Not in love with the 10t rear sprocket.. Ben ik de enige?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Na een aantal maanden rondgereden te hebben met een 12 speed systeem (10-51 SLX) icm 36t XT voorblad kan ik niet zeggen dat ik echt enthousiast ben over het kleinste tandje.

Zodra ik snel kracht zet, dus ineens gaan sprinten, slaat hij ALTIJD over. Ik heb meerdere settings geprobeerd o.a de lengte van de ketting aangepast en met / zonder clutch gereden etc.

Hebben meer mensen dit en is de draaicirkel simpelweg te klein? Dit is dacht ik ook de reden dat Shimano in eerste instantie niet mee ging met de 10t hype van SRAM voor de racegroepen zoals dura ace en Ultegra.

Echt bruikbaar vind ik het kleinste tandje niet en had dus liever 11-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51 gehad.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik heb die cassette (SLX 10-51) ook op mijn Orbea liggen en ik heb nergens last van....
Heb wel een 32T voorblad, maar dat zou niet uit moeten maken lijkt me.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Hier een 10-51 XT ketting/ cassette, eerst met een XT derailleur en sinds kort met een GX AXS derailleur. In beide gevallen probleemloos.
Ik meen dat de “chain wrap” van de laatste vergroot is waardoor schakelen makkelijker zou moeten gaan en slijtage wordt verminderd. Dit moet ook zeker het slippen over tanden helpen tegengaan.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Het kransje is eigenlijk te klein en daarom ook alleen maar geschikt om over de weg mee naar de trails te rijden of bergaf mee te trappen. Ik rijd met 32 voor en heb die 10 in het terrein eigenlijk nooit echt nodig. Met een 36 voor al helemaal niet denk ik
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik vraag me af:
- maak je met dat 10t kransje verhoudingsgewijs veel meer km's dan de rest van je cassette?
Bijvoorbeeld bij een wat grotere afstand over asfalt naar de route en weer terug naar huis.
- slaat je ketting vanaf het begin al door of is dat de laatste tijd begonnen? (slijtage kleine kransje)
Afstelling B-schroef ligt bij 11 en 12spd systemen beduidend gevoeliger dan bij de 10spd aandrijflijnen, ik neem aan dat je daar ook al kritisch naar gekeken hebt?.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Jan Willem schreef: di 28 september 2021, 15:51 Ik vraag me af:
- maak je met dat 10t kransje verhoudingsgewijs veel meer km's dan de rest van je cassette?
Bijvoorbeeld bij een wat grotere afstand over asfalt naar de route en weer terug naar huis.
- slaat je ketting vanaf het begin al door of is dat de laatste tijd begonnen? (slijtage kleine kransje)
Afstelling B-schroef ligt bij 11 en 12spd systemen beduidend gevoeliger dan bij de 10spd aandrijflijnen, ik neem aan dat je daar ook al kritisch naar gekeken hebt?.
Dit zou ook mijn advies zijn om even naar te kijken. Als je derr te ver naar 'achteren' staat dan maakt hij geen mooi rondje om de 10 heen en kan hij overslaan.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

