Not in love with the 10t rear sprocket.. Ben ik de enige?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

George schreef: di 5 oktober 2021, 16:55 Het voorblad bepaalt de kettinglijn, bij boost is die drie mm verder naar buiten. Shimano bereikt dat met boost of non-boost cranks, SRAM gebruikt kettingbladen met verschillende offsets. De positie van het buitenblad is bepalend voor de kettinglijn en dus hoe scheef de ketting loopt. Bij een 1x12 systeem is dat beroerd de ene of de andere kant op en de keuze voor de kant is mede bepalend voor hoe slecht de kettinglijn op het grootste dan wel het kleinste kransje is.

Ik ben er overigens nog steeds van overtuigd dat als je hoge verzetten nodig hebt je het beste af bent met een dubbel of zelfs een tripple. 9 of 10T kransjes zijn een beroerde manier om het gebrek aan hoge verzetten op te lossen. Op papier heb je een groot bereik maar de bruikbaarheid is beperkt.
Duidelijke uitleg.
Laatste alinea ben ik het ook helemaal mee eens.
Een volgende setup wordt absoluut weer iets met een 2spd cranksetje.
Het luistert allemaal veel te nauw bij die 1x12 setjes terwijl ik me bij de gevorderde derailleurneven durf te rekenen.
En ik mis nog steeds die grote klap die je bij het schakelen kan maken als er bijv plotseling een steile klim opdoemt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jan Willem schreef: wo 6 oktober 2021, 16:30
George schreef: di 5 oktober 2021, 16:55 Het voorblad bepaalt de kettinglijn, bij boost is die drie mm verder naar buiten. Shimano bereikt dat met boost of non-boost cranks, SRAM gebruikt kettingbladen met verschillende offsets. De positie van het buitenblad is bepalend voor de kettinglijn en dus hoe scheef de ketting loopt. Bij een 1x12 systeem is dat beroerd de ene of de andere kant op en de keuze voor de kant is mede bepalend voor hoe slecht de kettinglijn op het grootste dan wel het kleinste kransje is.

Ik ben er overigens nog steeds van overtuigd dat als je hoge verzetten nodig hebt je het beste af bent met een dubbel of zelfs een tripple. 9 of 10T kransjes zijn een beroerde manier om het gebrek aan hoge verzetten op te lossen. Op papier heb je een groot bereik maar de bruikbaarheid is beperkt.
Duidelijke uitleg.
Laatste alinea ben ik het ook helemaal mee eens.
Een volgende setup wordt absoluut weer iets met een 2spd cranksetje.
Het luistert allemaal veel te nauw bij die 1x12 setjes terwijl ik me bij de gevorderde derailleurneven durf te rekenen.
En ik mis nog steeds die grote klap die je bij het schakelen kan maken als er bijv plotseling een steile klim opdoemt.
Voor elk 1x systeem is het beroerd. Het maakt nauwelijks verschil of dat een 1x10 of 1x12 is omdat alle cassettes even breed zijn. Wellicht is een scheve kettinglijn voor een 1x12 zelfs wel wat minder slecht omdat de ketting smaller is.

En dat het nauw luistert herken ik niet. Ik heb tot nu toe elke 1x12 probleemloos goed schakelend gekregen en dat is meer dan ik kan zeggen van voorderailleurs.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

1x11 en 12 zijn wel degelijk breder dan 1x10. De grootste krans valt over de spaken heen en zit dus verder naar binnen. Een 11 speed cassette is een 10 speed met een extra krans. Voor 12 speed zijn ketting en kransjes smaller en ook de tussenruimtes. De bredere achteras bij boost compenseert weer een beetje maar een boost crank brengt de ketting weer verder naar buiten. Ik kan er in mechanisch opzicht niet blij van worden als ik zie hoeveel moeite een 12 speed deraillieur moet doen om op de grootste achterkrans te klimmen. Smaken verschillen maar een scheve ketting is gewoon minder efficiënt waaruit maar weer eens blijkt dat singlespeed rijden gewoon veruit het beste is :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of Rohloff ;-)

En sinds de opkomst van die peperdure drivetrains is een Rohloff uit kostenoogpunt ook concurrerender geworden.
Voor een nieuwe hardtail zou ik er wel een overwegen, bij een fully zit je wat meer met het hoge onafgeveerde gewicht als nadeel.

In de praktijk vind ik het erg schuin lopen van de ketting weinig problemen opleveren, zelfs op mijn e-mtb heb ik ruim 5.000km met een cassette gedaan en eigenlijk heb ik die nog aan de vroege kant vervangen (omdat ik met nieuw spul de Alpenweek in wilde).
Da's een 1x11 setup met 11-46 XT cassette en stalen voorblad.

En ik heb geen enkele behoefte om naar een drivetrain met 9 of 10 tandjes cassette te gaan, om even terug te grijpen op de topictitel ;-)
Naast het technische nadeel van zo'n minikransje blijf ik ook uit het oogpunt van betaalbaarheid bij een HG body & cassette.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

kermit schreef: do 7 oktober 2021, 15:54 Of Rohloff ;-)

En sinds de opkomst van die peperdure drivetrains is een Rohloff uit kostenoogpunt ook concurrerender geworden.
Voor een nieuwe hardtail zou ik er wel een overwegen, bij een fully zit je wat meer met het hoge onafgeveerde gewicht als nadeel.

In de praktijk vind ik het erg schuin lopen van de ketting weinig problemen opleveren, zelfs op mijn e-mtb heb ik ruim 5.000km met een cassette gedaan en eigenlijk heb ik die nog aan de vroege kant vervangen (omdat ik met nieuw spul de Alpenweek in wilde).
Da's een 1x11 setup met 11-46 XT cassette en stalen voorblad.

En ik heb geen enkele behoefte om naar een drivetrain met 9 of 10 tandjes cassette te gaan, om even terug te grijpen op de topictitel ;-)
Naast het technische nadeel van zo'n minikransje blijf ik ook uit het oogpunt van betaalbaarheid bij een HG body & cassette.
Rohloff in combinatie met een belt, ben je ook gelijk van dat smeren af :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar die heeft weer z'n eigen nadelen. Stelt iig eisen aan het frame (stijfheid en een opening om de belt te kunnen monteren).
Maar kan zeker een mooie optie zijn in sommige fietsen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik rij tegenwoordig met Shimano XT 11 speed met 34 voor en achter 11-42. Ben van 32 naar 34 gegaan om precies dit probleem, en ook omdat mijn verzetten in 15 en 17 net niet lekker voelden op de trails. Het eind resultaat was echter al gauw, dat ik weer dezelfde set versnellingen gebruik maar dat ik nu gemiddeld 2 km/u harder rij. 😂

De eerste krans die begint met overslaan (meestal als ik een nieuwe 2e ketting installeer op <=0.75) is stug de 11T en inderdaad op dezelfde manier als TS als je hierop stevig aanzet (bijvoorbeeld als je na een afdaling op een brug aanzet om weer omhoog te gaan).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HG is ook prima voor mij.
(zeker als de kleine kransjes apart vervangen kunnen worden)
En 460% is ook genoeg, als de snelheden zo hoog oplopen grijp ik eerder naar mn rem dan naar mn shifter ;)
Die paar keer dat ik op het asfalt tekort kom neem ik voor lief.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie