Welke bandenmaat? Wie helpt mij aan een goede band?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
bobdew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 september 2021, 13:50

Beste mede Mountainbikeliefhebbers,

Voor mijn MTB had ik nieuwe buitenbanden gekocht alleen vind ik ze toch niet breed genoeg (Schwalbe buitenband 28x1.40 Smart Sam Perf zwart). Oftewel de breedte is nu 36mm maar ik vindt dit toch te weinig. Vooral mijn voorband moet dikker zijn, ik zat zelf te denken aan minimaal 45mm. De ruimte die het frame biedt is 65 mm dus een breedte van 60mm lijkt me de max.

Afbeelding

Afbeelding

Qua maat zit er dus nu 28 inch op, dit is in de franse notatie 622.

Ik heb op verschillende websites gekeken (waaronder Mantel en Fietsbandonline) en het aanbod aan 28 inch mtb banden ziet er heel erg beperkt uit.

Na even speuren zie ik dat ook 29 inch banden aangeduid worden in de Franse notatie met 622.
Is de omtrek van een 29 inch band dan even groot als een 28 inch band?

Oftewel mijn vragen zijn:
1) Welke maat moet ik aanhouden, de franse of de ETRTO?
1a) in het geval ik de ETRTO moet aanhouden past dan de 27,5 en 29 inch ook op een 28 inch?
2) Welke band zouden jullie mij aanraden?
Ik zat zelf naar deze te kijken (als die passen):
https://www.mantel.com/schwalbe-racing- ... ifications
https://www.mantel.com/schwalbe-rocket- ... ec[]=19030

Qua budget dacht ik aan <35 euro per band omdat het een oude fiets is.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bob
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

622 is 28" én 29".
28 en 29 zijn de buitenmaat, 622 is xe maat vd velg en dus de binnenmaat vd band.
28" wordt meestal gebruikt voor toerfietsen en gravel, 29" voor mtb.
Als je frame 60mm ruimte heeft moet je L en R ruimte vrijhouden voor modder, steentjes en takjes. Voor de mtb is dat 5 a 6 mm aan beide kanten.
Je band mag dan max. 50mm zijn. Dat komt ongeveer overeen met 2.0.

Jouw Giant X1500 is een cross hybride.
Mix tussen toerfiets en mtb, wat (met een krom stuur) tegenwoordig gravelracer wordt genoemd.
Daar passen geen 29" mtb banden op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bobdew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 september 2021, 13:50

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 24 september 2021, 17:19 622 is 28" én 29".
28 en 29 zijn de buitenmaat, 622 is xe maat vd velg en dus de binnenmaat vd band.
28" wordt meestal gebruikt voor toerfietsen en gravel, 29" voor mtb.
Als je frame 60mm ruimte heeft moet je L en R ruimte vrijhouden voor modder, steentjes en takjes. Voor de mtb is dat 5 a 6 mm aan beide kanten.
Je band mag dan max. 50mm zijn. Dat komt ongeveer overeen met 2.0.

Jouw Giant X1500 is een cross hybride.
Mix tussen toerfiets en mtb, wat (met een krom stuur) tegenwoordig gravelracer wordt genoemd.
Daar passen geen 29" mtb banden op.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Daar ben ik weer een stuk wijzer op geworden.

Alleen ben ik nu nog steeds wel benieuwd welke band(en) ik het best op mijn fiets kan monteren.
Want als ik het goed begrijp passen er alleen 28 inch banden op mijn fiets. Alleen heb ik geen idee waar ik een passende zou moeten vinden.
jsj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 6 januari 2019, 13:13

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 24 september 2021, 17:19 622 is 28" én 29".
28 en 29 zijn de buitenmaat, 622 is xe maat vd velg en dus de binnenmaat vd band.
28" wordt meestal gebruikt voor toerfietsen en gravel, 29" voor mtb.
Als je frame 60mm ruimte heeft moet je L en R ruimte vrijhouden voor modder, steentjes en takjes. Voor de mtb is dat 5 a 6 mm aan beide kanten.
Je band mag dan max. 50mm zijn. Dat komt ongeveer overeen met 2.0.

Jouw Giant X1500 is een cross hybride.
Mix tussen toerfiets en mtb, wat (met een krom stuur) tegenwoordig gravelracer wordt genoemd.
Daar passen geen 29" mtb banden op.
Uh, zijn wielmaat in ETRTO (dus niet Frans, maar wel door Fransen bepaald...)(om het duidelijker te maken :winkie: ) is 622. Dat is inderdaad 28" en 29". En dus passen 29" banden op zijn wiel. Want door te zeggen dat het niet kan spreek je en jezelf tegen en maak je het nodeloos gecompliceerd. En ik zou niet weten waar 29" begint... ?

Dus 29x2.0 banden gaan werken. Wat TSTM ook al zei.

Of in de officiële benaming: 622x50 (622x52 om precies te zijn)(En ETRTO is dus de juiste benaming als je het over maatvoeringen hebt, dan ben je verwarrende kreten als 28" of 29" die dus gewoon gelijk zijn, kwijt)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Lars TB schreef: vr 24 september 2021, 21:24 Uh, zijn wielmaat in ETRTO (dus niet Frans, maar wel door Fransen bepaald...)(om het duidelijker te maken :winkie: ) is 622. Dat is inderdaad 28" en 29". En dus passen 29" banden op zijn wiel. Want door te zeggen dat het niet kan spreek je en jezelf tegen en maak je het nodeloos gecompliceerd. En ik zou niet weten waar 29" begint... ?