MarkMeisner schreef: di 28 september 2021, 16:13
Jan Willem schreef: di 28 september 2021, 15:51 Ik vraag me af:
- maak je met dat 10t kransje verhoudingsgewijs veel meer km's dan de rest van je cassette?
Bijvoorbeeld bij een wat grotere afstand over asfalt naar de route en weer terug naar huis.
- slaat je ketting vanaf het begin al door of is dat de laatste tijd begonnen? (slijtage kleine kransje)
Afstelling B-schroef ligt bij 11 en 12spd systemen beduidend gevoeliger dan bij de 10spd aandrijflijnen, ik neem aan dat je daar ook al kritisch naar gekeken hebt?.
Dit zou ook mijn advies zijn om even naar te kijken. Als je derr te ver naar 'achteren' staat dan maakt hij geen mooi rondje om de 10 heen en kan hij overslaan.
Precies ook mijn gedachte. Ik heb op mijn emtb zelfs een E13 9-46 cassette en zelfs op de 9t krans geen issue (en in full turbo komt er serieus veel power op te staan ;-) )
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Jan Willem schreef: di 28 september 2021, 15:51 Ik vraag me af:
- maak je met dat 10t kransje verhoudingsgewijs veel meer km's dan de rest van je cassette?
Bijvoorbeeld bij een wat grotere afstand over asfalt naar de route en weer terug naar huis.
- slaat je ketting vanaf het begin al door of is dat de laatste tijd begonnen? (slijtage kleine kransje)
Afstelling B-schroef ligt bij 11 en 12spd systemen beduidend gevoeliger dan bij de 10spd aandrijflijnen, ik neem aan dat je daar ook al kritisch naar gekeken hebt?.
Ja meteen vanaf het begin had ik dit probleem al, met nieuwe cassette / ketting!

B-schroef ga ik nog wel een keer mee rotzooien dan.

Freediamond87 schreef: di 28 september 2021, 15:38 Het kransje is eigenlijk te klein en daarom ook alleen maar geschikt om over de weg mee naar de trails te rijden of bergaf mee te trappen. Ik rijd met 32 voor en heb die 10 in het terrein eigenlijk nooit echt nodig. Met een 36 voor al helemaal niet denk ik
Kijk dit is dus ook mijn observatie! Naar de trails toe rijden of rustig en progressief meer kracht zetten tijdens een afdaling is prima op de 10t. Maar ineens HARD aanzetten (800 - 1200 watt bv) kan echt niet. Ik lees trouwens dat mensen op engelse fora het over vergelijkbare problemen hebben. Maar het klopt inderdaad dat het niet echt nodig is. ik vraag me af wat voor verzet de XC profs gebruiken bij bv de eerste aanzet (sprint).
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Linkeballen schreef: wo 29 september 2021, 11:58Kijk dit is dus ook mijn observatie! Naar de trails toe rijden of rustig en progressief meer kracht zetten tijdens een afdaling is prima op de 10t. Maar ineens HARD aanzetten (800 - 1200 watt bv) kan echt niet.
Dit verklaart in elk geval voor een groot deel waarom ik je probleem niet herken, kan me niet voorstellen dat ik ooit zo explosief kracht op het kleinste kransje heb gezet.
Behalve mijn tip om je B-schroef nog eens bijzonder kritisch af te stellen, kan ik helaas verder dus niks voor je betekenen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Jan Willem schreef: wo 29 september 2021, 12:11
Linkeballen schreef: wo 29 september 2021, 11:58Kijk dit is dus ook mijn observatie! Naar de trails toe rijden of rustig en progressief meer kracht zetten tijdens een afdaling is prima op de 10t. Maar ineens HARD aanzetten (800 - 1200 watt bv) kan echt niet.
Dit verklaart in elk geval voor een groot deel waarom ik je probleem niet herken, kan me niet voorstellen dat ik ooit zo explosief kracht op het kleinste kransje heb gezet.
Behalve mijn tip om je B-schroef nog eens bijzonder kritisch af te stellen, kan ik helaas verder dus niks voor je betekenen.
Tja ik ben een vrij zwaar (voor een wielrenner) en heb het 10t inderdaad flink aan de tand gevoeld (no pun intended).

Veel lichtere profs zoals MVDP trappen zelfs makkelijk 1500 watt. Daarom had ik het haperen bij 800 watt echt niet verwacht.

