Bandenvraag Canyon Lux Trail

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
26-er-hardtail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:32

Ik heb een nieuwe Lux Trail, standaard zit hier op de 30 mm velgen achter een Racing Ralph 2.35" en voor een Wicked Will 2.4". Gezien ik vooral snel XC rij (UHR en den Treek) vond ik de Wicked Will te grof. Was erg benieuwd naar de Maxxis Rekon Race als snelle XC band dus hier een setje van aangeschaft. Tegelijk tubeless gemonteerd en de fiets komt merkbaar sneller van zijn plek!

Echter, vóór geeft ie me in de bochten te weinig zekerheid, glijdt soms weg en er lijkt een soort kantpunt te zitten met insturen/in de bocht hangen. Ik ervaar daardoor een grens om goed druk te zetten op het voorwiel.

Op mijn vorige fiets had ik 2x Rocket Ron in 2.25" en daar heb ik dit gevoel nooit mee gehad. Wel was dit een korter frame met een langere stuurpen.

Na bestellen kwam ik erachter dan er van de Rekon Race ook een zogenaamde WT variant is voor brede velgen, maar deze is sowieso niet leverbaar.

Iemand ervaring of:
- ik beter alsnog een grovere voorband kan nemen? Een Ikon of Ardent Race?
- de 2.35 Maxxis wellicht wat te plat op een 30 mm velg zitten, wat dit kantelpunt veroorzaakt? Dan zou ik achter weer de Racing Ralph kunnen plaatsen met een Racing Ray voor?
- wellicht bandenspanning (rij nu met 1.8 bar voor) nog iets doet, of g is het deels ook gewenning?

Hier nog even een plaatje:
Afbeelding
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Als je zelf niet ver boven de 80kg weegt zou ik eens proberen om 1.4bar in je voorband te doen ipv 1.8bar Dit tenzij die Rekon race een extreem lichte uitvoering is.

Een grovere band dan deze is niet nodig voor XC in het zand, hij valt wel wat vierkant, maar in mijn ervaring geeft dat niet zo'n kantelpunt oid. Vraagt je nieuwe fiets een iets andere fietshouding en heb je nu te weinig druk op het voorwiel wellicht?

Als je gewoon een andere band wilt, ik vond een Vittoria barzo erg fijn sturen in vergelijk met de Racing Ray..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor de UHR en snel XC:
RaRalph en RaRay zijn prima combi.
Ikon 2.2” voor vind ik ook zo’n net niet band, bochtengrip net te weinig vertrouwenwekkend, 2,35” is dan al veel beter.
Wolfpack Race-Speed 2,4” is ook fijn, of Cross-Race voor meer grip en meer trail-waardigheid elders.

Niet voor de UHR maar voor Zuid L eo, stevig XC, technischere trails:
Ik heb op de Lux Trail juist 2 WiWi’s gelegd, de RaRa achter er afgehaald. Super combi in de bergen met een transalp! En lekker in Zuid L en op de technischere trails richting Luik. Daarmee haal je het maximale uit de fiets. WiWi rolt verrassend licht én heeft een erg goede grip. Denk dat ik deze combi lekker laat zitten deze winter. Zomer weer RaRa achter? Vind de WiWi combi lekkerder dan de oude NoNi’s die ik altijd graag reed. Lichter rollend, voor meer grip. Wel wat zwaarder.
Wolfpack Cross-Race 2,4” is hier evt ook een mooie snelle lichtere XC combi met best goede grip. Maar wel merkbaar minder grip voor, je komt er ‘hier’ iets eerder mee aan je limiet dan dat de fiets zelf dat komt. Op steile technische wat modderige trails eerder wat struggles.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
26-er-hardtail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:32

@paulus1981: ruim onder de 80 kg, ga morgen eens een ritje doen op 1.4 bar. Zou stuur 1 cm lager nog invloed hebben op houding en druk voorwiel?

@aurelius: heb je topic gevolg, erg gaaf! Hier (helaas) weinig keien. Wil sowieso wel in de 2.35/2.4 hoek blijven. Hoe pas die 2.4 bij jou in de achterbrug?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Past prima, ruimte zat.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

26-er-hardtail schreef: za 2 oktober 2021, 11:10 @paulus1981: ruim onder de 80 kg, ga morgen eens een ritje doen op 1.4 bar. Zou stuur 1 cm lager nog invloed hebben op houding en druk voorwiel?

