Duidelijke uitleg.George schreef: ↑di 5 oktober 2021, 16:55 Het voorblad bepaalt de kettinglijn, bij boost is die drie mm verder naar buiten. Shimano bereikt dat met boost of non-boost cranks, SRAM gebruikt kettingbladen met verschillende offsets. De positie van het buitenblad is bepalend voor de kettinglijn en dus hoe scheef de ketting loopt. Bij een 1x12 systeem is dat beroerd de ene of de andere kant op en de keuze voor de kant is mede bepalend voor hoe slecht de kettinglijn op het grootste dan wel het kleinste kransje is.
Ik ben er overigens nog steeds van overtuigd dat als je hoge verzetten nodig hebt je het beste af bent met een dubbel of zelfs een tripple. 9 of 10T kransjes zijn een beroerde manier om het gebrek aan hoge verzetten op te lossen. Op papier heb je een groot bereik maar de bruikbaarheid is beperkt.
Laatste alinea ben ik het ook helemaal mee eens.
Een volgende setup wordt absoluut weer iets met een 2spd cranksetje.
Het luistert allemaal veel te nauw bij die 1x12 setjes terwijl ik me bij de gevorderde derailleurneven durf te rekenen.
En ik mis nog steeds die grote klap die je bij het schakelen kan maken als er bijv plotseling een steile klim opdoemt.