Blijkbaar ben ik op dit forum niet de enige die het 10t alleen gebruikt naar de trails toe bv..
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Linkeballen schreef: wo 29 september 2021, 11:58
Kijk dit is dus ook mijn observatie! Naar de trails toe rijden of rustig en progressief meer kracht zetten tijdens een afdaling is prima op de 10t. Maar ineens HARD aanzetten (800 - 1200 watt bv) kan echt niet. Ik lees trouwens dat mensen op engelse fora het over vergelijkbare problemen hebben. Maar het klopt inderdaad dat het niet echt nodig is. ik vraag me af wat voor verzet de XC profs gebruiken bij bv de eerste aanzet (sprint).
Ik weeg zelf ook 95kg maar herken dit probleem niet en de pro's rijden er ook mee dus zal het echt niet standaard een probleem zijn. Ik kan me wel voorstellen dat bij verkeerde afstelling of bij slijtage dit sneller gebeurt maar bij pro's is dit natuurlijk altijd piekfijn op orde en voor mij na 4000 km nog geen probleem, maar ik rijd niet heel veel op het 10 kransje.

Wat ik al eerder aangaf is dat de sram axs de ketting veel verder om de kransjes wikkelt wat natuurlijk een prima remedie is. Heb je gelijk een argument thuis om te upgraden :winkie:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Mad Wally schreef: wo 29 september 2021, 15:19
Linkeballen schreef: wo 29 september 2021, 11:58
Kijk dit is dus ook mijn observatie! Naar de trails toe rijden of rustig en progressief meer kracht zetten tijdens een afdaling is prima op de 10t. Maar ineens HARD aanzetten (800 - 1200 watt bv) kan echt niet. Ik lees trouwens dat mensen op engelse fora het over vergelijkbare problemen hebben. Maar het klopt inderdaad dat het niet echt nodig is. ik vraag me af wat voor verzet de XC profs gebruiken bij bv de eerste aanzet (sprint).
Ik weeg zelf ook 95kg maar herken dit probleem niet en de pro's rijden er ook mee dus zal het echt niet standaard een probleem zijn. Ik kan me wel voorstellen dat bij verkeerde afstelling of bij slijtage dit sneller gebeurt maar bij pro's is dit natuurlijk altijd piekfijn op orde en voor mij na 4000 km nog geen probleem, maar ik rijd niet heel veel op het 10 kransje.

Wat ik al eerder aangaf is dat de sram axs de ketting veel verder om de kransjes wikkelt wat natuurlijk een prima remedie is. Heb je gelijk een argument thuis om te upgraden :winkie:
Haha ja dat is waar. Maar dan hebben we het meteen over een 550 euro upgrade omdat ik alleen niet kan sprinten met het kleinste tandje :D
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Linkeballen schreef: di 28 september 2021, 14:32 Na een aantal maanden rondgereden te hebben met een 12 speed systeem (10-51 SLX) icm 36t XT voorblad kan ik niet zeggen dat ik echt enthousiast ben over het kleinste tandje.

Zodra ik snel kracht zet, dus ineens gaan sprinten, slaat hij ALTIJD over. Ik heb meerdere settings geprobeerd o.a de lengte van de ketting aangepast en met / zonder clutch gereden etc.

Hebben meer mensen dit en is de draaicirkel simpelweg te klein? Dit is dacht ik ook de reden dat Shimano in eerste instantie niet mee ging met de 10t hype van SRAM voor de racegroepen zoals dura ace en Ultegra.

Echt bruikbaar vind ik het kleinste tandje niet en had dus liever 11-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51 gehad.
Hetzelfde probleem met een 10-51 XT icm 30 en 32 XT voorblad en een goed afgestelde B-schroef.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Het vervelende is wel dat als je kransje straks te ver versleten is om nog te gebruiken je een hele nieuwe cassette moet kopen
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Freediamond87 schreef: wo 29 september 2021, 19:04 Het vervelende is wel dat als je kransje straks te ver versleten is om nog te gebruiken je een hele nieuwe cassette moet kopen
Nee hoor, je kunt Shimano kransjes los vervangen. Alleen de 10 en 12 vormen samen een setje en vervang je altijd samen. https://r2-bike.com/SHIMANO-Sprockets-f ... 0-12-Teeth
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie