Vraag betreft nieuwe handgespaakte wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Heurmy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 29 september 2021, 02:13

Na lang te hebben getwijfeld, ben ik tot het besluit gekomen om te investeren in een goede wielset voor mijn Cube Acid Eagle (2019).

Het setje moet geschikt zijn voor XC/marathon op de routes van de Utrechtse Heuvelrug (Amerongen/Leersum/Kwintelooijen). Mijn gewicht is 70kg. Gezien dit mijn eerste wielset is, heb ik hier geen ervaring in. Om deze reden ben ik op zoek naar wijze raad.

Ik twijfel op dit moment tussen een aantal opties, misschien dat iemand hier een doorslaggevend advies kan geven (of andere voorstellen in deze range).


Ik ben uitgekomen op de volgende eisen:
  • Naafmaat: op dit moment 100/135 QR, maar ik zoek iets wat ik om kan bouwen naar TA (boost of normaal) afhankelijk van een nieuwe fiets in toekomst.
  • Body: ook op dit moment NX eagle (dus Shimano/Sram 11S) maar graag zou ik ook dit willen upgraden naar GX Eagle, als deze op is (misschien is het beter om direct een XD body te kopen samen met de GX cassette, gezien losse bodies erg duur zijn).
  • Budget: €500-€700
Mijn keuzes zijn:
  • Naaf: Hope Pro 4 of DT Swiss 350
  • Velg: Duke Lucky Star HD 6TERS of DT Swiss XR391
  • Spaken/nippels: na wat research leken mij Sipem D-Light met alu nippels wel geschikt (enigszins licht maar toch ook nog wel stijf genoeg voor mijn gewicht leek mij).

Mijn voorkeur gaat uit naar de Hope Pro 4 als naaf, ik begrijp dat deze degelijk en hufterproof is. Qua velgen weet ik niet welke van de twee beter is in mijn situatie. Als er zaken zijn waar ik niet aan heb gedacht, hoor ik dit ook graag.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Je hebt er lang over getwijfeld en zult vast wel een concreet punt hebben waarom je de huidige wielset wilt upgraden, waarom eigenlijk?
Als ik naar de specs van de 2019 Acid kijk dan ligt, bijvoorbeeld, een betere voorvork eerder voor de hand.
En ga je dat setje zelf knopen of zoek je een set van de plank?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Hope naven, Duke velgen.... Dan zou ik het budget maar naar boven bijstellen.

Even snel gekeken bij bike24
Naven: 300,-
Velgen: 800,-
Spaken: 70,-
Eventuele kosten van het láten inspaken.
Maar dan heb je wel een mooie set. Dat dan weer wel.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik zou contact opnemen met een goede wielbouwer en een en ander met hem bespreken. Hier op het forum zitten er ook een aantal.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

jwkeij schreef: wo 29 september 2021, 09:23 Hope naven, Duke velgen.... Dan zou ik het budget maar naar boven bijstellen.

Even snel gekeken bij bike24
Naven: 300,-
Velgen: 800,-
Spaken: 70,-
Eventuele kosten van het láten inspaken.
Maar dan heb je wel een mooie set. Dat dan weer wel.
Hiermee ligt de kostprijs van dat wielsetje boven de nieuwprijs van de complete fiets.
Iets om in overweging te nemen...
Des te belangrijker dat het setje moet passen in de nieuwe fiets in de toekomst (boost, steekassen), zoals TS in zijn startpost al aangeeft.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Velgen zijn niet 800, maar 150 euro per twee.
Als je iig de alu versie wilt hebben.

Ik zou nog steeds eerder het geld in de zak houden en pas op het moment van een boost frame een nieuwe wielset nemen, zolang je niet door huidige heen zakt natuurlijk
Heurmy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 29 september 2021, 02:13

Jan Willem schreef: wo 29 september 2021, 07:54 Je hebt er lang over getwijfeld en zult vast wel een concreet punt hebben waarom je de huidige wielset wilt upgraden, waarom eigenlijk?
Als ik naar de specs van de 2019 Acid kijk dan ligt, bijvoorbeeld, een betere voorvork eerder voor de hand.
En ga je dat setje zelf knopen of zoek je een set van de plank?
Om de volgende redenen ben ik aan het kijken naar een nieuwe wielset:
  • Als ik mijn tubeless vloeistof wil vervangen, is het bijna niet doen om op de huidige velgen de banden luchtdicht te krijgen (scheurtjes in aanhechting bij las)
  • Ik zou mijn oude setje vervolgens willen gebruiken in slecht weer
Ik begrijp dat je zegt dat er bij mijn voorvork een upgrade mogelijk is. Maar ik zie niet direct de winst die ik behaal daarmee. De wielset kan ik meenemen naar een volgende fiets, een voorvork ook natuurlijk. Maar waarschijnlijk zal er ook een betere vork op een nieuwe fiets zitten. Daarnaast heb ik op dit moment ook geen problemen met mijn vork.