Dus 29x2.0 banden gaan werken. Wat TSTM ook al zei.

Of in de officiële benaming: 622x50 (622x52 om precies te zijn)(En ETRTO is dus de juiste benaming als je het over maatvoeringen hebt, dan ben je verwarrende kreten als 28" of 29" die dus gewoon gelijk zijn, kwijt)
De onderstaande banden passen ook in zijn fiets dus?

CONTINENTAL RACE KING MTB VOUWBAND 29X2.0 - 50-622
https://www.derks-wielersport.nl/buiten ... 0-622.html

Als elke 29” 2.0 inch (50mm) band past zijn er gelukkig wat meer mogelijkheden.
bobdew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 september 2021, 13:50

Bedankt allemaal. Mijn vragen zijn inmiddels beantwoord.

Met 29 inch heb ik gelukkig genoeg mogelijkheden :-D :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Linkeballen schreef: za 25 september 2021, 00:34
Lars TB schreef: vr 24 september 2021, 21:24 Uh, zijn wielmaat in ETRTO (dus niet Frans, maar wel door Fransen bepaald...)(om het duidelijker te maken :winkie: ) is 622. Dat is inderdaad 28" en 29". En dus passen 29" banden op zijn wiel. Want door te zeggen dat het niet kan spreek je en jezelf tegen en maak je het nodeloos gecompliceerd. En ik zou niet weten waar 29" begint... ?

Dus 29x2.0 banden gaan werken. Wat TSTM ook al zei.
De onderstaande banden passen ook in zijn fiets dus?

CONTINENTAL RACE KING MTB VOUWBAND 29X2.0 - 50-622
https://www.derks-wielersport.nl/buiten ... 0-622.html

Als elke 29” 2.0 inch (50mm) band past zijn er gelukkig wat meer mogelijkheden.
Het past, maar ook weer wat TSTM zei: als je maar beperkte ruimte hebt kan het krap worden. En let niet alleen op de breedte, maar ook op de hoogte!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mogelijk past een 2.1 ook nog, dat geeft je meer keuze. Maar wel checken of je voldoende ruimte overhoudt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
bobdew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 september 2021, 13:50

Lars TB schreef: za 25 september 2021, 10:54
Linkeballen schreef: za 25 september 2021, 00:34
De onderstaande banden passen ook in zijn fiets dus?

CONTINENTAL RACE KING MTB VOUWBAND 29X2.0 - 50-622
https://www.derks-wielersport.nl/buiten ... 0-622.html

Als elke 29” 2.0 inch (50mm) band past zijn er gelukkig wat meer mogelijkheden.
Het past, maar ook weer wat TSTM zei: als je maar beperkte ruimte hebt kan het krap worden. En let niet alleen op de breedte, maar ook op de hoogte!
Nog wel even een vraag wat betreft de hoogte. Simpele logica zegt mij dat als je van 35mm (1.4 inch) naar 50mm (2.0 inch) gaat dat er zowel links als rechts 7.5mm bij komt (15mm / 2).

Betekent dit dat er zowel onder en boven ook 7.5mm bijkomt? En dan kan ik nu dus ruim 15mm + minimale clearance ruimte boven mijn huidige band tot het frame hebben?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bobdew schreef: za 25 september 2021, 12:47 Nog wel even een vraag wat betreft de hoogte. Simpele logica zegt mij dat als je van 35mm (1.4 inch) naar 50mm (2.0 inch) gaat dat er zowel links als rechts 7.5mm bij komt (15mm / 2).

Betekent dit dat er zowel onder en boven ook 7.5mm bijkomt? En dan kan ik nu dus ruim 15mm + minimale clearance ruimte boven mijn huidige band tot het frame hebben?
Kort door de bocht klopt dat wel, hoewel hoogte sterker reageert op de breedte van de velg.

En maatvoering van de fabrikanten lang niet altijd overeenkomt met de werkelijke afmetingen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bobdew schreef:Nog wel even een vraag wat betreft de hoogte. Simpele logica zegt mij dat als je van 35mm (1.4 inch) naar 50mm (2.0 inch) gaat dat er zowel links als rechts 7.5mm bij komt (15mm / 2).

Betekent dit dat er zowel onder en boven ook 7.5mm bijkomt? En dan kan ik nu dus ruim 15mm + minimale clearance ruimte boven mijn huidige band tot het frame hebben?
De hoogte vd band neemt ook toe met de breedte.
Maar aan de binnenkant ligt die vast, 622mm, dus alles gaat naar de buitenkant, dus de hoogte.
Daar zit ook het vage van 28 en 29 inch. Dat is de buitenmaat vd band.
Ergens gaat dat van 28 naar 29 inch, afhankelijk vd breedte.
En die breedte en hoogte vd band zijn dus ook weer afhankelijk van de breedte vd velg. Een smalle velg "gebruikt" rubber omdat de hieldraden vd band naar elkaar toe worden geduwd, terwijl een brede velg daar juist extre ruimte geeft.
622 is de enige vaste maat.
De inch maten zijn teveel van "omstandigheden" afhankelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Kijk eens bij:
https://www.bike24.de/radfahren/teile/f ... ,1868,1951

Enorme keuze in banden in alle soorten & maten
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
bobdew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 september 2021, 13:50

Oke, helemaal helder :D

Dank jullie wel voor de uitgebreide uitleg!
Plaats reactie