RsAp schreef: ↑vr 1 oktober 2021, 13:01
Als je van een 30t naar 36t gaat zonder iets te veranderen aan je ketting lengte dan zit er wel iets fout. Waarschijnlijk rij je nu met een (veels te) korte ketting.
Nouja niet volgens de vele bronnen die ik heb gezien (zoals die ik hierboven beschreef van dan en ook shimano). Ik kwam uit op het laatste plaatje (Hardtale outerlink).
Mijn conclusie was dus. Trek werkt met te lange kettingen.
Ik hoefde zelfs mijn ketting niet te verlengen doen ik van 30t naar 36t ging. Trek levert de fiets dus met een veel te lange ketting!?
Vraag me wel inmiddels af meer mensen volgens dit systeem op te korte kettingen uitkomen!?
Ik doe het eenvoudiger, namelijk zo lang mogelijk zolang hij maar altijd goed gespannen blijft en de ketting niet tegen de derailleur aan komt. Misschien niet volgens de boekjes, maar het werkt uitstekend. Ook wel eens “volgens het boekje” gedaan maar toen vond ik hem op de grootste krans wel erg strak.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Van 32 naar 34 kan je de ketting eigenlijk niet verlengen.
De ketting gaat maar half rond je voorblad, dus dat is maar 1 schakel...
Dus, tenzij je fiets is geleverd met een te krappe ketting, past het gewoon
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Linkeballen schreef: ↑vr 1 oktober 2021, 21:41
Vraag me wel inmiddels af meer mensen volgens dit systeem op te korte kettingen uitkomen!?
Ik doe het eenvoudiger, namelijk zo lang mogelijk zolang hij maar altijd goed gespannen blijft en de ketting niet tegen de derailleur aan komt. Misschien niet volgens de boekjes, maar het werkt uitstekend. Ook wel eens “volgens het boekje” gedaan maar toen vond ik hem op de grootste krans wel erg strak.
Bizar dat het dus niet klopt volgens de instructies.. Ik heb er namelijk meerdere bronnen op nagetrokken. Volgens het boekje is de ketting die bij op mijn fiets zat (met een 30t blad dus) nu lang genoeg voor mijn huidige setup met 36t.
Net als Wad Wally gebruikt Trek dus veel langere kettingen dan je hoort te doen volgens het boekje.. Hebben meer mensen dit?
Een ketting is te lang als hij op de kleinste krans (en kleinste voorblad als je er meerdere hebt) niet meer op spanning gehouden kan worden door de derailleur. In sommige situaties zou een ketting wellicht nog iets ingekort kunnen worden zonder dat het op de strakste stand een probleem wordt, maar daarmee was hij niet persé te lang in eerste instantie...
Ik zie soms fietsen waarbij de derailleur op de grootste krans echt enorm naar voren getrokken wordt, net als MW zou ik dan voor een schakeltje extra kiezen. "Boekjes" zijn leuk, maar geen vervanging voor gewoon je gezonde verstand gebruiken
kermit schreef: ↑ma 4 oktober 2021, 11:57
Een ketting is te lang als hij op de kleinste krans (en kleinste voorblad als je er meerdere hebt) niet meer op spanning gehouden kan worden door de derailleur. In sommige situaties zou een ketting wellicht nog iets ingekort kunnen worden zonder dat het op de strakste stand een probleem wordt, maar daarmee was hij niet persé te lang in eerste instantie...
Ik zie soms fietsen waarbij de derailleur op de grootste krans echt enorm naar voren getrokken wordt, net als MW zou ik dan voor een schakeltje extra kiezen. "Boekjes" zijn leuk, maar geen vervanging voor gewoon je gezonde verstand gebruiken
Thx Kermit! heb al een nieuwe ketting besteld, hopelijk verhelpt dit mijn probleem.
Kettinglengte (in aantal schakels) = 0.157 A + 0.5 (B+C) + 2D - 18
A = afstand middelpunt trapas tot middelpunt achternaaf (chainstay) in mm
B = aantal tanden grootste voorblad
C = aantal tanden grootste achtertandwiel
D = aantal tanden kettingspanwieltje (= aantal tanden geleidewieltje)
Bijv. zat op mijn Scott Spark (A=438 mm) met 1x12 Shimano, 32 T voorblad (B=32), 10-51 cassette (C=51), kettingspanwieltje met 13 tanden (D = 13) een ketting met 118 schakels. Toepassen van boven genoemde formule geeft een kettinglengte van 118.3 schakels -> 118 schakels.
Verander je van een 32T voorblad naar een 30T voorblad blijft de kettinglengte dezelfde (want de formule geeft 117.3 schakels -> 118 schakels). Ga je naar een 34T voorblad kom je op 119.3 -> 120 schakels enz.
Voor zover mij bekend geldt de formule voor zowel hardtails en full suspension bikes.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Als ik je goed begrijp dan heb je je voorblad vervangen. Is de uitlijning gelijk aan het origineel?
De kettinglijn heeft een optimaal werkgebied wat "slechts" een deel van je cassette is. In jouw geval zou deze zeker voor de 10t perfect moeten staan (lees: zo recht mogelijk). Aanpassen kan wel weer gevolgen hebben voor de andere verzetten uiteraard.
Overige punten die in mij opkomen zijn genoemd.
Succes!
Bij een fully kan A variabel zijn (is het meestal).
