Aliexpress merk (?) onderdelen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Pieter O
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 11:44
Mijn mountainbike: Bird Aeris AM9

Heeft er iemand ervaring met het bestellen van merk onderdelen via Aliexpress?

-Is het nep of namaak?

-Ondervind je issues met de Douane?

Ik zie bijvoorbeeld een 1x12 SLX/XT aandrijflijn staan voor 170 e. Dat is peanuts.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

hier ben ik ook al een tijdje heel erg benieuwd naar! Subscribed:bier: !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Een Shimano Deore vierzuiger rem set besteld voor een net bedrag en volgens mij is het het echte spul.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ah ja een rem lijkt me het perfecte component om eens een hoogstwaarschijnlijk neppe versie van te testen! :-q
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

In deze video worden 'Shimano' pedalen van Ali met Shimano pedalen van Amazon vergeleken.
Iets soortgelijks zal ook wel opgaan voor groepsets en remmen.

https://www.youtube.com/watch?v=-WcMu8E8GDA

Mijn mening: het is nep, niet doen, zonde van je geld.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Dat het er (bijna) hetzelfde uitziet, wil niet zeggen dat het hetzelfde is. In de pedalen uit dat filmpje zitten waarschijnlijk de allergoedkoopste meuk lagers. In een paar remmen zullen de toleranties van de boringen en zuigers wellicht niet kloppen waardoor ze op termijn gaan lekken. Je kunt er denk ik wel van uit gaan dat er overal wat je niet ziet kosten bespaart worden: niet-DOT compatible seals die opzwellen, inferieure materialen, speling op gaten en assen, etc. etc.

Op het eerste gezicht ziet het er vast goed uit, maar ik zou er met een grote boog omheen lopen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Alles komt toch uit china ?

Met de douane is het net ; gok de goals ... soms geluk dat je er niet wordt uitgehaald soms pech .
En niet alles is zalig makend omdat het " goedkoop" is , meeste vindt ik meuk ..., en zeker niet duurzaam ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Pieter O
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 11:44
Mijn mountainbike: Bird Aeris AM9

Hmmmm

Als de echtheid ter discussie is, heb ik mijn keuze gemaakt.

Ik ga niet persé voor een bepaald merk, maar een merk is wel een vast referentie punt. Tests laten de kwaliteit van type x van merk y zien.
Bij nep heb je geen flauw idee. Wellicht is het top, waarschijnlijk niet. Je kunt een individuele aankoop testen, maar de uitslag valt niet te generaliseren, dus heb je er niks aan.

Ik laat Aliexpress onderdelen bij deze links liggen...
Peter The Eater
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: CUBE Reaction C:62 pro 2019
Contacteer:

Ik heb mijn mountainbike bijna volledig verneuwd/opgebouwd (behalve frame, zadel, wielen en voorvork)
Daarvoor heb ik ook bij Ali Express merk-onderdelen gebruikt, als ik deze niet bij de reguliere online bike-shops kon vinden of omdat bij Ali Express de prijs veel gunstiger was.

Wat ik daar besteld heb is:

- Shimano Deore M6120 remset
- Shimano Deore SM-RT56- 6-Bolt- 180 Mm schijfremmen
- Maxxis Crossmark banden
- Sram Nx Eagle 1230 12 tandwielen cassette

Volgens mij is het allemaal precies hetzelfde spul wat je in de (online) bike-shops kan verkrijgen.
(1 ding viel me wel op: bij de cassette van SRAM was het serie-nummer weggeveild, geen idee waarom dat nodig is)
Gaaf: schoon vertrekken en onherkenbaar terugkomen!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als het om duurzaamheid gaat zou een ieder ali links moeten laten liggen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In Azie worden natuurlijk ook veel originele onderdelen verkocht en gebruikt.
Maar nep ligt op de loer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Het is gewoon echt een gok. Er wordt echt spul verkocht op ali, maar ook namaak. Van achter je scherm kun je niet achterhalen welk van de twee het is. Ik heb inmiddels 4 fietsen gebouwd met onderdelen van ali, de laatste zelfs 100% gebouwd met ali onderdelen, maar ik ga eigenlijk altijd voor goed bekend staande Chinese merken.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik gebruik 'Ali' hoofdzakelijk voor klein spul. Alu en titanium bouten (al zit daar ook veel kwaliteitsverschil in),tubeless ventielen,velgtape,enz. Ook haal ik mijn remblokken daar, sljiten wel iets vlugger, maar voor gem. 2 euro per paar,vind ik dat niet erg. Ook bepaald gereedschap kun je er goedkoop en redelijke kwaliteit kopen, remontluchtingsetje, kabeltrekmagneet,enz.
Andere artikelen heb ik minder goede ervaringen mee; derailleurwieltjes bijvoorbeeld. Shimano heb ik geen ervaring mee maar (originele?) Sram delen zijn meestal duurder dan bij de webshop's hier, dus zijn voor mij niet t risico van bestellen waard.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

En andersom gedacht: heeft er iemand al een daadwerkelijke ervaring of een hear-say dat je denkt dat je een origineel product hebt gekocht bij een vertrouwd verkooppunt, maar dat je er achter komt (hoe dan ?) dat het fake is?
Een voordeel is dan waarschijnlijk dat de garantie goed geregeld wordt. :-q
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

bongo schreef: zo 3 oktober 2021, 10:01 En andersom gedacht: heeft er iemand al een daadwerkelijke ervaring of een hear-say dat je denkt dat je een origineel product hebt gekocht bij een vertrouwd verkooppunt, maar dat je er achter komt (hoe dan ?) dat het fake is?
Een voordeel is dan waarschijnlijk dat de garantie goed geregeld wordt. :-q
Dat zal niet gebeuren. Deze kopen in via de normale kanalen (groothandel, importeur of direct bij de fabrikant) en daarmee ben je verzekerd van een echt product. Als de verkoper wat schimmiger is dan is het natuurlijk een ander verhaal.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie