen is toch best wel een drempel.
@ ThaSingleTrackMastah,
idd een bekend probleem, al zie ik als ik ga zoeken vooral de 'dikkere' vorken voorbijkomen.
maar ik ga het zeker even navragen
Wat je ook besluit, ik hoop dat je het opgelost krijgt!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Als je toch besluit om het te doen ...> foto's graag delen hierRene.urbex schreef: ↑do 9 september 2021, 21:27 @ snelle buffer & Azurri,
het draaien van de hulpstukken is het probleem niet.
maar er moet ook draad op getapt worden (om boven in de vorkpoot te draaien) en dat kan ik niet helaas.
al zou ik daar misschien ook een oude vork uit de schuur voor kunnen opofferen
en een pers hebben we op mn werk ook staan.
het uit elkaar halen van een vork dat durf ik wel aan, maar dan de volgende stap 'het uitpersen van de vorkpoten en stuurbuis'
er hier over praten is makkelijk, maar als het moment daar is om je vorkpoten er ook echt uit te persen is toch best wel een drempel.
@ ThaSingleTrackMastah,
idd een bekend probleem, al zie ik als ik ga zoeken vooral de 'dikkere' vorken voorbijkomen.
maar ik ga het zeker even navragen
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mooi stel hulpstukken heeft die gast gemaakt!
Zelf heb ik al twee keer met succes een vork behandelt met Loxeal 85-21
https://www.toolworld.nl/chemie-onderho ... l-14280045
Goedkoper dan loctite en het werkt!
Vork goed schoonmaken met remreiniger en dan bij de aansluiting de loxeal druppelen, een heel klein beetje is al genoeg. Door de capillaire werking trekt het naar binnen en het hard pas uit als er GEEN zuurstof meer bij kan. De vork in de juiste stand laten staan en een dag of twee de tijd geven.
Zelf heb ik al twee keer met succes een vork behandelt met Loxeal 85-21
https://www.toolworld.nl/chemie-onderho ... l-14280045
Goedkoper dan loctite en het werkt!
Vork goed schoonmaken met remreiniger en dan bij de aansluiting de loxeal druppelen, een heel klein beetje is al genoeg. Door de capillaire werking trekt het naar binnen en het hard pas uit als er GEEN zuurstof meer bij kan. De vork in de juiste stand laten staan en een dag of twee de tijd geven.