Tot nu toe werkt gewoon gezond verstand hier al vele jaren zonder problemen. Ik monteer de ketting groot-groot (door de derailleur) en zorg dan dat de derailleur netjes naar voren getrokken wordt. Netjes als in niet extreem strak en niet te los.
Dan even naar het kleine kransje schakelen om te checken of de ketting dan ook nog strak genoeg gehouden wordt en klaar is Kermit
Als ik zou willen wisselen van voorblad (andere maat) zou ik de ketting laten zoals hij is en even controleren of hij op beide uitersten netjes gespannen staat. Ik geloof niet dat het ingewikkelder is als dat, maar als ik dit soort topics lees krijg ik weleens de indruk dat er een raket naar Pluto gelanceerd moet worden
rokl schreef: ↑ma 4 oktober 2021, 19:33
Ik gebruik altijd de volgende formule:
Kettinglengte (in aantal schakels) = 0.157 A + 0.5 (B+C) + 2D - 18
A = afstand middelpunt trapas tot middelpunt achternaaf (chainstay) in mm
B = aantal tanden grootste voorblad
C = aantal tanden grootste achtertandwiel
D = aantal tanden kettingspanwieltje (= aantal tanden geleidewieltje)
Bijv. zat op mijn Scott Spark (A=438 mm) met 1x12 Shimano, 32 T voorblad (B=32), 10-51 cassette (C=51), kettingspanwieltje met 13 tanden (D = 13) een ketting met 118 schakels. Toepassen van boven genoemde formule geeft een kettinglengte van 118.3 schakels -> 118 schakels.
Verander je van een 32T voorblad naar een 30T voorblad blijft de kettinglengte dezelfde (want de formule geeft 117.3 schakels -> 118 schakels). Ga je naar een 34T voorblad kom je op 119.3 -> 120 schakels enz.
Voor zover mij bekend geldt de formule voor zowel hardtails en full suspension bikes.
De_smits schreef: ↑di 5 oktober 2021, 00:14
Als ik je goed begrijp dan heb je je voorblad vervangen. Is de uitlijning gelijk aan het origineel?
De kettinglijn heeft een optimaal werkgebied wat "slechts" een deel van je cassette is. In jouw geval zou deze zeker voor de 10t perfect moeten staan (lees: zo recht mogelijk). Aanpassen kan wel weer gevolgen hebben voor de andere verzetten uiteraard.
Overige punten die in mij opkomen zijn genoemd.
Succes!
Weet niet precies wat je met 'uitlijning' bedoeld. Het enige wat ik moet aanpassen wanneer ik het voorblad wissel is de B-schroef.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Het voorblad bepaalt de kettinglijn, bij boost is die drie mm verder naar buiten. Shimano bereikt dat met boost of non-boost cranks, SRAM gebruikt kettingbladen met verschillende offsets. De positie van het buitenblad is bepalend voor de kettinglijn en dus hoe scheef de ketting loopt. Bij een 1x12 systeem is dat beroerd de ene of de andere kant op en de keuze voor de kant is mede bepalend voor hoe slecht de kettinglijn op het grootste dan wel het kleinste kransje is.
Ik ben er overigens nog steeds van overtuigd dat als je hoge verzetten nodig hebt je het beste af bent met een dubbel of zelfs een tripple. 9 of 10T kransjes zijn een beroerde manier om het gebrek aan hoge verzetten op te lossen. Op papier heb je een groot bereik maar de bruikbaarheid is beperkt.
De_smits schreef: ↑di 5 oktober 2021, 00:14
Als ik je goed begrijp dan heb je je voorblad vervangen. Is de uitlijning gelijk aan het origineel?
De kettinglijn heeft een optimaal werkgebied wat "slechts" een deel van je cassette is. In jouw geval zou deze zeker voor de 10t perfect moeten staan (lees: zo recht mogelijk). Aanpassen kan wel weer gevolgen hebben voor de andere verzetten uiteraard.
Overige punten die in mij opkomen zijn genoemd.
Succes!
Weet niet precies wat je met 'uitlijning' bedoeld. Het enige wat ik moet aanpassen wanneer ik het voorblad wissel is de B-schroef.
Zoals George aangeeft bedoelde ik idd met uitlijning hoe recht of hoe scheef de ketting over dat tandwiel loopt. Dus met welk tandwiel van de cassette staat het voorblad perfect in lijn. Hoe rechter de ketting van het tandwiel op je cassette af loopt hoe meer grip. Of andersom, des te schever des te grotere kans op missen. Met het wisselen van je voorblad, zou dit beïnvloed kunnen zijn.
Het lijkt mij dat de B-schroef alleen afgesteld dient te worden bij veranderingen van cassette en/of derrie. De B-schroef bepaalt volgens mij de de spleet tussen cassette en derrie. En daarmee uiteindelijk ook hoeveel de ketting rond het tandwiel zit. Hoe kleiner de spleet, des te meer aangrijpen op het tandwiel. Te kleine spleet loopt echter vast bij schakelen. Altijd te controleren over het hele verloop vd cassette. In geval van een door het merk geleverde combi zijn hier richtlijnen voor.
Wanneer je een voorblad met meer of minder tanden kiest verandert de uitlijning niet; wel moet je altijd de B-schroef bijstellen. In mijn geval (van 32T naar 30T) was dat behoorlijk veel.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)