Setje wil ik laten maken bij Force Wheelz. Prijs waar ik op uit zal komen ligt met XR391+Hope Pro 4 rond de €650,-
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

- Hope naven zijn behoorlijk degelijk, mooi en goed zelf te onderhouden. Ook voor de toekomst evt. om te bouwen naar andere standaarden.
- Duke velgen vind ik fijner bouwen dan de DT's. Bij DT moeten er washers tussen de velg en nippel. Maak dan de velg steviger... Daarnaast zijn de Dukes asymetrisch wat theoretisch een iets stabieler wiel oplevert (spaakspanning L en R komt dichter bij elkaar).
- D-light zijn fijne spaken, niet te zwaar en voldoende stevig voor jou gewicht. Ik bouw erg veel met de D-lights.
- Alu nippels: De Sapim Polyax nippels zijn degelijk en door de vorm van de kop gaan ze net iets gemakkelijker de goede richting in dan DT.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

Heurmy schreef: wo 29 september 2021, 16:28

Om de volgende redenen ben ik aan het kijken naar een nieuwe wielset:
  • Als ik mijn tubeless vloeistof wil vervangen, is het bijna niet doen om op de huidige velgen de banden luchtdicht te krijgen (scheurtjes in aanhechting bij las)
Je kan een extra stukje tubelesstape over de las plakken of de las opvullen met bv. Secondelijm.
Heurmy schreef: wo 29 september 2021, 16:28
  • Ik zou mijn oude setje vervolgens willen gebruiken in slecht weer
Het is een mountainbike geen prinsessenjurk
Heurmy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 29 september 2021, 02:13

sik schreef: wo 29 september 2021, 16:50 Het is een mountainbike geen prinsessenjurk
Ik heb het dan over een andere combinatie buitenband die ik niet over hoef te zetten, wanneer het seizoen verandert. Dus dat ik gemakkelijk mijn wielset kan swappen als het parcour van een racebaan overgaat naar een modderpoel.
Heurmy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 29 september 2021, 02:13

Jan the Man schreef: wo 29 september 2021, 16:42 - Hope naven zijn behoorlijk degelijk, mooi en goed zelf te onderhouden. Ook voor de toekomst evt. om te bouwen naar andere standaarden.
- Duke velgen vind ik fijner bouwen dan de DT's. Bij DT moeten er washers tussen de velg en nippel. Maak dan de velg steviger... Daarnaast zijn de Dukes asymetrisch wat theoretisch een iets stabieler wiel oplevert (spaakspanning L en R komt dichter bij elkaar).
- D-light zijn fijne spaken, niet te zwaar en voldoende stevig voor jou gewicht. Ik bouw erg veel met de D-lights.
- Alu nippels: De Sapim Polyax nippels zijn degelijk en door de vorm van de kop gaan ze net iets gemakkelijker de goede richting in dan DT.

Ciao,
Jan
Bedankt, dit was het advies waar ik naar op zoek was. Ik begrijp dat jij één van de wielkenners bent van dit forum.

In oudere posts lees ik dat je niet zo'n fan bent van Sapim spaken. Laat je dit nu buiten beschouwing om het niet te gecompliceerd te maken voor mij? Of ben je van mening veranderd?

Edit: ik haal nu zaken door elkaar, dat was TSTM..
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heurmy schreef: wo 29 september 2021, 17:49 In oudere posts lees ik dat je niet zo'n fan bent van Sapim spaken. Laat je dit nu buiten beschouwing om het niet te gecompliceerd te maken voor mij? Of ben je van mening veranderd?

Edit: ik haal nu zaken door elkaar, dat was TSTM..
Dat is inderdaad TSTM. Zelf bouw ik heel veel met Sapim spaken. Voorheen DT, maar hun 'middenweg' tussen comp en revo is nauwelijks te vinden (Comp race). Dus vandaar de Sapim D-lights.
Heurmy schreef: wo 29 september 2021, 17:49 Bedankt, dit was het advies waar ik naar op zoek was. Ik begrijp dat jij één van de wielkenners bent van dit forum.
Dat zal ik zelf niet zo snel over mijzelf zeggen, maar er fietsen een paar forumleden heel tevreden rond.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Nou Jan, dat mag je echt wel over jezelf zeggen. :wink:
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

wvdb schreef: wo 29 september 2021, 18:16 Nou Jan, dat mag je echt wel over jezelf zeggen. :wink:
+1 :-q
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Heurmy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 29 september 2021, 02:13

Jan the Man schreef: wo 29 september 2021, 18:02 Dat is inderdaad TSTM. Zelf bouw ik heel veel met Sapim spaken. Voorheen DT, maar hun 'middenweg' tussen comp en revo is nauwelijks te vinden (Comp race). Dus vandaar de Sapim D-lights.
Foutje van mij indd.

Oke duidelijk, bedankt.
Plaats reactie