@aurelius: heb je topic gevolg, erg gaaf! Hier (helaas) weinig keien. Wil sowieso wel in de 2.35/2.4 hoek blijven. Hoe pas die 2.4 bij jou in de achterbrug?
1 Cm lager zal niet veel verschil maken, is meer afhankelijk van hoe je op de fiets zit ff op de trappers gaat staan in de bochten (en dan spelen met je gewicht wat naar voor of achter) doet veel meer.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

De Rekon Race is primair als achterband ontwikkeld.

Hoewel zelf heb ik ze als set gereden in Zweden en dat ging meer dan prima. Ik rijd aggressief XC. En ben er zelfs een downhill parcours mee af gereden zonder problemen (nee, geen pussy snelheid hahaha). Maar in Zweden heb je wel een rotsachtige ondergrond, ik heb de Rekon Race eigenlijk nooit op de UHR geprobeerd (ook mijn thuisbanen).

Zelf rijd ik momenteel een Ardent voor en een Ikon achter, volgend jaar zomer ga ik de Ikon ook voorop plaatsen. De Ardent is een snel lopende band en doet het in de zomer ook prima hoor. Maar de Ikon heeft wel heul errug fijn rubber en is nog een tikkie sneller heb ik gemerkt. Vergelijkbaar met de Rekon Race. Maar de noppen van de Ikon staan net wat wijder uit elkaar als die van de Rekon Race en grijpen daardoor net wat sneller in.

Nu zit de Ardent Race precies tussen de Ardent en Ikon in, dus dat is zeker een optie ! Maar wellicht ook nog te grof voor je ?

De outsider is de Aspen. Een vriend van mij rijdt deze het hele jaar rond op de UHR (hij beschikt wel over een fabelachtige techniek / fietsbeheersing) en heb wel eens een stukje op z'n fiets met die banden gereden en ze grijpen sneller in dan je denkt. Laat je niet misleiden door het profiel ! Er is ook tegenwoordig een 2.4 uitvoering van. Dus met Reckon Race achter met een Aspen voor, heb je een super snelle en toch zekere combinatie denk ik.
26-er-hardtail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:32

Vandaag weer voor het eerst op een droge baan kunnen testen. Lagere bandenspanning (nu 1.4) helpt beduidend, kantelpunt is weg. Nu nog wat meer vertrouwen met de fiets en dan gaan we vanzelf weer harder :-D
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dus ik heb vandaag 2x Lage Vuursche en 1x Hoge Vuursche gereden, op 2.25" Rekon Race voor en achter, bandendruk 1.7 bar.

De beide banen waren goed vochtig, er lag één flinke plas op de Lage Vuursche die je niet echt kon ontwijken.

Interessant genoeg ging het met de grip op de voorband goed, echter had ik een paar keer dat mijn achterband lichtjes uit brak. Toen realiseerde ik mij dat ik tegenwoordig met een zogenaamde 'slammed stem' rijd, waardoor ik persooonlijk veel meer druk op het voorwiel ervaar en dat werkt echt prima op deze bochtige banen.

Dus je zou ook nog je houding op je fiets kunnen overwegen en zeker even met je stuurpen + het aantal eventuele spacers kunnen spelen om iets meer voorover te zitten en meer druk op je voorwiel te zetten.

Aan de grip van de Rekon Race zal het niet liggen, die is perfect voor de UHR banen :wink:
26-er-hardtail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:32

Grappig, ik heb voor een spacer boven de stuurpen gezet, maar dat scheelt slechts 5 mm. Ga hier nog wel wat mee experimenteren, net als met de bandenspanning. Wel heb ik vandaag (Amerongen) echt lekker vol vertrouwen langs de bomen kunnen knallen, dus die Rekon Race maar ook vóór blijven. Bandenspanning deed veel, lagere stuurpen waarschijnlijk weinig en stukje gewenning op zo’n downcountry frame.
Plaats reactie